3D glasögon till bio, funkar valfria passiva glasögon?

Permalänk
Medlem

3D glasögon till bio, funkar valfria passiva glasögon?

Tjenare.

Börjat tröttna på SF och deras halvkassa glasögon som sitter oskönt så tänkte köpa ett par lite mer ordentliga som man kan ha.
Fungerar det med valfria passiva glasögon? Har t.ex tittat på dessa:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tillbehor-ljud-bi...

Kommer det fungera?

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

@Lehto:

vet inte riktigt hur det är med dom glasögonen.

Men går man på en SF biograf och ska kolla på 3D så ska det funka med ett par glasögon som har polariserade glas.

Men man bör kanske tänka på att man inte tar ett par som har för mörka glas då dom kommer att göra bilden för mörk.

Permalänk

Vanliga passiva (borde) fungera. Ej aktiva.

Vanliga passiva fungerar dock inte på IMAX, då det är en annan teknik pga att det är två projektorer och inte en.

SF’s brillor fungerar på min TV och vice versa.

Källa: Har jobbat på bio.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

Det beror på vad de kör för teknik. Jag har bara sett 3D på SF i Borlänge, och där har de kört med aktiv 3D med glasögon som antagligen klassas som tortyrredskap. Men som ovanstående antyder så verkar många andra SF köra passiv 3D, och då bör såna där glasögon fungera. Om bion kör aktiv 3D så är det ju lätt att känna igen, glasögonen är tunga och slutar fungera om man blockerar mottagaren mellan glasen.

Om du råkar ha vanliga glasögon också så är ett tips för övrigt att det finns passiva clip-on som man sätter fast på sina glasögon, jag kör själv med såna till min TV. Mycket skönare än att ha två par glasögon på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror på vad de kör för teknik. Jag har bara sett 3D på SF i Borlänge, och där har de kört med aktiv 3D med glasögon som antagligen klassas som tortyrredskap. Men som ovanstående antyder så verkar många andra SF köra passiv 3D, och då bör såna där glasögon fungera. Om bion kör aktiv 3D så är det ju lätt att känna igen, glasögonen är tunga och slutar fungera om man blockerar mottagaren mellan glasen.

Om du råkar ha vanliga glasögon också så är ett tips för övrigt att det finns passiva clip-on som man sätter fast på sina glasögon, jag kör själv med såna till min TV. Mycket skönare än att ha två par glasögon på sig.

Coolt! Såna skulle min bror behöva, har du någon länk möjligtvis?
Och ja här i Västerås är det passiv iaf för det är bara plast runt "glasen" och inge mottagare eller nått. Ser ut som nå brillor man får ur ett flingpaket...

Skrivet av Byss:

@Lehto:

vet inte riktigt hur det är med dom glasögonen.

Men går man på en SF biograf och ska kolla på 3D så ska det funka med ett par glasögon som har polariserade glas.

Men man bör kanske tänka på att man inte tar ett par som har för mörka glas då dom kommer att göra bilden för mörk.

Tack för tipset, ska se till att inte få för mörka brillor då!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Coolt! Såna skulle min bror behöva, har du någon länk möjligtvis?

Det är ett par såna här jag har, men det var ett tag sen jag köpte dem. Nu när jag kollar verkar det inte som att de säljs någonstans längre, och det verkar tyvärr vara dåligt med alternativ. Så ursäkta mig, jag borde ha kollat upp det innan jag jag tipsade om dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Det är ett par såna här jag har, men det var ett tag sen jag köpte dem. Nu när jag kollar verkar det inte som att de säljs någonstans längre, och det verkar tyvärr vara dåligt med alternativ. Så ursäkta mig, jag borde ha kollat upp det innan jag jag tipsade om dem.

Det finns alternativ
Exempelvis här:
https://www.aliexpress.com/item/Le-Vision-3D-Clip-On-Glasses-...
https://www.aliexpress.com/item/ThundeaL-Re-Use-2Pcs-Newest-P...
https://www.aliexpress.com/item/1X-Clip-On-3D-Glasses-Circula...
https://www.aliexpress.com/item/High-quality-Myopia-Clip-3D-G...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ett par såna här jag har, men det var ett tag sen jag köpte dem. Nu när jag kollar verkar det inte som att de säljs någonstans längre, och det verkar tyvärr vara dåligt med alternativ. Så ursäkta mig, jag borde ha kollat upp det innan jag jag tipsade om dem.

Tack så mycket för tipset jag hittade dom på eBay, faktiskt en bundle med 2st 3d glasögon + 2st clips för dom som har glasögon. Gick på 400kr med frakt typ.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tja.
Jag vet att denna tråd är nästan 1år gammal men det verkar vara stört omöjligt att hitta nya passiva 3D glasögon till LG tv. Är det någon som har ett tips? Ett par av mina glasögon har gått av och ungarna har upptäckt 3D så jag letar överallt men hittar inga. Vågar inte köpa hos Aliexpress, vet ej vad man får.
Har LG slutat helt med att tillverka 3D?
Snälla hjälp.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@mrbrix: Borde inte glasögon du kan köpa i en SF Biograf fungera?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@Coca: Har inte tänkt på det faktiskt. Skulle kunna funka. Vart kan man köpa sådana tro? Ska googla lite. Tack för snabbt svar.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

@Coca: Har inte tänkt på det faktiskt. Skulle kunna funka. Vart kan man köpa sådana tro? Ska googla lite. Tack för snabbt svar.

Gå på en 3D bioförställning så får du ett par för några tior.

Permalänk
Medlem

"Real D"-glasögonen till SF:s biografer är passiva med filter med cirkulär polarisering. Glasögonen till TV:n måste ha ett system med samma slags filter.

Det finns också passiva glasögon med linjär polarisering och sen finns det aktiva glasögon med LCD som blinkar efter en proprietär signal, ofta via IR. ("shutter glasses") Jag tror att båda de typerna är vanligare än cirkulär polarisering.
Sen om det är passiva glasögon så måste det vara rätt polarisering för rätt öga ...

Med cirkulär polarisering så kan du lägga huvudet på sidan lite och fortfarande få rätt bild till rätt öga. Om du vrider på linjära polarisationsfilter 90° så byter ögonen bild med varandra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.