Digital Foundry prestandatestar Doom på Nintendo Switch

Permalänk
Melding Plague

Digital Foundry prestandatestar Doom på Nintendo Switch

Under Nintendo Direct i september avtäcktes Doom för företagets handhållna hybridenhet Switch. Nu sätter testarna på Digital Foundry titelns prestanda på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

man kan inte förvänta sig mer med 3 år gammal teknik som har snålats ner. Tror vi kan förvänta oss sämre prestanda för mer krävande portar till switch.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

30 fps och Doom, them fails. Smaka huvudvärken

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja spela Doom på det viset. 20fps i strid, med under 720p-upplösning och smetiga texturer. Känns som det tappar charmen helt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Switch är en bra konsol och Doom är ett bra spel, men jag förstår verkligen inte hur de tänkte här riktigt. Ja, Doom i bärbart format låter skoj, men kan man inte leverera spelet i 60FPS så är det lika bra att låta bli. Det är uppenbart att id/Bethesda har tagit den snabba vägen i stället för att ta sig tiden till att bygga en optimerad version till Switch som klarar 60 FPS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har lirat igenom Doom på PS4 och köpte Switch versionen bara för att ha det bärbart.
Funkar ypperligt på Switchen, enda jag har att klaga på är att upplösningen är lite låg men 30fps är klart spelbart. I övrigt är det exakt samma fantastiska lir och väl värt pengarna om man är det minsta sugen på ett fps till Switch.
Osäker på hur hur länge det varit under utveckling men för att vara en första generationen Switch spel är det riktigt imponerande och väldigt lovande för framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Switch är en bra konsol och Doom är ett bra spel, men jag förstår verkligen inte hur de tänkte här riktigt. Ja, Doom i bärbart format låter skoj, men kan man inte leverera spelet i 60FPS så är det lika bra att låta bli. Det är uppenbart att id/Bethesda har tagit den snabba vägen i stället för att ta sig tiden till att bygga en optimerad version till Switch som klarar 60 FPS.

Tror inte det var id/Bethesda som gjorde porten, det var ett annat företag

Permalänk
Medlem

Gnäll, gnäll, gnäll....

Hur coolt som helst att kunna lira något av den kalibern på en jäkla surfplatta, typ.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Gnäll, gnäll, gnäll....

Hur coolt som helst att kunna lira något av den kalibern på en jäkla surfplatta, typ.

nej det är inte coolt när det knappt klarar av att lira detta spel i 30fps, det är menat man ska spela i 60fps..

Permalänk
Medlem

Tycker Nintendo har verkligen lyckats med 3'e partsutvecklare, vi får ju också L.A Noire nu om nån vecka.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Riktigt imponerande att få ner spelet på mobilhårdvara. Synd att 720p 60fps är alldeles för långt borta prestandamässigt. Kanske på nästa revision?

Eller vem vet, Switch Too eller varför inte Tripple Switch kanske kan leveras med Vega 8 och 512 stream-processorer tillsammans med 4 st lågenergikärnor a la Ryzen mobile?

Jag drömmer om dagen jag verkligen kan game:a allt på en liten fjuttig enhet som switch.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tycker Nintendo har verkligen lyckats med 3'e partsutvecklare, vi får ju också L.A Noire nu om nån vecka.

Och Skyrim på fredag 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nej det är inte coolt när det knappt klarar av att lira detta spel i 30fps, det är menat man ska spela i 60fps..

Doom 2 originalet är fan det spel jag haft mest kul med någonsin. Och på den tiden existera typ inte 60 FPS. Så tvinga inte på andra din inskränkta åsikt när den endast gäller dig själv. Alla är inte fps-överkänsliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Intressant att alla andra forum tycker att det fungerar felfritt, trots 30FPS och låg upplösning, förutom just Sweclockers.
Jag misstänker att många av de som gnäller inte ens äger en Nintendo Switch.

Det är sjukt imponerande att Panic Button lyckades få Doom till Switch. Sluta gnäll.

Permalänk
Medlem

Förstöra ett bra anrikt spel med att lansera det för en sunkig konsol, spelar ingen roll vilken, fy då.....
Till o med min son som önska sig en PS4 förra julen har kommit på att konsoler är värsta möget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

På senaste åren har det inte varit någon överraskning att Nintendos konsoler inte har lika mycket rå prestanda som övriga. Det är inget problem, grejerna är ju kul som tusan ändå. Speciellt Switch! Jag tycker att det är helt onödigt att jämföra med de andra konsolerna, det känns som om det inte blir rätt helt enkelt. Det är liksom inte ens deras fokus, det blir fel.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Det var ju jäkligt synd för din son som kommer missa mängder med underbart roliga spel bara pga han fått en inskränkt åsikt från sin far.
Bara för att PC är kraftfullare så gör inte det Switchen till en mindre underbart härlig produkt med sina egna styrkor. Skulle vilja se dig plocka fram din desktop och börja gamea Doom / Skyrim när du är på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@ggustavsson: Det var ju jäkligt synd för din son som kommer missa mängder med underbart roliga spel bara pga han fått en inskränkt åsikt från sin far.
Bara för att PC är kraftfullare så gör inte det Switchen till en mindre underbart härlig produkt med sina egna styrkor. Skulle vilja se dig plocka fram din desktop och börja gamea Doom / Skyrim när du är på resande fot.

Det där har han kommit på själv, inget jag lägger mig i, han föredrar spel på PC...liksom jag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@ggustavsson: Det var ju jäkligt synd för din son som kommer missa mängder med underbart roliga spel bara pga han fått en inskränkt åsikt från sin far.
Bara för att PC är kraftfullare så gör inte det Switchen till en mindre underbart härlig produkt med sina egna styrkor. Skulle vilja se dig plocka fram din desktop och börja gamea Doom / Skyrim när du är på resande fot.

de flesta har väl en telefon som har samma prestanda? måste du spela just en sämre version av Doom / Skyrim när du är på resande fot?

Permalänk
Medlem

Mmm, 30 FPS... smaskens! Konsolmakarna dreglar, bidrar ju till "filmeffekten" som vi alla älskar! /s

Det enda FPS-iga med detta är väl möjligen genren...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@Viochee: Det där är ett argument som gång på gång kommer upp men visa mig gärna den telefonen som fixar BOTW, Doom, Skyrim, Mario Odyssey, Splatoon, Arms, eller ens Mario Kart. Telefoner må vara kraftfulla men nej, de är inte universalprodukter som ersätter allt och ingenting förutom en entusiast-PC. Skulle du mot förmodan hitta en telefon som faktiskt helt och hållet kan ersätta Switchen så får du gärna berätta hur det är att sitta och spela med tummarna som täcker för halva skärmen.

Vad jag måste och inte måste göra spelar väl ingen roll? Produkten är framtagen med ett sådant användningsområde i åtanke och jag för min del uppskattar att kunna dra fram den var som helst, även på lunchpausen, för att koppla av. Om jag får välja mellan att dra fram Skyrim på Switchen eller dra fram Clash of "Wait 2 months to build your next house or pay $10 to do it now" Clans så är Skyrim tusenfaldigt mycket bättre.

Nej, Switchen är inte lika kraftfull som en PC, en Xbox X eller ens vanliga Xbox men är det någon som någonsin har påstått det? Den är kraftig nog för att driva aningen nedskalad Doom i 30fps var jag än är och det är mer än tillräckligt tills jag satt mig framför PCn igen.

Permalänk
Medlem

Sjukt kul!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

så får du gärna berätta hur det är att sitta och spela med tummarna som täcker för halva skärmen.

För bluetooth-kontroller till Android existerar inte?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

@Daumier: Alright, fair point. Men jag har fortfarande inte fått något svar på vilken telefon som fixar att driva alla de spel som Switchen kör.

Jag tänker inte övertala någon som bestämt sig för att avsky den konsolen bara för att till att köpa en - men när folk börjar gnälla och jämställa den med Xbox, PS4 och PC är det bara pinsamt. Hur kan ett tech-forum som Sweclockers höja Raspberry Pi till skyarna och samtidigt gnälla på FPS och Upplösning i en produkt som inte ens försöker få det att låta som att det är dess stora USP'ar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@Viochee: Det där är ett argument som gång på gång kommer upp men visa mig gärna den telefonen som fixar BOTW, Doom, Skyrim, Mario Odyssey, Splatoon, Arms, eller ens Mario Kart.

Förlåt, men jag vill verkligen flagga för att Nintendo NX inte alls klarar av BotW heller. Jag är ingen 120Hz-4k-nerd, jag har en vanlig hederlig 1920x1080-skärm och har ingen koll på vilka fps jag hamnar på när jag väl spelar nånting. Men det när det kommer till Nintendos senaste så är det alldeles för satans ofta som BotW laggar till väldigt kraftigt. Jag finner det fullt oacceptabelt.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Inaktiv

Det borde ha varit omöjligt men de lyckades ändå väldigt bra med tanke på omständigheterna. Får se om eventuella patchar kan få upp prestandan. Hade gärna sett möjlighet att sjustera grafikinställningarna lite för att kunna nå stabilt 30 FPS iallafall.

Detta och L.A. Noire och Skyrim släpps alldeles för tätt. Och då har det varit stora spelsläpp nyligen (Mario Odyssey främst) och framöver (Xenoblade Chronicles 2). Ont om tid att spela allt som släpps ens.

Skrivet av danneee:

Har lirat igenom Doom på PS4 och köpte Switch versionen bara för att ha det bärbart.
Funkar ypperligt på Switchen, enda jag har att klaga på är att upplösningen är lite låg men 30fps är klart spelbart. I övrigt är det exakt samma fantastiska lir och väl värt pengarna om man är det minsta sugen på ett fps till Switch.
Osäker på hur hur länge det varit under utveckling men för att vara en första generationen Switch spel är det riktigt imponerande och väldigt lovande för framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tycker du kontrollerna känns med Joycons i portabelt läge? Känns de responsiva eller lite halvslöa? I brist på bättre förklaring. Jag har spelat Roque Trooper både stationärt och portabelt, Joyconsen är inte responsiva nog där för mig medans det är riktigt nice med Pro-kontrollen.

Edit: DF-snubben var tydligen av den åsikten vid en nogrannare koll på slutet av klippet.

Skrivet av 220volt:

Och Skyrim på fredag 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Brutal vecka detta. Jag har svårt att välja mellan L.A. Noire och Skyrim denna vecka. Och brutalt sugen på DOOM med. I slutändan blir det nog rubbet men LAN och Skyrim är prioriterade. Bra nyfiken på hur dessa båda fungerar, kommit en del bra priser på bägge spel redan.

Permalänk
Medlem

Intressant att FZ skriver "horribel bildkvalitet i portabelt läge" när i princip ALLA andra recensioner menar att det är just i portabelt läge det ser ut som bäst då man inte märker av det nedskalade ögongodiset speciellt mycket på en så liten skärm. Möjligtvis har FZ på något sätt testat i portabelt läge genom att spela in bildströmen och jämföra? Istället för att faktiskt spela spelet i portabelt läge?

Tycker hur som helst de har gjort ett bra jobb här. 30 FPS är inte i hela världen heller för en port av ett spel som från början byggdes för mycket kraftfullare system.

Är säker på att vi kommer få se FPS-spel i 60FPS på Switch framöver, om det kommer spel som från grunden byggts för Switch. Till och med Wii hade ju några som gick i 60, Metroid Prime-trilogin, Red Steel 2, Medal of Honor Heroes 2. Där snackade vi klen hårdvara, det går om man vill:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Förlåt, men jag vill verkligen flagga för att Nintendo NX inte alls klarar av BotW heller. Jag är ingen 120Hz-4k-nerd, jag har en vanlig hederlig 1920x1080-skärm och har ingen koll på vilka fps jag hamnar på när jag väl spelar nånting. Men det när det kommer till Nintendos senaste så är det alldeles för satans ofta som BotW laggar till väldigt kraftigt. Jag finner det fullt oacceptabelt.

Har inte upplevt knappt något lagg själv spelet flöt på felfritt för mig, är själv känslig förinputlag exvis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får väl ändå säga som så att när DF testar spel så tar de alltid upp problemområden. Ifall man spelar själva kampanjen så handlar det väldigt mycket om solida 30fps. Doom är dessutom ett spel som till och med lyckas se bra ut i 540p på TV från lämpligt soffavstånd (suddigt, men bra). Att Switch kör spelet i 612p-720p är enligt mig ruskigt imponerande.

Enheten är inte mycket större än en telefon, så jag vet inte hur hårdvaruintresserade människor på sweclockers kan ge Switch en "hard time". Jag har själv ett GTX1070 och älskar att köra Doom i väldigt höga framerates, med det sagt så är Switch-versionen inte en dålig version. Snarare tvärt om är den riktigt imponerande ifall man tittar på hårdvaran.

Sedan ifall vi ska vara helt ärliga så är valet av Tegra X1 inte på något sätt konstigt val. chipet tillverkas i 20nm och inte 28, eller 14. Av denna anledning skulle jag misstänka att Nintendo har mycket bättre headroom att skala produktionen i fabrik än ifall de hade kört på t.ex. Tegra X2 (14nm). Då hade de fått konkurera med Nvidia, AMD, apple och diverse andra stora aktörer. Priset hade sprungit iväg massivt och tillgången till chipen hade varit betydligt lägre. Man får ändå tänka på att enheten kostar 2000kr att tillverka som det ser ut idag. Med annan teknik hade det sprungit iväg ännu mer och då hade folk klagat på det istället

Sedan tror jag inte att enheten lämpligtvis hade blivit starkare med Tegra X2, snarare att de hade klockat ner den på ett sätt att den kunde ackomendera en passivt kylningslösning som klarar sitt dockade prestandaläge i 5V snarare än sitt 15V-läge idag.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nej det är inte coolt när det knappt klarar av att lira detta spel i 30fps, det är menat man ska spela i 60fps..

Ja ja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli