Nokia: "68,5 procent av skadliga attacker riktas mot Android"

Permalänk
Melding Plague

Nokia: "68,5 procent av skadliga attacker riktas mot Android"

I en kartläggning av skadliga attacker mot uppkopplade enheter visar det sig nu att Android står för 68,5 procent av de infekterade enheterna. Detta medan Apple står för färre än 3,5 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det betyder ju också att mer görs för att täcka till säkerhetshål i android av google?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Johan86c granskning, 89% av alla mobiltelefoner som har blivit attackerade blev detta när de var på. Så sätt aldrig på er mobil och ni kan känna er betydligt tryggare, helst ska man aldrig ha startat mobilen och låtit den vara kvar inplastad i originalförpackningen.

Men poäng är att studiens resultat ej ger så mycket utan att granska mer, alla dessa som gör saker som ändå inte går att göra på en ej jailbreakad iPhone är irrevelant.

Dock är studier som att Android store innehåller mycket mer skit än Apples motsvarighet intressant. Jag har använt flera appar som har skum reklam i sig tills man låser upp den, där den skumma reklamen är av typen tjäna 100 miljoner om dagen hemmifrån, inga förkunskaper behövs, det enda du behöver ange är numren och namnet på ditt kreditkort.

Att iOS är säkrare för att man som användare inte kan göra ett skit är för många inte mycket värt, däremot kan det vara säkrare för att det är bättre byggt och det är ju bra.

Permalänk
Avstängd

Äh, installera inte okända APK'er på mobilerna så är det 99% säkert.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad. Många enheter, öppen plattform och tanken att det är upp till tillverkarna själva att skicka ut säkerhetsuppdateringar är skrattretande då detta gör majoriteten av alla telefoner sårbara för attacker.

Det räcker inte längre med inställningen att "Jag besöker ändå inga skumma sidor". Sociala medier är målet för många av dessa attacker. Platser som allt för många tyvärr känner sig säkra på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är föga förvånande att platformen som har flest marknadsandelar på telefoner även har flest attacker riktade mot sig.
Samma gäller för windows på datorer.

Ingen hackare bemödar väl sig att attackera så små platformar som windows mobile eller symbian.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Inte förvånad. Många enheter, öppen plattform och tanken att det är upp till tillverkarna själva att skicka ut säkerhetsuppdateringar är skrattretande då detta gör majoriteten av alla telefoner sårbara för attacker.

Det räcker inte längre med inställningen att "Jag besöker ändå inga skumma sidor". Sociala medier är målet för många av dessa attacker. Platser som allt för många tyvärr känner sig säkra på.

Just detta med att tillverkare tvingas skicka ut säkerhetsuppdateringar själva som du nämnde påverkar mycket.

Nu har jag sysslat väldigt lite med mobiler och jag undrar varför hade det inte gått att göra mer standardiserade operativsystem? Visst en sådan blir mer bloatad och dra mer ström, men det hade ju gått att göra några få varianter. Jag ser inte poängen med att varenda telefonmodell ska ha en helt egen version från tillverkaren, det blir ju bara skit då.

Apple däremot som gör få telefoner där alla säljs i väldigt stora volymer har det mycket enklare, problemet är dock att för många är iOs inget alternativ även om de nu vore billigare.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Treble kanske får ordning på detta med drivrutiner, men man kommer inte ifrån att Qualcomm utnyttjar sin dominans på marknaden och sätter på många sätt vattenlinjen.

Men sen är android ett tämligen dumt operativsystem som inte var menat att bli den största platformen i världen, efter typ windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: naiv much? Nästan alla stora attacker som kommit ut har varit via Play Store appar.

Problemet är att det tar tid för google att märka av dom så dom får flera månader på sig att infektera telefoner med tiotusentalls installationer..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

@VadSaDu: naiv much? Nästan alla stora attacker som kommit ut har varit via Play Store appar.

Problemet är att det tar tid för google att märka av dom så dom får flera månader på sig att infektera telefoner med tiotusentalls installationer..

Kan vara så, dock har väl Google en inbyggd virussökning vid varje installation av en app? Hur bra den är vet man ju inte..jag har då aldrig haft virus på några av mina Androidenheter vad jag vet, men jag ska ju inte skriva för alla andra med Androids.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när Pokemon Go kom, många som laddade ner malware versioner av den trots varningar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

@VadSaDu: naiv much? Nästan alla stora attacker som kommit ut har varit via Play Store appar.

Fast det förändrar väl ändå inte försiktigheten att endast installera kända appar? Om du undviker att chansa och håller dig till Play har du ju trots allt långt bättre möjligheter att undvika skadlig kod. Det har inget med att vara naiv att göra.

Permalänk
Medlem

Så värt med Apple-produkter. Man slipper det mesta strulet och telefonerna fungerar precis lika bra som vilken android som helst och mer därtill. Problemet med att systemet är mer låst än android är ju bara ett problem för nördar som ”vet” mer och är riktiga förstå-sig-påare, enligt dom själva.
Jag skulle säga att nördarna inte kunde ha mer fel i detta fallet. Vilken vardagssyssla gör man bättre på en android kontra iOS-enhet? Ingenting alls.
Men hos vissa bedrar snålheten visheten. Det är tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Så värt med Apple-produkter. Man slipper det mesta strulet och telefonerna fungerar precis lika bra som vilken android som helst och mer därtill. Problemet med att systemet är mer låst än android är ju bara ett problem för nördar som ”vet” mer och är riktiga förstå-sig-påare, enligt dom själva.
Jag skulle säga att nördarna inte kunde ha mer fel i detta fallet. Vilken vardagssyssla gör man bättre på en android kontra iOS-enhet? Ingenting alls.
Men hos vissa bedrar snålheten visheten. Det är tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs nyheten igen, det du skriver har ingen relevans.
För att besvara din fråga så är det exempelvis smidigare att använda en 3.5mm-kontakt utan en dongel.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Fast det förändrar väl ändå inte försiktigheten att endast installera kända appar? Om du undviker att chansa och håller dig till Play har du ju trots allt långt bättre möjligheter att undvika skadlig kod. Det har inget med att vara naiv att göra.

Fast Playstore kör med unicode. Var ju för någon vecka sedan då en fake Whatsapp fick flera miljoner nerladdningar innan google gjorde något. Och då var det för att reddit fick reda på det.

Så Playstore är inte säker, har sätt flera såna fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@VadSaDu: naiv much? Nästan alla stora attacker som kommit ut har varit via Play Store appar.

Problemet är att det tar tid för google att märka av dom så dom får flera månader på sig att infektera telefoner med tiotusentalls installationer..

Nja, nu stod det ju faktiskt från tredje part tillverkare i artikeln☺️

Kina har jag läst om förut, dem betalar knappt något för apparna, dom hämtar dom från någon skum sida som ger dom appen gratis, eftersom dom vill spara pengar och där kommer viruset in
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Nokias rapport anger antal infekterade enheter per system. Det är inte normaliserat mot antalet enheter. Om man tror på denna länk så har Android ca 85% av marknaden jämfört med iOS ca 15%.

Detta bör rimligtvis vara med i analysen.

En annan intressant sak är att det verkar som största säkerhetshålet i Android är användarna. Kör du bil full och utan säkerhetsbälte så spelar det ingen roll om du sitter i en XC60. Du kommer i de flesta fall vara säkrare nykter och med bälte i en Golf....

Disclaimer: Alla telefoner jag ägt har varit Android, utom den sista som är en iPhone. Alla har varit bra på sitt sätt. Ingen har blivit infekterad annat än med dåliga fotografier

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Så värt med Apple-produkter. Man slipper det mesta strulet och telefonerna fungerar precis lika bra som vilken android som helst och mer därtill. Problemet med att systemet är mer låst än android är ju bara ett problem för nördar som ”vet” mer och är riktiga förstå-sig-påare, enligt dom själva.
Jag skulle säga att nördarna inte kunde ha mer fel i detta fallet. Vilken vardagssyssla gör man bättre på en android kontra iOS-enhet? Ingenting alls.
Men hos vissa bedrar snålheten visheten. Det är tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft både iphones och androids och jag föredrar android inte för att jag vet mer eller förstår mig på någonting. Jag föredrar android för att jag kan få telefonen att göra det JAG vill, inte vad apple tycker att jag borde vilja.

Med det sagt dog denna diskussion för 5 år sedan.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Fast Playstore kör med unicode. Var ju för någon vecka sedan då en fake Whatsapp fick flera miljoner nerladdningar innan google gjorde något. Och då var det för att reddit fick reda på det.

Så Playstore är inte säker, har sätt flera såna fall.

Eh, Unicode i sig är ju inget problem, utan är en fantastiskt smidig lösning på utmaningen med alla våra språks uppsjö av tecken. Däremot kan man ju ifrågasätta att Googles verifiering inte tog hänsyn till mer än de synliga tecknen.

Sådant är livet med kriminella. De söker ständigt efter kryphål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Så värt med Apple-produkter. Man slipper det mesta strulet och telefonerna fungerar precis lika bra som vilken android som helst och mer därtill. Problemet med att systemet är mer låst än android är ju bara ett problem för nördar som ”vet” mer och är riktiga förstå-sig-påare, enligt dom själva.
Jag skulle säga att nördarna inte kunde ha mer fel i detta fallet. Vilken vardagssyssla gör man bättre på en android kontra iOS-enhet? Ingenting alls.
Men hos vissa bedrar snålheten visheten. Det är tydligt.

Sitter på både en iPhone 8 plus och en Sony Z5P och kan säga att det är rätt trångsynt att säga att den ena gör allt bättre. (Hade däremot troligen sagt detsamma för ~6-7 år sedan, fast pro-android.) Någonting så simpelt som att lagra eller ladda ner filer på telefonen är ett helvete med iPhone till en nästintill komisk nivå. Jag har ingen statistik för andra, men det var en väldigt välanvänd funktion hos mig i Android. Kan inte fortsätta praktiskt med telefonen utan måste gå över till datorn vilket känns föga roligt, särskilt när det inte alltid är ett alternativ. Tar knappast slut här för saker som Android är ljusår bättre på men givetvis finns det även saker Android är ljusår efter med. A11 kretsen är riktigt riktigt bra (tekniskt sett luren och inte OS men finns ingen Android lur i samma liga). Lägre inlärningströskel hos iOS men högre anpassningbarhet och i sin tur användarvänlighet hos Android. Längre officiellt uppdatteringsstöd hos iOS men open source mjukvara hos Android. Det fortsätter och fortsätter, där den ena har en nackdel har den andra en fördel.

Gick nyligen över till iOS efter att ha suttit på Android sedan de släppte 1.6 med en månadslång iOS vistelse någonstans under åren och innan dess Windows Mobile. (Ja, det Windows Mobile.) Nu tvingas jag halvt att använda iOS men inser att för mig passar egentligen Android mycket bättre, men det betyder inte att Android passar bättre till alla.

Tycker argumentet att folk är dumsnåla är lite konstigt. Visst, finns folk som faktiskt är dumsnåla i sina val... Men jag är rätt säker på att många utav de du syftar på är inte är dumsnåla och utan endast tar hänsyn till den ekomomiska faktorn särskilt då Apple avsiktligt saknar låg- och mellan-prissegmentet.

Ivf, rörande artikeln. När det finns potential till att få det gratis (pirat) så slänger uppenbarligen folk allt annat som säkerhet in i väggen. Självklart så finns det många legitima applikations distrobutörer som också tacklas med säkerhetsproblem, men misstänker att en stor del är pirat APK'r.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Just detta med att tillverkare tvingas skicka ut säkerhetsuppdateringar själva som du nämnde påverkar mycket.

Nu har jag sysslat väldigt lite med mobiler och jag undrar varför hade det inte gått att göra mer standardiserade operativsystem? Visst en sådan blir mer bloatad och dra mer ström, men det hade ju gått att göra några få varianter. Jag ser inte poängen med att varenda telefonmodell ska ha en helt egen version från tillverkaren, det blir ju bara skit då.

Apple däremot som gör få telefoner där alla säljs i väldigt stora volymer har det mycket enklare, problemet är dock att för många är iOs inget alternativ även om de nu vore billigare.

Skyll på tillverkarna som istället för att släppa sin firmware fritt behåller koden för att patcha för sin egna version och envisas att köra sin egna version av Android.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Så värt med Apple-produkter. Man slipper det mesta strulet och telefonerna fungerar precis lika bra som vilken android som helst och mer därtill. Problemet med att systemet är mer låst än android är ju bara ett problem för nördar som ”vet” mer och är riktiga förstå-sig-påare, enligt dom själva.
Jag skulle säga att nördarna inte kunde ha mer fel i detta fallet. Vilken vardagssyssla gör man bättre på en android kontra iOS-enhet? Ingenting alls.
Men hos vissa bedrar snålheten visheten. Det är tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att använda mina trådade lurar och ladda telefonen, med tanke på den fullständigt värdelösa laddaren Äpplet skickar med.
Smaken är som baken, gillar inte när halva telefonen består av sorgekanter som du kan landa flygplan på.
Snapp...

Permalänk
Medlem

Och antal androidprodukter det finns där ute kontra IOS kontra Windows phone? Att majoriteten av alla attacker sker mot Android är väl lika självklart som majoriteten av alla attacker sker mot Windows. Detta pga. att majoriteten sitter på dessa system och därför är det mer "lönsamt" att koda mot dessa. Sedan är det lite komiskt att just Nokia går ut med denna självklarhet.

Skrivet av Elakekocken:

Så värt med Apple-produkter. Man slipper det mesta strulet och telefonerna fungerar precis lika bra som vilken android som helst och mer därtill. Problemet med att systemet är mer låst än android är ju bara ett problem för nördar som ”vet” mer och är riktiga förstå-sig-påare, enligt dom själva.
Jag skulle säga att nördarna inte kunde ha mer fel i detta fallet. Vilken vardagssyssla gör man bättre på en android kontra iOS-enhet? Ingenting alls.
Men hos vissa bedrar snålheten visheten. Det är tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men gör man verkligen det? Vill inte göra detta till en Android vs IOS diskussion men det finns en drös med problem med IOS som inte finns på Android. Det finns problem med Android som inte finns på IOS. Att säga att man slipper strulet är inte alls sant. Samma gäller "Det är bara nördar som vet.." argumentet. Faktum är att vissa saker som att föra över filer och annat är så förbannat mycket mer komplicerat på Iphone. Enbart för att Apple (för någon urbota korkad anledning) kräver sina egna program för att ens komma åt filerna. Sedan är argumentet om att bara snåla inte köper Iphone bara strunt. Stod faktiskt och valde mellan Samsung S7 och en Iphone när jag köpte min mobil senast.. Slutade med S7 eftersom just IOS inte är något för mig. Att påstå att det beror på brist på pengar betyder bara att du varken känner mig eller ens den kundkrets som köper Android eller IOS för den delen.

Och då har jag inte tagit upp kompatibiliteten med tredjepartsprodukter som hos Apple bokstavligen är komiskt låg. Allt för att de envisas att köra med sina egna nischade lösningar i nästan varenda aspekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Så värt med Apple-produkter. Man slipper det mesta strulet och telefonerna fungerar precis lika bra som vilken android som helst och mer därtill. Problemet med att systemet är mer låst än android är ju bara ett problem för nördar som ”vet” mer och är riktiga förstå-sig-påare, enligt dom själva.
Jag skulle säga att nördarna inte kunde ha mer fel i detta fallet. Vilken vardagssyssla gör man bättre på en android kontra iOS-enhet? Ingenting alls.
Men hos vissa bedrar snålheten visheten. Det är tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om alla nu hade varit "rika" och köpt Apple istället så hade garanterat deras produkter hackats lika mycket och android systemet mycket mindre. Saken är den att man vill skapa så stor skada som möjligt. Genom att hacka den plattform som är populärast att använda så gör man störst skada.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Apple = storebrors fulla insikt
Windows = värdelösa telefoner
Android = Smaka virus lite då och då

Pick your poision

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Har haft både iphones och androids och jag föredrar android inte för att jag vet mer eller förstår mig på någonting. Jag föredrar android för att jag kan få telefonen att göra det JAG vill, inte vad apple tycker att jag borde vilja.

Med det sagt dog denna diskussion för 5 år sedan.

Jag har aldrig förstått det argumentet. Det är en telefon. Vad ska man göra? Sen är jag en sån som inte bryr mig om telefoner. Det är en telefon liksom. Vad skam an göra med den?

Skrivet av hakd:

Apple = storebrors fulla insikt
Windows = värdelösa telefoner
Android = Smaka virus lite då och då

Pick your poision

Apple är väl ändå klart mildare än Google vad gäller övervakning? Jag menar, Googles affärsidé är ju övervakning, vilket inte gäller för Apple.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Är det factory reset som gäller om man blir infekterad eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Läs nyheten igen, det du skriver har ingen relevans.
För att besvara din fråga så är det exempelvis smidigare att använda en 3.5mm-kontakt utan en dongel.

Läs vad jag skrev igen, man slipper det mesta strulet, med det menar jag malware, trojaner, virus etc. Ett säkert system.
Sen är det smidigare att använda blåtand än en dinglande kabel som bara är i vägen.
Det där nördiga snicksnacket om ljudkvaliteten köper jag inte då ingen telefon sitter på någon vidare krets för ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Sitter på både en iPhone 8 plus och en Sony Z5P och kan säga att det är rätt trångsynt att säga att den ena gör allt bättre. (Hade däremot troligen sagt detsamma för ~6-7 år sedan, fast pro-android.) Någonting så simpelt som att lagra eller ladda ner filer på telefonen är ett helvete med iPhone till en nästintill komisk nivå. Jag har ingen statistik för andra, men det var en väldigt välanvänd funktion hos mig i Android. Kan inte fortsätta praktiskt med telefonen utan måste gå över till datorn vilket känns föga roligt, särskilt när det inte alltid är ett alternativ. Tar knappast slut här för saker som Android är ljusår bättre på men givetvis finns det även saker Android är ljusår efter med. A11 kretsen är riktigt riktigt bra (tekniskt sett luren och inte OS men finns ingen Android lur i samma liga). Lägre inlärningströskel hos iOS men högre anpassningbarhet och i sin tur användarvänlighet hos Android. Längre officiellt uppdatteringsstöd hos iOS men open source mjukvara hos Android. Det fortsätter och fortsätter, där den ena har en nackdel har den andra en fördel.

Gick nyligen över till iOS efter att ha suttit på Android sedan de släppte 1.6 med en månadslång iOS vistelse någonstans under åren och innan dess Windows Mobile. (Ja, det Windows Mobile.) Nu tvingas jag halvt att använda iOS men inser att för mig passar egentligen Android mycket bättre, men det betyder inte att Android passar bättre till alla.

Tycker argumentet att folk är dumsnåla är lite konstigt. Visst, finns folk som faktiskt är dumsnåla i sina val... Men jag är rätt säker på att många utav de du syftar på är inte är dumsnåla och utan endast tar hänsyn till den ekomomiska faktorn särskilt då Apple avsiktligt saknar låg- och mellan-prissegmentet.

Ivf, rörande artikeln. När det finns potential till att få det gratis (pirat) så slänger uppenbarligen folk allt annat som säkerhet in i väggen. Självklart så finns det många legitima applikations distrobutörer som också tacklas med säkerhetsproblem, men misstänker att en stor del är pirat APK'r.

Dumsnåla i det faktum att Apple är säkrare. När det kommer till val av telefon är folk därför dumsnåla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Att använda mina trådade lurar och ladda telefonen, med tanke på den fullständigt värdelösa laddaren Äpplet skickar med.
Smaken är som baken, gillar inte när halva telefonen består av sorgekanter som du kan landa flygplan på.
Snapp...

Tanken med trådlöst har visst gått förbi din FoV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.