Toshiba avtäcker SSD-enhet med 2 TB lagring

Permalänk
Melding Plague

Toshiba avtäcker SSD-enhet med 2 TB lagring

Nu presenterar Toshiba sin senaste SSD-enhet XG5-P, vilken erbjuder upp till 2 TB lagringsutrymme i M.2 2280-formatet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

bara 20 000 kr eller något, hoppas att priserna kan vara rimliga.

Permalänk
Inaktiv

Jippy, nu äntligen kommer det nog finnas två olika ssd diskar att köpa för vanliga konsumenter som vill ha lite bättre prestanda. Troligtvis kommer de prismässigt att lägga sig på samma nivå som 960 Evo.

Att det inte nämns någon 500GB är dock lite oroväckande, då en 960 Evo 1TB kostar nästan 5000kr och dessa säljs inte i några större volymer

Permalänk
Medlem

Har 1 GB versionen högre läshastighet än 2 GB?
Om inte så får man skriver om i vilken ordning man nämner enheterna i artikeln.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Har 1 GB versionen högre läshastighet än 2 GB?
Om inte så får man skriver om i vilken ordning man nämner enheterna i artikeln.

Läs om, läs rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom de här modellerna är Sämre än både Samsung's 960 Pro och Evo-motsvarigheter så krävs det nog att de är lågt prissatta om de skall kunna ta marknadsandelar. 960 EVO-serien är ju redan lite av en guldstandard för vad man bör kunna kräva av billig NVM-E lagring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Läs om, läs rätt

Skickades från m.sweclockers.com

ja?
Frågan kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Läs om, läs rätt

Skickades från m.sweclockers.com

ehhmmmm.......japp....sorry

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Eftersom de här modellerna är Sämre än både Samsung's 960 Pro och Evo-motsvarigheter så krävs det nog att de är lågt prissatta om de skall kunna ta marknadsandelar. 960 EVO-serien är ju redan lite av en guldstandard för vad man bör kunna kräva av billig NVM-E lagring.

Så har man sagt ett bra tag nu, men alltid har raka motsatsen varit. Men man får hoppas. jag tänker framförallt när nya samsung 850 evo alternativ kommer.

Permalänk
Medlem

Det känns tyvärr som denna behöver lite mer optimering för att vara något bra.

Just denna besatthet på QD64 prestanda är meningslös som sagt.
Och denna disken verkar tyvärr ligga lågt i pack på QD1-4 som är det klientbruk behöver.
Inte så den är skräp, på något sätt, men den leder inte packet så att säga.
Den ser dock ut att ha potential (om den får lite mer tweak i sin kontroller)

Bättre blir det inte med skrivningen heller.

Men om priset är rätt, kan de ändå bli väldigt användbara skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så har man sagt ett bra tag nu, men alltid har raka motsatsen varit. Men man får hoppas. jag tänker framförallt när nya samsung 850 evo alternativ kommer.

Det tråkiga är att det här vet ju tillverkarna om. De vet ju om att Samsung levererar både bra och billigt. Då duger det inte att komma dragandes med något som är "good enough" till samma eller högre pris som Samsung's motsvarighet. Jag hoppas ju såklart att något annat företag ska kliva in och ta täten så att Samsung får svettas. Pressa priserna, prestera större framsteg. Men det se inte ut att bli så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När har vi hemanvändare nytta av en sån här?

Permalänk
Medlem

Men har den RGB?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men har den RGB?

Givetvis

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

När har vi hemanvändare nytta av en sån här?

Jag kan ju inte prata för alla men jag tycker det. Jag gick från en 850 evo SATA SSD till en 960 evo NVM-E SSD och jag märker skillnaden alltså. Men så jobbar jag också mycket med dels många små filer, och dels stora sekvensiella filer. Kör man mest webbsurf och paint så tror jag inte de flesta har nytta av en NVM-E SSD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men klarar den crysis ?

Hoppas på bra pris iaf annars inget intressant.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan ju inte prata för alla men jag tycker det. Jag gick från en 850 evo SATA SSD till en 960 evo NVM-E SSD och jag märker skillnaden alltså. Men så jobbar jag också mycket med dels många små filer, och dels stora sekvensiella filer. Kör man mest webbsurf och paint så tror jag inte de flesta har nytta av en NVM-E SSD.

Några blu-ray och lite semesterfilmer i 4k på mediacentet så är både disken full och känns långsam(ifall flera vill använda mediacentret samtidigt).
Objekt som scannas i hög upplösning och i 3d kan nog dra en hel del prestanda med, när sådana telefoner och kamror blir vanligare.

Näe hårddiskprestanda och lagringsutrymme kan man aldrig få för mycket av.
Långsammare standarder som 3G internet skulle väl fungera för de allra flesta idag, men fiber och 5G är såklart det man bör eftersträva.

Permalänk
Medlem

Samsungs 1TB har knappt sänkts nåt alls på flera år...

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men har den RGB?

Hahaha. Helt rätt fokus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ping0:

Hahaha. Helt rätt fokus!

RGB och babyblå färg... vad kan man mer begära 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Samsungs 1TB har knappt sänkts nåt alls på flera år...

Och detta pga ingen annan har kunnat leverera någon konkurrens.

Skrivet av Ozzed:

Det tråkiga är att det här vet ju tillverkarna om. De vet ju om att Samsung levererar både bra och billigt. Då duger det inte att komma dragandes med något som är "good enough" till samma eller högre pris som Samsung's motsvarighet. Jag hoppas ju såklart att något annat företag ska kliva in och ta täten så att Samsung får svettas. Pressa priserna, prestera större framsteg. Men det se inte ut att bli så.

Enda Samsung har just nu som egentligen är bättre är sin kontroller. Tolka mig rätt, deras NAND är bra och snabbt, men Toshibas är faktiskt rätt bra det med. Det är 64-lager och prisvärt och har bra P/E (hintat tom bättre än Samsung i TLC läge, men jag kan inte bekräfta det än). Men att påstå att Samsung levererar billigt är lite fel tänkt. De mjölkar oss just nu...

Problemet är att där är två saker som är kritiska för att den ska "upplevas snabb" av en vanlig användare.

1. 4k QD1 ska vara så bra det bara går.
2. 4k Mixed ska vara så bra det bara går.

För de flesta andra saker, är det rent av skit samma så länge de inte är riktigt dåliga iaf.
Alla 400k IOPs, alla 3000MB/s osv är totalt skit samma i näsan alla fall, då det är så teoretiska värden, i så orealistiska tester, så du kommer aldrig se dem utom i benchmarks och sälj PR.

Detta är för när du går från att göra inget, till att klicka på något, så är det svarstiden där som är kritisk. Detta är var 4k QD1 skiljer. Och de flesta kontrollers klarar ca 10k här. Samsung har lite bättre på sin M.2 disk, vilket är varför den upplevs snabbare. Detta är något av det viktigaste för "responsen" av en disk.

4k Mixed är när du både skriver och läser, typ samtidigt, slumpmässig data. Detta är allt från installation av spel, start av spel (den skriver ofta en del då med), samt Windows updates osv. Nästan hela tiden skrivs det lite data till disken, samtidigt som det läses. Detta är vad som mer eller mindre avgör hur snabb den är... i verkligheten (inte i bench)

Just detta är det svåraste att optimera bra. För du vill behålla den kanonbra latensen av 4k prestanda, men ändå kunna skriva fort, och skriva till NAND är väldigt "dyrt" i CPU kraft på kontrollern. Toshibas NAND verkar här ha flera fördelar, som gör att de kan hålla kanonbra prestanda, trots denna last, och det syns faktiskt i vissa tester, tom så de slår 960 EVO vid flera av dem. Intel har också en hel del vinster här.

Problemet är kontrollern Toshiba har behöver lite optimering för att kunna ge bättre latens. När det gäller detta är Intel kung. Deras SSDer har alltid haft kanonbra 4k och Mixed, trots att hårdvaran under varit... tja.. usel är väl mest rättvisa att säga. De har mao tagit en 3:e part kontroller... optimerat om den, och fått kanonbra prestanda. Samsungs kontrollers är också hårt optimerade här, och detta är varför 850 EVO många gånger faktiskt är snabbare än dyra M.2 SSDer, när verkligheten kommer in.

Samsung har levt på att deras NAND har dragit nästan hela lasten, och varit mer eller mindre ohotat pga detta. Men både Intels 64-lager och Toshibas 64-lager ser lovande ut. Båda har sina fördelar och nackdelar så klart. Och båda har närmat sig Samsung med stormsteg.

Samsung är än kvar på 48-lager och deras skifte kommer eventuellt att göras med nya diskar. Och MLC verkar ev vara ett minne blott. Det enda på kartan för andra tillverkare är iaf TLC och QLC. Visst, de kan ta TLC NAND och använda det som MLC, men priset kommer ju bli därefter.

Permalänk
Medlem

Dessa hastigheter för vanliga SSD vs M2 SSDs, när och var är brytpunkten för att man som användare kan mäta eller uppleva skillnaden på tiden i jämförelse. Hur stor skillnad blir det i en likadan dator i uppstarts tid av OS ifall man har en vanlig SSD vs M2 SSD eller vid installation av ett OS alt spel?.

Så egentligen så vinner man inget. Så för mig så är enbart storleken det man vinner ej prestanda.

Varför är det ingen hårdvarusite som ger en dessa uppgifter eller tar fram dem?

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Kommer den med RGB ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

När har vi hemanvändare nytta av en sån här?

När man vill läga in Starcitizen på 500GB år 2020
Nä seriöst så vet jag inte hur stort det spelet är.

Men för spel och program på C:\ sedan vill man ju inte ha nästan fullt.
Det är ju bara bra om det finns ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Tänkte väl egentligen mer på själva hastigheten, 2000MB+ per sekund är ganska snabbt och har lite svårt att se att man nyttjar det. Eller är jag bara gammaldags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Alpha77: Tänkte väl egentligen mer på själva hastigheten, 2000MB+ per sekund är ganska snabbt och har lite svårt att se att man nyttjar det. Eller är jag bara gammaldags?

Vissa filer som går lite segt att öppna på en vanlig SATA SSD som tar 4-5 sekunder kanske öppnas på en gång.. det är väl vad jag tror iaf.. så kanske inte sparar supermycket tid men datorn upplevs antagligen som rappare (på vissa saker).