Sony står för nästan 50 procent av VR-försäljningen

Permalänk
Melding Plague

Sony står för nästan 50 procent av VR-försäljningen

För första gången har nu försäljningen av VR-headset överstigit en miljon exemplar under årets tredje kvartal, där den största aktören är Sony med en andel på nästan 50 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstigt.. du får ett PS4 Pro + VR Headset för ett lägre pris än av vad bara ett HTC Vive kostar och då behövs det en dator i 15.000kr's klassen eller mer för att få en bra spelupplevelse.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skulle snarare tro att priset är en rätt avgörande faktor, Sonys lösning får du ju för kring 8000, medan det lätt går upp över 12000kr för en okej dator och ett headset från Facebook/HTC

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Konstigt.. du får ett PS4 Pro + VR Headset för ett lägre pris än av vad bara ett HTC Vive kostar och då behövs det en dator i 15.000kr's klassen eller mer för att få en bra spelupplevelse.

Nej du behöver inte en så dyr dator. Man kan komma undan med en gammal i5 och ett kort i klass med GTX 980/390x. Jag spelar med min vive med en i7 6700 och GTX 1060 6GB.

Men ja PS vr är nog billigast och smidigast för de flesta, speciellt om du redan spelar på en PS4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Konstigt.. du får ett PS4 Pro + VR Headset för ett lägre pris än av vad bara ett HTC Vive kostar och då behövs det en dator i 15.000kr's klassen eller mer för att få en bra spelupplevelse.

Nej, man behöver inte en sådan dyr dator.. och man kan köra PS-VR på datorn med, men tyvärr är folket inte så insatta i tekniken.

Grund och botten är PS4 en låst dator inget annat.

Här är en bra kanal som man kan lära sig mer
https://www.youtube.com/watch?v=vVnhzq-XD_M&t=693s

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när PSVR är budgetvarianten. Det är trist att detta för många blir den första upplevelsen av vad de tror är fullvärdig VR. PSVR är verkligen ingen höjdare jämfört med Vive och Rift – trackingen är på tok för dålig och handkontrollerna under all kritik.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Idag kan man köpa komplett VR från Sony under 3000 kr! Jag har en PS4 Pro, men avvaktar med Sony VR. Jag vill ha trådlösa VR brillor och lite högre upplösning än nuvarande för Sony, det känns som Xbox 360 typ. Jag väntar på version 2. Eller så får vi se vad som kommer till Xbox One X

Sony PlayStation VR (inkl. Kamera) 2990 kr just nu!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3614073

Ace Combat 7 ser väldigt lovande ut!
https://www.youtube.com/watch?v=Jto-03HKX9I

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Inte så konstigt när PSVR är budgetvarianten. Det är trist att detta för många blir den första upplevelsen av vad de tror är fullvärdig VR. PSVR är verkligen ingen höjdare jämfört med Vive och Rift – trackingen är på tok för dålig och handkontrollerna under all kritik.

Exakt min tanke..folket får ju inte bästa upplevelsen med PS-VR, så de tror att detta är ''Topp-end'' grejer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Konstigt.. du får ett PS4 Pro + VR Headset för ett lägre pris än av vad bara ett HTC Vive kostar och då behövs det en dator i 15.000kr's klassen eller mer för att få en bra spelupplevelse.

PS VR är en mycket billigare lösning, men det behövs verkligen inte en dator för 15000kr eller mer. Du kommer långt med en dator för halva det priset. Men sen tillkommer ju även kostnaden för VR-headsetet, vilket är ytterligare 4-5000kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Har du redan en gaming PC är det inte dyrt med PCVR, 4k nu från Elgiganten

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Konstigt.. du får ett PS4 Pro + VR Headset för ett lägre pris än av vad bara ett HTC Vive kostar och då behövs det en dator i 15.000kr's klassen eller mer för att få en bra spelupplevelse.

Fan skrämmande att ~ 9-pers håller med dig på Sweclockers haha

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag mer imponerad över den totala volymen, 1mill!

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att även med min monsterdator köpte jag ett PSVR pga priset och att kunna dela spel med roommate och kollegor.
Annars har jag provat vive och det är såklart långa vägar bättre i vissa delar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Fast det är klart, tar man nästan 10 lax för ett VR headset så kommer det ju inte sälja som glass en varm sommardag lixom.

Sony gjorde rätt med prissättningen, och det är ju klar, konsolspelare har inte så stora förväntningar på kvallitet så det går ju hand i handsken.

Inga förvånande siffror direkt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

finns det några bra spel till sonys brillor ännu? fallout 4 vr kommer väl till playstation också?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Vad är poängen med att jämföra äpplen och päron? Man jämför ett budgetalternativ med premiumlösningar? Det visar snarare på okunskap hos dem som tagit fram "statistiken".

Att Aftonbladet publicerar trams är förlåtet men Sweclockers har iallafall jag högre förväntningar på.

Permalänk
Skrivet av Clousseau72:

Vad är poängen med att jämföra äpplen och päron? Man jämför ett budgetalternativ med premiumlösningar? Det visar snarare på okunskap hos dem som tagit fram "statistiken".

Att Aftonbladet publicerar trams är förlåtet men Sweclockers har iallafall jag högre förväntningar på.

Fast nu handlade det ju om VR försäljning, Sonys är ganska okey men kontrollerna från 2010 är under all kritik.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Gear VR räknas inte in här? Eller hamnar det under oculus? Känns spontant som att samsung skeppat flest^^:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pye:

Gear VR räknas inte in här? Eller hamnar det under oculus? Känns spontant som att samsung skeppat flest^^:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar de bara räknar äkta VR här, annars borde ju som du säger Gear vinna

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej du behöver inte en så dyr dator. Man kan komma undan med en gammal i5 och ett kort i klass med GTX 980/390x. Jag spelar med min vive med en i7 6700 och GTX 1060 6GB.

Men ja PS vr är nog billigast och smidigast för de flesta, speciellt om du redan spelar på en PS4.

Skulle mycket hellre rekommendera gammal i7a, äldre moderkort är så pass dyra. Jag sitter på en spare i7 3770k och lite ddr3, ska testa om man kan kasta ihop ett VR-bygge med typ 1060 6gb, RX 480, eller dylikt. 980Ti hade ju varit optimalt men vill kunna använda 500W nätagg för att dra ner priser.

Hade VR skalat bättre med SLI (som det ryktades om att de skulle göra för dryga 2 år sedan) så hade kanske t.ex. GTXC 780 6GB varianterna varit relevanta för SLI

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fan skrämmande att ~ 9-pers håller med dig på Sweclockers haha

Varför är det skrämmande? Att PS4 är "en låst dator" eller att PSVR inte är "Topp end" gör väl ingen skillnad? PSVR + PS4 är den enklaste och billigaste sättet för gemene man att prova hygglig VR. Därför säljer den mest. Tycker jag känns väldigt logiskt eller vad missar jag? Det är inget jag själv skulle satsa på men jag förstår varför andra gör det.

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Fast nu handlade det ju om VR försäljning, Sonys är ganska okey men kontrollerna från 2010 är under all kritik.

Då har de missat Google Cardboard – Google VR som troligtvis har sålts mer än SONY VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Varför är det skrämmande? Att PS4 är "en låst dator" eller att PSVR inte är "Topp end" gör väl ingen skillnad? PSVR + PS4 är den enklaste och billigaste sättet för gemene man att prova hygglig VR. Därför säljer den mest. Tycker jag känns väldigt logiskt eller vad missar jag? Det är inget jag själv skulle satsa på men jag förstår varför andra gör det.

Att det kostar mer är väl inte någon som sagt emot, det som är skrämmande är att folk verkar tro att han ens var nära i sina prisuppskattningar av vad som behövs. Oculus rift/HTC Vive plus en dator för runt 10k så kan du spela VR på en klart högre nivå än vad PSVR kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Microsoft MR (mixed reality, fast just nu så ingår det endast VR produkter) har precis lanserats, Dell, HP, Acer, Samsung etc har alla gjort headsets som samtliga verkar ge bättre bildkvalitet än ocolus/vive (vive är dock bäst på tracking fortfarande om man kör full setup). Samtliga ligger på 350-500 USD inkl kontroller. Alla är insideout tracking (dvs kameror på headsetet) 2 sladdar till datorn så är det bara att köra. Kan till och med köra på integrerad intel grafik.

Tror att de kommer att ta över ganska rejält. Bra koncept, flera tillverkare, olika prisnivåer och känns lite mer öppet än Rift/Vive. (Går för övrigt att köra spel ifrån MS store, SteamVR, Rift och Vive med lite trixande)

har ett samsung headset påväg. Kommer att bli väldigt skoj att testa.

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Skulle mycket hellre rekommendera gammal i7a, äldre moderkort är så pass dyra. Jag sitter på en spare i7 3770k och lite ddr3, ska testa om man kan kasta ihop ett VR-bygge med typ 1060 6gb, RX 480, eller dylikt. 980Ti hade ju varit optimalt men vill kunna använda 500W nätagg för att dra ner priser.

Hade VR skalat bättre med SLI (som det ryktades om att de skulle göra för dryga 2 år sedan) så hade kanske t.ex. GTXC 780 6GB varianterna varit relevanta för SLI

Ja klart en i7 är att föredra men nu var poängen att man inte behöver en dyr dator. Jag hade inte ens problem med vr spel när jag körde på min gamla dator med fx 9590.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja klart en i7 är att föredra men nu var poängen att man inte behöver en dyr dator. Jag hade inte ens problem med vr spel när jag körde på min gamla dator med fx 9590.

Nej, men räknar man in typ 10-16GB av DDR3 och ett LGA 1155 eller 1150 moderkort, brukar priset mellan en överklockbar i5a och en i7 vara relativt nära

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Konstigt.. du får ett PS4 Pro + VR Headset för ett lägre pris än av vad bara ett HTC Vive kostar och då behövs det en dator i 15.000kr's klassen eller mer för att få en bra spelupplevelse.

Folk som tänker så här är anledningen varför VR inte tagit mer fart än det har hitills. Den dator i din signatur har inga problem att köra VR utan några som helst förändringar. Så nu kostar det alltså 4000 kr för fullskalig VR. inte så farligt.

Nästan alla klarar sig med att bara uppgradera graffet med ca 2000-2500kr och många klarar sig utan justeringar. Om någon nu mot förmodan inte skulle ha en dator köpt efter 2009 så har du en dator här som klarar VR minst lika bra som PSVR:http://www.inet.se/kundvagn/visa/11107663/

Att avfärda Fullskaling VR för att det är för dyrt när det skiljer 1500-2000kr från PSVR är fel.

5650 dator+ 4000 rift=9650 mot 4250 PS+4000 PSVR = 8250

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Att avfärda Fullskaling VR för att det är för dyrt när det skiljer 1500-2000kr från PSVR är fel.

5650 dator+ 4000 rift=9650 mot 4250 PS+4000 PSVR = 8250

Det är oxå fel att säga att det skiljer 1500-2000 kr från PSVR. Rift butikspris är idag 4500 och en PS kan du få för 2800 spänn (Rift var billigare i helgen men det var PS4 eller PS4 Pro och PSVR med).

Ska du inte jämföra äpplen med päron behöver du dessutom till din pc ta med montering och operativ i din beräkning (huruvida en Pentium G4560 är lämplig för Rift låter jag vara osagt). Det är snarare så att PS+PSVR kostar som en Rift-kapabel PC, ge och ta.

Med det sagt, om man bortser från basmaskinerna (en ps4 eller en ok pc finns ju trots allt i många hem) så är Oculus klart mer prisvärt än PSVR, bättre teknik för nästan samma peng, not bad. PSVR+Camera+2 Moves borde max kosta säg runt 3 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är oxå fel att säga att det skiljer 1500-2000 kr från PSVR. Rift butikspris är idag 4500 och en PS kan du få för 2800 spänn (Rift var billigare i helgen men det var PS4 eller PS4 Pro och PSVR med).

Ska du inte jämföra äpplen med päron behöver du dessutom till din pc ta med montering och operativ i din beräkning (huruvida en Pentium G4560 är lämplig för Rift låter jag vara osagt). Det är snarare så att PS+PSVR kostar som en Rift-kapabel PC, ge och ta.

Med det sagt, om man bortser från basmaskinerna (en ps4 eller en ok pc finns ju trots allt i många hem) så är Oculus klart mer prisvärt än PSVR, bättre teknik för nästan samma peng, not bad. PSVR+Camera+2 Moves borde max kosta säg runt 3 papp.

Ja, Kan hålla med om att det inte är en helt rättvis jämförelse men den är inte så långt bort och mycket bättre än alla som säger att VR kostar 20000kr och PSVR 3000 kr. En pentium håller för VR men är inte så framtidssäker, detta är minimum lösningen. Men verkar iaf som att fullVR tar fart nu med med vive och oculus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

mycket bättre än alla som säger att VR kostar 20000kr och PSVR 3000 kr.

jupp.