Intel NUC med "Kaby Lake G" på bild

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC med "Kaby Lake G" på bild

Trots att AMD:s och Intels samarbete inte väntas bära frukt förrän nästa år skymtas nu den första enheten med Kaby Lake G på bild, där mycket talar för att det handlar om en Intel NUC-dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli ohyggligt spännande att följa denna utveckling! Ser ut att kunna bli riktigt bra!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli bra. Det som är sagt är ju att Vega skalar bättre nedåt än uppåt, så en "strömsnål" vegavariant lär kunna leverera hisnande prestanda/krona. Där känns även fint att AMD från i cash från intel's NUC-försäljningar. I vanlig ordning är aktiemarknaden sen att vakna men det kommer väl så småningom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir troligen att byta ut HTPCn mot en sådan.

Permalänk
Medlem

Strömförsörjningen är inte liten, men det är väl väntat men bör samtidigt betyda att GPUn inte är så "custom".

Permalänk
Medlem

Kul med nyheter där det är tyst fram till att det finns produkte framme. Det är imponerande att det inte kommit ut något om detta tidigare med tanke hur många det är som har jobbat med ett så stort projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Detta kommer bli bra. Det som är sagt är ju att Vega skalar bättre nedåt än uppåt, så en "strömsnål" vegavariant lär kunna leverera hisnande prestanda/krona. Där känns även fint att AMD från i cash från intel's NUC-försäljningar. I vanlig ordning är aktiemarknaden sen att vakna men det kommer väl så småningom.

Verkar ju vara en Polarisbaserad lösning om man kikar på spec nummer

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Jag länkar till NUC-roadmapen återigen:
http://nucblog.net/2017/09/2018-intel-nuc-models/

Så ja, det handlar högst troligt om en ersättare i enthusiast-segmentet NUCar (tidigare Skull Canyon).
Kodnamnen för dessa NUCar är alltså Hades Canyon och Hades Canyon VR

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Processorn är inte liten heller, något i stil med 28x54 mm? Chipset nere vid M.2-platsen.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Detta kommer bli bra. Det som är sagt är ju att Vega skalar bättre nedåt än uppåt, så en "strömsnål" vegavariant lär kunna leverera hisnande prestanda/krona. Där känns även fint att AMD från i cash från intel's NUC-försäljningar. I vanlig ordning är aktiemarknaden sen att vakna men det kommer väl så småningom.

Hmmm.... Jag tror du fått det om bakfoten. Aktiemarknaden är inte ofta sen, tvärtom. Det finns folk som jobbar med att endast analysera olika bolag och de får (ibland) insider information och bevakar bolagen hårt. De har mycket up-to-date information. Mer insatta än oss. Det betyder att aktiemarknaden ofta reagerat innan du ens läst nyheten. Det betyder att priset ofta går upp en/flera dagar innan. Och när du får läsa nyheten så har finansbolagen redan positionerat om sig och väntar på nästa nyhet och inte mycket händer med aktiepriset. När nästa nyhet kommer senare, så reagerar finansbolagen innan alla andra, och när du ser att priset stiger så tror du "äntligen har aktiemarknaden reagerat på den gamla nyheten", men i själva verket har marknaden reagerat på en framtida nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Verkar ju vara en Polarisbaserad lösning om man kikar på spec nummer

Mja, det är nog snarare vega om man läser artikeln. "Dessa ska baseras på Intels processorteknik och använda en specialanpassad integrerad grafikkrets från AMD som tros baseras på Vega och utrustas med HBM2-minne."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Strömförsörjningen är inte liten, men det är väl väntat men bör samtidigt betyda att GPUn inte är så "custom".

Den slutledningsförmågan. "Den är inte superströmsnål, då kan inte Intel ha beställt framtagningen av kretsen eftersom allt Intel rör vid blir till guld!"
Du har helt absurt olika måttstockar för AMD och Intel, det har jag förstått. Men jag är ändå inte alls med hur du resonerar här. Måste GPUn vara något AMD tagit fram för egna produkter bara för att den drar lite kräm? Varför skulle en GPU plötsligt vara snål om AMD tar fram den åt Intel? Men törstig när AMD tar fram den på eget bevåg för att sedan sälja till Intel?

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt intressant! Bara att vänta då...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Det är nog inte fel att köpa aktier i kylpasta nu.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Blir troligen att byta ut HTPCn mot en sådan.

Tänkte detsamma. Borde väl funka bra som HTPC?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Det här borde ju xbox och ps bygga på!

Permalänk
Medlem

Fortfarande endast 1 ethernetport dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den slutledningsförmågan. "Den är inte superströmsnål, då kan inte Intel ha beställt framtagningen av kretsen eftersom allt Intel rör vid blir till guld!"
Du har helt absurt olika måttstockar för AMD och Intel, det har jag förstått. Men jag är ändå inte alls med hur du resonerar här. Måste GPUn vara något AMD tagit fram för egna produkter bara för att den drar lite kräm? Varför skulle en GPU plötsligt vara snål om AMD tar fram den åt Intel? Men törstig när AMD tar fram den på eget bevåg för att sedan sälja till Intel?

Tror du tänker helt fel och lägger in massor skit jag inte antytt, menar att det kan röra sig om att GPUn matas med separat AMD SVI2-kompatibel PMIC och en full uppsättning mosfets istället för något som delas med CPUn och är inbyggt i AMDs custom-krets. Alltså ungefär samma typ av integrering som om grafiken suttit på eget substrat. Behöver inte vara så, men ser inte varför de skulle ha så många faser annars.

Permalänk
Medlem

Strömförsörjningen ser mastig ut. Lär bli dyr.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av critaL:

Fortfarande endast 1 ethernetport dock

Nja... Det vette tusan...

Dessa nya NUCar med AMD grafik (Hades Canyon och Hades Canyon VR) sägs få 2x 1000Mbit Base-T Ethernet.

Återigen, kolla roadmapen, det är vad som anges där iaf:
http://nucblog.net/2017/09/2018-intel-nuc-models/

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju bara bra om det är en GPU som kräver ordentlig strömförsörjning, men ändå lite överraskande med så många faser.

Kaby Lake G-NUC (eller vad brädan ska föreställa)

Skull Canyon NUC (alltså Skylake med GT4e)

MacBook Pro 15-tum late 2016 (med Polaris 11 och 2 GB GDDR5)

Så som ni ser, potentiellt betydligt kraftfullare strömförsörjning än vad MBP15 med Polaris 11 har, men grafiken bör också vara snäppet vassare så det är helt inom det rätta, men knappast något för tunna datorer utan ordentlig kylare :).

Skulle gissa att produkten har konfigurerbara TDP-lägen på över 50 W, kanske en bra bit över.

Permalänk
Medlem

Med denna strömförsörjning så måste de köra Kaby Lake H snarare än quadcore U/KBL-R. Ser ut som 7 faser till CPU och iGPU, Skull Canyon ser ut att ha haft 6 faser för CPU och iGPU när de haft en mycket starkare iGPU. dGPUn ser ut att ha 5 faser som matar GPUn plus någon för minne. Bara strömförsörjningen till GPUn bör inte ha några problem att leverera över 100 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Nja... Det vette tusan...

Dessa nya NUCar med AMD grafik (Hades Canyon och Hades Canyon VR) sägs få 2x 1000Mbit Base-T Ethernet.

Återigen, kolla roadmapen, det är vad som anges där iaf:
http://nucblog.net/2017/09/2018-intel-nuc-models/

Varför skulle man behöva mer än en ethernet port?

Permalänk
Medlem

Så trevligt. Är alldeles uppspelt då detta tyder på att jag kanske kan nå ett mål jag satte upp för nästan 10 år sen.
Litet och Tyst med tillräcklig gaming (för mig).

Bara hoppas att det släpps fritt Ganska omgående så att ngn med kylning och ljudnivå i åtanke kan ta fram min sorts produkt. Trist om det fastnar i högljudda NUCar från Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mja, det är nog snarare vega om man läser artikeln. "Dessa ska baseras på Intels processorteknik och använda en specialanpassad integrerad grafikkrets från AMD som tros baseras på Vega och utrustas med HBM2-minne."

Kika på specs, läs runt. Det verkar vara HBM2 ja, men inte Vega. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7ahb6z/mr_polaris_insid...
https://www.anandtech.com/show/12003/intel-to-create-new-8th-...

Inte för att kasta ner på SweC, men litar mer på Anandtech och verkliga specifikationer snarare än någon pre-launch marketing

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Kika på specs, läs runt. Det verkar vara HBM2 ja, men inte Vega. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7ahb6z/mr_polaris_insid...
https://www.anandtech.com/show/12003/intel-to-create-new-8th-...

Inte för att kasta ner på SweC, men litar mer på Anandtech och verkliga specifikationer snarare än någon pre-launch marketing

Då står det ju i så fall fel i artikeln, och tycker du dig sitta på bättre info än artikelförfattaren så borde du kanske skicka in ett förslag på rättelse.

Produkten är ju inte släppt än så vi vet inte. Men ska man hålla på och spekulera så känns ändå vega mest troligt då den har HBM2 och skalar bättre nedåt än uppåt. Polaris är ju gammal skåpmat vid det här laget. Känns inte så troligt, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Då står det ju i så fall fel i artikeln, och tycker du dig sitta på bättre info än artikelförfattaren så borde du kanske skicka in ett förslag på rättelse.

Produkten är ju inte släppt än så vi vet inte. Men ska man hålla på och spekulera så känns ändå vega mest troligt då den har HBM2 och skalar bättre nedåt än uppåt. Polaris är ju gammal skåpmat vid det här laget. Känns inte så troligt, helt enkelt.

Nja stämmer ju inte riktigt, faktum är ju att HBM2 skalar ju dåligt nedåt, vilket är vad som gör att Vega är ganska flaskhalsat av relativt låga klockfrekvenser. Och rent allmänt är ju Polaris VÄLDIGT likt Vega. Tittar man på prestanda/W på 480 och 470 så skalar det väldigt fint upp och med Vega.

Den här grafiklösningen är ju tänkt att ligga runt typ ett 1050 Ti i prestanda, där väldigt många grafikkort säljs. Dvs 460, 470, 560, 1050, 1050 Ti och 1060 3Gb konkurrans. Och det ska bli spännande att se NUCs samt laptops med dessa enheter. För mig spelar det ingen roll om det är Vega eller Polaris för den här nivån tror jag att de är tillräckligt lika på effektskalan. Men kommer dessa chip ut och spöar stock klockade 1050 Ti i prestanda så kommer vi förhoppningsvis se en hel del 5000-6500SEK laptops komma med grym prestanda och bra batteritid, någonting som behövs. Industrin nu är grymt låst till Nvidias dåliga priser (ja, på laptops är de grymt dåliga, man får betala 20000+ för 1070 prestanda, 10000+ för 1060 prestanda)

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då står det ju i så fall fel i artikeln, och tycker du dig sitta på bättre info än artikelförfattaren så borde du kanske skicka in ett förslag på rättelse.

Produkten är ju inte släppt än så vi vet inte. Men ska man hålla på och spekulera så känns ändå vega mest troligt då den har HBM2 och skalar bättre nedåt än uppåt. Polaris är ju gammal skåpmat vid det här laget. Känns inte så troligt, helt enkelt.

Skulle kunna vara mer eller mindre samma uppdaterade Polaris som i Xbox One X eller PS4 Pro från semi-custom-folket (de varianterna har många funktioner som för PCs först kom i Vega) plus uppdaterad minneskontroller eller en vanlig Vega-krets som även kommer komma som sin egna lösning och ersätta Polaris 11 i desktops och laptops. Det är inget vi vet i dagsläget och inte lär få något svar på fören nästa år. En Polariskrets med samma features som Polaris 10/11/12 är det väl knappast i vilket fall som helst.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Varför skulle man behöva mer än en ethernet port?

Haha... Kan inte säga att det är mitt område direkt, men folk brukar väl snacka om att bruka första porten till sin reguljära internetuppkoppling, och andra porten till privata nätverk, vLAN, och liknande.
Själv håller jag inte på med sånt så mycket, men det har varit en väldans liv om just denna funktionalitet och 2x ethernet på detta forum och andra.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Vilket jäkla dasslock till CPU!
Har den inbyggd nätdel, eller?