Guide till datormöss för spel

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigast att musen är ambidextros så man inte behöver byta mus varje gång de högerhänta i hushållet vill använda speldatorn.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Letade en bra mus, men den Mionix jag köpte var helt fel för min hand. Blev till slut en Deltaco ms-703, för ca 75 kr. Var tänkt som ett mellansteg men ett år senare använder jag den ännu. Den har ingen bra sensor, knapparna är dåliga, sidoknapparna har omvänd funktion (fel från fabrik) och kvalitén känns dålig. Men passformen är så pass bra.

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta bort ”priset” av de punkter som borde beaktas i val av spelmus, dyrt är inte samma som bäst utan mer på sensortyp, kvalite på brytare samt i vissa fall mjukvara och storlek som passar användaren än något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Bra guide! Speciellt om sensorn och DPI. Hur många har blivit ifrågasatta under åren när de klagat på påhittade DPI och fått folk att känna sig #kränkta när de inte känner hur musen har inbyggd acceleration och man påpekar det?

Nästa steg är ju då att få reda på om en mus har bra sensor. Nummer 1 prio är ju att den känner av underlaget perfekt i alla lägen på en musmatta. Men har det kommit en enda sensor som är bättre än MSIE3.0? I så fall vill vi gärna veta det, för då köper vi den. Eftersom MSIE3.0 inte finns att köpa längre och kinakopiorna är fejk.

Inget annat räknas egentligen. Men vilken tillverkare bryr sig. RGB led. Dra åt Häcklefjäll och stoppa upp det i Rovaniemi. Synkronisera. Min. Kulram.

Kör en uppföljare med 'vilka sensorer är inte gödsel 2017'!

Jag vågar iaf inte köpa efter alla fiaskon. Kvittar ju hur bra sekundära features de har eller hur sköna de är om tracking sticker iväg eller fryser 1 gång under en match.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Inget annat räknas egentligen. Men vilken tillverkare bryr sig. RGB led. Dra åt Häcklefjäll och stoppa upp det i Rovaniemi. Synkronisera. Min. Kulram.

Det där, årets quote 2017

Permalänk
Medlem

Har Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 på alla moderna maskiner nu efter jag kom över ett större part och är extremt nöjd med dem och har alltid vart sen dem kom. Har några äldre versioner av Intellimouse med till retrodatorer, har absolut ingen anledning av att byta till något annat. (kom över ett 20-tal av varje för ett gäng år sedan)

Och dessa till retrodatorer:

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Inget annat räknas egentligen. Men vilken tillverkare bryr sig. RGB led. Dra åt Häcklefjäll och stoppa upp det i Rovaniemi. Synkronisera. Min. Kulram.

Jag köpte en bra mus i just Rovaniemi en gång i tiden, så det är nästan att man känner sig lite #kränkt. MS har ju nyss släppt en ny mus med samma form som IE 3.0, dock svindyr. Men det kanske det är värt för att få uppleva samma känsla som att få ta på en tjejs bröst för första gången, så som det var med IE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 på alla moderna maskiner nu efter jag kom över ett större part och är extremt nöjd med dem och har alltid vart sen dem kom. Har några äldre versioner av Intellimouse med till retrodatorer, har absolut ingen anledning av att byta till något annat. (kom över ett 20-tal av varje för ett gäng år sedan)

http://www.dansdata.com/images/moremouses/newexprear_440.jpg

Och dessa till retrodatorer:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41NNgzF%2BV5L.jpg

Sådär ska det se ut! Det är vad jag kallar mus, det! Hört att m$ kommer ut med en nyutgåva av Intellimouse, inte kunnat testa. Just nu kör jag själv med en Steelseries Rival 100, i mitt tycke allt man behöver. Lätt, precis, diskret och billig.

Permalänk
Medlem

RJN är ju knappast den bästa att utgå ifrån om man skall välja en mus. Alltid bara subjektiva åsikter så eh.
Som Nivity sa, grotta ner er i träsket som är http://www.overclock.net/f/375/mice
Där ingen vettig människa lever, men där all info finns. Pluspoäng om en börjar köpa 3 möss per månad, "för att testa lite".
Eller varför inte köpa olika plastskärbrädor för att se vilken som har bäst glid för billigast peng.

