Samsung presenterar GDDR6-minne

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar GDDR6-minne

De moderna spelen ställer allt högre krav på grafikkorten, där minnets överföringshastigheter spelar en viktig roll. Nu avtäcker Samsung sin färdigställda version av nästa generations grafikminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HBM är dött?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: HBM är väl för dyrt ännu för att andvändas på budget och mellanklass kort.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

HBM är dött?

Skulle någ mistänka att bara volta titan (?) kommer har HBM2, kanske xx80 korten också. Xx70 korten är jag tveksam över om dem inte drar upp grundpriset för den prisklassen en bit. Annars blir det någ även där GDDR6.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Bra med framsteg i budget-segmentet, men det är ju väldigt synd att de inte får ordning på HBM så att det kan bli standard så att säga. Enda fördelen för GDDR jämfört med HBM är ju priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Allting följer ju en standard men är det ändå inte en risk att vissa spel kommer fungera mycket bättre med GDDR medan vissa bättre med HBM? Om ja, så gör det valet att välja kort ännu värre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

HBM är dött?

Ja, HBM (version 1) är nog dött, men HBM2 lever kvar och kommer nog att fortsätta göra det.
Jag tror HBM2 eller kanske HBM3 är snabbare än GDD6.
Dock så är GDDR6 mycket billigare än HBM.
Så GDDR6 på billigare grafikkort, och HBM på dom dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, HBM (version 1) är nog dött, men HBM2 lever kvar och kommer nog att fortsätta göra det.
Jag tror HBM2 eller kanske HBM3 är snabbare än GDD6.
Dock så är GDDR6 mycket billigare än HBM.
Så GDDR6 på billigare grafikkort, och HBM på dom dyrare.

Vad kommer GDDR6 att kosta då? Ser att alla säger att det är billigare men vet vi det eller är det antaganden för att GDDR5 är billigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Vad kommer GDDR6 att kosta då? Ser att alla säger att det är billigare men vet vi det eller är det antaganden för att GDDR5 är billigt?

GDDR6 är en uppföljare till GDDR5 så jag förmodar att den kommer eventuellt att hamna på samma prisnåvå som GDDR5.
När GDDR6 först börjas produceras så kommer den antagligen vara dyrare så bara få tillverkare producerar det, och inte i alla fabrikar, och dom har kanske ett stort lager av GDDR5 som dom vill bli av med.
På sikt allt eftersom dom ställer om fler fabriker till att övergå från produktion av GDDR5 till GDDR6 så går nog priserna på GDDR6 ner skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Nvidia drägglar medan de förbereder nya 64-bits bussen

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

GDDR5X då?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

GDDR5X då?

Då GDDR6 är 60-70% snabbare GDDR5X borde det slå ut det mesta som inte går över till HBM2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

GDDR6 är en uppföljare till GDDR5 så jag förmodar att den kommer eventuellt att hamna på samma prisnåvå som GDDR5.
När GDDR6 först börjas produceras så kommer den antagligen vara dyrare så bara få tillverkare producerar det, och inte i alla fabrikar, och dom har kanske ett stort lager av GDDR5 som dom vill bli av med.
På sikt allt eftersom dom ställer om fler fabriker till att övergå från produktion av GDDR5 till GDDR6 så går nog priserna på GDDR6 ner skulle jag tro.

Jo jag förstår mängd tillverkning och hur det påverkar pris. Men hur vet alla att GDDR6 inte kommer lida av samma tillverkningsproblem som hbm2? För alla är så säkra på att det kommer bli billigare men jag har aldrig sett nåt officiellt angående detta. Bara antaganden som förmedlas som fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Nu är frågan om jag inte bör invänta dessa grafikkort och göra mig av med mitt gtx 1080 känns som enorm skillnad.
Hur tänker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

HBM är dött?

HBM har fortfarande en betydligt högre bandbredd än GDDR6 (om dessa siffror stämmer dvs) men är i sin tyr dyrare per GB. Vi är fortfarande par generationer bort från att HBM ska bli värt nog att sätta på kort utanför entusiastklassen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jo jag förstår mängd tillverkning och hur det påverkar pris. Men hur vet alla att GDDR6 inte kommer lida av samma tillverkningsproblem som hbm2? För alla är så säkra på att det kommer bli billigare men jag har aldrig sett nåt officiellt angående detta. Bara antaganden som förmedlas som fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

HBM(2)s tillverkningsproblem är något som inte har något med GDDRx att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Skulle någ mistänka att bara volta titan (?) kommer har HBM2, kanske xx80 korten också. Xx70 korten är jag tveksam över om dem inte drar upp grundpriset för den prisklassen en bit. Annars blir det någ även där GDDR6.

Skulle inte förvåna mig ett skit om Nvidia snålar allt de kan. 128Bit GDDR6 på mid-end och 192-bit på High-end. Du kommer inte se HBM2 på något annat än absolut dyraste korten.

Inte för att HBM2 kostar så satans mycket som folk verkar tro, utan för Nvidia kan sälja skit för högre pris... aka 1070Ti igen.

GDDR5X skulle vara så mycket billigare mellanväg, och lik tusan lanseras GDDR5 än av Nvidia. Så... är det för dyrt nu plötsligt för 4000kr+ grafikkort? Men HBM är billigt nog för Fury/Vega?! Nej... det är bara girighet av tillverkarna, och folk som hellre köper skit (tydligen).

Skrivet av ajp_anton:

HBM(2)s tillverkningsproblem är något som inte har något med GDDRx att göra.

Tekniskt sett har du rätt
Men hur vet vi att de inte får problem också?

Enda tillverkaren som annonserat att de ska göra dem är Samsung, så ingen konkurrens, och de har inte volymproduktion... de har typ "annonserat" det. Tills volymproduktionen är igång, och fler tillverkare har dem, kommer även detta vara dyrt och i risk för problem. Men visst, det bygger på en befintlig teknik, så det är bra odds. Men HBM2 byggde på HBM... så det är ingen garanti.

Min poäng? Tills vi ser hur produktionen faktiskt blir, och fler aktörer kommer in i bilden, bör vi inte dra för många slutsatser.

Permalänk
Medlem

Detta ser bra ut, speciellt en del speltitlar som älskar hög minnesbandbredd.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nvidia struntar kanske i HBM 1 och 2 och Volta framöver.

De släpper i stället Ampere med GDDR6.

Från https://wccftech.com/nvidia-next-generation-ampere-gpu-rumor/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Skulle inte PCI-Express 4.0 komma ut i år?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Jo jag förstår mängd tillverkning och hur det påverkar pris. Men hur vet alla att GDDR6 inte kommer lida av samma tillverkningsproblem som hbm2? För alla är så säkra på att det kommer bli billigare men jag har aldrig sett nåt officiellt angående detta. Bara antaganden som förmedlas som fakta.

För att GDDR och HBM är olika tekniker och HBM är dyrare att tillverka.
GDDR är vanlig kretstillverkning på traditionellt vis. Medan HBM måste ha en "interposer" som är dyr som av någon anledning är dyr. GDDR använder inte någon interposer.

Men jag vet inte vad det beror på, men det är olika teknik. Någon får gärna rätta mig eller förklara bättre.

Permalänk

Låter spännande med GDDR6. Börjar bli dax för min del att uppgradera grafikkort. Kommer Nvidia med HBM2 också så satsar jag på det om det presterar bättre än GDDR6 annars kan det kvitta.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro