Varför finns det knappt några musmattor av plast?

Permalänk
Medlem

Varför finns det knappt några musmattor av plast?

Jag föredrar hårda musmattor av plast framför sladdriga tygditon och har idag en Fnatic Boost Control XL som jag är väldigt nöjd med men har på sistone börjat fundera på en större musmatta som rymmer både tangentbord och mus. Tyvärr verkar det dock inte finnas någon sådan och alla 'extended' är gjorda i tyg.

Varför är musmattor av plast så sällsynta och ratade? Jag föredrar det för att de aldrig viker sig, är lättare att rengöra, musen glider bättre m.m. och den enda fördelen jag egentligen kan se med tygmattor är att de är aningen mjukare.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Tack, jag har tittat på den modellen tidigare men tyvärr verkar den vara gjord av tyg.

På prisjakt utgör musmattor av plast ca 15% av det totala utbudet och det verkar som sagt inte finnas en enda 'extended' i detta material. Varför är det så otroligt populärt med musmattor av tyg när det nästan bara finns nackdelar med materialet?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Fördelar i mitt tycke (smaken är som baken)

Slits inte ut lika fort
"skär" inte på handleden
musen flyger inte runt utav bara helvete
behöver inte "fastna" i den på sommaren

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

@ågren: Fördelar i mitt tycke

Slits inte ut lika fort
"skär" inte på handleden
musen flyger inte runt utav bara helvete
behöver inte "fastna" i den på sommaren

Lustigt att du tar upp dessa punkter då jag upplever det exakt motsatta. Jag gick ifrån min qck i tyg för att den snabbt blev ful och sliten och att man fick så dåligt glid. Musmattan jag har idag är i perfekt nyskick trots att jag haft den åtminstone något år och eftersom ytan är hård räcker det med att torka av den med en fuktig trasa emellanåt för att den ska hålla sig ren och fräsch.

Jag upplever att tygmattor drar åt sig väldigt mycket damm som är svårt att få bort och även om musmattan är ren ser det väldigt ofräscht ut vilket enligt mig är den största nackdelen. Jag har dock aldrig kört mina musmattor i tvättmaskinen men antar att de slits ut ännu fortare om man gör det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

@ågren: Fördelar i mitt tycke (smaken är som baken)

Slits inte ut lika fort
"skär" inte på handleden
musen flyger inte runt utav bara helvete
behöver inte "fastna" i den på sommaren

Jag har en musmatta i plast och har aldrig upplevt dom där sakerna, jag håller med TS att jag kan inte heller förstå varför de inte finns fler musmattor av plast. Skulle verkligen vilja ha en xxl musmatta i plast

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd

@ågren: en plastmatta är bara bättre på ett område, musen glider bättre, allt annat är till fördel för en tygmatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@ågren: en plastmatta är bara bättre på ett område, musen glider bättre, allt annat är till fördel för en tygmatta.

En musmatta av plast håller ju betydligt längre än en musmatta i tyg, det går inte att förneka. Dessutom har jag alltid haft problem med att mina musmattor blir dammiga och är omöjliga att göra rent men man kanske måste köra dem i tvättmaskin för att de ska bli riktigt rena?

Jag tror dock som sagt att det sänker hållbarheten ytterligare, gummit på undersidan måste i alla fall slitas ut rätt fort av det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@ågren: en plastmatta är bara bättre på ett område, musen glider bättre, allt annat är till fördel för en tygmatta.

Så du menar att en tygmatta är lättare att rengöra än en plastmatta? Plastmatta håller även längre med mera

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@ågren: en plastmatta är bara bättre på ett område, musen glider bättre, allt annat är till fördel för en tygmatta.

Exakt. Jag kan inte förstå att ingen nämn att hårda musmattor äter upp skates/glides på möss fortare än blixten. Som någon skrev: det är bara en fördel och det är om man vill ha ordentligt glid. Personligen kan jag knappt precisions-sikta på avstånd med en hårdmusmatta.

Jag har Steelseries QcK XXL och och tidigare länkade Kingston Fury HyperX, av den stora varianten. Jag gillar båda, de ger "lagom" bra glid för min spelstil och är stabila som sjutton! Någon sa att "mjuka mattor bara flyger omkring och viks" eller liknande. Wrong. Testa någon av ovan nämna mattor. Dem rör sig inte en millimeter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

En musmatta av plast håller ju betydligt längre än en musmatta i tyg, det går inte att förneka. Dessutom har jag alltid haft problem med att mina musmattor blir dammiga och är omöjliga att göra rent men man kanske måste köra dem i tvättmaskin för att de ska bli riktigt rena?

Nej, man behöver inte köra den i tvättmaskin.
Jag rengör min genom att ha tvättmedel på den och sedan gnugga in det, den blir som ny varje gång (med undantag för att den naturligtvis slits genom användning).

Dock precis som dig föredrar musmatta i plast, min ena mus fungerar dessutom inte på en tygmatta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@ågren my bad. Den verkar vara i tyg. Va prisjakt som visade den när jag klickade i "plast".
Personligen brukar jag torka av min QcK med en blöt trasa. Funkar fint, blir rent men jag kan få gnugga lite om den är riktigt grisig.. Men annars håller jag med om att en tygmatta är jobbigare att hålla ren. Det som talar emot för mig i en plastmatta är skrapljudet, även men nya skates och att kanten skaver mot min handled. Men som sagt, smaken är som baken och jag hoppas att du finner en värdig musmatta! 😊

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Jag använder http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40246156/ som "musmatta" funkar bra till min mx518. Dock kan det nog bero på lite vad man har för skates under sin mus, mina är i vit hårdplast, teflon?

Permalänk
Avstängd

@hunkaboy86: rengöra? vafan gör ni med era musmattor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@hunkaboy86: rengöra? vafan gör ni med era musmattor?

Tänkte exakt samma. Inte fan har jag rengjort någon av mina musmattor de senaste 25 åren iallafall.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

En musmatta av plast håller ju betydligt längre än en musmatta i tyg, det går inte att förneka.

Du menar om man slänger ut den i skogen kommer plastmattan ligga kvar där efter 750 år medan tygmattan inte gör det? Rent praktiskt skulle jag våga påstå att skillnaden i hållbarhet är irrelevant. En dålig plastmatta kommer slitas likväl som en dålig tygmatta gör, och en vettig plastmatta håller i många år vilket även en vettig tygmatta gör.

I slutändan handlar det om personliga preferenser, vissa föredrar lite mer glid på en plast- eller glasmatta, vissa vill ha en matta de kan slänga med i väskan, vissa vill ha ett fräckt monster på sin matta och bryr sig inte det minsta om materialet. För egen del handlar det om komfort så jag har kört en QcK heavy i flera år och ser ingen som helst anledning att byta ut den. Har hunnit med att köra både plast-, glas- och andra tygmattor innan den nuvarande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tänkte exakt samma. Inte fan har jag rengjort någon av mina musmattor de senaste 25 åren iallafall.

Kanske dags nu då. Det kommer ju alltid små partiklar på musmattan, damm och ja lite allt möjligt du inte ser men som kan påverka sensorerna i möss. Även bra möss. Dock ska det nog mycket till för att en 3360/3366 ska balla ur, men det händer. Gillar du att spela för att vinna så varför inte ta hand om sina saker. Har du kamera och makro-glugg ta en kort på din mest välanvända musmatta så ska du se att en 20 sekunder med en trasa inte skulle skada eller vara slöseri med tid.

Har du aldrig varit med om den där smulan/sandkornet som är på musmattan, du skrapar bort ordentligt med handen om och om igen men lika fan är det säkert att du känner av den då och då och stör dig? Jag upplever det lite då och då, likaså gör ~90% av dem jag spelar med.

Sedan har alla olika krav, jag vet inte på vilken nivå du spelar på och vilka spel. En 75-åring som sitter och spelar The Sims, har nog inte samma krav som någon född i "esports-generationen" (1995-2000 kanske? Svårt att pin-pointa).

Ha en trevlig natt / god morgon!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Glas då?
Jag ville ha en lite större ersättare till min icmat, men det var omöjligt att uppdriva.
Så jag gick till den lokala glasmästaren och köpte frostat glas och lackade baksidan.
Jämförd med normala mattor var det billigt och jag kan få den hur stor som helst.
30x35 för en dryg hundring, slipad och klart.
Snorhal och "oslitbar"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Exakt. Jag kan inte förstå att ingen nämn att hårda musmattor äter upp skates/glides på möss fortare än blixten. Som någon skrev: det är bara en fördel och det är om man vill ha ordentligt glid. Personligen kan jag knappt precisions-sikta på avstånd med en hårdmusmatta.

Själv nöter jag ut brytarna i musen före skates och har kört plastmatta sen func 1030 kom.

Köpte 10st fUnc f30r när inet sålde ut, är inne på andra och det var nog 5 år sen

Provat flera tygmattor, tidiga Qpad fick man ju byta ut efter två månader när de kändes som att röra musen i sirap. Att de var tjocka störde också mycket.
Den jag har nu märks knappt att den är där på bordet och börjar det gå segt är det bara diska den

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag använder också oftast glas, till laptopen har jag däremot en aluminiumplåt med pålimmat tyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

bara haft en plastmatta kommer inte ihåg märke, en icamat glasmatta en svingammal Qpad och nu en Steelseries tygmatta.

upplever tyg som bekvämare att använda än både plast och glas, och sliter inte lika hårt på musens fötter

som någon tidigare sa man slipper skavsår på handleden efter att dragit den fran och tillbaks över plast/glaskanten.

det jag upplevde med plastmattan efter ett tag var att ytan blev nedsliten i mitten där man körde musen mest så den blev helt blank till sist och musen fungerade skitdåligt på den när den skrovliga ytan var nednött samt att den började bli missformad dvs hörnen pekade uppåt och den var som en skål och använde inte mattan mer än 1-2 år max.

min Ice mat har jag nånstans men använder inte längre gillade inte skrapljudet som blev när man drog över den matta glasytan.

medans min qpad tygmatta still going stronk till min laptop sen 2006 (med undantag för de åren jag fick för mig att experimentera med andra mattor) ser ut som skit me kaffefläckar osv men den ligger som en pankaka på bordet flyttar sig inte alls, fortfarande bra glid i den.

min steelseries har jag kört på senaste 3-4 åren iaf ser fortfarande ut som ny sånär som en fläck superlim jag råkade spilla på den när ja byggde modeller en kväll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag har en japansk matta med någonting de kallade glasbeläggning, vet inte exakt vad det är, men det har faktiskt gett exakt den yta jag sökte.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är ju stor skillnad på tyg och tyg.

Steelseries QcK måste ju vara bland de absolut bästa på att binda snusk och smuts och slitas snabbt. Skillnaden är som natt och dag mellan den och Corsair-mattan jag har nu. Inga som helst problem att hålla den ren och fräsch.

Permalänk
Medlem

Min xtry matta ska gå att köra i tvättmaskinen vilket kanske kan vara bra någon dag. Skulle gärna haft en plastmatta men det finns ingen som är tillräckligt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Kanske dags nu då. Det kommer ju alltid små partiklar på musmattan, damm och ja lite allt möjligt du inte ser men som kan påverka sensorerna i möss. Även bra möss. Dock ska det nog mycket till för att en 3360/3366 ska balla ur, men det händer. Gillar du att spela för att vinna så varför inte ta hand om sina saker. Har du kamera och makro-glugg ta en kort på din mest välanvända musmatta så ska du se att en 20 sekunder med en trasa inte skulle skada eller vara slöseri med tid.

Har du aldrig varit med om den där smulan/sandkornet som är på musmattan, du skrapar bort ordentligt med handen om och om igen men lika fan är det säkert att du känner av den då och då och stör dig? Jag upplever det lite då och då, likaså gör ~90% av dem jag spelar med.

Sedan har alla olika krav, jag vet inte på vilken nivå du spelar på och vilka spel. En 75-åring som sitter och spelar The Sims, har nog inte samma krav som någon född i "esports-generationen" (1995-2000 kanske? Svårt att pin-pointa).

Ha en trevlig natt / god morgon!

Mja, kan ju alltid försöka. Däremot har vi katter, så brukar rolla ibland med http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60109436/
Speciellt de gånger då jag kör lasermus och inte optisk. Ett katthårstrå och musen kan flippa loss.

Och jorå, ganska mycket gaming för min del. Är född på sent 80-tal

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har Steelseries QcK XXL och och tidigare länkade Kingston Fury HyperX, av den stora varianten. Jag gillar båda, de ger "lagom" bra glid för min spelstil och är stabila som sjutton! Någon sa att "mjuka mattor bara flyger omkring och viks" eller liknande. Wrong. Testa någon av ovan nämna mattor. Dem rör sig inte en millimeter.

Jag har som sagt haft en qck men vid hastiga rörelser fastnar handleden/tröjärmen ibland i kanten och musmattan viks upp.

Skrivet av JSvanberg:

@hunkaboy86: rengöra? vafan gör ni med era musmattor?

Skrivet av xcluzive:

Tänkte exakt samma. Inte fan har jag rengjort någon av mina musmattor de senaste 25 åren iallafall.

Jag antar att ni aldrig dammtorkar, skurar golvet eller dammsuger hemma? Om ni nu gör det får ni i så fall gärna förklara varför era musmattor skulle vara något slags magiskt undantag som aldrig blir dammigt och smutsigt.

Skrivet av twit:

Du menar om man slänger ut den i skogen kommer plastmattan ligga kvar där efter 750 år medan tygmattan inte gör det? Rent praktiskt skulle jag våga påstå att skillnaden i hållbarhet är irrelevant. En dålig plastmatta kommer slitas likväl som en dålig tygmatta gör, och en vettig plastmatta håller i många år vilket även en vettig tygmatta gör.

Återigen, jag har tidigare haft en qck som troligtvis är världens mest sålda musmatta och den blev både solblekt och fransig efter något år medan min nuvarande plastmatta ser ut att komma direkt från fabrik. Jag kan köpa att man tycker att tyget är mjukare och liknande men det är ju bara löjligt att påstå att hållbarheten är densamma.

Skrivet av frankof:

Glas då?
Jag ville ha en lite större ersättare till min icmat, men det var omöjligt att uppdriva.
Så jag gick till den lokala glasmästaren och köpte frostat glas och lackade baksidan.
Jämförd med normala mattor var det billigt och jag kan få den hur stor som helst.
30x35 för en dryg hundring, slipad och klart.
Snorhal och "oslitbar"

Glas är inte aktuellt för min del men tack för tipset.

Skrivet av Rouge of Darkness:

medans min qpad tygmatta still going stronk till min laptop sen 2006 (med undantag för de åren jag fick för mig att experimentera med andra mattor) ser ut som skit me kaffefläckar osv men den ligger som en pankaka på bordet flyttar sig inte alls, fortfarande bra glid i den.

Jag kanske bara är pedantisk av mig men jag tycker att det känns väldigt ofräscht med fläckar oavsett om det är damm eller kaffe.

Skrivet av Olegh:

Det är ju stor skillnad på tyg och tyg.

Steelseries QcK måste ju vara bland de absolut bästa på att binda snusk och smuts och slitas snabbt. Skillnaden är som natt och dag mellan den och Corsair-mattan jag har nu. Inga som helst problem att hålla den ren och fräsch.

Intressant! Jag är väldigt nöjd med min nuvarande Fnatic och de har ju ett par modeller i tyg. Jag kanske skulle ta och testa det så jag har något att jämföra med, tidigare har jag bara haft ett par qck-mattor och de kanske är extra känsliga för smuts och svåra att hålla rent.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en japansk matta med någonting de kallade glasbeläggning, vet inte exakt vad det är, men det har faktiskt gett exakt den yta jag sökte.

https://www.artisan-jp.com/item_shidenkai_mid_eng.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

En musmatta av plast håller ju betydligt längre än en musmatta i tyg, det går inte att förneka. Dessutom har jag alltid haft problem med att mina musmattor blir dammiga och är omöjliga att göra rent men man kanske måste köra dem i tvättmaskin för att de ska bli riktigt rena?

Jag tror dock som sagt att det sänker hållbarheten ytterligare, gummit på undersidan måste i alla fall slitas ut rätt fort av det.

Har en steelseries matta som kosta 80kr, haft den i säkert 3 år eller så. Den ser inte så smutsig ut, vill man få bort lite damm som fastnar är det bara att daska mattan på benet

För att besvara själva frågan är väl egentligen anledningen att det finns få mattor i plast helt enkelt för att efterfrågan är minimal.

Permalänk
Avstängd

Jepp, men min är vit och den hårdare modellen.

Var också helt inne på en hård platta innan jag tittade på dedär, men måste säga att jag är nöjd med den, dock har den rätt vassa kanter, fast inte så man skär sig.

Tillkommer tullavgiften på ett par hundralappar om man beställer, men det är då för hela batchen om man beställer fler.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med sådana musmatta som har en sydd söm runt "Xtrfy" och de brukar gå att tvätta i maskin ochså.
Basen är av rätt tungt gummi och inte den här skumplasten vissa mattor har.
Har haft den i flera år utan att den blivit konstig samt att de skaver ej då hörnen är rundade pga sömmen.

Annars brukar de mjuka musmattorna som INTE har sydd söm runt gå sönder där tyget lossnar.

Den är ett bra alternativ om du inte hittar någon hård