Analytiker: "Utgivare tar för lite betalt för sina spel"

Permalänk
Melding Plague

Analytiker: "Utgivare tar för lite betalt för sina spel"

Enligt analytikern Evan Wingren är spelarnas reaktion mot Star Wars: Battlefront II överdriven. Detta då spelet är billigare än det borde vara, sett till antal timmar underhållning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag köper den tanken. Men då får de släppa demo eller låta oss testa spelet fullt ut i några dagar innan man bestämmer sig. Vet inte hur många spel jag köpt och tänkt "ah, nu jävlar ska det spelas" och sen en två dagar senare inser man vilket skit det är och att man inte vill spela det mer alls (*host* COD ghosts *host*). Väldigt få spel man investerar över 50h på. Då ska det fan vara riktigt bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Sweet. Lite triggad blir jag - får de för lite betalt kan de ju höja priset eller ha en prenumerationstjänst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Ok. Jag köper den iden. Men då får de släppa demo eller låta oss testa spelet fullt ut i några dagar innan man bestämmer sig. Vet inte hur många spel jag köpt och tänkt "ah, nu jävlar ska det spelas" och sen en två dagar senare inser man vilket skit det är och att man inte vill spela det mer alls. Väldigt få spel man investerar över 50h på. Då ska det fan vara riktigt bra.

Snarare är det att annat är överdrivet dyrt. Filmindustrin tjänar pengar som gräs och det samma gäller för TV folket med. Det är alltid race to the bottom när det gäller löner för vanligt folk och socialskydd, men det är race to the top när det gäller företagens inkomster och chefers löner.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt bra spel är definitivt värt exempelvis 800 kr.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Ok. Jag köper den tanken. Men då får de släppa demo eller låta oss testa spelet fullt ut i några dagar innan man bestämmer sig. Vet inte hur många spel jag köpt och tänkt "ah, nu jävlar ska det spelas" och sen en två dagar senare inser man vilket skit det är och att man inte vill spela det mer alls (*host* COD ghosts *host*). Väldigt få spel man investerar över 50h på. Då ska det fan vara riktigt bra.

Tyvärr så brukar ett demo innebära att spelarna blir trötta på spelet innan de köpt det, även om spelet är riktigt bra. Kanske inte varenda individ, men överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte många spel och eller gamers där man lägger 1000h per år i ett och samma spel. Sen går inte matten ihop heller, blir ju i sådana fall ännu billigare per timma. Och hur billiga biofilmer har de? 30kr/h? Eller så är det väldigt långa filmer de menar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ett riktigt bra spel är definitivt värt exempelvis 800 kr.

Och de är riktigt få \o/

Permalänk
Medlem

Jag köpte en studsboll för 5kr och har fått över 100h underhållnning ut av den bollen. Helt klart är studsbollen alldelles för billig.

Permalänk
Medlem

Undrar hur han i sin analys ställer sig till att det släpps ofärdiga spel, servrar ligger nere m.m.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vilken extremt märklig analys.

Permalänk
Medlem

Jag håller dock inte med det han säger. Det är extremt få spel som jag har lirat i över 900h totalt. Enligt hans beräkning 2,5h per dag i ett år. Kan endast tänka mig WoW och CS. Möjligtvis Dota2 också.
Ett normalt spel lirar jag kanske i 20-40h. Medans större RPG spel och onlinespel 100-150h.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ska man alltså bara köpa ett enda spel och lira det ett helt år? Fan vad tråkigt. Det roliga med att köpa olika spel är variationen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Spel som är gratis typ Dota där man lagt över 1000 timmar, oändligt värde?
Allt går att vrida med matte, sätt priset på spelet till vad man nu behöver betala får att få samma fördelar som vapen etc som andra kan få när de betalar mer

EDIT:
Hade spelet varit gratis hade jag varit delvis okej med P2W men känns som fel spel för ett sånt system

Permalänk
Medlem

Hur många lägger över 900 timmar i ett spel? Knappt kommit nära någonsin i något, möjligtvis WoW när jag var 14-15 år...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tyvärr så brukar ett demo innebära att spelarna blir trötta på spelet innan de köpt det, även om spelet är riktigt bra. Kanske inte varenda individ, men överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper inte det, om man blir trött på spelet efter ett demo, så är spelet skit. Jag kan ta några exempel på spel från mitt bibliotek på steam som har över 200 spel. Det som jag spelat mest 400h ca är Data2 som inte ens kostar pengar för det första.
Annars gillar jag generellt singleplayer eller coop spel. Om vi då tar tex Mass Effect trilogin som några av de bästa spelen jag spelat. Om de hade släppt ett demo på det, och jag fått spela några quests, så är jag nästan 100% säker på att jag hade köpt resten av spelet.

Om jag hade fått spela COD Ghosts innan jag köpte det, hade jag ALDRIG köpt det, så jävla dåligt är det.

Sen finns det många singleplayer-spel som inter tar mer än 20h att spela, och som man förmodligen aldrig kommer spela igen. Där har jag svårt att motivera 800kr t.ex. i pris. Det måste ju vara i relation till speltid. Jämför då t.ex. Witcher 3 som jag prisar ofta, jag har spelat säkert 100+ timmar nu, första gången utan DLC och nu GOTY versionen med alla DLC:er, så kommer säkert landa på 200+ timmar, och då kanske lagt totalt 500kr på spelet. Det hade kunna kosta 800, hade ändå varit värt det.

Sen finns det många goda exemepl där det faktiskt finns demo, tex Resident Evil 7. Tror inte de direkt tappat mkt försäljning där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Enligt analytikern Evan Wingren är spelarnas reaktion mot Star Wars: Battlefront II överdriven. Detta då spelet är billigare än det borde vara, sett till antal timmar underhållning.

Läs hela artikeln här

Det beror ju helt på upplevelsen. För mig är de nya battelfront spelen extremt dyr underhållning, eftersom de inte är speciellt underhållande.

Reaktionen från spelare handlar dessutom inte att det är dyrt utan att du kan (och i princip måste) köpa fördelar om du skall kriga på lika villkor. Evan Wingren bör nog torka sig ordentligt om sin bruna mun efter sitt besök hos EA.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag håller dock inte med det han säger. Det är extremt få spel som jag har lirat i över 900h totalt. Enligt hans beräkning 2,5h per dag i ett år. Kan endast tänka mig WoW och CS. Möjligtvis Dota2 också.
Ett normalt spel lirar jag kanske i 20-40h. Medans större RPG spel och onlinespel 100-150h.

Ja, vem fan har tid att spela över 2h om dagen, skämtar dom eller. Funkar bara om man är student/sjukskriven eller arbetslös och bor hos mamma, alternativt inte har några andra hobbys/barn/prioriteringar i livet. Kommer hem till 18:00 efter jobbet tidigast då kan man inte lägga över två timmar på att spela.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Men herre gud! Det är ju fasiken han som borde ta ett steg tillbaka och kanske ställa sig frågan om det istället kan vara så att betal-TV och bio är för dyrt, och att datorspel kanske istället är rimligt prissatt??

Alltså mupp säger jag bara. Här lever vi i en värld där "marknaden" kramas och pussas av nyliberaler, men så fort "marknaden" bestämt att datorspel inte ska kosta mer än de gör, ja då är de för billiga istället?? Alltså vilken hycklare till pajas!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köper det inte.

Dels brukade PC-spel kosta desto mindre, närmare 300kr, eftersom publiceringsavgiften på konsollplattformarna inte existerade på PC. Nu får vi oftast betala närmare detsamma, samtidigt som de stora spelhusen förhandlat ner andelen av kakan de måste dela med sig av konsollspelsförsäljningen.

Och så fortsätter spelmarknaden att växa medan distributionskostnaderna minskar. Det kostar dem effektivt ingenting att distribuera fler kopior till fler kunder för samma pris som förut och således tjäna mer pengar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Vilken värdelös analys.

Det är ingen som tvingar företagen att sälja spelen "billigt". Det är inte heller någon som tvingar dem att ha mikrotransaktioner eller för den delen att inte ha dem. Om de inte kan få någon lönsamhet i att göra spel så sluta bara...

Företagen kan köra hur mycket mikrotransaktioner och P2W de vill, tjänar de på det så kör på det. Om ett annat företag inte har sådant och tjänar på det så är det väl också bra.

Tycker ändå att jag fått mer nöje av spel som utvecklats av 1-3 personer än de här så kallade AAA-spelen som kostar miljarder att producera.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela källan, men han har rätt. Priset på spel har ju inte ändrat nämnbart på 15 år minst..

Skulle snarare vilja påstå att de har blivit billigare... "Måste kolla upp det"

Däremot har ju utvecklingskostnaderna eskalerart, voice acting, grafiskt, fysiken m.m.
Samt att det förväntas att nästan alla spel ska ha ett multiplayer läge. Spelen ska patchas och supportas över tid.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Vilken fantastiskt korkad analys, man betvivlar ju att han varken lagt mer än 8sekunders slentriantänkande på den eller tror på den själv.

Vad definerar han som "underhållning"?

Elefantjakt i afrika kostar ca 15.000kr/tim, det är precis lika irrelevant information.
Hyra en första klassens lyxyacht i dubai kostar ca 250.000kr/tim
Att spela beachvolleyboll(som kostar ca 10kr) i en park i 500tim kostar ca 2öre/tim.

Liknelserna får mig att undra om han ens sett en person som spelar datorspel i hela sitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Däremot har ju utvecklingskostnaderna eskalerart, voice acting, grafiskt, fysiken m.m.

Nästan i takt med försäljningssiffrorna.
Och det faktum att distributionskostnader knappt existerar längre.
Fast inte så nära.

Permalänk
Medlem

6 kr timme för betal-tv? Netflix premium kostar 139:- per månad, då har man möjlighet att se på 4 skärmar. Säg att man delar den på 4 personer då, ~35kr/månad. Tydligen så roar man sig 2.5h per dag, detta skulle då bli en timkostnad på 46 öre. Netflix håller betydligt längre än de flesta spel också innan man blir less.

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns ett enda spel jag lagt 1000 timmar på och har spelat i över 30 år, möjligtvis Civilization 2. Om logiken är att man ska betala för timmar underhållning så borde väl betalningen utgå från det. Finns mängder med spel jag köpt som jag lagt max 5 timmar på, gissar att de borde kostat som ett paket mjölk då?

Permalänk

På sätt och vis håller jag med. Finns klart dyrare underhållning man utan att klaga allt för mycket betalar för. Bio klagas det väl lite på men ändå sväljer vi priserna.

Däremot om man räknar på inflationen och ser hur spelpriserna har legat still väldigt länge. Då har vi aldrig haft billigare spel än nu. Men lönerna på spelutvecklarna ökar. Nu säljs väl fler exemplar per spel med så det väger väl upp en del av avsaknaden av höjda spelpriser. Men förstår att utvecklare jagar metoder att få ut lite mer pengar av sina produkter. Det ska vara rimliga metoder dock. Battelfront 2 hade inte rimliga metoder.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Skal sägas att spel kostade 600 kr när jag var 6 år gammal och spel kostar 600 kr nu när jag är 26 år gammal.
Skulle spelen följa samma prisutvecklingskurva som våra löner och kostnader i resten av samhället skulle ett spel kosta 750 kr (Som kostade 600 förut). Han har inte fel när han säger att spel är billigare nu än förut, relativt sätt. Sen om den individuella prissättningen för ett spel är åt skogen eller ej är en helt annan sak.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ok. Jag köper den tanken. Men då får de släppa demo eller låta oss testa spelet fullt ut i några dagar innan man bestämmer sig. Vet inte hur många spel jag köpt och tänkt "ah, nu jävlar ska det spelas" och sen en två dagar senare inser man vilket skit det är och att man inte vill spela det mer alls (*host* COD ghosts *host*). Väldigt få spel man investerar över 50h på. Då ska det fan vara riktigt bra.

Köpte det igår och har spelat runt 6 timmar.
Låst upp de allra flesta Heroes .
Har fått upp 20k i ingame pengar 2 gånger under dessa spel timmar.
Har Yoda och Boba Fett, Bossk , Han solo ,Kylo Ren , Darth Maul ,Lando Carlrissian och sen Rey.:)
"Edit: Har bara 5 heroes kvar. sen är man färdig med att farma de "
Sen har jag låst upp alla skeppen.
Tycker spelet har grymt bra grafik mot vad bf1 har.
Låsa upp alla saker tycker jag inte är någon big deal
Spelet är som det första men är fortfarande ett spel jag tyckte var värt mina 700kr på Origin.
Spelar hellre detta än BF1 alla dagar i veckan.
Sen att vi alla har olika åsikter är en annan sak

Permalänk
Medlem

Evan Wingren borde sluta förlita sig på titlar man får i paketen med frukostflingor.
Evan Wingren behöver ta med konkurensen mellan spelleverantörerna i sitt resonemang.
Varför skall jag betala mer än jag är beredd? Finns det inget som intresserar mig hos EA kan jag kolla Steam, UbiSoft etc. Glöm inte heller allt F2P.
Så Evan, att jämföra spelindustrin med den monopoliserade TV-marknaden i USA är lika befängt som dina utalanden