Extremt låg FPS i ALLA spel.1080 TI + 3570k, vad är det som händer?

Permalänk
Medlem

Extremt låg FPS i ALLA spel.1080 TI + 3570k, vad är det som händer?

Hej!

Jag har en överklockad 3570k till 4.5ghz och ett MSI 1080 TI som driver en Asus PG348Q skärm.

Min rig är:
I5 3570K @ 4.5GHZ
MSI Z77 MPOWER
MSI GTX 1080 TI
G.skill Ripjaws 16gb DDR3

I alla spel så får jag extrema framedrop, ibland ner till 30-40, jag förstår att CPUn har ett par år på nacken men det är ingenting som rättfärdigar så pass låga drops.

Jag har testat att:
-Installera om OS
-Installera om Grafikkortsdrivrutiner
-Applicera nya överklockningsinställningar

Jag har prövat följande spel:
-Doom
-Vermintide - End times
-Assasins creed : Origins
-For Honor
-Far Cry 4
-The Witcher 3

Nedan är bilder på AC Origins benchmark test samt data från MSI afterburner efter varje test.

Ultra High inställningar:

Very low: 63 FPS max??!

Vad är det som händer? :S

Permalänk
Medlem

Min första tanke är vad du har för psu? testa att se till så att gpun får ordentligt med kräm dvs höj powerlimit till max och ev testa med att förse den med högre volt än standard.

Vilken upplösning spelar du i ?
Jag har en i7 4770k på 4,6 ghz och ett max överklockat asus 1080ti oc ed och den setupen får kämpa när jag spelar the witcher 3 i 4K med alla inställningar på högsta.
ligger oftast stabilt runt 56-60 fps men har sett att den någon enstaka gång dykt ner i 45 fps liknande när det varit överjävligt med efekter, fiender etc på skärmen.

Har läst att det är viktigt för 1080 ti korten att få rejäl och balanserad ström tillförsel för att inte ge ifrån sig fps drop (speciellt msi korten då deras standard volt är snålt tilltagen)

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Min första tanke är vad du har för psu? testa att se till så att gpun får ordentligt med kräm dvs höj powerlimit till max och ev testa med att förse den med högre volt än standard.

Vilken upplösning spelar du i ?
Jag har en i7 4770k på 4,6 ghz och ett max överklockat asus 1080ti oc ed och den setupen får kämpa när jag spelar the witcher 3 i 4K med alla inställningar på högsta.
ligger oftast stabilt runt 56-60 fps men har sett att den någon enstaka gång dykt ner i 45 fps liknande när det varit överjävligt med efekter, fiender etc på skärmen.

Har läst att det är viktigt för 1080 ti korten att få rejäl och balanserad ström tillförsel för att inte ge ifrån sig fps drop (speciellt msi korten då deras standard volt är snålt tilltagen)

Det är en FSP 750w Gold rated PSU, modulär.

Jag lirar i 3440x1440p vilket är skärmens native upplösning, 100hz.

Permalänk
Medlem

Klockar grafikkortet upp sig vid belastning?

Permalänk
Digital fyndjägare

@Dovidteh: Kan vara i5 (4/4) vs i7 (4/8).

edit: AC är riktigt krävande... tyvärr.
https://steamcommunity.com/app/582160/discussions/0/148098233...

OBS: Ubisoft rekommenderar en i7'a.
https://support.ubi.com/en-GB/Faqs/000031268

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Doom borde väl rulla på bra med den processorn tror jag men AC Origins, Witcher 3 och Far Cry 4 kan nog flaskas ordentligt av din processor. Kör 3DMark Fire Strike och posta dina resultat så vet vi i alla fall om din dator fungerar normalt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Dovidteh: Kan vara i5 (4/4) vs i7 (4/8).

edit: AC är riktigt krävande... tyvärr.
https://steamcommunity.com/app/582160/discussions/0/148098233...

OBS: Ubisoft rekommenderar en i7'a.
https://support.ubi.com/en-GB/Faqs/000031268

För all del att spelet lär flaskas av cpun i högre grafikinställningar, men när det ligger på knappt 60fps stadigt i Very Low inställningar så är det något annat som osar...

I very low så är även dem inställningar som är cpu krävande nerdragna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

För all del att spelet lär flaskas av cpun i högre grafikinställningar, men när det ligger på knappt 60fps stadigt i Very Low inställningar så är det något annat som osar...

I very low så är även dem inställningar som är cpu krävande nerdragna.

CPU belastningen är väldigt oberoende av vilka grafikinställningar man använder. Flaskar processorn till och med i Ultra så får man inte mer fps genom att sänka till Very Low.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dovidteh:

För all del att spelet lär flaskas av cpun i högre grafikinställningar, men när det ligger på knappt 60fps stadigt i Very Low inställningar så är det något annat som osar...

I very low så är även dem inställningar som är cpu krävande nerdragna.

Nog inte det är tillräckligt för att upptäcka flask i ram/cpu. Tycker ts även ska sänka upplösning till ngt betydligt lägre.
Om han kör sitt ddr3 ram i typ 1600hz så tror jag att det kan vara läge för nåt snabbare då det nog inte hinner med i den höga upplösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

CPU belastningen är väldigt oberoende av vilka grafikinställningar man använder. Flaskar processorn till och med i Ultra så får man inte mer fps genom att sänka till Very Low.

Grafikinställnigarna inkluderar även ögongodis som belastar CPUn, som t.ex. densitet av folk i städer, rök m.m.

Så i teorin om man sänker dessa bör belastningen av CPUn sjunka.

Eller?

Permalänk
Medlem

Flaskhals i CPU, min fps dör också helt så fort jag har 100% belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Grafikinställnigarna inkluderar även ögongodis som belastar CPUn, som t.ex. densitet av folk i städer, rök m.m.

Så i teorin om man sänker dessa bör belastningen av CPUn sjunka.

Eller?

Skiljer i och för sig från spel till spel men som huvudregel är CPU-belastningen rätt oberoende av grafikinställningarna i de flesta spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Nog inte det är tillräckligt för att upptäcka flask i ram/cpu. Tycker ts även ska sänka upplösning till ngt betydligt lägre.
Om han kör sitt ddr3 ram i typ 1600hz så tror jag att det kan vara läge för nåt snabbare då det nog inte hinner med i den höga upplösningen

Detta är första gången jag hört om att upplösningen påverkar RAM, men jag nappar.

Testade precis alla ovannämnda spel samt GTA V i 1920x1080 på min 3440x1440p skärm.

Skule nog säga att det tillkom en 10%~ bättre fps, men inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Klockar grafikkortet upp sig vid belastning?

Den ligger på boost i ca 2000

Permalänk

Hade liknande problem med min GPU (1080 ti oc). Den ville inte klocka upp sig utan gick ner i frekvens tämligen omgående vilket ledde till att gpu'n blev överbelastad (100% load) med låga FPS och stuttering som följd. Hittade en video på Youtube som beskrev hur man mha msi afterburner kunde låsa gpu-klockan till önskad frekvens. Efter lite trixande med det så kom min gpu igång igen och klockade upp och ner sig som den ska. Kan dock inte svara på vad som var grundorsaken till mina problem...

Kolla på https://m.youtube.com/watch?v=LLMe2iS_IIU och se om det hjälper.

Edit.: Ser nu att du skrev att din gpu går i 2000Mhz. Är du säker på det? När jag körde unigine heaven benchmark så visade den nämligen att min gpu gick på 1999Mhz, medan msi ab, gpu-z och hwinfo64 sa ca 300 MHz, vilket var den verkliga frekvensen...

Permalänk
Medlem

CPU-usage 100%, nuff said.
Bara skaffa en 2600k eller 3770k så du får HT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dovidteh:

Detta är första gången jag hört om att upplösningen påverkar RAM, men jag nappar.

Testade precis alla ovannämnda spel samt GTA V i 1920x1080 på min 3440x1440p skärm.

Skule nog säga att det tillkom en 10%~ bättre fps, men inte mer.

Ok, intressant..jo, det kan nog påverka i viss grad beror på spel förstås.
Som jag fattar det så ger högre upplösning en mer detaljerad bild som ska ritas och det har ju visat sig att ibland kan ram flaska i spel pga att de blir allt mer cpu intensiva. I ditt fall skulle jag absolut försöka klocka upp ram om det går för ett ytterligare test och jämföra.
Låg bandbredd på ram är illa om man tex har en 144hz skärm och är ute efter dessa höga hz.
Om man drar ner upplösningen + grafikinställningar på low = cpuns maximala fps

Permalänk
Medlem

Jag hade själv liknande problem efter att jag installerat mitt 1080 ti. Körde en clean install av senaste nvidia-drivisarna och tappade ändå bildrutor hej vilt med en 6700k och 16 gig ram.

Det löste sig tack och lov genom att starta om datorn en gång till Det kanske flyter på idag om du har tur!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic