Språk och juridik: Tvingas tala engelska med svenskar

Permalänk
Medlem

Språk och juridik: Tvingas tala engelska med svenskar

Hej

Blir förbannad på hur engelskan i allt högre utsträckning ersätter svenskan i Sverige. För sakens skull vill jag tillägga att jag inte har några som helst problem med engelska i sig, och talar det gärna när det är motiverat. Har Cambridges CPE (C2-nivå), och inser att många talar engelska på hög nivå i Sverige, men det är inte det det handlar om här.

Hittills har jag konsekvent vägrat tala något annat språk än svenska med svenskar. På så sätt beställer jag aldrig "cheeseburger" utan osthamburgare. Men, nu blir det knepigt. Jag läser en naturvetenskaplig utbildning på ett statligt universitet som kräver att jag presenterar på engelska för en helsvensk publik. Jag har tidigare presenterat på engelska, på andra utbildningar, men där har det varit motiverat av att få talat svenska, dvs en ren artighet. Här talar samtliga svenska, och användning av engelska blir både pretentiöst, artificiellt, underdånigt och omotiverat till den grad att det påminner om dagisverksamhet. Är inte svenskan huvudspråk i Sverige? Vad har universitetet för juridisk grund att tvinga studenter tala engelska med myndighetsutövare? Kan jag vägra och få rätt?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Hej

Blir förbannad på hur engelskan i allt högre utsträckning ersätter svenskan i Sverige. För sakens skull vill jag tillägga att jag inte har några som helst problem med engelska i sig, och talar det gärna när det är motiverat. Har Cambridges CPE (C2-nivå), och inser att många talar engelska på hög nivå i Sverige, men det är inte det det handlar om här.

Hittills har jag konsekvent vägrat tala något annat språk än svenska med svenskar. På så sätt beställer jag aldrig "cheeseburger" utan osthamburgare. Men, nu blir det knepigt. Jag läser en naturvetenskaplig utbildning på ett statligt universitet som kräver att jag presenterar på engelska för en helsvensk publik. Jag har tidigare presenterat på engelska, på andra utbildningar, men där har det varit motiverat av att få talat svenska, dvs en ren artighet. Här talar samtliga svenska, och användning av engelska blir både pretentiöst, artificiellt, underdånigt och omotiverat till den grad att det påminner om dagisverksamhet. Är inte svenskan huvudspråk i Sverige? Vad har universitetet för juridisk grund att tvinga studenter tala engelska med myndighetsutövare? Kan jag vägra och få rätt?

Vad står det i kursplanen? Står det att ett av målen i kursen är att du exempelvis ska kunna prata om ämnet på engelska?

Framgår det inget om det har jag svårt att se att de skulle kunna tvinga dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Hej

Blir förbannad på hur engelskan i allt högre utsträckning ersätter svenskan i Sverige. För sakens skull vill jag tillägga att jag inte har några som helst problem med engelska i sig, och talar det gärna när det är motiverat. Har Cambridges CPE (C2-nivå), och inser att många talar engelska på hög nivå i Sverige, men det är inte det det handlar om här.

Hittills har jag konsekvent vägrat tala något annat språk än svenska med svenskar. På så sätt beställer jag aldrig "cheeseburger" utan osthamburgare. Men, nu blir det knepigt. Jag läser en naturvetenskaplig utbildning på ett statligt universitet som kräver att jag presenterar på engelska för en helsvensk publik. Jag har tidigare presenterat på engelska, på andra utbildningar, men där har det varit motiverat av att få talat svenska, dvs en ren artighet. Här talar samtliga svenska, och användning av engelska blir både pretentiöst, artificiellt, underdånigt och omotiverat till den grad att det påminner om dagisverksamhet. Är inte svenskan huvudspråk i Sverige? Vad har universitetet för juridisk grund att tvinga studenter tala engelska med myndighetsutövare? Kan jag vägra och få rätt?

Här har vi en rättshaverist som gör motstånd mot systemet genom att vägra säga cheese-burgare och prata engelska på presentationer.

Du inser väl hur fånig du låter?

Permalänk
Medlem

När vi hade engelska i skolan ville min lärare att vi bara skulle prata engelska på lektionerna ser inge fel i det sällan jag använder engelska i vardagen numera mer än när man kollar på film och läser på nätet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Här har vi en rättshaverist som gör motstånd mot systemet genom att vägra säga cheese-burgare och prata engelska på presentationer.

Du inser väl hur fånig du låter?

Du menar väl hur silly TS låter?

Hen tar dock iof upp en intressant fråga där jag finner mig själv vara splittrad i var jag själv står. Jag har både förståelse för TS ståndpunkt och till viss del stödjer jag den, samtidigt ser jag uppenbara fördelar med om hela världen skulle tala samma språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Här har vi en rättshaverist som gör motstånd mot systemet genom att vägra säga cheese-burgare och prata engelska på presentationer.

Du inser väl hur fånig du låter?

Tycker inte själv att det är fånigt. Vad som är fånigt är ju att använda något annat än modersmålet när samtliga deltagare är svenskar. Ta den där bruden i Idol som drar lines höger vänster på engelska, jag tycker det blir aptöntigt.

Som någon annan var inne på kan det ju ha att göra med att programmet ges på engelska och därmed ska allting göras på engelska oavsett hur landet ligger. Jag kan tycka att det är rimligt att skolan håller fast vid principerna här då det annars kan skapa tveksamheter framledes när en eller flera inte pratar svenska och faktiskt läser t.ex. ett mastersprogram som ges på engelska. Ytterligare anledning kan vara för att man vill att studenter ska kunna visa att de läst högre utbildning på engelska som en stjärna i kanten för internationella arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att det uppfattas som fånigt överlag, och det kanske är det, men vänd på det. Blir det inte fånigt att hålla föredrag på engelska när alla talar svenska, som eurodance säger? Det är det som bär emot. Den obligata anglifieringen är ett underkännande av svenskan, ungefär som att alla ska tala engelska bara för att man gör det "i den stora världen", ett uttryck för något slags mindervärdeskomplex. Kanske tom kan ses som spännande för en del.

Programmet ges inte på engelska och alla måste tala svenska. Någon enstaka frivillig föreläsning med utländsk föreläsare förekommer på engelska. I kursplanen står att presentationen ska hållas på engelska, men frågan är om det är ett juridiskt giltigt krav. Det finns dessutom lokala beslut på att examinationer ska göras på svenska utom i undantagsfall. Alla tentor och inlämningar sker på svenska i övrigt.

Visst, man kan säga att det är ett träningsmoment, vilket allt i viss mån är, men det är ändå ett examensarbete och ingen engelskalektion, dvs ingen på-låtsas-verksamhet. Hur man än vänder och vrider på det blir det inte bra.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Ofta är examenspresentationer öppna för allmänheten, inklusive utbytesstudenter som inte talar svenska. På min skola fanns inget krav att göra presentationen på engelska (trots att majoriteten av masterstudenterna var "bytisar"), men det var starkt rekommenderat och drar rejält mycket större publik till presentationerna.

Permalänk
Inaktiv

Det är en sak om du är dålig på engelska och ej klarar av att göra presentationen så bra så att du blir godkänd, då kan man diskutera vad som står i kursplanen och om du ändå ska få godkänt.
Man kan även argumentera för att man har en "kamrat" som är dålig på engelska och man för dennas talan.
Men att argumentera och vara emot något av principskäl, ja som sagt slå upp ordet rättshaverist.

Ute i arbetslivet tvingas väldigt många göra allt arbete på engelska, detta oavsett om någon som kommer i närheten av ens arbete inte kan svenska eller ej. Jag har kollegor som tvingas föra all mailkonversation på engelska fast de mailar en svensk person. Undantaget är när de ringer någon svensk, men inga överenskommelser får göras genom telefon, alla överenskommelser ska vara skriftligt på engelska.

Orsaken till hårda regler är enkelt, arbetet ska senare om 10, 20 30 år kunna granskas av en person som ej kan svenska.
Det är då bra att skolorna anpassar sig efter verkligheten och börja införa engelska, jag själv förespråkar att vi överger svenska språket helt och hållet.

Orsaken till detta är enkelt och det handlar om standardisering för att minska problem. Vi ska t.ex inte ha femtioelva olika portar på en dator som göra samma sak, helst ska det enbart finnas en port som gör allt, detta är svårt och man får ändå ha fler. Där varje port noggrant ska motiveras vad den kan som ej går att göra på de andra.

Ta vi svenska språket så är språket väldigt liten även om vi skulle räkna med danska och norska. Det finns ett gäng stora språk, där det stora andra språket i sverige är engelska.
Och då kommer frågan varför kan vi ej ersätta svenskan med engelska, vad är det för sociala-konstruktioner som finns i Sverige som det engelska språket ej klarar av att hantera/behärska?
Om man hittar såna sociala konstruktioner, kan vi kanske anpassa engelska genom att tillföra nya ord, skriv och talregler etc så att språket ändå går att använda?

Fördelen om vi skulle prata engelska skulle vara enorm, personer som mig som är dålig på språk behöver enbart lära sig ett enda språk och de klarar sig bra både i arbetslivet och på internet.
Vill man bli docent i matematik, kemi, datateknik, "beteendevetenskap" etc, så duger enbart engelska fint för detta. -Visst är det fördelaktigt att kunna fler språk än engelska.

Ser man på arbetsmarknaden, oj vad mycket lättare det blir att rekrytera folk, detsamma gäller det motsatta, hade vi engelska som modersmål så skulle betydligt fler kunna jobba i väldigt många länder.

