Firefox börjar varna användare för webbplatser som utsatts för intrång

Permalänk
Melding Plague

Firefox börjar varna användare för webbplatser som utsatts för intrång

Mozilla arbetar nu på ett ny funktion för Firefox med namnet Breach Alert, vilken ska varna användaren när denne besöker en webbplats som utsatts för intrång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur långt bak i tiden går dom?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

ypperligt bra funktion för den vanlige omedvetna användaren.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Hur långt bak i tiden går dom?

Precis min tanke. Spännande att se hur de tänkt och hur de löst det här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hur långt bak i tiden går dom?

Den varnar iaf för Dropbox-intrånget 2012.

Permalänk
Medlem

Betyder det att varje hemsida man går in på kommer skickas till deras servrar??. Trevlig loggning av användarna isåfall

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Med andra ord kommer jag bli varnad varje gång jag besöker Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Betyder det att varje hemsida man går in på kommer skickas till deras servrar??. Trevlig loggning av användarna isåfall

Med tanke på att det är Mozilla som ligger bakom, och HIBP används som källa kan jag tänka mig att Firefox laddar hem en lista med kända breaches, och sedan bara verifierar mot den lokala kopian.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Bra funktion men jag vill ha mindre pop-ups inte mer

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Inaktiv

Det borde vara en funktion som man kan aktivera. Med tanke på att det är Mozilla som är i farten, så är jag inte alls orolig att något loggas utan bara checkas mot en lista och sedan glöms bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Med tanke på att det är Mozilla som är i farten, så är jag inte alls orolig att något loggas utan bara checkas mot en lista och sedan glöms bort.

Om det ändå vore så väl:

https://www.reddit.com/r/firefox/comments/756s0f/an_index_of_...

https://www.reddit.com/r/privacy/comments/750vsm/firefox_devs...

Kortfattat, de skickade nyligen med adware som loggade alla URLer som folk besökte för ungefär 1 % av användarna, och tystade all kritik runt beslutet.