Apple stäms för stulen kamerateknik

Permalänk
Melding Plague

Apple stäms för stulen kamerateknik

För tredje gången på kort tid stäms nu Apple återigen, där det denna gång handlar om de dubbla kameror som används i Iphone 7 Plus och Iphone 8 Plus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Svårt att säga något utan att vara insatt i ärendet.

Men min åsikt kring patent är att om de finns så ska de enbart finnas för att skydda en ide/lösning som någon har lagt ner väldigt mycket tid på att ta fram, där en annan aktör kan använda sig av reverser engineering för att slippa forska själva.

Det känns lite som patent har fått ett annat syfte idag som handlar om att stänga ute konkurrenter och det gäller att komma på så många olika patentet som möjligt för att motverka konkurrens. Där patenten gärna ska vara väldigt breda och täcka så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju som sagt svårt att säga något utan att vara insatt i ärendet, men om det stämmer att de alltså blivit påkomna med fingrarna i syltburken återigen så är det ju dåligt av dem och man får hoppas att de får avbryta tillverkningen, eller i alla fall betala ett kännbart skadestånd som är av en sådan storlek att det på riktigt påverkar deras verksamhet så att säga, om det nu stämmer, alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja håller dem på som dem gör får dem bita i det sura äpplet

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Vad jag bedöma har de utvecklat en lösning för flera kameror och visat den på olika mässor utan att någon av de stora tillverkarna har nappat. Risken är väl att de nu inser att ingen är intresserad, och stämmer någon för att försöka få pengar.

En intressant detalj i sammanhanget är att Apple köpte ett annat israeliskt mobilkamera-företag 2015. Om det är två konkurrenter som utvecklat liknande lösningar och rekryterat från varandra, kan det ju lätt ha läckt idéer den vägen utan att Apple i USA ens kände till det när de köpte bolaget.

En sak som talar till Corephotonics fördel i mina ögon är att de stämmer Apple i "rätt" distrikt (Northern California) istället för att vara patent-troll och försöka stämma folk i det ökända East Texas.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför stämningen kommer först nu när det gäller Iphone 7? den är väl 14 månader gammal

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag förstår inte varför stämningen kommer först nu när det gäller Iphone 7? den är väl 14 månader gammal

Att förbereda en stämning tar nog rätt lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Att förbereda en stämning tar nog rätt lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske också finns möjlighet till större skadeståndsanspråk när patentet har använts i en produkt, än en uppskattning på vad man skulle ha förlorat om man hade gjort stämningen tidigare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

jag förstår inte varför stämningen kommer först nu när det gäller Iphone 7? den är väl 14 månader gammal

Eller så väntar de bara tillräckligt länge för att enheter med tekniken ska ha sålt i stora mängder, så att skadeståndet kan sättas högre.

Patent idag är ett stort jävla skämt. Ett patent borde försvinna om vederbörande ägare inte kan applicera det till något annat än att bara äga tekniken/idén.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nu är det ju som sagt svårt att säga något utan att vara insatt i ärendet, men om det stämmer att de alltså blivit påkomna med fingrarna i syltburken återigen så är det ju dåligt av dem och man får hoppas att de får avbryta tillverkningen, eller i alla fall betala ett kännbart skadestånd som är av en sådan storlek att det på riktigt påverkar deras verksamhet så att säga, om det nu stämmer, alltså.

Alltså, jag är personligen inget Apple fan, tycker alla deras produkter är skit och deras koncept är dåligt.

Med de sagt, att säga att det här företaget skulle ha någon typ av patent gällande "dubla kameror" låter otroligt långdraget.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, jag är personligen inget Apple fan, tycker alla deras produkter är skit och deras koncept är dåligt.

Med de sagt, att säga att det här företaget skulle ha någon typ av patent gällande "dubla kameror" låter otroligt långdraget.

Det var väl inte "dubbla kameror" i sig patentet gällde utan mera liksom hur de samverkar och samspelar mellan de två kamerorna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De stjäl från allt och alla i smyg och om de blir påkommen någon gång så mutar de sönder vederbörande och fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag förstår inte varför stämningen kommer först nu när det gäller Iphone 7? den är väl 14 månader gammal

Det är bättre vänta in så att många enheter är sålda så kan man casha in sen på X antalet enheter.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Svårt att säga något utan att vara insatt i ärendet.

Men min åsikt kring patent är att om de finns så ska de enbart finnas för att skydda en ide/lösning som någon har lagt ner väldigt mycket tid på att ta fram, där en annan aktör kan använda sig av reverser engineering för att slippa forska själva.

Det känns lite som patent har fått ett annat syfte idag som handlar om att stänga ute konkurrenter och det gäller att komma på så många olika patentet som möjligt för att motverka konkurrens. Där patenten gärna ska vara väldigt breda och täcka så mycket som möjligt.

Jag tycker du ska ta patent på det tänket och kommer nån och uttalar sig på liknande sätt så vet du *KaZziNg*

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det kanske också finns möjlighet till större skadeståndsanspråk när patentet har använts i en produkt, än en uppskattning på vad man skulle ha förlorat om man hade gjort stämningen tidigare?

Fast i det läget är det stor risk att du förlorar din rätt. Jag menar, om de vetat att Apple varit på väg att lansera en produkt som använder deras teknik och sen inte agerar, då kan deras passivitet tala för ett medgivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De stjäl från allt och alla i smyg och om de blir påkommen någon gång så mutar de sönder vederbörande och fortsätter.

Givetvis. Det är business. De företag som har råd att göra så, gör det. Inte svårare än att väga vinst mot förlust.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Fast i det läget är det stor risk att du förlorar din rätt. Jag menar, om de vetat att Apple varit på väg att lansera en produkt som använder deras teknik och sen inte agerar, då kan deras passivitet tala för ett medgivande.

Nu ska jag absolut inte insinuera att Apple har gjort något olagligt eller ens tveksamt, men det vore en chansning att låtsas om att man inte vet vad som händer och hoppas att det inte kommer ut.

Permalänk

Allt är väl stulet, inte ens "i" är deras (compaq ipaq)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Varje gång när jag läser att andra stämmer Apple. Finns det bara ett ord: "Deja Vu"

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det var väl inte "dubbla kameror" i sig patentet gällde utan mera liksom hur de samverkar och samspelar mellan de två kamerorna.

Jo, men det är ju just den typen jag är tveksam till att man ska kunna patentera, det här är alltså ett patent på en applikation av teknik, inte teknik i sig.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av molsson:

Översta kommentaren:
It's a shame how people do not get the point.. Oh! I'm gonna sleep now, have to steal loads of work tomorrow! Good stealin for yall ;)”

Läs mer här:
There are some definitely wrong interpretations. “Steal” here doesn’t mean “plagiarize;” that doesn’t turn anyone into a great artist. It explicitly doesn’t mean “copy.” So what’s left? Plenty.

https://lifehacker.com/an-artist-explains-what-great-artists-...

Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, jag är personligen inget Apple fan, tycker alla deras produkter är skit och deras koncept är dåligt.

Låter väldigt onyanserat: https://yourlogicalfallacyis.com/black-or-white
Men det får du väl tycka om du vill.

Skrivet av scara:

De stjäl från allt och alla i smyg och om de blir påkommen någon gång så mutar de sönder vederbörande och fortsätter.

Var kan jag läsa mer om att så är fallet (alltså att det är så enkelt)?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Översta kommentaren:
It's a shame how people do not get the point.. Oh! I'm gonna sleep now, have to steal loads of work tomorrow! Good stealin for yall ;)”

Läs mer här:
There are some definitely wrong interpretations. “Steal” here doesn’t mean “plagiarize;” that doesn’t turn anyone into a great artist. It explicitly doesn’t mean “copy.” So what’s left? Plenty.

https://lifehacker.com/an-artist-explains-what-great-artists-...

Låter väldigt onyanserat: https://yourlogicalfallacyis.com/black-or-white
Men det får du väl tycka om du vill.

Var kan jag läsa mer om att så är fallet (alltså att det är så enkelt)?

Alla stjäl i alla branscher, tror inte det är unikt för apple men de gör garanterat det med.
Hur hade teknikutvecklingen sett ut om ingen fick stjäla idéer från någon annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Allt är väl stulet, inte ens "i" är deras (compaq ipaq)

Skickades från m.sweclockers.com

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linksys_iPhone ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men det är ju just den typen jag är tveksam till att man ska kunna patentera, det här är alltså ett patent på en applikation av teknik, inte teknik i sig.

Patent används till allt möjligt
http://www.mobil.se/nyheter/apple-vann-stort-ver-samsung-i-r-...
https://www.theverge.com/2017/11/6/16614038/apple-samsung-sli...

En kamera som sådan är egentligen ingen specifik hårdvara utan flera vanliga som samverkar. Men jag tycker att den som uppfann kameran som helhet ska kunna patentera den. Specifikt låter det ju här som att apple har tittat på deras lösning sen sagt att dem itne är intresserade och sen skapat en exakt likadan lösning ( om det lilla som jag får ut av den här artikeln stämmer). Lite som Flash of Genius (2008).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Alla stjäl i alla branscher, tror inte det är unikt för apple men de gör garanterat det med.
Hur hade teknikutvecklingen sett ut om ingen fick stjäla idéer från någon annan

Nja, men det där citatet om att ”good artist copy, great artists steal” handlar inte om att sno någons idé rakt av (det är "copy"). Om man läser artikeln jag länkade till förstår man nog...

One is imitation, the other is inspiration. “The difference,” Kurtz says, “is intent.” Imitation is laziness or refusal to accept your influences. Inspiration is recognizing that influence and turning it into something new

https://lifehacker.com/an-artist-explains-what-great-artists-...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av GG25:

Patent används till allt möjligt
http://www.mobil.se/nyheter/apple-vann-stort-ver-samsung-i-r-...
https://www.theverge.com/2017/11/6/16614038/apple-samsung-sli...

En kamera som sådan är egentligen ingen specifik hårdvara utan flera vanliga som samverkar. Men jag tycker att den som uppfann kameran som helhet ska kunna patentera den. Specifikt låter det ju här som att apple har tittat på deras lösning sen sagt att dem itne är intresserade och sen skapat en exakt likadan lösning ( om det lilla som jag får ut av den här artikeln stämmer). Lite som Flash of Genius (2008).

Jo det förstår jag, men jag tror knappast att det här är någonting som de kommer kunna stämma för-
Då de inte låter som något som är tillräckligt likt deras teknik.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nja, men det där citatet om att ”good artist copy, great artists steal” handlar inte om att sno någons idé rakt av (det är "copy"). Om man läser artikeln jag länkade till förstår man nog...

One is imitation, the other is inspiration. “The difference,” Kurtz says, “is intent.” Imitation is laziness or refusal to accept your influences. Inspiration is recognizing that influence and turning it into something new

https://lifehacker.com/an-artist-explains-what-great-artists-...

Jag syftade inte på rakt av men börja den ena med något så gör de andra med det med smärre modifikationer eller förbättringar.
Är ju inte specifikt för elektronik ens det händer överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag syftade inte på rakt av men börja den ena med något så gör de andra med det med smärre modifikationer eller förbättringar.
Är ju inte specifikt för elektronik ens det händer överallt.

Absolut, så är det så klart. Jag bara argumenterade att folk ofta verkar missförstå vad som menas med ”good artists copy, great artists steal”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Absolut, så är det så klart. Jag bara argumenterade att folk ofta verkar missförstå vad som menas med ”good artists copy, great artists steal”.

Håller med dig där och det är synd att Steve Jobs ord vänds emot honom på det viset. Han sätter verkligen fingret på vad som gjort Apple så framgångsrikt. De har tagit bra idéer och sammanfört dem till sina egna koncept. Bra idéer kan i sig själva vara värdelösa, men sätt ihop dem till något mer och du kan få väldigt attraktiva produkter.
Ofta är andra för fokuserade på innovation och senaste tekniken. Kan du inte nyttja den i ett attraktivt paket är det dock inte liks mycket värt. Förädla den däremot, så...

Sen beträffande patentintrång så är det tämligen välkänt att ett patent inte är mycket värt om du inte kan försvara det. Inte för att alla är skurkar och stjäl till höger och vänster, men finns rätt incitament där är det klart att andra kommer ta risken i hopp om att sko sig.
Det är bara tänka sig hur man själv agerat i Tim Cooks skor. Här finns en grej som kommer vara värd massor i nästa iPhone. Kan vi komma runt patentet? Vad kostar det att licensera? Vilka konsekvenser får det om vi bara kör på utan att bry oss?
Det blir en kalkyl snarare än ett moraliskt övervägande. Sen kan man förstås tycka att det är fult, men det är knappast svårt att förstå.

Med detta inte sagt att Apple gjort fel här. Det vet jag absolut inget om. Jag säger bara att sånt hör business, inget annat.