Be Quiet lanserar Dark Base 700

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet lanserar Dark Base 700

Efter Dark Base 800 och Dark Base Pro 900 lanserar nu Be Quiet Dark Base 700, ett miditowerchassi med RGB-belysning, härdat glas och fokus på låg ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte helt fel, även om priset är lite i överkant för en snål jävel som jag.
Frågan om man vill ha ett chassi med härdat glas, är alldeles för lat för en snygg kabeldragning.

Permalänk
Medlem

Styrningen bör kunna skötas med Aura Sync eller atmoligt eller vad nu gigabytes variant heter? Lökigt med separat kontrollerenhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Wow, ett snyggt chassi! Nu behöver vi bara en slimmad version lik Define C - utan onödiga 5.25" enheter.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Kan tycka att namnet Dark Base inte är så synonymt med RGB och härdat glas men det är väl en annan sorts mörker de avser.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Inte direkt billigt, men å andra är det kanske riktat mot en annan målgrupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Styrningen bör kunna skötas med Aura Sync eller atmoligt eller vad nu gigabytes variant heter? Lökigt med separat kontrollerenhet.

Det kan den. Även MSI Mystic Lighting. Finns en port på RGB/Fläktkontrollern som går att koppla till vilken vanlig 4 pinnars RGB styrning som helst på moderkort eller annan enhet.

Skrivet av Cheewie:

Wow, ett snyggt chassi! Nu behöver vi bara en slimmad version lik Define C - utan onödiga 5.25" enheter.

Den har inga 5.25" enheter, vad som gör den större än define C är primärt 3.5" platserna, men det kanske var det du menade? Sedan så har den plats för större strömagg... Var nära att skaffa ett Define C, men det var lite trängre än jag hade hoppats på för ett Corsair RMx Funderar på om BeQuiet eventuellt lagt på lite mer bredd för bättre ljuddämpning också... men det är ren spekulation. Ser fram emot recensioner.

Permalänk
Medlem

fint chassi, men 2000:- låter löjligt dyrt....

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Det kan den. Även MSI Mystic Lighting. Finns en port på RGB/Fläktkontrollern som går att koppla till vilken vanlig 4 pinnars RGB styrning som helst på moderkort eller annan enhet.

Den har inga 5.25" enheter, vad som gör den större än define C är primärt 3.5" platserna, men det kanske var det du menade? Sedan så har den plats för större strömagg... Var nära att skaffa ett Define C, men det var lite trängre än jag hade hoppats på för ett Corsair RMx Funderar på om BeQuiet eventuellt lagt på lite mer bredd för bättre ljuddämpning också... men det är ren spekulation. Ser fram emot recensioner.

Aha, tyckte det såg ut som det var 5.25"-platser med. Kan de få ner storleken ytterligare genom att reducera 3.5"-platserna så hade det vart välkommet. Hellre ngn extra centimeter på sidorna för att få bra ljuddämpning men inga 5cm-kabelkanaler tack. Hoppas på en ännu mindre version iaf!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Känns som det perfekta chassit, verkligen inget att klaga på...förutom det galna priset! 2000kr är verkligen extremt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hoppas det släpps ett 700 med dämpad sida istället för härdat glas.
Ser ut som mitt perfekta chassi annars för mina ändamål, och usb type C header också, bra tillverkare börjar ta åt sig iaf.
Gillar även looken personligen, riktigt stilrent.
Dock aningen dyrt, och vill inte ha härdat glas, men kanske blir det iaf då allt annat ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Det kan den. Även MSI Mystic Lighting. Finns en port på RGB/Fläktkontrollern som går att koppla till vilken vanlig 4 pinnars RGB styrning som helst på moderkort eller annan enhet.

Den har inga 5.25" enheter, vad som gör den större än define C är primärt 3.5" platserna, men det kanske var det du menade? Sedan så har den plats för större strömagg... Var nära att skaffa ett Define C, men det var lite trängre än jag hade hoppats på för ett Corsair RMx Funderar på om BeQuiet eventuellt lagt på lite mer bredd för bättre ljuddämpning också... men det är ren spekulation. Ser fram emot recensioner.

Det var ju bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad bra! Kommer passa in bra med mina svarta väggar där hemma som alla nya chassin FD verkar släppa nu mera...

Permalänk
Medlem

Hur sker utflödet av luft i toppen om man har radiator, finns det ett annat tak med genomflöde? Se bild 2 och 3.

Permalänk
Medlem

@Buio: Kollar du bild 4 ser du att det iaf är öppet i bakänden av topplåten.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Såg att Guru3D och ett par till redan fått upp recensioner. Snyggt chassi, kanske lite dyrt som en del säger.
http://www.guru3d.com/articles-pages/be-quiet-dark-base-700-r...

Permalänk

En mindre variant för oss som vill bygga i Mini-ITX och med lite ljud! Ett "Dark Base 300 pro" i samma dimensioner som Fractal Design Define Nano S... Mumma!

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

På Be quiets hemsida står det "The six PWM fan connectors are divided over two rails, and each is switchable between Silence and Performance Mode. This makes it possible to create two cooling zones that can be controlled by just the front panel switch. If you want all fans to run at the same speed, you can switch both channels to the same mode."

Betyder detta att man justerar duty cycle i tre olika lägen och inte spänning med fläktkontroll knappen på frontpanelen?

Permalänk
Medlem

Första intryck: Snyggt!
Andra intryck: Neeej. Glas!
Tredje intryck: Dyrt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag grova problem med utseendet på BQ's chassin, annars hade jag nog köpt ett för länge sedan. Funktionsmässigt verkar de väldigt trevliga. Men någonting med de där strecken samt utformningen på fronten känns fel. Ungefär som när någon precis lärt sig photoshop och tycker det är skithäftigt med bevel/emboss.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dark Base 900 Pro för ett halvår sedan och är mycket nöjd med chassit. Jag gillar hur det ser ut och ljudnivån är så låg att man knappt hör den (åtminstone med relativt tysta komponenter i datorn i övrigt). Modulariteten är extrem, och du kan placera saker och ting hur du vill, t.o.m. moderkortet. Här finns dock två saker jag vill klaga på:

Skruvarna för att höja och sänka moderkortet satt så hårt att jag dragit sönder fästena i skruvarna utan att kunna lossa dem. Det kommer alltså inte vara möjligt för mig att höja/sänka moderkortet längre. Jag hade inte ork nog att montera ner datorn igen för att få chassit ersatt så jag lät det vara.

Det andra negativa är att handboken är under all kritik. Är man inte van vid att modulera chassin så går det en och annan svordom när man försöker ta loss vissa saker och ting. Dock när man väl lärt sig hantera chassit så är det en dröm att jobba med.

Det är lätt att komma åt saker och ting och är väldigt rymligt. Så länge det inte kommer några nya standarder i framtiden som tvingar mig att byta så kommer jag att ha ett superbt chassi i kanske 15 år framöver. Därför tycker jag det är lätt värt 2000 kr tillsvida man inte behöver snåla med hundralapparna.

Permalänk
Medlem

Dyrt eller inte beror väl lite på vad man valt för komponenter i övrigt.

Köper man t.ex. Intel 8700K tillsammans med ett 1080 Ti så tycker jag inte 2000 kr för ett chassi är så farligt.

För övrigt så är väl inte något av de chassin som har en fönstersida i plexi eller glas tänkta till "låg-budget-byggen" egentligen? Även om man nu utan några som helst problem kan bygga rätt läckra skapelser till en relativt låg kostnad genom att modda själv.

Permalänk
Medlem

Tror vi att den kommer komma i White edition ?

900 gjorde det..