Intel Core i7-9700K med 8 kärnor och 16 trådar hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-9700K med 8 kärnor och 16 trådar hittar ut på webben

Trots att lanseringen inte väntas ske förrän sent nästa år hittar nu information om Intels kommande processorer ut på webben, med bland annat åttakärniga Core i7-9700K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu går det minsann undan!

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Sådärja! Kan 9700K ÄNTLGEN vara den efterlängtade efterträdaren till 2600k? En prolle som håller i 8 nätta år!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Skulle väl även kunna vara en ny Coffee lake helt enkelt ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Titta vad snabbt det kan gå när minst två bolag måste konkurrera med varandra. Fler kärnor än 4 är något Intel inte varit så bra på att släppa tidigare. Från 4 till 8 kärnor på knappt två år. Vi har AMD o tacka, oavsett vilken CPU-tillverkare man än föredrar.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sådärja! Kan 9700K ÄNTLGEN vara den efterlängtade efterträdaren till 2600k? En prolle som håller i 8 nätta år!

Jag är fortfarande nöjd med min 2500K som duger fint till allt jag gör på datorn.
Däremot tror jag inte 9700K blir den värdiga efterträdaren utan det istället blir en AMD cpu som kommer i början av nästa år.

Permalänk
Medlem

Man kan ju säga vad man vill och lägga vad man vill på bordet om huruvida det här med kärnor och trådar spelar roll, men Intel har ju uppenbarligen tagit intryck av AMD

Om intel var säkra på att 4c/8t dög för mainstream så hade ju inte ens covfefe-lake hittat ut i den skepmad den är idag. 8700K alltså.

Att de nu (om det stämmer) krämar på med ytterligare kärnor och trådar trotts att det för intel är besvärligare än AMD, då de inte har infinity fabricm, måste ju betyda att Intel åtminstonne erkänner att Ryzen har gjort avtryck i folks medvetande. Man vill ha mer kärnor och trådar till sina arbetslaster.

Om så inte vore fallet så känns det ju som det hade varit billigare med en "informationsfilm" där de vänligt men bestämt informerar folk om att 4c8t är bra nog och att fler kärnor och trådar saknar fördelar.

Joråsåatteh...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

Jag är fortfarande nöjd med min 2500K som duger fint till allt jag gör på datorn.
Däremot tror jag inte 9700K blir den värdiga efterträdaren utan det istället blir en AMD cpu som kommer i början av nästa år.

Samma här! Sitter fortfarande på 2500K och har ännu inte känt behovet att uppgradera

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sådärja! Kan 9700K ÄNTLGEN vara den efterlängtade efterträdaren till 2600k? En prolle som håller i 8 nätta år!

Tuffar ju på bra på stadiga 4.7GHz känns som man är ett nu med sin 2600k.
För mycket sepparationsångest att skiljas nu

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl mesh eller ring-bus ?
Chansen är ju stor att det är mesh.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har tid för spelande mer, annars hade den varit intressant.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Saknar fördelar gör ju alla flerkärniga proppar så länge det inte finns mjukvara som kan använda alla fullt ut

Så nu är det väl mer dax att FLERA utvecklare av mjukvara sätter lite fart o knackar kod så de kärnor som finns utnyttjas på ett bättre och optimerat sätt.

Sen är det ju säkert så som du säger att AMD är den som Pushar på för fler kärnor o mer eller mindre tvingar Intel till att göra samma vilket är bra.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Med chipsetkrav Z470. Säkerligen.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte fel, men slutet av 2018. det är väl väldigt nära Zen 2? Sedan tycker jag de allt kunde slänga till 4 extra kärnor för de lite äldre barnen.

Skrivet av Homer_S1:

@Ozzed:

Saknar fördelar gör ju alla flerkärniga proppar så länge det inte finns mjukvara som kan använda alla fullt ut

Så nu är det väl mer dax att FLERA utvecklare av mjukvara sätter lite fart o knackar kod så de kärnor som finns utnyttjas på ett bättre och optimerat sätt.

Problemet är snarare att användarna bör lära sig, det har inte varit några konstigheter att utnyttja 50 core i excel sedan typ Office 2003. Fast möjligheten finns så utnyttjar användarna inte denna, utan de gör knappt något alls i Excel.
Detsamma gäller allt annat, problemet ligger i i bakom utan problemet finns bakom tangentbordet.

Så programmering från årskurs ett, datorteknikutbildningar så att ungdomar lär sig att det går göra annat än att spela på en dator och behovet av kärnor rusar iväg.

Permalänk
Medlem

Kul för alla som precis köpt 8700k 😂😂

Permalänk

Hoppas bara att Volta kommer ut i anslutning till detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hail to the King baby !!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grishnackh:

Hoppas bara att Volta kommer ut i anslutning till detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Volta ska väl inte komma till den dödliga sidan? Dvs oss som spelar spel med våra grafikkort, Volta ska väl vara till för beräkningar och sånt?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kul för alla som precis köpt 8700k 😂😂

Äh vadå det är ju andra kvartalet 2018. Mycket tid med 8700 tills dess.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ExcZist:

Kul för alla som precis köpt 8700k 😂😂

Jag köpte 7700k & 8700k och tycker det ska bli kul med 9700k med.
Så ja det är kul

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det är inte fel, men slutet av 2018. det är väl väldigt nära Zen 2? Sedan tycker jag de allt kunde slänga till 4 extra kärnor för de lite äldre barnen.

Problemet är snarare att användarna bör lära sig, det har inte varit några konstigheter att utnyttja 50 core i excel sedan typ Office 2003. Fast möjligheten finns så utnyttjar användarna inte denna, utan de gör knappt något alls i Excel.
Detsamma gäller allt annat, problemet ligger i i bakom utan problemet finns bakom tangentbordet.

Så programmering från årskurs ett, datorteknikutbildningar så att ungdomar lär sig att det går göra annat än att spela på en dator och behovet av kärnor rusar iväg.

Tror inte 7 nm Zen 2 kommer förän 2019, Zen + med X470 chipset lär komma ut i Maj nästa år.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Får hoppas att nästa generations Ryzen ger Intel såpass hård konkurrens att Intel blir tvugna att tillåta Z370 kompatibilitet med 9-serien men det är nog önsketänkande. Däremot kan jag väl tänka mig Z390 kompabilitet bara för att (troligtvis) Z470 kommer vara så få månader emellan varandra och Z390 kommer vara mer "premium" påkostade varianter så...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Kul för alla som precis köpt 8700k 😂😂

Knappast någon överraskning med denna. 8-kärniga Ice Lake har funnits på kartan länge.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Volta ska väl inte komma till den dödliga sidan? Dvs oss som spelar spel med våra grafikkort, Volta ska väl vara till för beräkningar och sånt?

Just det, glömde bort att Swec-artikeln om det. Men hoppas att Ampere kommer ut i anslutning till 9700k då ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag köpte 7700k & 8700k och tycker det ska bli kul med 9700k med.
Så ja det är kul

Jadå det är kul, men det kostar att byta cpu så ofta hehe.
Själv skippade man coffelake, väntar hellre på IceLake

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Knappast någon överraskning med denna. 8-kärniga Ice Lake har funnits på kartan länge.

Därför jag skippade Coffelake.
Ser mer fram emot denna eller Zen2

Permalänk
Medlem

så från och med nu kommer alla säga "vänta på intel's 9X00 serie" när det kommer upp frågor angående vad man ska köper eller? 😂

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Tack AMD! Nu händer det lite kul i alla fall

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju säga vad man vill och lägga vad man vill på bordet om huruvida det här med kärnor och trådar spelar roll, men Intel har ju uppenbarligen tagit intryck av AMD

Om intel var säkra på att 4c/8t dög för mainstream så hade ju inte ens covfefe-lake hittat ut i den skepmad den är idag. 8700K alltså.

Att de nu (om det stämmer) krämar på med ytterligare kärnor och trådar trotts att det för intel är besvärligare än AMD, då de inte har infinity fabricm, måste ju betyda att Intel åtminstonne erkänner att Ryzen har gjort avtryck i folks medvetande. Man vill ha mer kärnor och trådar till sina arbetslaster.

Om så inte vore fallet så känns det ju som det hade varit billigare med en "informationsfilm" där de vänligt men bestämt informerar folk om att 4c8t är bra nog och att fler kärnor och trådar saknar fördelar.

Joråsåatteh...

Jämför det lite som alla produkter som kommer ut med RGB, bara för att alla hakar på betyder det inte att det är något alla behöver eller vill ha, nåja skadar väl knappast med fler kärnor även om man inte använder alla

Permalänk

Ja det börjar tamefan osa hett om öronen på min 2600K

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz