trådlöst ljud till dator

Permalänk
Medlem

trådlöst ljud till dator

Hej!

Nu när vi lever i snart 2018 så tänkte jag att trådlöst borde ju faktiskt fungera till stationära burken också, jag är långt ifrån en audiofil så det behöver inte vara super perfekt.

Tittade runt lite och hittade Sony SRS-HG1 som jag tycker verkade vettiga då dem är trådlösa, batteridrivna och går att ladda via usb (gör att ev kablar bara är temporära) ca 10-12 timmar batteri är också bra.

Kopplade ihop dem via bluetooth och det låter bra men upptäcker att jag har kanske en halv sekunds delay till allt jag gör vilket inte duger till något annat än musiklyssnande.

Efter mycked googlande så hittar jag att om man stänger av "Handsfree Telephony" för dem under "Devices and printers" så blir det avsevärt bättre men...Då går dem inte att använda som mikrofon längre, så frågan är hur ska jag både kunna äta och behålla kakan?

Letar alltså en möjlighet till trådlöst både i ljud in och ut som låter bra och inte har delay.

Någon som har något jag kan testa?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Du ska isf skippa bluetut som har just den begränsningen. Antingen kasst monoljud + mick eller sketabra stereoljud men minus mick.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

hmm, funkade inte speciellt bra som högtalare heller, ganska svagt ljud och blev en del störningar tyvärr :(...

Måste väl gå att lösa okay trådlöst ljud?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

hmm, funkade inte speciellt bra som högtalare heller, ganska svagt ljud och blev en del störningar tyvärr :(...

Måste väl gå att lösa okay trådlöst ljud?

Kör du via telefonen? Det är ganska kort räckvidd då. Mina hörlurar kan börja hacka / spraka till i ljudet om jag är något rum bort. Svagt ljud låter som något med källan, jag har flera småhögtalare som absolut inte låter lågt. Du skulle kunna testa med andra ljudkällor.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Stationär dator som sagt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Stationär dator som sagt

Ah, tänkte fel men jag tror du förstår vad jag hugger efter. Någon skillnad med avstånd, via annan källa osv? (Vanlig felsökning) Har du en "billig" BT dongle kan det ju påverka.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du menar, har felsökt och gogglar i många timmar men kan inte hitta någon bra anledning mer än att blutooth inte riktigt är där jag vill ha det ännu., får försöka hitta något högtalarsett där jag kan gömma kablarna på något vettigt sätt, dumma är bara strömkabeln som är svårare att gömma.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag förstår vad du menar, har felsökt och gogglar i många timmar men kan inte hitta någon bra anledning mer än att blutooth inte riktigt är där jag vill ha det ännu., får försöka hitta något högtalarsett där jag kan gömma kablarna på något vettigt sätt, dumma är bara strömkabeln som är svårare att gömma.

Men det är alltså ingen skillnad om du byter till att spela upp ljudet från en telefon eller dator? Det är ju lite skillnad på protokoll som används på enklare usb-donglar och liknande och en ny modern telefon, din spelare har 4.2 vilket är ganska nytt liksom. Du har (enligt spec) så du kan köra över wifi och chromecasta eller dlna dessutom så det känns lite som du ger upp innan du provat.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har du någon erfarenhet om det jag söker använda den?

Min blutoothsändare har 4.2 men enligt uppgift och även vad du sa i ditt första meddelande så faller det ju redan på att det inte går att använda högkvalitativt ljud tillsammans med handsfreefunktionen då bandbredden saknas.

Att använda den som datorhögtalare kontra en musikspelare från mobilen ställer lite olika krav på utrustningen då det i musik inte spelar någon större roll om delay eller liknande vilket det gör om den ska spela upp ex när någon skjuter från ett spel.

Tro mig jag har lagt många timmar på att försöka googla en lösning på detta.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Vissa bluetooth-prylar har stöd för protokollet "low latency bluetooth", då blir det bättre, men inte tillräckligt bra för t.ex. gaming eller liknande.

Ska man ha riktigt låg fördröjning och trådlöst ljud är min bästa gissning att du måste ha en pryl där de även skickar med en trådlös sändare. Vet inte om det finns någon bra sån produkt som även har batteridrift, då de flesta petar in bluetooth i så fall.

När det kommer till bluetooth-högtalare vet jag att i alla fall Denon Envaya bl.a. har low latency bluetooth. Sen måste väl din dator stödja det också.

Kort svar; köp ett par trådade aktiva högtalare, så får du stereo (du kan höra VARIFRÅN det skjuts) OCH bättre ljud

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vissa bluetooth-prylar har stöd för protokollet "low latency bluetooth", då blir det bättre, men inte tillräckligt bra för t.ex. gaming eller liknande.

Ska man ha riktigt låg fördröjning och trådlöst ljud är min bästa gissning att du måste ha en pryl där de även skickar med en trådlös sändare. Vet inte om det finns någon bra sån produkt som även har batteridrift, då de flesta petar in bluetooth i så fall.

När det kommer till bluetooth-högtalare vet jag att i alla fall Denon Envaya bl.a. har low latency bluetooth. Sen måste väl din dator stödja det också.

Kort svar; köp ett par trådade aktiva högtalare, så får du stereo (du kan höra VARIFRÅN det skjuts) OCH bättre ljud

Tack för ditt svar, jo jag vet ju tyvärr det, jag har dock en dröm om att bygga ett skrivbord där jag har så lite sladdar som möjligt, har idag en Logitech z3 som ger 3 kablar till skrivbordet (2 högtalare och en kontroll) och en sub som tar in ström som går att gömma undan, undra om det finns något bättre trådat som inte kräver 3 sladdar (behöver vara relativt långa kablar ändå)

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

@Verdurakh:
Bygg in högtalarna i väggen med ett vägguttag i golvnivå.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@FX9: Hade jag gärna gjort om jag inte hade hyresrätt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

@Verdurakh:
Då är det såklart lite krångligare.

Gillar själv idén men med familj så har man inte tid med såna planer

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT