Seasonic Focus Plus Gold 750 W

Permalänk
Melding Plague

Seasonic Focus Plus Gold 750 W

Välrenommerade Seasonic har siktet inställt på Corsair och EVGA med nätaggregatsserien Focus Plus, där en pressad prislapp, välpolerad prestanda och tyst drift ska ge företaget en fördel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att fläkten startar först vid 35% är jävligt nice.
Var startar corsair RMX och evga G2/G3?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Att fläkten startar först vid 35% är jävligt nice.
Var startar corsair RMX och evga G2/G3?

På EVGA G3 så är det 20% tror jag, enligt deras hemsida är det "0dBA" upp till 20% belastning så antar att fläkten står still tills dess.

Personligen tycker jag inte att RMx är ett alternativ till Focus/G3, 180mm långt helt utan anledning.

Permalänk
Medlem

Seasonic fortsätter att leverera. Trevligt att se! Och priset går ju inte klaga på heller. Spänningsregleringen på 12V-linan var ju galet bra också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se om den faktiskt klarade att leverera mer än 750W

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Wow vilken fullträff av Seasonic! I princip 80+ Platinum-effektivitet, minimalt rippel, stabila spänningar, kompakta mått och låg ljudnivå, och så kvalitetskondingar på det, till ett ytterst konkurrenskraftigt pris. Vad mer kan man vilja ha?

Edit: och helt modulärt är det så klart också!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Att fläkten startar först vid 35% är jävligt nice.
Var startar corsair RMX och evga G2/G3?

Runt 260 Watt va? Så fläkten står endast stilla i "IDLE" i stort sett, om man kollar på en speldator.

Permalänk
Medlem

Kunde ni inte släppt det här innan BF? Gick ju för 899 :- på Inet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 09 3900X 3.79GHz| ASUS TUF Gaming X570-Plus | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200 MHz | Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair iCUE 220T |

https://www.twitch.tv/unixo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unixo:

Kunde ni inte släppt det här innan BF? Gick ju för 899 :- på Inet

Skickades från m.sweclockers.com

De kanske inte hade vetskap om vilka artiklar som skulle reas ut.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Unixo:

Kunde ni inte släppt det här innan BF? Gick ju för 899 :- på Inet

Skickades från m.sweclockers.com

Håll tummarna till mellandagsrean!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Att fläkten startar först vid 35% är jävligt nice.
Var startar corsair RMX och evga G2/G3?

Fläkten i min RM750X nätdel startar vid 40% belastning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Christley:

Att fläkten startar först vid 35% är jävligt nice.
Var startar corsair RMX och evga G2/G3?

Det komiska är att datorn kan blir varmare av ett effektivt nätagg då den inte behöver lika mycket kylning som i sin tur suger ut mindre luft ur chassit. (beroende på hur man monterat den såklart). Ökade chassifläkten några 100rpm (custom curva) så var det lungt men lite oanad effekt som fick en att klia sig i huvet en liten stund hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

De kanske inte hade vetskap om vilka artiklar som skulle reas ut.

Nää så är det ju så klart, var mest en taskig timing

Skrivet av heffaklumpmamma:

Håll tummarna till mellandagsrean!

Får gör det, verkar ju vara ett galet prisvärt nättagg!

Visa signatur

AMD Ryzen 09 3900X 3.79GHz| ASUS TUF Gaming X570-Plus | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200 MHz | Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair iCUE 220T |

https://www.twitch.tv/unixo

Permalänk
Skrivet av Unixo:

Kunde ni inte släppt det här innan BF? Gick ju för 899 :- på Inet

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om du trodde att Seasonic tillverkade ett dåligt aggregat så får du skylla dig själv...

Permalänk
Medlem

Det här nätagget är ju kärleksbarnet av EVGA G3 och Corsair RMx serien: kompaktheten från G3 serien tillsammans med fläktkurvan från RMx serien samt topprestandan och toppkvalitén från båda serierna.

Synd att den vid maxbelastning ligger på så högt rpm, RM750x ligger runt 1000 rpm, drygt 400 rpm lägre än Seasonics.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Att fläkten startar först vid 35% är jävligt nice.
Var startar corsair RMX och evga G2/G3?

På RMx 750 startat fläkten när effekten överstiger 300w och på RMx 850 är det 350w. Har själ ett RMx 750 och jag behöver aldrig rensa fläktfiltret.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fast om du trodde att Seasonic tillverkade ett dåligt aggregat så får du skylla dig själv...

Tror och tror, tar aldrig något för face value...

Visa signatur

AMD Ryzen 09 3900X 3.79GHz| ASUS TUF Gaming X570-Plus | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200 MHz | Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair iCUE 220T |

https://www.twitch.tv/unixo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

De kanske inte hade vetskap om vilka artiklar som skulle reas ut.