*edit*
Jag tror att vi framtiden kommer språken att minskas, lite som att dialekterna i sverige också minskas. Även om vissa nysvenska tillkommer p.g.a. nytt folk.
Ser man på språken i världen så kan man hävda att engelska inte alls är störst och man borde lära sig anat språk i stället. Men då har man missat det fundamentala antal individer som använder språket är irrelevant, utan det intressanta är vilket språk som är bransch-standard för många yrken.
För mig själv som utvecklare och när jag letar efter kod att copy & pasta, så är de flesta riktigt bra exemplen inte skriva på Kinesiska även om nu fler talar detta språk än engelska.

Permalänk
Medlem

@IlyaZ: Pluggat ett par år på universitet nu, och generellt sätt så brukar de inte vara så hårda bud... Vill du verkligen inte köra på Engelska, så kan du alltid börja föredraget med att fråga publiken "If yall speak Swedish, i would appreciate it if you would allow me to continue this presentation in Swedish. Because, it would seem silly not to." Så får du se om läraren/några elever har motsättningar till det och anpassa dig därefter. Det spelar universitetet mindre roll vilket språk du kör på, bara att innehållet i föredraget är i enlighet med kraven.

Permalänk
Medlem

Handlar om språk-domäner. Detta är anledning till att språk dör ut eller i alla fall minskar vid områden där det helt enkelt blir svårt att beskriva med ett språk som inte är bra anpassat för det. Hade en kompis på universitetet som skrev en avhandling kring det här.

Lite enkelt kan man påpeka att Nucleus och Core båda översätts till kärna på svenska, men när du använder orden i engelskan så Betyder de inte samma sak.

Finns förstås sätt att motverka att språken förlorar domäner i vilka de kan användas, men ofta blir det ju att man svengelsk:fierar det och om du inte är någon som faktiskt kan skriva framtida kurslitteratur så kommer det inte påverka domänen mycket.

Sen kanske inte det här passar in på din situation alls men ofta är det helt enkelt så att presentationer inte blir lika bra på ett språk som inte kan hantera ämnet.

Skrev lite snabbt på telefonen bara, men är ett intressant ämne som nog kan googlas för betydligt mer än det lilla jag snappade upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Universitets- och forskningsvärlden är större än dig och din skola. En stor del av skolans jobb är att förbereda dig för det, vilket kan innebära att kommunicera hjälpligt inom ditt område med folk på andra språk än svenska vilket kan vara ganska annorlunda från att bara prata vanlig vardagsengelska. Jag har gjort samma sak själv precis som många andra och det låter väldigt konstigt hur mycket du sätter dig på tvären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Hej

Blir förbannad på hur engelskan i allt högre utsträckning ersätter svenskan i Sverige. För sakens skull vill jag tillägga att jag inte har några som helst problem med engelska i sig, och talar det gärna när det är motiverat. Har Cambridges CPE (C2-nivå), och inser att många talar engelska på hög nivå i Sverige, men det är inte det det handlar om här.

Hittills har jag konsekvent vägrat tala något annat språk än svenska med svenskar. På så sätt beställer jag aldrig "cheeseburger" utan osthamburgare. Men, nu blir det knepigt. Jag läser en naturvetenskaplig utbildning på ett statligt universitet som kräver att jag presenterar på engelska för en helsvensk publik. Jag har tidigare presenterat på engelska, på andra utbildningar, men där har det varit motiverat av att få talat svenska, dvs en ren artighet. Här talar samtliga svenska, och användning av engelska blir både pretentiöst, artificiellt, underdånigt och omotiverat till den grad att det påminner om dagisverksamhet. Är inte svenskan huvudspråk i Sverige? Vad har universitetet för juridisk grund att tvinga studenter tala engelska med myndighetsutövare? Kan jag vägra och få rätt?

Vill du tjafsa så rent juridiskt sett är statliga universitet / högskolor som vilken annan myndighet som helst, du har rätten att examineras/kommunicera på Svenska. Däremot kan det bli problem om de inte har en möjlighet till det av någon anledning, ser själv inte poängen då allmänt högre studier, speciellt om du läser Master av praktiska skäl sker på engelska men du har en hel del rättigheter när du interagerar med myndigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En massa text.

Din åsikt väger lika mycket som min men jösses vilken tråkig idé. Det finns mycket att gilla med Sverige och vårat språk ger oss en stor del av vår identitet. Väldigt könlöst att gå över till engelska bara för en formatsförenkling, så svårt är det inte att hålla igång 2 språk parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

jag själv förespråkar att vi överger svenska språket helt och hållet.