....Jag älskar OC-mice.
Personligen skulle jag enbart rekommendera 336x-implementationer. Helt klart bästa sensorn atm.
http://www.overclock.net/t/1602282/lets-compile-all-3360-3366...
Gillade aldrig 3310 tbh... Verkar som alla successivt vill lämna den. Logitech Mercury sensor är helt okej också (nån slags variant av 336x tror jag?)

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Sitter med min trotjänare EDGE 3200 en underbar mus kommer att få problem att hitta en ersättare när den lämnar in har haft den i över 7 år nu

https://inetimg.se/img/688x386/6102073_0.jpg

Samma här - ACE var kanske inte bäst på mycket men med just den här musen hittade de rätt underleverantör.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Samma här - ACE var kanske inte bäst på mycket men med just den här musen hittade de rätt underleverantör.

Tror jag har hittat ersättaren
Teknikmagasinet

Finns drivrutin för win 10 att ta ner om man vill programmera musen med micro koder kolla ner på sidan

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Tror jag har hittat ersättaren
Teknikmagasinet

LoL - fler DPI, samma snygga förpackning. Måste vara en underbar produkt

Synd bara på specen - " För Win XP/Vista/7." känns som om de glömde något där.....
Men med detta säljargument så bara måste jag nog ha en - "musen glider som smör på fläsk"!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

LoL - fler DPI, samma snygga förpackning. Måste vara en underbar produkt

Synd bara på specen - " För Win XP/Vista/7." känns som om de glömde något där.....
Men med detta säljargument så bara måste jag nog ha en - "musen glider som smör på fläsk"!

EDGE 3200 som jag har glider lite för lätt med på keramiska fötterna sen har jag teflon musmatta från Corsair den har utgått men är en underbar musmatta

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

De möss som blivit en blipp på min radar är just MSIE3.0, DeathAdder pre-2013 (eller när nu Razer tappade sensorbollen med freezes), och ROG Gladius (ettan). Inte testat tvåan, eller Steelseries-möss men de gjorde en hyfsad Alumatta för länge sen.

En Razer Mamba pre ball drop vore mumma, de passar min hand som ingen annan mamba kan.

Och allt med Omron G-switchar är värt att undersöka, men som sagt sensorer.

En bra mus ska vara sensuella Isabella annars fåre va, allt annat är verkligen sekundärt.

Fick reda på att nya Surfacemusen är apkass i spel, men ja... trådlöst *host*. Lite deathwish. Kan ju vara hur bra sensor som helst, spelar ju ingen roll om det hickar. Sladdat hickar inte.

Fast deras icke-Surface laptopmöss är allihop sköna och små och packbara oavsett om de är begåvade med tråd eller lösa i vinden. Allmänt så är Microsofts hårdvara riktigt bra, höhö

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av som99:

Har Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 på alla moderna maskiner nu efter jag kom över ett större part

Får gärna tipsa om sugardaddy eftersom jag köpte Kinaversioner via ebay.de som för allt i världen ser ut som original men inte är det*

*begär foto på undersidan för att spotta fakes

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Det här konceptet känns lite bekant. Kan det vara för att ni bestämt er för att istället för att bara kopiera in nya saker ifrån Nordichardwares tester i era separata artiklar, nu har bestämt er för att ta steget längre och kopiera allt rakt av?

https://www.nordichardware.se/sponsrat/mus-tips-16000-dpi-pub...

https://www.nordichardware.se/svenska-musguiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Cheezdoodles:

Det här konceptet känns lite bekant. Kan det vara för att ni bestämt er för att istället för att bara kopiera in nya saker ifrån Nordichardwares tester i era separata artiklar, nu har bestämt er för att ta steget längre och kopiera allt rakt av?

https://www.nordichardware.se/sponsrat/mus-tips-16000-dpi-pub...

https://www.nordichardware.se/svenska-musguiden

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kopierar ingen, utan ingick ett samarbete med Asus för att skapa den här guiden. Vi började diskutera detaljerna i början av september månad och vid sidan om detta valde Asus att ingå ett liknande samarbete med NordicHardware.

