Ubisofts digitala försäljning utgörs främst av extramaterial

Permalänk
Melding Plague

Ubisofts digitala försäljning utgörs främst av extramaterial

Ofta kan moderna spel utökas med nya vapen och banor, mot en extra kostnad. Försäljning av digitala tillbehör är något Ubisoft bemästrar, vilket den senaste ekonomiska rapporten intygar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det är både ett väldigt fult och respektlöst försäljningsknep riktat mot oss konsumenter. Köper jag ett spel så förväntar jag mig att få hela spelet, och inte i delar som jag sedan måste betala extra för. Möjligtvis om det uppstår stora luckor i handlingen som sedan kan förklaras med ytterligare uppdrag / storylines.

Kommer för övrigt aldrig att inhandla något av ubisoft i fortsättningen efter AC:O. Fruktansvärt dåligt optimerat, och gör man misstaget att som jag köpa deras spel igenom Steam så får man i detta fallet 4(!!!)DRM lager som segar ner spelet till närmast ospelbara nivåer. Ubisoft har mycket att lära sig om kundrelationer och hur man vårdar dessa.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte ubisoft sålde något utan allt var piratad....

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Skönt man inte stödjer detta

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Nice!
Spelat och spelar nästan bara spel ifrån Ubisoft det senaste.
Rainbow six har jag köpt season pass till i 2år, kommer göra detsamma till AC:O.

Väl investerade pengar sett till vad man 🐑.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wack0:

Nice!
Spelat och spelar nästan bara spel ifrån Ubisoft det senaste.
Rainbow six har jag köpt season pass till i 2år, kommer göra detsamma till AC:O.

Väl investerade pengar sett till vad man 🐑.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att ge en fingervisning om vad du ger dig in på vadgäller AC:O.
https://forums.ubi.com/showthread.php/1774494-This-game-has-a...

Permalänk
Medlem

Den stora massan tar ännu ett offer, spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kört en hel del Assassin's Creed Origins senaste veckan. Riktigt förvånad över hur bra det flyter och hur bra det är. Endast haft 3 problem på ca 30 timmar.
En total crash
En krokodil som befanns sig 100 meter under spelet
En loot som inte gick att loota.

I övrigt inga problem.
Ca 55 fps average i 4K.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Det är irriterande att man köper ett spel för 600 spänn och ett season pass för ytligare 300-600kr och rakt på det så är spelet balanserat så att man bör lägga ut pengar för mikrotransaktioner för att få spelet väl balanserat.
Det är fult och det gör det tråkigt att köpa spel. Jag köpte alla AC förr och många DLC tills unitys buggfest (tur att jag inte köper första månaden) kom och sedan kom alla transaktioner som förstörde och då blev det inga mer ubi spel för mig.
Jag köper spel om de är bra, DLC om de tillför något och mikrotransaktioner på gratis spel för att det är då det är bra. Ska man köpa ett spel+DLC+mikro för en bra bas så är något fel

Finns så många som vet hur man tar betalt rätt. Det är inte ubi eller EA
Jag har betalt över 1000kr i iRacing utöver de 1200kr per år för att spela för att det är så deras modell är och den håller hög klass.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Dumhetsskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det är både ett väldigt fult och respektlöst försäljningsknep riktat mot oss konsumenter. Köper jag ett spel så förväntar jag mig att få hela spelet, och inte i delar som jag sedan måste betala extra för. Möjligtvis om det uppstår stora luckor i handlingen som sedan kan förklaras med ytterligare uppdrag / storylines.

Kommer för övrigt aldrig att inhandla något av ubisoft i fortsättningen efter AC:O. Fruktansvärt dåligt optimerat, och gör man misstaget att som jag köpa deras spel igenom Steam så får man i detta fallet 4(!!!)DRM lager som segar ner spelet till närmast ospelbara nivåer. Ubisoft har mycket att lära sig om kundrelationer och hur man vårdar dessa.