Orsaken till detta är enkelt och det handlar om standardisering för att minska problem.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser sånt här. Jag blir uppriktigt sagt trött på människor som vill behandla andra människor som maskiner som ska optimeras. Det är kulturförakt. Du ser inte värdet i språket du är uppväxt med, litteraturen som format våra tankar och idéer, musiken som vi älskat och gråtit till, allt det som gör oss till de människor vi är. Vi blir inte lyckligare eller bättre utan vårt språk. Vi blir fattigare, vi får ett uttryck mindre i världen, vi tappar kontakten med alla som levt i och med detta språket under vår historia. Jag lärde mig engelska när jag var sex år gammal men det är inte språket jag tar till när jag vill uttrycka mina känslor, mina drömmar, eller mina innersta tankar. Det är inte språket jag använder till de människor jag älskar. Det är ingenting som behöver förbättras.

Permalänk
Medlem

Det här med rättshaverist köper jag inte. Språket är en del av, och en förutsättning för vår kultur, inget annat språk kan uttrycka den bättre och inget annat språk har utvecklats efter just våra förhållanden. Ger vi upp språket eller undertrycker det, ger vi upp kulturen till förmån för någon annans. Det borde vara givet att försvara rätten att tala och skriva på svenska i Sverige. Sen är det klart att dokumentation och liknande, särskilt inom privat sektor eller forskning lämpligen sker på engelska på grund av engelskans position i västvärlden inkl forna kolonier. Men det är inte det det handlar om här.

Jag talar fyra språk och har snart 600hp, varav en stor del på engelska, men det är just att innehållet får stå tillbaka för formen som oroar mig. Att språket utarmas, och att människor i högre utsträckning saknar det ordförråd som krävs för att uttrycka sig och forma sina tankar är problematiskt. Jag är för att använda engelska där det behövs, men är djupt kritisk till hur det språket smyger in och ersätter svenskan i områden där svenskan fungerar bättre.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Du har inget att hämta i att bråka över att behöva använda engelska. Du har så klart rätt att tycka det ena eller det andra, men högre utbildning handlar till signifikant del om att tvinga studenterna att ta till sig kunskap och former de inte är bekväma med.

Annars hade det inte varit någon utmaning alls. Problemet i högre utbildning handlar snarare om att det borde ske i högre grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det här med rättshaverist köper jag inte. Språket är en del av, och en förutsättning för vår kultur, inget annat språk kan uttrycka den bättre och inget annat språk har utvecklats efter just våra förhållanden. Ger vi upp språket eller undertrycker det, ger vi upp kulturen till förmån för någon annans. Det borde vara givet att försvara rätten att tala och skriva på svenska i Sverige. Sen är det klart att dokumentation och liknande, särskilt inom privat sektor eller forskning lämpligen sker på engelska på grund av engelskans position i västvärlden inkl forna kolonier. Men det är inte det det handlar om här.

Jag talar fyra språk och har snart 600hp, varav en stor del på engelska, men det är just att innehållet får stå tillbaka för formen som oroar mig. Att språket utarmas, och att människor i högre utsträckning saknar det ordförråd som krävs för att uttrycka sig och forma sina tankar är problematiskt. Jag är för att använda engelska där det behövs, men är djupt kritisk till hur det språket smyger in och ersätter svenskan i områden där svenskan fungerar bättre.

Fetning av mig. Språk är inte någon statisk företeelse utan utvecklas och frodas genom möten, utbyten, inlån av utländska ord och seder. Tänk vad tråkigt Sverige skulle bli om man började bygga murar som du tycks förespråka.

Vad gäller själva frågan i OP, lägg energin på något annat - tips från coachen, med hänvisning till vad jag skrev ovan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Det är klart att språk utvecklas, men för att de ska göra det måste de talas.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Ja ve och fasa, snart har vi ingen kultur kvar. Rätt var det är börjar folk äta pizza, sushi och hamburgare istället för att trycka i sig raggmunkar och bullens pilsnerkorv. Det underminerar det svenska köket. Jag har läst 1000 hp gastronomi så jag vet vad jag snackar om.

OnT: att (vissa) svenskar föredrar det svenska språket tror jag mer har att göra med associationer man byggt upp under uppväxten. Språk utvecklas utifrån vad som behöver uttryckas och jag tror det är en försvinnande liten del som enbart en specifik kultur har behövt verbalisera. Nej, för mig låter detta snarare som juvenoia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Din åsikt väger lika mycket som min men jösses vilken tråkig idé. Det finns mycket att gilla med Sverige och vårat språk ger oss en stor del av vår identitet. Väldigt könlöst att gå över till engelska bara för en formatsförenkling, så svårt är det inte att hålla igång 2 språk parallellt.

Problemet idag är att två språk inte räcker, dessutom ska man kunna femtioelva olika programmeringsspråk, cadapplikationer, (andra applikationstyper) ramverk, systemlösningar o.s.v. Folk får säga stop nu får det f-n vara nog, vi behöver inte hur många olika lösningar som helst av samma problem. Börja standardisera för tusan, så blir allt så mycket enklare.

Skrivet av Halvmånen:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser sånt här. Jag blir uppriktigt sagt trött på människor som vill behandla andra människor som maskiner som ska optimeras. Det är kulturförakt. Du ser inte värdet i språket du är uppväxt med, litteraturen som format våra tankar och idéer, musiken som vi älskat och gråtit till, allt det som gör oss till de människor vi är. Vi blir inte lyckligare eller bättre utan vårt språk. Vi blir fattigare, vi får ett uttryck mindre i världen, vi tappar kontakten med alla som levt i och med detta språket under vår historia. Jag lärde mig engelska när jag var sex år gammal men det är inte språket jag tar till när jag vill uttrycka mina känslor, mina drömmar, eller mina innersta tankar. Det är inte språket jag använder till de människor jag älskar. Det är ingenting som behöver förbättras.

Kultur är trams, folk får hålla på med vad tusan det vill. Men detta ska staten totalt skita i och i princip alla skattepengar och utbildning ska gå till att lära sig vettiga saker, idag räknas såklart svenska språket som nyttigt. Men att veta hur många renar Jesus hade i hans släde och vad de hette tillhör sådant som folk får lära sig själv. (Rudolf och allt vad renarna hette)

Språk som jag är uppvuxen med så har jag programmerat hur många språk som helst på fler olika apparattyper än vad jag kan räkna till. Men jag kan inte hålla kvar i något bara för att jag använde det när jag var liten och detta gäller även svenska.

Jag ser multispråkbegåvade personer lite hisspojkar/flickor, en gång i tiden behövdes de i mängder. Men allteftersom teknikutvecklingen försvann så minskas behovet. Jag själv tillhör de som är dåliga på språk, men om jag vore riktigt bra på engelska, så skulle jag ej behöva något mer språk för ens arbetsliv och sociala liv i sverige.

Genom att vi har svenska som modermål så skapar vi A och B lag i sverige, där vi som tillhör de mindre språkbegåvade personer för svårt i arbetslivet utan vettig anledning. Jag själv kom aldrig in på forskningsstudier p.g.a. min engelska språkbrist, att hålla lektioner på engelska inför klasser så hade de gett mig så mycket kritik så det ej är klokt och studenter hade hotat att byta skola etc.

Förutom oss med sämre språklig förmåga så skapar man problem med svenska språket för folk som flyttar hit, de kanske skaffar ett nytt avancerat riktigt krävande jobb och det vill då till att under tiden lära sig svenska.

*edit*
Angående kulturella arv, hur många vet vad dessa enheter är exakt utan att söka först:
Fjärdingsväg, famn,aln,Steg,fot,Stenkast,Spann, rev, tum

Alla dessa används fortfarande i sverige där de är olika svårt att ersätta, tum är ju väldigt bra för spikar då de flesta har ett sådant mätredskap för detta i handen. Men hålla på att bevara dessa måttenheter för att bevara vårt kulturarv, leder bara till en massa problem. Mycket bättre är att standardisera så alla förstår.
-En nysvensk som får uppdrag att köpa 5 stenkast vattenslang, ja varför krångla till det med att inte istället använda standardspråk som "alla" förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

Ja ve och fasa, snart har vi ingen kultur kvar. Rätt var det är börjar folk äta pizza, sushi och hamburgare istället för att trycka i sig raggmunkar och bullens pilsnerkorv. Det underminerar det svenska köket. Jag har läst 1000 hp gastronomi så jag vet vad jag snackar om.

OnT: att (vissa) svenskar föredrar det svenska språket tror jag mer har att göra med associationer man byggt upp under uppväxten. Språk utvecklas utifrån vad som behöver uttryckas och jag tror det är en försvinnande liten del som enbart en specifik kultur har behövt verbalisera. Nej, för mig låter detta snarare som juvenoia.

Det är ett felslut. Det är inte frågan om att börja äta pizza, utan om att tvingas göra det. Ät pizza, tala engelska om du vill, men kräv det inte, åtminstone inte i kontakt med myndigheter. Engelskan minskar tillgängligheten. Jag kan förstå träningspresentationer på engelska, som del av någon för ämnet passande kurs i engelska, men här pratar vi om en presentation i sin egen rätt. Resultat förmedlas till åhörare som bättre tillgodogör sig information på sitt modersmål. Det är ingen på-låtsas-verksamhet som förberedelse för något slags arbetsliv. Engelskan är ett språk jag redan obehindrat använder i jobbet och inget jag känner att jag behöver prackas på mer. Men, den diskussionen tar jag med universitetet. Mitt intresse här är inte det, utan det rent juridiska.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Det hela handlar om statens nedbrytning av svenskheten, Precis som Sovjet gjorde med stora delar av Östeuropa för att forma om dessa länder till att integreras i Sovjet. Genom att ta bort folkets kulturhistoriska tillhörighet och rensa ut historisk identitet så kan man forma om människor till en annan åsikt över tid.

Pluggar själv sista året på en masterutbildning i finansiering där ett av fem kursmål är att man som student skall lära sig uppskatta den nuvarande och ökande "mångkulturen". För att uppnå detta så betalar staten för att personer från b.la Zimbabwe ska komma till Sverige och plugga (vissa av dessa är sjukt duktiga och trevlig, men majoriteten kan knappt engelska och plagierar till höger och vänster). Kan nämnas att max 1/4 av klassen är svenskar i denna kurs.

Det är så lustigt när man pratar med personer på utbytesstudier här vilka anser att Sverige har en kultur att vara stolt över och som bör bevaras. Detta samtidigt som svenskarna gör allt för att förgöra sin egen kultur då den jämställs med pesten. Har t.om hört flera personer gå förbi flaggorna som vajar utanför universitetet och säga saker i stil med ”fyfan man mår ju dåligt när man ser dom”.

Då språket är en integral del av kulturen så är det inte så konstigt att du tvingas prata engelska inför en helsvensk publik enligt ovanstående logik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Mitt intresse här är (...) det rent juridiska.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Språklag (2009:600)

"6 § Det allmänna har ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas"

"10 § Språket i domstolar, förvaltningsmyndigheter och andra organ som fullgör uppgifter i offentlig verksamhet är svenska."

"12 § Myndigheter har ett särskilt ansvar för att svensk terminologi inom deras olika fackområden finns tillgänglig, används och utvecklas."

(Vet inte om lagen gäller i ditt fall)

Orkar inte leta upp förarbeten osv, så det som följer är dåligt underbyggd gissning av din situation (ta allt med två nypor salt):

Om din skola omfattas av 10 § så ska de agera för att språket används och utvecklas. Men det betyder väl inte att ALLT måste vara på svenska. (Vilket jag inte påstår att du menar)
Att arbeta med material på annat språk (speciellt om det finns mer intressant och nytänkande inom ens område på det språket) kan hjälpa till att utveckla det svenska materialet och terminologin (låneord, se vilka nya 'svenska' ord som måste skapas för att hänga med i senaste rönen osv).

Så enligt mig blir det en bedömning av hur mycket i utbildningen som ska vara på svenska. Kan inte tänka mig att det finns ett prejudikat i den frågan. Och om det skulle tas upp i ex förarbetena så gissar jag att det inte kommer stå rakt ut hur många redovisningar på engelska du måste stå ut med.

Bara åsikter, ingen juridik: Inom väldigt specialiserade områden ser jag inga större problem med att man uteslutande använder utländsk terminologi och eller skriver/presenterar på engelska. Detta pga ju mindre område desto större är (gissningsvis) chansen att materialet kommer till användning och leder till vidareutveckling.
Ju högre nivå din redovisning var (och därför mer nichad), desto mer försvarbart tycker jag det var att du skulle redovisa på engelska.

(I just ditt fall så 'fick' du inget av att redovisa på engelska. Men kanske några av dina kollegor tjänade på att lyssna på din redovisning och därför klarar o hänga med på andra föreläsningar i utlandet osv... Eller så var det tänkt att alla som skulle göra redovisningar generellt sett behövde öva på att presentera på engelska (för att senare kunna redovisa bättre utomlands och öka sammarbetet med andra skolor osv) men nu gissar jag igen))

Edit notes: Förydligade att jag inte vet OM lagen är tillämplig på din situation. Samt ett förtdligande om att jag inte tror att du menar att allt på ditt lärosäte måste vara på svenska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IlyaZ:

Det är ett felslut. Det är inte frågan om att börja äta pizza, utan om att tvingas göra det. Ät pizza, tala engelska om du vill, men kräv det inte, åtminstone inte i kontakt med myndigheter. Engelskan minskar tillgängligheten. Jag kan förstå träningspresentationer på engelska, som del av någon för ämnet passande kurs i engelska, men här pratar vi om en presentation i sin egen rätt. Resultat förmedlas till åhörare som bättre tillgodogör sig information på sitt modersmål. Det är ingen på-låtsas-verksamhet som förberedelse för något slags arbetsliv. Engelskan är ett språk jag redan obehindrat använder i jobbet och inget jag känner att jag behöver prackas på mer. Men, den diskussionen tar jag med universitetet. Mitt intresse här är inte det, utan det rent juridiska.

I arbetsliv så är det enklast att prata med facket, medans i skolan pratar man med kåren. Så svaret är att det är kåren som du får vända dig till.

Detta av anledningar som att driva civilrättsliga mål är mycket kostsamma och man är i princip körd om det ej berör någon grupp som diskrimineringsombudsmannen inte tycker att de får skylla sig själva för vad som hände. -Lycka till med svenska språket.

Betyg kan sedan inte överklagas, detta med att ta bort moment i ett kurs är riktigt svårt. Det enda man har att komma med är att det utestänger någon och då helst någon som har ett handikapp.

Skrivet av Havreboll647:

Det hela handlar om statens nedbrytning av svenskheten, Precis som Sovjet gjorde med stora delar av Östeuropa för att forma om dessa länder till att integreras i Sovjet. Genom att ta bort folkets kulturhistoriska tillhörighet och rensa ut historisk identitet så kan man forma om människor till en annan åsikt över tid.

Pluggar själv sista året på en masterutbildning i finansiering där ett av fem kursmål är att man som student skall lära sig uppskatta den nuvarande och ökande "mångkulturen". För att uppnå detta så betalar staten för att personer från b.la Zimbabwe ska komma till Sverige och plugga (vissa av dessa är sjukt duktiga och trevlig, men majoriteten kan knappt engelska och plagierar till höger och vänster). Kan nämnas att max 1/4 av klassen är svenskar i denna kurs.

Det är så lustigt när man pratar med personer på utbytesstudier här vilka anser att Sverige har en kultur att vara stolt över och som bör bevaras. Detta samtidigt som svenskarna gör allt för att förgöra sin egen kultur då den jämställs med pesten. Har t.om hört flera personer gå förbi flaggorna som vajar utanför universitetet och säga saker i stil med ”fyfan man mår ju dåligt när man ser dom”.

Då språket är en integral del av kulturen så är det inte så konstigt att du tvingas prata engelska inför en helsvensk publik enligt ovanstående logik...

Utbildningar på speciellt de på lägre nivå som masterutbildningar fokus ska vara att underlätta folk att komma in på arbetslivet. Du har en politisk agenda med att bevara svenska språket, sådant ska utbildningar totalt ignorera.
Fokus ska istället vara att så bra förbereda folk inför arbetslivet och väldigt mycket handlar om att idag vara bra på engelska, om sedan du själv så är docent i språkvetenskap är irrelevant, för alla i din klass är inte detta. Och de sätter reglerna för att alla ska lära sig.

Nu är masterutbildning bara en utbildning där man lär sig grunderna, men det är ändå på den nivån att väldigt många behöver prata med engelsktalande personer.

Jag själv som är systemutvecklare hade också engelska krav på högskolan på alla papper som jag lämnade in, men det handlar om att läraren kan ej säga att jag behärskar ett ämne bra om jag inte har kunskap att tala det fackmannamässiga språk som alla pratar.
*edit*
Att jag är systemvetenskapare betyder ej att jag läste systemvetenskap. (systemvetenskap betyder mycket, ty semantik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det är ett felslut.

Du har rätt. Borde läst dina inlägg noggrannare. Jag reagerade mest på att du skrev:

Skrivet av IlyaZ:

Ger vi upp språket eller undertrycker det, ger vi upp kulturen till förmån för någon annans.

och

Skrivet av IlyaZ:

Att språket utarmas, och att människor i högre utsträckning saknar det ordförråd som krävs för att uttrycka sig och forma sina tankar är problematiskt. Jag är för att använda engelska där det behövs, men är djupt kritisk till hur det språket smyger in och ersätter svenskan i områden där svenskan fungerar bättre."

För mig lät det som att du menade att engelskan försämrade vår kultur och sätt att uttrycka oss. Men om jag nu förstår dig rätt handlar det mest om att det påtvingade engelska formatet ger en sämre möjligheten för studenterna att både förmedla och tillgodogöra sig innehållet i presentationerna. I det avseendet håller jag helt med dig. Sorry för att jag bidrog till brus i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kultur är trams, folk får hålla på med vad tusan det vill. Men detta ska staten totalt skita i och i princip alla skattepengar och utbildning ska gå till att lära sig vettiga saker.

Kultur är det som fyller livet med innehåll, oavsett om det är Mellis på SVT eller Strindberg på Dramaten eller Karlsson på taket i barnens sovrum. Kultur är det som ger oss gemensamma referensramar att röra oss med.

Citat:

Språk som jag är uppvuxen med så har jag programmerat hur många språk som helst på fler olika apparattyper än vad jag kan räkna till. Men jag kan inte hålla kvar i något bara för att jag använde det när jag var liten och detta gäller även svenska.

Så länge du tror att människor är apparater så lär du ha svårt att förstå dem. Människor har drömmar och förhoppningar och känslor som skiter fullkomligt i vad som skulle vara optimalt ur någon teoretisk systemsynpunkt.

Citat:

Jag själv tillhör de som är dåliga på språk, men om jag vore riktigt bra på engelska så behövde jag ej kunna något mer språk för ens arbetsliv och sociala liv i sverige.

Alla kan inte vara bra på allt. Jag vill inte skriva något spydigt här utan jag vill bara fråga, varför tror du att andra människor sätter så mycket värde i just kultur. Och oavsett om du förstår det eller ej, varför kan du inte respektera att kultur betyder oerhört mycket för många andra även om det inte gör det för dig?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Halvmånen:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser sånt här. Jag blir uppriktigt sagt trött på människor som vill behandla andra människor som maskiner som ska optimeras. Det är kulturförakt. Du ser inte värdet i språket du är uppväxt med, litteraturen som format våra tankar och idéer, musiken som vi älskat och gråtit till, allt det som gör oss till de människor vi är. Vi blir inte lyckligare eller bättre utan vårt språk. Vi blir fattigare, vi får ett uttryck mindre i världen, vi tappar kontakten med alla som levt i och med detta språket under vår historia. Jag lärde mig engelska när jag var sex år gammal men det är inte språket jag tar till när jag vill uttrycka mina känslor, mina drömmar, eller mina innersta tankar. Det är inte språket jag använder till de människor jag älskar. Det är ingenting som behöver förbättras.

Groovy, dude. Hug a rainbow. Vem är du att tala om för andra hur mycket ett språk är värt för dem?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreboll647:

Det hela handlar om statens nedbrytning av svenskheten, Precis som Sovjet gjorde med stora delar av Östeuropa för att forma om dessa länder till att integreras i Sovjet. Genom att ta bort folkets kulturhistoriska tillhörighet och rensa ut historisk identitet så kan man forma om människor till en annan åsikt över tid.

Svensk kultur är inte nån slags runsten som aldrig ändrar sig. All kultur ändrar sig över tid. På 1600-talet så var den dominerande kulturen i landet gammaltestamentligt biblisk vilket är rätt långt ifrån vår sekulariserade moderna kultur idag. Så gott som ingen svensk tycker längre det är ok att stena människor som är otrogna mot sin partner. Och kultur är heller inte något som alla i ett samhälle är överens om. Olika människor värdesätter olika saker. Olika samhällsskikt skapar egna subkulturer som samspelar med varandra. Så om folk tycker att nånting i svensk kultur är pest är det inget konstigt. Konflikter är också kultur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halvmånen:

Kultur är det som fyller livet med innehåll, oavsett om det är Mellis på SVT eller Strindberg på Dramaten eller Karlsson på taket i barnens sovrum. Kultur är det som ger oss gemensamma referensramar att röra oss med.

Så länge du tror att människor är apparater så lär du ha svårt att förstå dem. Människor har drömmar och förhoppningar och känslor som skiter fullkomligt i vad som skulle vara optimalt ur någon teoretisk systemsynpunkt.

Alla kan inte vara bra på allt. Jag vill inte skriva något spydigt här utan jag vill bara fråga, varför tror du att andra människor sätter så mycket värde i just kultur. Och oavsett om du förstår det eller ej, varför kan du inte respektera att kultur betyder oerhört mycket för många andra även om det inte gör det för dig?

Mer Kulturprat. Jag har inget emot kultur mer än att staten, kommuner, företag etc ska skita i det. Folk får göra precis vad de vill, så länge som det ej negativt drabbar någon annan. -Drogkulturen och förmynderi är ett undantag för en annan tråd.

Så under utbildningar ska man strunta i kultur, såvida kultur inte berör det man håller på med. Där affärskultur är ju högst relevant i ekonomiprogram. Men för t.ex. mig som håller på med datavetenskap så är svenska språket enbart ett hinder/problem som uppstår på hur många olika sätt som helst. Det finns absolut aldrig någon fördel att blanda in svenska i någon lösning mer än att mindre språkbegåvade personer kan ha svårt att förstå annars.

Och när man nu har utbildningar så är det naturligt att de går emot allt mer engelska, det finns personer som har olika politiska agendor och vill driva på utvecklingen eller stagnera. Men oftast så följer utbildningen bara det som marknaden efterfrågar.

Inom väldigt många jobb idag så är engelska brist ett stort problem och det handlar ej om akademikerjobb, utan det räcker att man kör buss, lastbil, eller är lokalvårdare så är det fördelar med att kunna engelska.
Jag har själv varit med om en situation där en icke svensktalande person (systemvetare med över 20 års arbetserfarenhet) skulle fråga en lokalvårdare när denna gick hem och låste, men lokalvårdaren kunde ej engelska så systemvetaren fick ringa mig och jaga vara tolk.

-Min poäng är att engelska bara blir viktigare och viktigare, det finns inga jobbtyper där språket ej behövs. Och det är naturligt att alla utbildningar från grundskolan fokuserar mer på detta. Kommer man upp på högre nivå så blir det en massa tekniska uttryck och man ska kunna engelska termer som de flesta med engelsk modersmål inte förstår innebörden av.

Och jag undrar: När har de som förespråkar att man ej ska prata engelska på generella kurser tänkt att folk ska lära sig detta?
Ska jag som systemutvecklare gå till en generell engelsklärare för att lära mig engelska programmeringstermer och uttryck på högre nivå? Detsamma gäller ekonomi som TS läser, var ska TS klasskamrater lära sig engelsk-ekonomiska uttryck? Kan en vanlig engelskalärare på gymnasiet alla engelska uttryck inom ekonomi som en student som kanske senare börjar doktorera behöver kunna?