Tror inte han var så seriös...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unixo:

Tror och tror, tar aldrig något för face value...

Finns ju andra respektabla recensenter därute annars. Jonnyguru gav 9,6 i betyg redan i juli
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Snygg är den också

Jag undrar hur detta påverkar deras partners. Jag menar, Focus-serien är ju en direkt attack på EVGA och Corsair et al. Har Seasonic gett upp hoppet om att få dem som partners igen? Har Seasonic ändrat strategi och tänker stå på egna ben istället och slå ut mellanhänder samtidigt som värsta konkurrenten Channel Well Technology hålls i schack?
En ny positionering inför den väntade 12V-övergången som kommer minska marginalerna drastiskt?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Snygg är den också

Jag undrar hur detta påverkar deras partners. Jag menar, Focus-serien är ju en direkt attack på EVGA och Corsair et al. Har Seasonic gett upp hoppet om att få dem som partners igen? Har Seasonic ändrat strategi och tänker stå på egna ben istället och slå ut mellanhänder samtidigt som värsta konkurrenten Channel Well Technology hålls i schack?
En ny positionering inför den väntade 12V-övergången som kommer minska marginalerna drastiskt?

Gett upp och gett upp? EVGA har ju sedan G2 använt SuperFlower framgångsrikt. Seasonic använde de sig väl bara av när produktionskapaciteten inte räckte till, och de körde GS med Seasonic?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Är fläktkurvan så viktig så är det bara att köpa seasonics passiva. Mitt 550w har varit helt tyst i ett par år nu. Men kostade ju 500kr mer dock.
Enda nackdelen är att det är stort som attan. 160mm långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unixo:

Kunde ni inte släppt det här innan BF? Gick ju för 899 :- på Inet

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hindrade dig att köpa det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Gett upp och gett upp? EVGA har ju sedan G2 använt SuperFlower framgångsrikt. Seasonic använde de sig väl bara av när produktionskapaciteten inte räckte till, och de körde GS med Seasonic?

Var jag verkligen så otydlig? Seasonic har ju likt alla andra tillverkare främst levt på att tillverka åt andra bolag och märken, en så kallad original equipment manufacturer (OEM). Så de har väl rimligtvis hoppats och satsat på att knyta till bolag som vill använda Seasonics konstruktioner, även de som inte använt Seasonic så mycket förut, eller alls. Är det definitivt slut med detta nu?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Valde mellan detta och ett Rm750X blev detta mest för att det gick in i chassit och RM750X inte gjorde det. Känns ju bra att det fick bra betyg. Köptes för 899 på black friday.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Snygg är den också

Jag undrar hur detta påverkar deras partners. Jag menar, Focus-serien är ju en direkt attack på EVGA och Corsair et al. Har Seasonic gett upp hoppet om att få dem som partners igen? Har Seasonic ändrat strategi och tänker stå på egna ben istället och slå ut mellanhänder samtidigt som värsta konkurrenten Channel Well Technology hålls i schack?
En ny positionering inför den väntade 12V-övergången som kommer minska marginalerna drastiskt?

Kan vara så, Corsair satsar ju på CWT även på deras kvalités agg och EVGA kör som alltid Superflower (förutom några undantag du nämnde). Tror helt enkelt Seasonic insåg dom behövde stå på egna ben och börja konkurrera mot sina klisterlapps partners (kan höra ihop med avtal gått ut eller sagts upp, samt att Seasonics största partners kör med andra OEM mer än seasonic).

12V övergången kommer troligen i första hand komma först på OEM maskiner (färdigbyggda datorer), verkar ligga par år in i framtiden.

Men lite synd man inte köppe nytt agg denna BF, även RM750X låg bra i pris (899kr som billigast, precis som seasonic agget).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Precis likt denna, jag är så nöjd med min 750W EVGA SuperNova 2. Märktes hur spelprestandan förändrades rejält från ett tidigare Corsair 850W.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Skönt att det börjar bli en hel drös med aktörer som släpper riktigt bra nätagg till okej pris.
Kör man med 1 grafikkort så kommer nog fläkten aldrig gå igång eller ligga och puttra snällt runt 500rpm, det gillas starkt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Precis likt denna, jag är så nöjd med min 750W EVGA SuperNova 2. Märktes hur spelprestandan förändrades rejält från ett tidigare Corsair 850W.

...ursäkta?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

...ursäkta?

Över vadå?

Jag hade under flera år prestanda problem i spel där min och snitt FPS'n var mycket låga trots att jag hade kraftfull PC.

Jag bytte ut föregående till min nuvarande i signatur, efter det märktes en rejäl stabil FPS boost.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil