Permalänk
Medlem

Köpa heatpipes

Tja,

Har ett speciellt projekt på G och jag undrar, nån som vet vart man kan köpa heatpipes? Alltså bara lösa heatpipes, i längre längder.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tveksamt att de säljs löst eftersom de måste tillverkas i en viss längd. Inte som om de går att klippa och böja hur man vill.

Men här finns visst:
http://se.rs-online.com/web/c/?searchTerm=Heat+Pipe&sra=oss&r...

Permalänk
Medlem

Snubblade över för ett par dagar faktiskt i förbifarten.
https://www.caseking.de/en/search/index/sSearch/heatpipe/sPer...

Tänk på att arbeta med heatpipes är ganska svårt. En heatpipe är praktiskt taget som en lång termos med kopparväggar. Om man böjer till det så knäcker man metallen och vätskan kommer ut och heatpipen är då trasig. Man måste värmebehandla innan man böjer och plattar till.
Finns en hel del information om det och jag antar att du har koll på saken.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på din fråga, men det är ju inte jätteknöligt att tillverka egna heatpipes i önskade längder/storlekar för den som är hyfsat flängd med gasolbrännaren. Googla loss på "DIY heatpipe" eller nåt sånt.

Den enda egentliga nackdelen gentemot kommersiella heatpipes är att det förstås är svårt att få tag i tunnväggiga kopparrör med skrovlig insida. I praktiken får man nöja sig med vad man kan hitta i bygghandeln, vilket kanske inte är helt optimalt. Det skulle väl i sådana fall vara om man kan slakta förångare eller kondensor från något gammalt kylskåp, AC, eller liknande, och sno rör där, är väl fullt möjligt att de består av lämpliga rör till ändamålet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Jo jag förstår att man inte kan köpa dem på löpmeter pga hur de är gjorda. Grejen är den att jag kommit över ett par rejält biffiga kylflänsar och har tankar på att bygga en totalt passivt kyld dator.

Skrivet av Leedow:

Snubblade över för ett par dagar faktiskt i förbifarten.
https://www.caseking.de/en/search/index/sSearch/heatpipe/sPer...

Tänk på att arbeta med heatpipes är ganska svårt. En heatpipe är praktiskt taget som en lång termos med kopparväggar. Om man böjer till det så knäcker man metallen och vätskan kommer ut och heatpipen är då trasig. Man måste värmebehandla innan man böjer och plattar till.
Finns en hel del information om det och jag antar att du har koll på saken.

Så de är inte redan glödgad koppar alltså? Det hade jag trott att de var faktiskt. Hmmm. Fick för mig att det fanns att köpa förr som var väldigt böjliga

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet efter att ha byggt en helt passiv speldator är att heatpipes är väldigt lätta att arbeta med, böja, platta till osv. Däremot är det ju lite halvklurigt att hitta långa heatpipes, de flesta är väl runt 30cm som längst. Jag hade kikat på aliexpress och beställt därifrån. Finns även brackets man kan köpa för att montera fast dem på dina fina flänsar.

Något annat som kanske kan vara aktuellt att kika på är "heatpipe-band", dessa är relativt nya och svåra att få tag på men presterar något grymt bra i jämförelse.

EDIT: När det kommer till GPU och CPU block kan jag varmt rekommendera HDPLEX produkter ifall du saknar möjlighet att fräsa egna kopparblock.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med ställverk så att komma över koppar är inga problem. Syns bilden jag la in i förra inlägget? Den dyker inte upp för mig.

Edit: Stängde av en plug-in, nu kom bilden upp.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Göra egna heatpipes är nog inget man ger sig på själv då de ska vara fyllda med nån gas har jag för mig.

Inte funderat på att köra på vattenkylning istället?

Om du fixar kylblock som passar att montera på flänsarna så borde de klara av att iaf kyla ett vattensystem passivt iaf om vi snackar om något värmesnålt htpc system eller liknande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@lord_dubbdäck: Tror du kommer få problem att fördela värmen. Kommer du får långt från värmekällan så slutar det mer eller mindre att hjälpa.

Antagligen så krävs det vatten och en pump för att fördela ut värmen på hela radiatorn.

Det du vill ha på en kylare är stor area med kontakt mot luft för att överföra värme (det är därför kylare har så många lager med plåt). Finns ju 95watt passivakylare att köpa idag. Tror de är mycket effektivare än ditt monsterbygge tyvärr :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är väl inte den lättaste flänsen att arbeta med men det kanske går att göra något ballt med den.

Här är en annan galning som gjorde ett GTX 1080 passivt
https://smallformfactor.net/forum/threads/antimemetic-fully-p...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Göra egna heatpipes är nog inget man ger sig på själv då de ska vara fyllda med nån gas har jag för mig.

Inte funderat på att köra på vattenkylning istället?

Om du fixar kylblock som passar att montera på flänsarna så borde de klara av att iaf kyla ett vattensystem passivt iaf om vi snackar om något värmesnålt htpc system eller liknande.

Jag körde vattenkylning förr men det krånglade så mycket så jag rev bort det. Det ligger nedpackat i en låda och skäms nu. Kylvätskan reagerade med anti-virvel-svampen i ressen och nu är allt fullt i blågrön gegga som jag inte får ut ur raddarna

Skrivet av Implor:

@lord_dubbdäck: Tror du kommer få problem att fördela värmen. Kommer du får långt från värmekällan så slutar det mer eller mindre att hjälpa.

Antagligen så krävs det vatten och en pump för att fördela ut värmen på hela radiatorn.

Det du vill ha på en kylare är stor area med kontakt mot luft för att överföra värme (det är därför kylare har så många lager med plåt). Finns ju 95watt passivakylare att köpa idag. Tror de är mycket effektivare än ditt monsterbygge tyvärr :).

Det är därför jag vill ha tag på längre heatpipes så jag kan fördela ut dem lite mer över kylflänsens längd.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Kanske bättre att köra passiv vattenkylning, med pump såklart.
Själv körde jag passivt med en AMD 1200, absolut billigaste lösningen med 30L vatten i en tank bara.
Efter en hel dags spelande kom tempen upp till 45 grader med rumstemperatur på 23.
Nu ska man ju inte lita på givare på moderkortet som det var på den tiden men skillnaden var från 76 till 45, från TaiSol till noname vattenblock.

Hur som helst, back to topik.
Det är väl sprit i heatpipe?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Avjoniserat vatten stod det på en av de jag kollar på

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |