Datorn är svårstartad - problem med strömförsörjning?

Permalänk
Medlem

Datorn är svårstartad - problem med strömförsörjning?

Jag brukar använda mig av strömsparläget eftersom jag ofta går ifrån datorn och då är det smidigt att den stänger ner sig men samtidigt startar upp snabbt med ett musklick. Det har aldrig varit några problem med det förrän jag nyligen bytte upp mig till mitt nuvarande Ryzensystem. Jag ville komma igång med den nya datorn så snabbt som möjligt så jag struntade initialt i att installera om Windows och tänkte att problemen kunde bero på det eftersom de uppstått i samband med detta.

Igår tog jag dock tag i saken och formaterade min systemdisk, installerade Windows 10 från grunden och drog in alla drivrutiner och uppdateringar men problemet kvarstår och jag skulle behöva lite hjälp i felsökningen. Datorn fungerar helt felfritt i övrigt men det verkar vara något som hindrar den från att vakna upp ur strömsparläget och det är väldigt knepigt eftersom datorn i sig startar, fläktar går igång osv. men skärmen förblir avstängd och tangentbordet fungerar ej, dock lyser musen (till skillnad från tangentbordet).

Är det någon som har varit med om något liknande och har förslag på lösningar? Jag har sökt runt och hittat ett par trådar där folk haft liknande problem men 'lösningen' var i dessa fall att inaktivera strömsparläget vilket jag inte vill göra. Jag tänkte prova att koppla ur det trådlösa nätverkskortet för att utesluta det som felkälla men är tveksam till att det är där felet ligger eftersom problemet fanns redan innan jag installerade det även om många liknande problem ofta beror på Wake on LAN och liknande.

Kan det vara någon inställning som gör att delarna inte får någon ström? Datorn går som sagt igång och musen får i alla fall ström eftersom belysningen fungerar och datorn reagerar på musklicket men tangentbordet förblir släckt/'dött' och skärmen förblir i viloläge (stänger man av och sätter på den med knappen står det bara 'no signal') så det verkar också skumt om det nu skulle vara det eftersom åtminstone musen går igång och alla övriga delar verkar få ström.

Det som talar för detta är ju dock att varken tangentbord eller skärm fungerar och det kanske är så att tangentbordet/GPUn helt enkelt inte matas med ström av någon anledning? I ett par av trådarna jag hittade nämndes PSU som eventuell felkälla men det verkar osannolikt eftersom allting fungerar felfritt i övrigt och vid vanlig boot och det tycks snarare vara någon drivrutin eller inställning relaterad till själva strömsparläget. Det känns som att jag har testat alla möjliga kombinationer av inställningar men det är möjligt att jag missat något.

Jag var lite osäker på om jag skulle posta tråden under support eller i Windowsforumet men mod får väl flytta den om den anses felplacerad. Specifikationer enligt signaturen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag satt och experimenterade lite med strömsparinställningarna och den här gången hade datorn lite problem med att boota. Den tog ett par försök på sig (samma symptom som ovan, fläktar osv. går igång men ej tangentbord/mus/skärm) och när jag klickade med musen blinkade belysningen på den bara till och slocknade sedan direkt.

I och med att problemen uppstod i samband med uppgraderingen utan att jag hade ändrat några inställningar börjar det luta mer och mer åt att det faktiskt är något fel på PSUn och att den av någon anledning har lite problem att driva systemet även om effekten ska räcka till och bli över och systemet fungerar utan problem när det väl är igång.

Å andra sidan är det inte direkt något platinumagg så nästa steg blir nog att inhandla ett nytt nätaggregat. Jag återkommer naturligtvis med resultat. (RM750x? Straight Power? Seasonic Focus?)

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Vad kan man förresten göra för att öka trycket på nätaggregatet om man inte har några optiska läsare eller hårddiskar liggandes? Går det att göra med hjälp av mjukvara/stresstester? Jag provade att dra igång ett spel men belastningen kanske inte ökar tillräckligt mycket för att systemet ska överbelastas?

Det är ju märkligt att datorn har problem att starta med grundläggande saker som mus och tangentbord men när den väl är igång går den att använda som vanligt, spela m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du med DisplayPort? Jag har för mig det är problem med vissa kablar som kan hindra skärmen från att vakna ur strömsparläge och dessutom skulle kunna skada GPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kör du med DisplayPort? Jag har för mig det är problem med vissa kablar som kan hindra skärmen från att vakna ur strömsparläge och dessutom skulle kunna skada GPUn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag använder DP men det borde väl inte påverka mus och tangentbord? Tack för tipset oavsett.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

PSUn är utbytt och felet kvarstår så vi kan i alla fall utesluta den som felkälla, frågan är vad det är istället...Några förslag? Jag har testat att använda en RAM-sticka i taget, byta plats på dem, nollställa CMOS osv.

Det märkliga är ju att datorn fungerar perfekt när den väl är igång samtidigt som den inte vaknar ordentligt ur strömsparläge och har lite svårt att boota, det verkar inte heller bero på strömförsörjningen eftersom felet kvarstår med ny PSU samt att det går att spela osv. utan problem.

Jag har inte uppdaterat BIOS på moderkortet och det kan kanske vara värt att kolla upp. I värsta fall får jag väl slå på datorn när jag ska använda den och stänga av den på kvällarna men det hade onekligen varit smidigt med strömsparläget.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag blir galen på det här...Jag hade igång datorn en stund tidigare idag och stängde sedan av den. När jag nu skulle starta upp den på nytt tog det två försök för den att boota normalt och det verkar som att den har lättare att starta om datorn varit avstängd en längre tid, t.ex. över natten.

Jag tänkte spela ett par rundor Fortnite och efter ca fem minuter kraschade spelet. Det är väl inget mer med det tänkte jag, det är sånt som kan hända. Jag startade om spelet och efter ett par minuter kraschade det igen men denna gång slocknade även tangentbord och mus till en liten stund.

Allting tyder ju verkligen på att det är relaterat till strömförsörjning men hur sannolikt är det egentligen att två nätaggregat skulle vara defekta? Kan det vara en sån enkel skitsak som att CMOS-batteriet är dåligt och/eller att BIOS behöver uppdateras? Jag tänkte köra ett minnestest för att utesluta RAM-minnet men det känns inte som att det borde påverka datorn på det här sättet.

Tittar jag i Windowsloggen finns det massvis med noteringar men något jag lagt märkte till har hänt upprepade gånger är att systemtiden har ändrats men klockan i Windows ställs inte om vid dessa tillfällen, det verkar ej heller vara relaterat till ovan nämnde krascher och 'svårstarter' baserat på klockslagen (om nu inte loggboken och Windowsklockan skiljer sig).

Citat:

Systemtiden har ändrats från ‎2017‎-‎12‎-‎02T22:59:01.849152400Z till ‎2017‎-‎12‎-‎02T22:59:00.456000000Z.

Ändringsorsak: Tiden ändrades av en program- eller systemkomponent.

Citat:

Systemtiden har ändrats från ‎2017‎-‎12‎-‎03T00:59:10.520175200Z till ‎2017‎-‎12‎-‎03T20:06:46.500000000Z.

Ändringsorsak: Systemtiden har synkroniserats med maskinvaruklockan.

Hilfe, bitte!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har nu även bytt CMOS-batteriet, provat att koppla ur allt utom bare minimum, kört memtest86 (fyra pass/17h) som inte visade några fel. Det återstår att testa med nytt BIOS men jag känner mig inte riktigt bekväm med det ifall datorn skulle strula under uppdateringen och man riskerar att bricka moderkortet.

Det känns som att jag har testat det mesta och jag antar att det är moderkortet som är kasst eftersom allt annat tycks fungera som det ska. Jag funderade på att lämna in datorn hos Inet för felsökning men de sa att det kunde ta upp till tio arbetsdagar innan felsökningen påbörjas och med tanke på att vi närmar oss juletid lär jag vara utan dator resten av året vilket jag inte är jättesugen på (även om det säkert går fortare än så).

Förhoppningsvis har någon annan upplevt liknande problem och kan delge tips om eventuella lösningar. Den enklaste lösningen kanske är att helt enkelt köpa ett nytt moderkort men om det inte fungerar då heller vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Uppdatering: problemen försvann efter byte av moderkort. Jag har ingen aning vad problemen orsakades av och det kan som sagt ha varit något så enkelt som ett dåligt BIOS.

@Inet lyckades inte återskapa felen och kunde inte heller konstatera något hårdvarufel men bytte ut moderkortet mot ett nytt i alla fall av goodwill. Tummen upp för den kundservicen!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz