Samsung rekordinvesterar i sin minnesverksamhet

Permalänk
Melding Plague

Samsung rekordinvesterar i sin minnesverksamhet

För att behålla sin starka position på minnesmarknaden har Samsung under det gångna året gjort rekordstora investeringar på området, där dessa uppgått till totalt 219 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara priserna sluta kosta skjortan för DDR den kommande tiden.
Är uppe i dubbla priset just nu.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

'Inte så konstigt egentligen. Det är ju Samsung's B-die som har den rätta kvaliteten just nu. Hynix har inte mycket att sätta emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hittar dörren själv....

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hade behövt detta för 2 år sedan :(... men men,har man kartellbildning så får man ta ut dessa priser

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd

Investera i brandsläckare med då

Permalänk
Medlem

När jag köpte min 2x4GB DDR3 minnen gav jag 399:-. Nu kostar samma minnen 699:-
DDR4-minnen är ännu dyrare, 2x8 GB kostar runt 2000:-, helt sanslöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Investera i brandsläckare med då

Underskatta inte den mänskliga faktorn här, att det är någon människa som "råkar" sätta fyr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då kanske SSDer äntligen kan gå ner till samma priser som de låg på för två år sedan!

Jag vill uppgradera till en Samsung 960-disk, men jag tycker att de är väl dyra per GB fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det är jättebra det behövs verkligen. Om man tar en helt vanlig svensson så 500GB ssd är perfekt i en laptop, men dessa diskar är för dyra för deras budget.

Det jag lite ogillar är att Samsung får för mycket makt i minnestillverkningen, problemet det senaste har ju varit att andra aktörer inte hänger med. Och jag ser samsung lite som Intel innan Amd släppte Ryzen.

Skrivet av Spretcher:

Nu på fredag tänker jag vara med i demonstrationståget i göteborg om just detta, där vi kommer skrika dessa slagord och klaga på att våra politiker inte gör något åt SSD och ramminnespriserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Då kanske SSDer äntligen kan gå ner till samma priser som de låg på för två år sedan!

Jag vill uppgradera till en Samsung 960-disk, men jag tycker att de är väl dyra per GB fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Håll koll nu under black friday, finns alltid nått att fynda.
Köpte min 960 Evo 250GB för 888kr för några månader sen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Så Samsung gör tvärtemot vist annat företag (SUMCO)

Skulle inte tro priserna i första läget sjunker (är ju ökande behov av kisel och minnen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Samsung börjar bli alldeles för stora för att det skall vara bra för oss i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Samsung börjar bli alldeles för stora för att det skall vara bra för oss i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Än så länge är det bra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Än så länge är det bra

Delvis håller jag med, kommer Samsung 850 EVO 500GB ner till ca 1000kr så blir majoriten av befolkningen glada.
Problemet är för de användarna som inte klarar sig med så små lagringsenheter och jag ser risk för en ny Intel.
Där vi har ett problem att en stor skara inte gör något större på sin dator och då inte öser in pengar på diskar som folk gör med grafikkort.
Det känns för övrigt som att NAS,surfplattor, kompaktkameror, 1Gbit nätverk har råkat ut för just detta. de flesta ser ingen större mening med nya och då händer det inget. -Man får hoppas speltillverkarna bloatar upp spelen ännu mer så att folk köper större ssd diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Delvis håller jag med, kommer Samsung 850 EVO 500GB ner till ca 1000kr så blir majoriten av befolkningen glada.
Problemet är för de användarna som inte klarar sig med så små lagringsenheter och jag ser risk för en ny Intel.
Där vi har ett problem att en stor skara inte gör något större på sin dator och då inte öser in pengar på diskar som folk gör med grafikkort.
Det känns för övrigt som att NAS,surfplattor, kompaktkameror, 1Gbit nätverk har råkat ut för just detta. de flesta ser ingen större mening med nya och då händer det inget. -Man får hoppas speltillverkarna bloatar upp spelen ännu mer så att folk köper större ssd diskar.

Ja, 50 - 100 GB per spel räcker fan inte! 8K texturer kan inte komma en dag för tidigt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Delvis håller jag med, kommer Samsung 850 EVO 500GB ner till ca 1000kr så blir majoriten av befolkningen glada.
Problemet är för de användarna som inte klarar sig med så små lagringsenheter och jag ser risk för en ny Intel.
Där vi har ett problem att en stor skara inte gör något större på sin dator och då inte öser in pengar på diskar som folk gör med grafikkort.
Det känns för övrigt som att NAS,surfplattor, kompaktkameror, 1Gbit nätverk har råkat ut för just detta. de flesta ser ingen större mening med nya och då händer det inget. -Man får hoppas speltillverkarna bloatar upp spelen ännu mer så att folk köper större ssd diskar.

Att spelen är små? Fan fyller min 250GB disk på två röda (många spel jag har tar upp 20GB minst). Storlek på spel är inte felet, utan alla hostar inte upp 1000kr för fjuttiga 500GB utan köper 1/3TB HDD i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Samsung börjar bli alldeles för stora för att det skall vara bra för oss i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har de varit länge, det är dock först nu det verkligen syns.
Intel tappar marknad efter marknad, och någon måste ju leda. De satsar ju stort på sin nya flash-teknik istället och verkar ha övergett NAND mer eller mindre.

Skrivet av anon159643:

Delvis håller jag med, kommer Samsung 850 EVO 500GB ner till ca 1000kr så blir majoriten av befolkningen glada.
Problemet är för de användarna som inte klarar sig med så små lagringsenheter och jag ser risk för en ny Intel.
Där vi har ett problem att en stor skara inte gör något större på sin dator och då inte öser in pengar på diskar som folk gör med grafikkort.
Det känns för övrigt som att NAS,surfplattor, kompaktkameror, 1Gbit nätverk har råkat ut för just detta. de flesta ser ingen större mening med nya och då händer det inget. -Man får hoppas speltillverkarna bloatar upp spelen ännu mer så att folk köper större ssd diskar.

Detta problem har redan visat sig. Samsung 850 EVO både var nere på 1000krs sträcket och kunde fortsatt redan på 48-lagers designen. Men då ingen annan fanns med i matchen... dog konkurrensen.

Att Samsung investerar detta ser jag faktiskt som bra. Alla andra verkar just snåla, eller tweaka befintligt skit. Samsung är trots allt marknadsledande inom NAND och en av de ledande på minne. Att de trots detta investerar dessa enorma summor är på kort sikt, kanon för oss. Frågan är då mer hur många andra som kan hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Delvis håller jag med, kommer Samsung 850 EVO 500GB ner till ca 1000kr så blir majoriten av befolkningen glada.
Problemet är för de användarna som inte klarar sig med så små lagringsenheter och jag ser risk för en ny Intel.
Där vi har ett problem att en stor skara inte gör något större på sin dator och då inte öser in pengar på diskar som folk gör med grafikkort.
Det känns för övrigt som att NAS,surfplattor, kompaktkameror, 1Gbit nätverk har råkat ut för just detta. de flesta ser ingen större mening med nya och då händer det inget. -Man får hoppas speltillverkarna bloatar upp spelen ännu mer så att folk köper större ssd diskar.

Priset på SSD-diskar har väldigt lite med behovet lagring på datorer att göra, att priserna ligger på den nivån de gör idag är för att NAND-kretsarna används i massa andra produkter också där förmodligen mobiltelefoner är en av de största kategorierna så för att få billigare stora SSD:er behöver försäljningen av mobiltelefoner gå ner vilket inte kommer hända som det ser ut just nu.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Håll koll nu under black friday, finns alltid nått att fynda.
Köpte min 960 Evo 250GB för 888kr för några månader sen

Det ska jag! Vill helst ha 512GB Pro-modellen, men är den lika mycket prissänkt som ditt fynd (<2500 i mitt fall) så slår jag till.

Permalänk
Medlem

Kul med stora investeringar inom teknik. Hoppas man för mycket om priserna på SSDs osv kommer sjunka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Priset på SSD-diskar har väldigt lite med behovet lagring på datorer att göra, att priserna ligger på den nivån de gör idag är för att NAND-kretsarna används i massa andra produkter också där förmodligen mobiltelefoner är en av de största kategorierna så för att få billigare stora SSD:er behöver försäljningen av mobiltelefoner gå ner vilket inte kommer hända som det ser ut just nu.

Förstår inte hur du menar, det är ju svårare att pressa priser om du har dålig omsättning och inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Förstår inte hur du menar, det är ju svårare att pressa priser om du har dålig omsättning och inte tvärt om.

Priset på SSD-diskar är till stora delar beroende av priset på NAND-kretsar, NAND-kretsar används i allt möjligt och så länge det är en brist på dem så hålls priserna på SSD-diskar uppe. Det höga priset på kretsarna håller givetvis uppe priset på mobiltelefoner också men där syns det inte på samma sätt eftersom de innehåller så många andra komponenter samt att köparna är beredd att betala betydligt mer som för t.ex. Iphone 8 där man får betala 1700kr mer för 192GB (64->256) något man aldrig skulle gå med på om det var en SSD-disk, men med de marginaler telefontillverkarna har så kan de driva upp priset på NAND ytterligare utan att det märks för konsumenterna.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Tror mera på Samsungs satsning är mera riktad mot smartphone marknaden än SSD/DRAM. Så förvänta inte billigare SSD/DRAM på kort tid. Folk byter smartphone mycket oftare än SSD/DRAM.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

80% av hela koncernens intäkter?! Med tanke på hur långa olika typer av produkter Samsung tillverkar var detta det som jag tyckte var mest uppseendeväckande i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Priset på SSD-diskar är till stora delar beroende av priset på NAND-kretsar, NAND-kretsar används i allt möjligt och så länge det är en brist på dem så hålls priserna på SSD-diskar uppe. Det höga priset på kretsarna håller givetvis uppe priset på mobiltelefoner också men där syns det inte på samma sätt eftersom de innehåller så många andra komponenter samt att köparna är beredd att betala betydligt mer som för t.ex. Iphone 8 där man får betala 1700kr mer för 192GB (64->256) något man aldrig skulle gå med på om det var en SSD-disk, men med de marginaler telefontillverkarna har så kan de driva upp priset på NAND ytterligare utan att det märks för konsumenterna.

Jaha, så det är frågan om efterfrågan kontra tillgång, då förstår jag, tack för du upplyste mig!