Tycker precis tvärtom, att DLCs är grymt bra. Jag köper de tillägg jag tycker att jag själv vill ha och behöver inte betala för något jag inte vill ha. Att du inte anser att spelet är komplett vid släpp är mer upp till dig men för mig betyder DLCs att tillverkaren fortsätter att arbeta med produkten vilket åtminstone teoretiskt antyder att det över tid blir ett bättre spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Tycker precis tvärtom, att DLCs är grymt bra. Jag köper de tillägg jag tycker att jag själv vill ha och behöver inte betala för något jag inte vill ha. Att du inte anser att spelet är komplett vid släpp är mer upp till dig men för mig betyder DLCs att tillverkaren fortsätter att arbeta med produkten vilket åtminstone teoretiskt antyder att det över tid blir ett bättre spel.

Edit: Mer lättläst med paragrafer än wall of text.

DLC behöver absolut inte betyda bättre spel. Eller eventuellt kan det göra det, men buggfixar och tekniska förbättringar släpps inte som köpbara DLC utan gratisuppdateringar. Det man får via DLC är saker, kartor, uppdrag. Dessa kunde mycket väl ha varit en del av det ursprungliga spelet. Det finns flera exempel på spel där delar har aktivt saxats ifrån det kompletta spelet, gjorts till DLC och sedan sålt till konsumenten. Oacceptabelt.

Man ska få det man betalar för, det vill säga spelet man pröjsar fullpris för. Du kanske har så pass låg ribba, men jag nöjer mig inte med ett spel som kapats för att få till fler försäljningar. I framtiden kommer jag undvika ubisoft som pesten, främst för DRM, men också för DLC / mikrotransaktionsfunktionerna.

Permalänk
Medlem

Bojkat Ubisoft sedan några år, tills de att de blir bättre kommer jag inte köpa några av deras spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ration på spel jämför med extramaterial måste ju vara 200:1 (extramaterial:spel) i deras butik så inte så konstigt. Är väll ovanligt att någon lyckas hitta ett spel än mindre köpknappen.

Visa signatur

Desktop: AsRock AB350 Gaming-ITX, AMD Ryzen 5 1600, 2x8GB G-Skill Flare X 3200 MHz, Sapphire Tri-X AMD R9 290

Permalänk

Det här en trend som bara kommer att fortsätta så länge folk ger spelbolagen pengar för det här beteendet.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Nästa år så kommer ännu större del av de totala inkomsterna vara från extramaterial, nu när utgivarna har märkt att de även kommer att komma undan med mikrotransaktioner utöver sina obligatoriska season pass, dlcer och 22 olika förbokningserbjudanden... Kul att 600 kronorsspel har blivit som free to play spel, förutom att de inte är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Nästa år så kommer ännu större del av de totala inkomsterna vara från extramaterial, nu när utgivarna har märkt att de även kommer att komma undan med mikrotransaktioner utöver sina obligatoriska season pass, dlcer och 22 olika förbokningserbjudanden... Kul att 600 kronorsspel har blivit som free to play spel, förutom att de inte är gratis.

Precis vad jag tänkte inflika.
Det är en stor skillnad om det är ett free to play spel då är det förståligt men det är oförsvarbart när ett spel kostar 600kr i grundutförande så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Bara för att ge en fingervisning om vad du ger dig in på vadgäller AC:O.
https://forums.ubi.com/showthread.php/1774494-This-game-has-a...

Lirat det sen igår med min slöa burk och det flyter på rätt bra, fått ställa ner lite inställningar men det är snyggt och ligger rätt stabilt på 60fps så jag är nöjd.
Sen om CPU ligger på 1 eller 100 procent kvittar så länge skiten flyter, vilket det gör 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Bungie och Destiny måste nog vara det sämsta exemplet på detta.
De som köpte allt nytt inkl DLC har fått pröjsa över 1500kr, andra fick hela skiten 450kr för att de var sent ute och innehållet var verkligen inte värt pengarna.

De kör exakt samma modell för 2:an, 2 små tilläggspaket i season pass, motsvarar ett map pack från andra spel och sedan är det dags att köpa nytt DLC för att ens kunna spela mot/med varandra.

Permalänk
Medlem

Ser knappast detta som ett stort problem. Köper regelbundet spel (allt digitalt) men har aldrig någonsin köpt någon DLC om man bortser från rena expansioner som ex. Half-Life 2 Episode: One och Two. Personligen skulle det aldrig falla mig in att betala för typ "kosmetiska uppgrades" eller loot boxes, är det ett krav för att komma vidare i spelet så struntar jag i det hela.

Som konsument är man knappast viljelös, gillar man inte upplägget på ett spel pga. DLC så är det väl bara att strunta i att köpa? Hur svårt kan det vara? Sedan att bojkotta hela bolag tycker jag är rätt meningslöst, jag ser på spelnivå och struntar i vilket bolag som står bakom.

Eftersom DLC tycks fungera bra och folk uppenbarligen är som lämlar och bara följer strömmen så kommer det definitivt inte att försvinna, snarare tvärtom.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Håller med om att det respektlösa utnyttjandet av mikrotransaktioner och DLCs i singleplayer-spel är osmakligt. Däremot får vi inte glömma att produktionskostnaden för AAA-spel hela tiden ökar och att grundpriset för de färdiga eller ofärdiga spelen inte ökat i samma takt. Med det sagt finns det självfallet grader i helvetet. Tycker att Skyrims och The Witcher 3:s DLCs är helt värda pengarna med tanke på det content man får. Däremot tycker jag det är osmkaligt att försöka sälja loot boxes och "hästarmor" i singleplayer-spel.

Permalänk
Medlem

Hehe... "Player Recurring Investment" är ju bara ett fancy word för Mikrotransaktioner.

Nej tack

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Edit: Mer lättläst med paragrafer än wall of text.

DLC behöver absolut inte betyda bättre spel. Eller eventuellt kan det göra det, men buggfixar och tekniska förbättringar släpps inte som köpbara DLC utan gratisuppdateringar. Det man får via DLC är saker, kartor, uppdrag. Dessa kunde mycket väl ha varit en del av det ursprungliga spelet. Det finns flera exempel på spel där delar har aktivt saxats ifrån det kompletta spelet, gjorts till DLC och sedan sålt till konsumenten. Oacceptabelt.

Man ska få det man betalar för, det vill säga spelet man pröjsar fullpris för. Du kanske har så pass låg ribba, men jag nöjer mig inte med ett spel som kapats för att få till fler försäljningar. I framtiden kommer jag undvika ubisoft som pesten, främst för DRM, men också för DLC / mikrotransaktionsfunktionerna.

Nej men de hänger ofta ihop och en tilltänkt DLC sörjer för att man jobbar med bakgrundsarbetet också.

Så du köper exempelvis Windows 10 Ultimate Super Duper Deluxe Edition också - eller köper du den variant som du mest troligt behöver? Poängen är att man inte bör betala för saker man inte använder eller vill ha, och det förespråkar jag. Jag har nog en ribba som är betydligt högre än din, men just i det här fallet så både förstår och föredrar jag DLCs.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så ovanligt att extramaterialet utgör större delen av den digitala kakan, inte om folk i gemen gör som jag, dvs skaffar huvudspelet billigare någon annanstans än på Uplay, och sedan ev kompletterar det med extramaterial digitalt när det är rea.

Själv köpte jag Far Cry: Primal billigt i butik, kompletterade med Wenja-paketet digitalt när det var rea.
När Watch Dogs blev gratis nu i veckan plockade jag hem det och köpte Season Pass digitalt på rea.
AC: Unity följde med ett grafikkort, och där fick man dlc:et Dead Kings iom att de lade ner Season Pass, köpte Secrets of the Revolution digitalt (på rea) eftersom det gav fler uppdrag, undvek det kosmetiska Revolutionary Armaments Pack.

Det här mönstret upprepar sig för mig med de flesta Ubisoftspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Håller med om att det respektlösa utnyttjandet av mikrotransaktioner och DLCs i singleplayer-spel är osmakligt. Däremot får vi inte glömma att produktionskostnaden för AAA-spel hela tiden ökar och att grundpriset för de färdiga eller ofärdiga spelen inte ökat i samma takt. Med det sagt finns det självfallet grader i helvetet. Tycker att Skyrims och The Witcher 3:s DLCs är helt värda pengarna med tanke på det content man får. Däremot tycker jag det är osmkaligt att försöka sälja loot boxes och "hästarmor" i singleplayer-spel.

Där håller jag med men man får ju med oerhört mycket som du säger sen är de spelen så pass gamla så va man inte tvungen att ha dem vid släpp så kan man få dem kompletta nu för billig peng
Ubisoft och EA kommer nog tyvärr aldrig uppnå den kvalitetsnivån på sina dlcs, tror inte de besitter samma mentalitet som bethesda och CD Projekt RED/Namco bandai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Edit: Mer lättläst med paragrafer än wall of text.

DLC behöver absolut inte betyda bättre spel. Eller eventuellt kan det göra det, men buggfixar och tekniska förbättringar släpps inte som köpbara DLC utan gratisuppdateringar. Det man får via DLC är saker, kartor, uppdrag. Dessa kunde mycket väl ha varit en del av det ursprungliga spelet. Det finns flera exempel på spel där delar har aktivt saxats ifrån det kompletta spelet, gjorts till DLC och sedan sålt till konsumenten. Oacceptabelt.

Man ska få det man betalar för, det vill säga spelet man pröjsar fullpris för. Du kanske har så pass låg ribba, men jag nöjer mig inte med ett spel som kapats för att få till fler försäljningar. I framtiden kommer jag undvika ubisoft som pesten, främst för DRM, men också för DLC / mikrotransaktionsfunktionerna.

Jag vill inflika lite på det du säger. Tekniska uppdateringar och buggfixar är alltid gratis ja, men om företaget bara får inkomst från nya spelförsäljningar så har de inget stort ekonomiskt incitament att släppa patchar, förutom för just en goodwill. Med DLCer så vill de att många aktivt spelar spelet (till skillnad för att bara köpa det) vilket borde betyda större vilja att patcha.

DLCer generellt betyder verkligen inte att spelet har kapats efter försäljning. Det är du som bygger upp den halmdockan. Om spelet kapas innan försäljning så ser jag inget problem i det. Köper du spelet gör du det väl för att du tror att basutbudet är värt pengarna? Känns konstigt att bli arg för att utvecklaren tillhandahåller mer material än basutbudet.

Jag tycker det finns flera anledningar till att ogilla spel med DLCer, men detta är inte ett av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen kan jag tycka att dlcs är bra när det släpps till spel som är räknade att hålla ett tag för att öka innehållet och speltimmarna i spelet, det är lite korkat att sälja in det konceptet på en mp spelserie som håller max 1-2år sedan kommer det nytt som folk väljer att spela istället.

Permalänk
Medlem

har bojkottat detta bolag sen de skapade uplay, samma med EA och origin.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag vill inflika lite på det du säger. Tekniska uppdateringar och buggfixar är alltid gratis ja, men om företaget bara får inkomst från nya spelförsäljningar så har de inget stort ekonomiskt incitament att släppa patchar, förutom för just en goodwill. Med DLCer så vill de att många aktivt spelar spelet (till skillnad för att bara köpa det) vilket borde betyda större vilja att patcha.

DLCer generellt betyder verkligen inte att spelet har kapats efter försäljning. Det är du som bygger upp den halmdockan. Om spelet kapas innan försäljning så ser jag inget problem i det. Köper du spelet gör du det väl för att du tror att basutbudet är värt pengarna? Känns konstigt att bli arg för att utvecklaren tillhandahåller mer material än basutbudet.

Jag tycker det finns flera anledningar till att ogilla spel med DLCer, men detta är inte ett av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Så att stycka ett färdigt spel, och sedan sälja bitarna utöver fullpriset du redan betalar för spelet är OK för dig?
Vi får komma överrens om att tycka olika på det här tror jag. För mig är inte det OK, eller ens i närheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Så att stycka ett färdigt spel, och sedan sälja bitarna utöver fullpriset du redan betalar för spelet är OK för dig?
Vi får komma överrens om att tycka olika på det här tror jag. För mig är inte det OK, eller ens i närheten

Det är väl bättre att features och content som cuttats dyker upp som en DLC-expansion än inte alls?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB