HP installerar spionprogram på bärbara datorer i smyg

Permalänk
Melding Plague

HP installerar spionprogram på bärbara datorer i smyg

Användare av HP:s bärbara datorer har nu upptäckt att en nyligen släppt uppdatering även kommer med ett oönskat spionprogram, vilket samlar in telemetridata i bakgrunden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När fan ska datortillverkare lära sig?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

"Men oj! En bugg slank visst med!"

Tur att någon upptäckte och kunde informera dem om misstaget. Så lätt hänt att bara råka programmera en keylogger, gömma den i en drivrutin och sätta upp ett system för insamling av dess data. Vanligt nybörjarmisstag.

Permalänk
Inaktiv

Troligen samlar den in bra XXX länkar så att de på styrelsen hos HP slipper leta upp de själva..

Nå jag tror att vi kommer få se allt mer av dessa övervakningsprogram av väldigt många anledningar som att det är enkelt att göra och de får olika slags feedback tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellen:

När fan ska datortillverkare lära sig?

Det är intressant att samma personer gnäller om detta men kör windows 10 som också loggar allt du gör och skickar till MS.

Med lite tur kommer GDPR resultera i miljarder i böter för övervakningsivrare till företag tills de slutar. Skulle nog också hjälpa om folk sa ifrån i stället för att böja sig fram.

Permalänk

Borde det inte bli lag på att tydligt lista EXAKT vilken data man samlar in från sina kunder? Lite sjukt att det inte redan är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är intressant att samma personer gnäller om detta men kör windows 10 som också loggar allt du gör och skickar till MS.

Med lite tur kommer GDPR resultera i miljarder i böter för övervakningsivrare till företag tills de slutar. Skulle nog också hjälpa om folk sa ifrån i stället för att böja sig fram.

Det stora problemet tycker jag är att de döljer telemetrin. Så länge de är öppna med det så att användaren kan ta beslut om det är värt det eller ej så är det OK.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är intressant att samma personer gnäller om detta men kör windows 10 som också loggar allt du gör och skickar till MS.

Med lite tur kommer GDPR resultera i miljarder i böter för övervakningsivrare till företag tills de slutar. Skulle nog också hjälpa om folk sa ifrån i stället för att böja sig fram.

Äh, vad ska man göra då? W10 är bra. Går ju dessutom att stänga av allt. Har inte hört några rapporter om att det försätter skickas till Microsoft även efter man stängt av. Och vad ska dom göra med infon om de skulle få den? Inte så att de går igenom just min privata å skickar privat reklam till just mig. Åh nej... världen går under

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Borde det inte bli lag på att tydligt lista EXAKT vilken data man samlar in från sina kunder? Lite sjukt att det inte redan är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Men det är väl lagen som inte hinner ikapp utvecklingen. Precis som upphovsrättslagen som är helt åt h.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Go FOSS. Problem solved.

Permalänk
Medlem

Med O&O Shutup hoppas man ta bort det mesta skräpet men jag saknar RAS i nya FF

Permalänk
Medlem

Är det någon med HP-dator som fått denna service installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är intressant att samma personer gnäller om detta men kör windows 10 som också loggar allt du gör och skickar till MS.

Med lite tur kommer GDPR resultera i miljarder i böter för övervakningsivrare till företag tills de slutar. Skulle nog också hjälpa om folk sa ifrån i stället för att böja sig fram.

Att man använder Windows betyder inte per automatik att man tycker det är okey det Microsoft gör. Jag ser stora risker i att företag vill logga allt vi gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Suck...... *Letar igenom min hp efter ännu mer skit*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjet:

Är det någon med HP-dator som fått denna service installerad?

Jajamen. Hade den installerad på min jobbdator och har precis avaktiverat tjänsten.

https://www.ghacks.net/2017/11/27/hp-installing-hp-touchpoint...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

George Orwell's 1984 är här.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Det stora problemet tycker jag är att de döljer telemetrin. Så länge de är öppna med det så att användaren kan ta beslut om det är värt det eller ej så är det OK.

Jo, visst är det så.
Hur lång tid tog det ens att få MS att avslöja sin enorma lista på iaf större delarna av detta?

Detta problem har ju visat sig i flera telefoner och andra delar också. Det börjar gå till nivån av ... "det är så vanligt, att man inte orkar bry sig", typ som gängkrigen och skjutningarna i denna stad. Man bryr sig snart inte ens av pistolskott på natten, för man är för avtrubbad.

Samma sak verkar ske eftersom man accepterar Win 10, men jagar HP... man jagar en udda handling, men löser inte problemet. @xcluzive svar ovan är tydligt tecken på detta. Tills någon "skjuter honom direkt" orkar han inte längre bry sig.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Borde det inte bli lag på att tydligt lista EXAKT vilken data man samlar in från sina kunder? Lite sjukt att det inte redan är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tack. I full klartext allt som samlas in, och till vilket syfte.

Blir väl tyvärr EU som får rädda oss om någon här, då Sverige fortfarande verkar fast på att jaga pirater mer än att lösa problem som gör att de ens finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Det är intressant att samma personer gnäller om detta men kör windows 10 som också loggar allt du gör och skickar till MS.

Med lite tur kommer GDPR resultera i miljarder i böter för övervakningsivrare till företag tills de slutar. Skulle nog också hjälpa om folk sa ifrån i stället för att böja sig fram.

Det som är ännu mer intressant är att folk som sitter med Windows 7 som tror att de inte blir övervakade haha..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag har avinstallerat Windows sen dag 1 på min HP-laptop till fördel för Linux så jag antar att detta inte rör mig. Då jag förstår det som att det handlar om en mjukvara som installeras på operativsystemet, och inget kopplat till datorn i sig eller dess hårdvara till exempel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Äh, vad ska man göra då? W10 är bra. Går ju dessutom att stänga av allt. Har inte hört några rapporter om att det försätter skickas till Microsoft även efter man stängt av. Och vad ska dom göra med infon om de skulle få den? Inte så att de går igenom just min privata å skickar privat reklam till just mig. Åh nej... världen går under

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det går inte stänga ner allt. Inte ens i LTSB och de har flera gånger återställt allt till maximal insamling. För att inte tala om att det har visat sig att vissa GPOs ignoreras så även om man har inställning betyder det inte att win10 lyder den.

Det är farligt för det går hitta smuts på alla eller dra den ur kontext för att det ska se ut så. För att inte tala om sådan massa information gör det trivialt att komma åt all din data och manipulera skiten ur dig och alla andra de har data på.

Tänk också på att allt MS har så har USAs regering med och de har visat total förakt för alla som inte är amerikaner. Så det är bara frågan om när du trampar på fel tå och får ditt liv förstört.

Sedan kanske du bör tänka på att det finns andra som lever sina liv lite mer aktivt och försöker förbättra läget för alla och de lever farligt som fan i övervakningssamhälle som du så gärna går med på. Tänk lite långsiktigt och mindre egoistiskt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Det som är ännu mer intressant är att folk som sitter med Windows 7 som tror att de inte blir övervakade haha..

Om man inte installerar patchar som inför övervakningen från win10 så är win7 rätt så duktig på att hålla käften. Viktigt att stänga av telemetrin i den (som faktiskt går att stänga av) och så klart defenders upplandning av suspekta filer och skickande av memdumps. Efter det håller den käften och MS vet bara om vilka patchar du har och att det är windows.

Ganska stor skillnad mot win10 och deras keyloggers och annat smått och gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Att man använder Windows betyder inte per automatik att man tycker det är okey det Microsoft gör. Jag ser stora risker i att företag vill logga allt vi gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du windows10 då tycker du att det är ok då den inte går att säkra till skillnad mot win7. Att du kanske innerst inne tycker att det är fel spelar ingen roll för MS som får det de vill ha, dina pengar och all information om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det som är ännu mer intressant är att folk som sitter med Windows 7 som tror att de inte blir övervakade haha..

Iaf är det ingen som läser ut mina knapptryck, vilka filer jag öppnat/bearbetat och andra saker. Vilket Win10 användare inte kan hävda vara säker mot.

Telemetri-Skite..... är just den grejen som gjort att jag inte nergraderat till Win10 än.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Traumklang:

Iaf är det ingen som läser ut mina knapptryck, vilka filer jag öppnat/bearbetat och andra saker. Vilket Win10 användare inte kan hävda vara säker mot.

Telemetri-Skite..... är just den grejen som gjort att jag inte nergraderat till Win10 än.

Använder du internet? Då är det någon annan som garanterat läser av dina knappavtryck

https://blogs.technet.microsoft.com/netro/2015/09/09/windows-...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det är väl (((Dem))) som vill veta vad för åsikter folk har så de kan sätta stop för det och fortsätta med sin agenda.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Använder du internet? Då är det någon annan som garanterat läser av dina knappavtryck

https://blogs.technet.microsoft.com/netro/2015/09/09/windows-...

Jag har stängt av allt som gäller telemetri i Win7 Och det förblir avstängd. Till raka motsatsen när det handlar om Win10.

Du vet precis vad jag pratar om. Win10 är per klassisk definition en trojaner och det är inte att komma bort ifrån.
Och att en ISP, NSA eller något av våra kära västerländska regimer ser att jag surfat och kommenterat på sweclockers, bryr jag mig inte om. Blir det nödvändigt, använder jag TOR eller annat.

För mig handlar det om att saker jag gör på min dator stannar på min dator. Särskilt med åtanken att man har ett teknologi-företag som utvecklar grejer som sen patenteras. Win10 användare är inte säkra när det kommer till sånt och lösenord till interna serverar kan lätt läsas ut av amerikanska myndigheter och andra instanser.
Vi vet ju sedan Snowden, att NSA inte bara jagar terrorister och annat, utan spionerar ut untlänska förtag ochså. Patentstöld är slagordet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Det är väl (((Dem))) som vill veta vad för åsikter folk har så de kan sätta stop för det och fortsätta med sin agenda.

Just det. Vill man veta vem som verkligen har makten, försök att lista ut vem man inte får kritisera.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Äh, vad ska man göra då? W10 är bra. Går ju dessutom att stänga av allt. Har inte hört några rapporter om att det försätter skickas till Microsoft även efter man stängt av. Och vad ska dom göra med infon om de skulle få den? Inte så att de går igenom just min privata å skickar privat reklam till just mig. Åh nej... världen går under

Skickades från m.sweclockers.com

Well, NSAs högsta chef upprepade flera gånger åt regeringen att de inte samlade in någonting om amerikanska medborgare och sen kom Edward Snowden...

Så om du inte tycker det är något problem kan du väl skicka över din email och lösenord till mig, du har ju ändå inget att dölja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Men oj! En bugg slank visst med!"

Tur att någon upptäckte och kunde informera dem om misstaget. Så lätt hänt att bara råka programmera en keylogger, gömma den i en drivrutin och sätta upp ett system för insamling av dess data. Vanligt nybörjarmisstag.

Hatar när det händer. Man ska bara skriva en enkel IF-sats, så råkar man få en parentes på fel ställe och vips har man skickat all användardata till Kina.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag har stängt av allt som gäller telemetri i Win7 Och det förblir avstängd. Till raka motsatsen när det handlar om Win10.

Du vet precis vad jag pratar om. Win10 är per klassisk definition en trojaner och det är inte att komma bort ifrån.
Och att en ISP, NSA eller något av våra kära västerländska regimer ser att jag surfat och kommenterat på sweclockers, bryr jag mig inte om. Blir det nödvändigt, använder jag TOR eller annat.

För mig handlar det om att saker jag gör på min dator stannar på min dator. Särskilt med åtanken att man har ett teknologi-företag som utvecklar grejer som sen patenteras. Win10 användare är inte säkra när det kommer till sånt och lösenord till interna serverar kan lätt läsas ut av amerikanska myndigheter och andra instanser.
Vi vet ju sedan Snowden, att NSA inte bara jagar terrorister och annat, utan spionerar ut untlänska förtag ochså. Patentstöld är slagordet.

Nej än en gång, du vet inte vad du pratar om!

Och du, det kvittar vad du stänger av!

Och det kvittar vilket O S du sitter på!

Du nämner själv Snowden.....Har du sett filmen Snowden Windows 10 på den tiden fanns inte!

Vill du sitta med Windows, så gör det med en uppdaterad version d v s 10:an

Men är du som vi andra dödliga, som använder Win O S som nöje, slappna av för f*n

Det finns ingen CIA agent som är intresserad av ditt flöde, även om du verkar tro det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]