Bara för att någon annan gör en guide betyder väl inte det att vi inte kan göra något inom samma område? Ibland gör vi saker först och ibland någon annan, det betyder inte att vi eller dem kopierar varandra. Just en guide om möss känns som ett väldigt generell uppslag vi måste kunna göra utan att bli anklagade för kopiering/plagiering.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Seriös mus

Jag har de senaste åren haft ett jätteproblem med att hitta en vettig mus. Det känns som att det enbart görs en massa barnleksaker med lampor och vikter med mer flash för gamers än riktiga möss med hastighet men utan precisionen, ergonomi och kvalitet.

Jag har köpt ett otal olika möss men känner mig inte helt nöjd med någon av dem. Det har ofta blivit spelmöss då jag behöver en rejäl DPI gärna tom. högre än dagens då Apple må vara bra på mycket men dom har alltid har varit okrönta mästarna på bedrövliga möss även om man bortser från ergonomin. De är kopiöst långsamma och det märks ännu mer när man kör två 30" skärmar eller 43" 4K skärm. På det så ger macens drivrutin för möss av någon anledningen en långsammare hastighet för samma mus som har en högre hastighet i Windows, Linux och vad man än väljer.

Min favoritmus genom tiderna är Logitec MX518. Den passar min hand perfekt och jag upplever den precis så exakt som jag vill att den skall vara. Problemet är bara att jag skulle behöva en dito med mycket högre dpi pga mycket högre upplösningar.

Jag har följande möss och är inte riktigt nöjd med någon av dem.
Logitech G9: Gillar den här bättre än mina andra möss. Den har vikter olika ljusfärger och annat oviktigt lulllull. Precisionen är okej men men jag önskar att utformingen hade varit som MX 518 och den hade gärna fått var lite mindre, jag den flyttar sig lite vid dubbelklick då jag inte får i hela handen mot borde och kan låsa den.

Razor Imperator: Vänsterknappen tappar vid drag and drop trotts att det är en spelmus och används av en snubbe som inte har spelat på jag vet inte hur många år så slets den ut av normalanvändning. Den är för stor för min hand och muspekaren hinner att flytta sig tillräckligt vid ett dubbelklick mellan klick ett och två så att det inte blir ett dubbeklick. Ingen vidare precision för Photoshop. Ingen höjdare för mig.

QPAD 8K: Ligger helt fel i näven. För stor, för långsam och jag gillar inte precisionen.

Någon som har en bra erfarenhet av en mus med hög hastighet som bara säger pang så är man där man vill vara på skärmen och stannar exakt där när man klickar. Den tappar inte vid drag and drop och den är precis när man ritar i Photoshop och hänger även med på stora skärmar när man kör Mac.

Den får gärna vara likadan i formen som MX 518 och om den även har den goa ytan så är det ett jätteplus. Drömmen hade varit just en MX 518 med högre DPI. Musen måste ha en kabel med. Det glömde jag Även de kan vara väldigt styva och bångstyriga. Där var Amiga 1200 musen grym på sin tid. Den var verkligen mjuk och fexibel.

Jag vet att min kravspec är hög men kom gärna med förslag för även jag är villig att kompromissa för att få något som jag gillar mer än de mössen jag har idag.

Ritbord har jag Wacom Intuos A4 har jag så det är inte det jag är ute efter utan en bättre snabb mus som klarar av höga upplösningar och även då Mac med sin långsamma drivrutin. Jag kör fler OS.

Permalänk

@Lordmetal: Zowie möss låter väldigt mycket som det du beskriver. Inga flashiga lampor, bra ergonomisk passform, bra sensor, allting är bra enligt mig och så gott som alla som har använt dem. Det finns en anledning till varför det flesta CS proffsen och många andra pros inom FPS spel använder deras möss. Jag själv använder en Zowie FK1 och är mycket nöjd, har tidigare haft en EC1a och en ZA13. EC1a är förmodligen min favorit men kör med FK1 för stunden.