Köpråd robotdammsugare

Permalänk

Köpråd robotdammsugare

Vilken robotdammsugare skulle ni köpt nu på black friday för runt 4k?:) kollar just nu på https://www.komplett.se/product/919409/hem-hushaall/smarta-he...

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_irobot-roomba-865-robotd...

dessa 2 och har svårt att få fram vilken som är bäst

Permalänk
Medlem

Supernöjd med min neato connected.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hoppar på tråden och frågar. Om man har hus med stora trösklar, undra vilken som är den bästa flyttbara? Dvs kör tills batteriet är på 20% och stannar, inte för tung och kanske man kan köpa till en billig laddstation. Vore trevligt om den heller inte sög in sladdar

Mattor kan man ju ta bort om den inte klarar av dem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

iRobot Roomba 865 verkar inte ha Wifi, smarta funktioner eller styrning via app. Så troligen en utgående modell.

Nya versionen är: iRobot Roomba 891
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4499005
4999 kr (Ord. pris 7990 kr)

http://robotnyheter.se/2017/05/23/6-nya-roomba-modeller-med-w...

iRobot Roomba 891 ska tydligen vara bättre på att klara mattor än iRobot Roomba 695. Annars verkar de i stora drag vara väldigt lika. (Baserat på snabb googling, och ingen tidigare erfarenhet)

iRobot Roomba 695 verkar mest vara en uppdatering av iRobot Roomba 650 för att få wifi/smarta funktioner medan iRobot Roomba 891 som jag länkade ovan även har "Gen 2 motor" vad nu det innebär. (Samma laddningstid och drifttid som iRobot Roomba 695)

Permalänk
Medlem

Disclaimer: har erfarenhet av Neato och Roomba - inga andra märken.

Skrivet av Bloodsbane:

Vilken robotdammsugare skulle ni köpt nu på black friday för runt 4k?:) kollar just nu på https://www.komplett.se/product/919409/hem-hushaall/smarta-he...

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_irobot-roomba-865-robotd...

dessa 2 och har svårt att få fram vilken som är bäst

De är ganska lika i funktion , 800 serien har andra rullar under som gör att du inte behöver rengöra dessa speciellt ofta medan 695 har borstar som det fastnar hår i.
Dock är 695's borstar aningen bättre att borsta rent mattor i och med detta. Personligen har jag en 866 som jag är mkt nöjd med.
Tänk dock på att dessa lite billigare robotar inte är gjorda för mer än 1-2 rum max. Man får köpa de dyrare modellerna för att få stöd för fyrar så de klarar av större ytor.
Eller titta på nån av de billigare Neato , nackdelen med dem är att de inte har sidoborste. Men de klarar av större ytor.

Skrivet av yrfhar:

Hoppar på tråden och frågar. Om man har hus med stora trösklar, undra vilken som är den bästa flyttbara? Dvs kör tills batteriet är på 20% och stannar, inte för tung och kanske man kan köpa till en billig laddstation. Vore trevligt om den heller inte sög in sladdar

Mattor kan man ju ta bort om den inte klarar av dem.

Roomba spottar ur sig sladdar i många fall men oavsett robot om ena änden ligger på golvet = garanterat uppkäkad sladd. Sitter inte sladden fast så kommer den oavkortat att flyttas och lampor att dras ner på golvet osv.
Jag flyttar mina Neato och Roomba mellan över och undervåning. Roomba kör tills den anser sig klar o så får man leta vart den stannat. Neato åker tillbaka till startposition då batteriet är slut eller den är klar med hela ytan.
De väger ungefär lika mycket och har handtag för att lätt kunna flytta dem.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

@Bloodsbane: botvac D85 är lika bra som connected, men kan inte styras via mobil. Men hårdvaran är lika bra

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Info: (så vitt jag förstått , rätta mig gärna , vissa modeller kan vara speciella)

Roomba modellerna skiljer sig enligt följande:
5xx , 6xx , 7xx , 8xx , 9xx är generationsskiften. 800 serien och framåt har de nya borstarna vilket minskar underhållet. 900 serien har intelligens.
Är modellnumret lägre än x70 är det enklare modeller , det skiljer på en del andra detaljer men enklare modeller har oftast inte IR fyrarna vilket gör att Roomba täcker fler rum. (annars styr slumpen)
För att komplicera det hela har Irobot uppdaterat hela modellflottan med Wifi & appstyrning vilket är de modeller där mittensiffran är 9 .. dvs 59x , 69x, 79x , 89x , 900 serien däremot har appstöd från början.
Annars rent mekaniskt är det ingen skillnad mellan äldre modeller utan wifi mot de nya som har wifi.

För Neato gäller följande.
Neato XV , Botvac xx , Botvac Dxx (Botvac Connected), Botvac Dx (Botvac Dx Connected) som är generationsskiften.
Connected är toppmodellen som hålls uppdaterad med firmware medan Neato har slutat uppdatera äldre. (vet ej hur nyaste Dx serien kommer stödjas) Alla Connected och nya Dx generationen har LIion batterier samt appstöd.

Mekaniskt är modellerna i samma generation i princip identiska , enda skillnaden är olika filter och borstar som medföljer vid köp samt om modellen har sidborste. Dock är varje generation smartare. (förutom connected som får uppdateringar löpande)

(Samma gäller även Roomba generationerna med skillnaden där att även batterityp och motor kan vara annorlunda som gör det lite rörigt. Men som jag fattat gäller det bara de senaste 800 och 900 serierna)

Så för den som ska shoppa loss kan det vara smart att köpa en billigare icke appstyd modell och sedan komplettera med borstar/filter via amazon/ebay. Man kan även köpa LIion batterikits lösa för alla modeller här tex: http://www.lithiumpowerinc.com/

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Har en Neato connected, är supernöjd. Tar sig enkelt över trösklar och dylikt.

Man får lägga lite tid på att "anpassa" hemmet dock, har tex satt magnetremsa på mina stolar då den ville köra upp på dem och fastna ibland. Blir lika förvånad varje gång den har kört färdigt över hur mycket skit den lyckas att hitta.

Min hårdvara gick dock sönder för ca 1 månad sen, den startade bara om hela tiden. Skrev till Neato direkt, dom skickade fraktsedel och så skickade jag iväg den. Så fort dom fått den levererad så skickade dom en Helt ny, så riktigt bra support också.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Fick bli 865:) Tackar alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodsbane:

Vilken robotdammsugare skulle ni köpt nu på black friday för runt 4k?:) kollar just nu på https://www.komplett.se/product/919409/hem-hushaall/smarta-he...

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_irobot-roomba-865-robotd...

dessa 2 och har svårt att få fram vilken som är bäst

Päronen har både en nyare neato och en irobot.
irobot är stendum jämfört med neaton.

Permalänk
Medlem

Robottankar

Lånar också tråden lite då rubriken passar bra och jag har precis börjat botanisera runt:

Hur är det med "prylar på golv" hur känsliga är robotarna för sånt? (förekommer ju en del leksaker och annat som dräller på golven)
Bord med stolar under hur hanteras det? Känns som att en robot skulle kunna virra in sig där och aldrig hitta ut igen. Behöver man lyfta upp stolarna på bordet för att undvika robotflipper?
Katthår, sätter det igen roboten? Katten är visserligen inte långhårig, men hår blir det gott om...

Laddstation, antar att man vill ha en robot som hittar tillbaks själv, men var placerar ni den? I det "smutsigaste rummet" köket eller centralt i huset?

Någon som har erfarenhet av "kinavarianterna", är de bara skräp?

Tacksam för alla tips/erfarenheter!

/Fredrik

Permalänk
Medlem

neato alla dagar i veckan, päronen har en D85 som fungerar klockrent.
Hört mycket negativt om just iRobot, men jag lägger ingen vikt i det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakhill:

Lånar också tråden lite då rubriken passar bra och jag har precis börjat botanisera runt:

Hur är det med "prylar på golv" hur känsliga är robotarna för sånt? (förekommer ju en del leksaker och annat som dräller på golven)
Bord med stolar under hur hanteras det? Känns som att en robot skulle kunna virra in sig där och aldrig hitta ut igen. Behöver man lyfta upp stolarna på bordet för att undvika robotflipper?
Katthår, sätter det igen roboten? Katten är visserligen inte långhårig, men hår blir det gott om...

Laddstation, antar att man vill ha en robot som hittar tillbaks själv, men var placerar ni den? I det "smutsigaste rummet" köket eller centralt i huset?

Någon som har erfarenhet av "kinavarianterna", är de bara skräp?

Tacksam för alla tips/erfarenheter!

/Fredrik

Vet att Neaton ju kör med sin radar som konstant har koll på omgivningen och snabbt fattar om det är en stol eller en katt som är i vägen.
Hittar den ett hinder så återvänder den lite senare och försöker igen.
Och var man parkerar den ?
Under en trapp typ ^^
Nu var det ju ett tag sen jag pillrade med en men vill minnas att den själv skapar en karta över våningen och du kan bestämma hur noga den skall vara på olika ställen.
Men den är rätt bra på att göra allt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakhill:

Lånar också tråden lite då rubriken passar bra och jag har precis börjat botanisera runt:

Hur är det med "prylar på golv" hur känsliga är robotarna för sånt? (förekommer ju en del leksaker och annat som dräller på golven)
Bord med stolar under hur hanteras det? Känns som att en robot skulle kunna virra in sig där och aldrig hitta ut igen. Behöver man lyfta upp stolarna på bordet för att undvika robotflipper?
Katthår, sätter det igen roboten? Katten är visserligen inte långhårig, men hår blir det gott om...

Laddstation, antar att man vill ha en robot som hittar tillbaks själv, men var placerar ni den? I det "smutsigaste rummet" köket eller centralt i huset?

Någon som har erfarenhet av "kinavarianterna", är de bara skräp?

Tacksam för alla tips/erfarenheter!

/Fredrik

Katthår och att åka runt mellan stolsbenen är inga problem för min Neato iaf.
Prylar på golvet är det värre med, beroende på storlek.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakhill:

Lånar också tråden lite då rubriken passar bra och jag har precis börjat botanisera runt:

Hur är det med "prylar på golv" hur känsliga är robotarna för sånt? (förekommer ju en del leksaker och annat som dräller på golven)
Bord med stolar under hur hanteras det? Känns som att en robot skulle kunna virra in sig där och aldrig hitta ut igen. Behöver man lyfta upp stolarna på bordet för att undvika robotflipper?
Katthår, sätter det igen roboten? Katten är visserligen inte långhårig, men hår blir det gott om...

Laddstation, antar att man vill ha en robot som hittar tillbaks själv, men var placerar ni den? I det "smutsigaste rummet" köket eller centralt i huset?

Någon som har erfarenhet av "kinavarianterna", är de bara skräp?

Tacksam för alla tips/erfarenheter!

/Fredrik

Småprylar på golv är inte så bra. Sånt som är 2cm eller högre klarar sig oftast att bli insuget men skuffas runt till nåt hörn. Lägre saker fastnar garanterat. Strumpor och lösa sladdar är inte bra och fastnar de med.
Bord och stolar är inga problem , de studsar runt där men löser pusslet. Jag brukar lyfta upp stolarna ibland för att få det ordentligt kört emellanåt.
Katthår/hundhår är inga problem för Neato eller Roomba 8xx/9xx , äldre modeller och andra robotar med spretiga borstar däremot måste servas ofta.
Jag placerar laddstationen där jag har plats längs väggen , bör ha minst ca 10cm ledigt per sida om laddstationen.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Hakar på tråden med ett par frågor:

1) Hur är det med flera rum?
Jag såg nått om nån ny 9xx serie Roomba som "lär sig" hur hemmet ser ut. Det var tydligen fancy nyheter? Jag utgick från att så alltid var fallet.

Dvs, om man har 4 rum, är robotarna överlag tillräckligt smarta för att "lära sig" och "köra en runda"?
Eller kör dom bara runt i nån random-pattern där dom hoppas på att täcka allt?

2) Mattor och trösklar, hur funkar det här?
Tar dom mattor som är runt 2 cm höga? Vad händer med "luddiga" mattor, kör dom upp och sen fast på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hakar på tråden med ett par frågor:

1) Hur är det med flera rum?
Jag såg nått om nån ny 9xx serie Roomba som "lär sig" hur hemmet ser ut. Det var tydligen fancy nyheter? Jag utgick från att så alltid var fallet.

Dvs, om man har 4 rum, är robotarna överlag tillräckligt smarta för att "lära sig" och "köra en runda"?
Eller kör dom bara runt i nån random-pattern där dom hoppas på att täcka allt?

2) Mattor och trösklar, hur funkar det här?
Tar dom mattor som är runt 2 cm höga? Vad händer med "luddiga" mattor, kör dom upp och sen fast på dom?

Jag kan inte svara för de andra men jag äger en Neato BotVac D85 och enligt dina frågor:

1. Sägs att D85:n har det och den är några år gammal. Så ny teknlogi tror jag inte det är, men förbättrad definitivt.

2. Till D85:n ingår två borstar en är som en kvarn och fångar inte upp de mindre partiklarna men tror inte den fastnar någonstans heller.
Sen finns den en som är en borste och har aldrig sett mattorna så fina efter D85:n har kört på den, vi har 2 stora hundar och en katt som älskar att ligga på mattan. Däremot skulle jag tro att den fastnar på mer luddiga mattor, Mattor med fransar kan du fetglömma, den käkar upp dem och fastnar. Trösklar som är 2cm är inga problem, D85:n kan klättra.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Jag kan inte svara för de andra men jag äger en Neato BotVac D85 och enligt dina frågor:

1. Sägs att D85:n har det och den är några år gammal. Så ny teknlogi tror jag inte det är, men förbättrad definitivt.

2. Till D85:n ingår två borstar en är som en kvarn och fångar inte upp de mindre partiklarna men tror inte den fastnar någonstans heller.
Sen finns den en som är en borste och har aldrig sett mattorna så fina efter D85:n har kört på den, vi har 2 stora hundar och en katt som älskar att ligga på mattan. Däremot skulle jag tro att den fastnar på mer luddiga mattor, Mattor med fransar kan du fetglömma, den käkar upp dem och fastnar. Trösklar som är 2cm är inga problem, D85:n kan klättra.

Okej, hur stort bor du?
Det jag tänker mig är att det mest optimala vore ju om den lär sig hur lägenheten ser ut, för att sen efter några rundor kunna lägga upp en optimal "rutt" så att den bara kör igenom hela lägenheten "ett varv" så att säga.
Många jag har kollat på verkar inte ha nån som helst "awereness" om hur lägenheten ser ut och folk skriver i kommentarer att det bara är rent lotteri vilka rum, och om ens hela rum, som blir städade.

Jag har tyvärr mattor som består av 2-3 cm långa "fransar" så det lär ju skita sig, det jag är rädd för kommer hända är att den kör upp på mattan och sen fastnar under så att hjulen bara står och slirar.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba Den kör på 48kvm men ska klara av störra ytor utan problem. Tror det står vad som är rekommenderad någonstans.

Tror vilket dammsugare som helst kommer att suga upp fransarna och sen fastna D85:n är inte ensam där.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

@BasseBaba Den kör på 48kvm men ska klara av störra ytor utan problem. Tror det står vad som är rekommenderad någonstans.

Tror vilket dammsugare som helst kommer att suga upp fransarna och sen fastna D85:n är inte ensam där.

Nä absolut, var inte meningen att peka ut en viss modell.
Därför jag ör lite tveksam på om en robot kommer funka i ”mitt” scenario

Bästa vore om den kunde mapps upp hela lgh i mjukvara och att man sen kunde gå in och ”exkludera” zoner = mattorna.

Permalänk
Medlem

Kan flika in att de allra flesta som investerar i en robot dammsugare hamnar i situationen där dom hellre möblerar om och/eller byter ut de prylar som skapar problem för den
Så soffor som är för låga monterar man lite högre ben på.
För lurviga mattor byts ut.
Etc. etc.
Det är helt enkelt värt det för att få dammsugningen gjort åt en

Permalänk

Har en Neato Connected. Själva rengöringen funkar utmärkt. Den dammsugar tjocka lurviga mattor t.ex. som jag har under tv-bordet. Funkar även perfekt på mattorna på toaletten. Har tagit bort alla mina tunna mattor i huset.

Har haft problem med att den tappar kontakt med servern. Men har funkat i ett par månader nu. Startar den alltid genom mobiltelefonen där du även får en perfekt karta över vart i ditt hus den städat och när den städat klart.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hakar på tråden med ett par frågor:

1) Hur är det med flera rum?
Jag såg nått om nån ny 9xx serie Roomba som "lär sig" hur hemmet ser ut. Det var tydligen fancy nyheter? Jag utgick från att så alltid var fallet.

Dvs, om man har 4 rum, är robotarna överlag tillräckligt smarta för att "lära sig" och "köra en runda"?
Eller kör dom bara runt i nån random-pattern där dom hoppas på att täcka allt?

2) Mattor och trösklar, hur funkar det här?
Tar dom mattor som är runt 2 cm höga? Vad händer med "luddiga" mattor, kör dom upp och sen fast på dom?

1: 900 serien av Roomba kartlägger rummen med en kamera som fotar taket och kör dessa metodiskt till skillnad mot äldre generationer.
2: Mattor som är 2cm eller högre kan man glömma , fransar längre än kanske 1cm är dåligt. Trösklar upp till 2cm funkar för Neato , Roomba är lite lägre.

Vi hade en matta , Ikea Hampen tror jag det var som har ganska korta fransar och den är preciiiiis så att Neato kan köra den OM man har husdjursborsten vilken gör att den inte har lika kraftigt sug och därmed fastnar. Vi har helt enkelt skippat luddiga mattor och små trasmattor/mattor med långa fransar eftersom dessa är dåliga för dammsugarrobotar.

Skrivet av BasseBaba:

Okej, hur stort bor du?
Det jag tänker mig är att det mest optimala vore ju om den lär sig hur lägenheten ser ut, för att sen efter några rundor kunna lägga upp en optimal "rutt" så att den bara kör igenom hela lägenheten "ett varv" så att säga.
Många jag har kollat på verkar inte ha nån som helst "awereness" om hur lägenheten ser ut och folk skriver i kommentarer att det bara är rent lotteri vilka rum, och om ens hela rum, som blir städade.

Jag har tyvärr mattor som består av 2-3 cm långa "fransar" så det lär ju skita sig, det jag är rädd för kommer hända är att den kör upp på mattan och sen fastnar under så att hjulen bara står och slirar.

Ingen robot mig veterligen har minne längre än den vändan den kör , dvs den tappar all kartläggning efter den är klar med programmet.
Däremot både Neato och Roomba 9xx klarar av stora ytor , de klarar så stor yta som batteriet klarar av + en laddning extra och de minns var de slutade och fortsätter då de laddat upp sig. Det gör att de kan köra flera rum och upp till eller mer än 100kvm skall nog funka beroende på hur fräscht batteriet är.

Skrivet av BasseBaba:

Nä absolut, var inte meningen att peka ut en viss modell.
Därför jag ör lite tveksam på om en robot kommer funka i ”mitt” scenario

Bästa vore om den kunde mapps upp hela lgh i mjukvara och att man sen kunde gå in och ”exkludera” zoner = mattorna.

Man kan exkludera areor med magnetlister för Neato och IR fyrar för Roomba. Dock är det svårt att få det bra. Magnetlisterna är svåra att fästa och Fyrarna äter batterier och är i vägen.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

@Harakiri: Tack för svar!

Neato D7 verkar ju dock ha exakt det jag vill:
https://www.youtube.com/watch?v=mxnwskab5NY
https://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/home-robots/neat...

Man verkar alltså kunna köra den i "discovery mode" först, då kör den runt utan att städa och mappar upp ens hem.
Sen får man det som en karta i appen.
Då kan man dra "virtuella" no-go-zoner ;), t ex mina mattor.

Och eftersom den då inte "tappar" kartläggningen mellan varje körning, så borde den kunna städa maximalt effektivt eftersom den inte behöver åka runt random för nån "discovery" utan systematiskt borde kunna beta av hemmet och rummen...

I teorin borde man även kunna säga åt den att städa t ex hallen 5 ggr per vecka och resten av rummen 2ggr, osv osv.

Permalänk
Medlem

Själv har jag beslutsångest om jag ska köpa Botvac Connected eller Botvac D5 Connected... men en av dem blir det!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Xiaomi Mi Robot Vacuum! Finns på Aliexpress, kan beställas från Tyskland el Spanien så undviker man problem med tull osv. Fantastiska recensioner och den har ett fantastiskt pris.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Harakiri: Tack för svar!

Neato D7 verkar ju dock ha exakt det jag vill:
https://www.youtube.com/watch?v=mxnwskab5NY
https://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/home-robots/neat...

Man verkar alltså kunna köra den i "discovery mode" först, då kör den runt utan att städa och mappar upp ens hem.
Sen får man det som en karta i appen.
Då kan man dra "virtuella" no-go-zoner ;), t ex mina mattor.

Och eftersom den då inte "tappar" kartläggningen mellan varje körning, så borde den kunna städa maximalt effektivt eftersom den inte behöver åka runt random för nån "discovery" utan systematiskt borde kunna beta av hemmet och rummen...

I teorin borde man även kunna säga åt den att städa t ex hallen 5 ggr per vecka och resten av rummen 2ggr, osv osv.

Nämen se där. Det hade jag missat. Intressant!
Då kan man bocka bort problemareor som den skall undvika. Hoppas bara Neato nu uppdaterar sina modeller så de får dessa nya funktioner via mjukvaruuppdateringar.

[Edit]
Kan också tipsa om det bästa forumet jag hittat för info om dammsugarrobotar.
http://www.robotreviews.com/chat/
Där finns en guldgruva av teknisk info och tips/trix samt moddningar.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Xiaomi Mi Robot gen 1 eller 2. Många som är supernöjda på Swedroids forum. Jag har en Neato 70e som jag köpt på Clasohlson, den är jag nöjd med men jag kommer köpa Xiaomi gen 2 snart på grund av många smarta funktioner.

Bra att veta är att de bytt namn på den nya till Xiaomi Roborock om du kollar runt efter dom på exempelvis Aliexpress.

Nordichardware testar gen2
https://www.nordichardware.se/artikel/video-xiaomi-roborock-2...

Swedroid forumtråd gen1
http://www.swedroid.se/forum/threads/xiaomi-mi-robot-vacuum-r...

Swedroid forumtråd gen2
http://www.swedroid.se/forum/threads/xiaomi-mi-robot-vacuum-2...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa hem en iRobot Roomba 615 idag. Billig och jag behöver inga extra funktioner eftersom jag tänkt flytta omkring den rum för rum pga skyhöga trösklar.

Kan ju inte vara särskillt ansträngande att ta bort sladdar och mattor, samt ställa upp eventuella stolar i det rum som blir dagen dammsugarrum och sedan sticka iväg till arbetet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Blev det någon Neato D7?
Om ja, vad tycker du om den nu?
Några problem?