Intel ger sig in på grafikkortsmarknaden och anställer Raja Koduri

Permalänk
Melding Plague

Intel ger sig in på grafikkortsmarknaden och anställer Raja Koduri

Efter att ha lämnat AMD går nu grafikchefen Raja Koduri över till Intel, där han ska arbeta med företagets nya satsning på högpresterande grafikkretsar för processorer och grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Hoppas Intel kan trycka till Nvidia så att vi ser en mer äkta prisbild som innan.
Dvs kanske 5-6k för top kort inte upp till liksom 10k där dual gpus låg innan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Härligt för alla oss konsumenter med en ny konkurent i prestandaklassen
Blir kanske ÄNNU tuffare för AMD dock, hoppas de hänger kvar

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag hoppas att de inte måste börja från scratch nu med Raja utan att de har något som de kan få ut inom de närmaste två åren. Jag är dock inte övertygad att de kommer att satsa så mycket på gaming-segmentet av grafikkortsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Väntade mig en artikel om vilken aktör han skulle ta roder hos, det var snabba puckar haha.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Är marknaden för externa grafikkort så stor? Nästan varenda kotte idag kör med det interna grafik gpun, detta inklusive jag själv med min i7 7700K. Jag minns när Vista kom och de pratade om att aerografiken var så krävande och man skulle ha hutlösa 128 MB grafikminne. Men idag är det snarare så att vanligt folk ej bryr sig om vad det är för gpu, inte cpu heller för den delen.

Så jag tror att ett företag får ge vika då allt fler lär köra med interna grafikkort. Fast samtidigt kan de väl återanvända arbetet från den interna till ett externt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte intel kommer lyckas med egna grafikkretsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Hoppas Intel kan trycka till Nvidia så att vi ser en mer äkta prisbild som innan.
Dvs kanske 5-6k för top kort inte upp till liksom 10k där dual gpus låg innan.

Precis samma reaktion som jag hade.

Nvidia har fortsatt erbjuda toppprestanda men till en horribel prisbild. En ny spelare på marknaden med potentiellt mer resurser till sitt förfogande kan skapa ordentlig konurrens.

Med det sagt så tror jag Intels huvudintresse är computing, typ självkörande bilar och annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hänger inte med i svängarna.

Ska Intel göra externa grafikkort nu? Liknande AMD/Nvidia?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är marknaden för externa grafikkort så stor? Nästan varenda kotte idag kör med det interna grafik gpun, detta inklusive jag själv med min i7 7700K. Jag minns när Vista kom och de pratade om att aerografiken var så krävande och man skulle ha hutlösa 128 MB grafikminne. Men idag är det snarare så att vanligt folk ej bryr sig om vad det är för gpu, inte cpu heller för den delen.

Så jag tror att ett företag får ge vika då allt fler lär köra med interna grafikkort. Fast samtidigt kan de väl återanvända arbetet från den interna till ett externt grafikkort.

"Vad finns det för alternativ på den här modellen?"
"En med processor och inbyggd grafikdel, en med processor och grafikdel separat och en med processor och speciell grafikdel från Nvidia för lite mer prestanda och spelande."

Jag anar planer på nytt marknadssegment där t.ex. laptops ska klara sig utan Nvidia-chip och fortfarande kunna erbjuda entry level spelande på en högre nivå än iGPU:er gör idag, men inte riktigt full fledged.

Bara spekulation naturligtvis.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Hänger inte med i svängarna.

Ska Intel göra externa grafikkort nu? Liknande AMD/Nvidia?

"Enligt Intel själva ska de satsa på högpresterande grafikkort, vilka väntas bli direkta konkurrenter till både AMD och Nvidias modeller."

Verkar som att de kommer att göra det! Härligt med fler aktörer på grafikkortsmarknaden, och förmodligen kommer detta leda till bl.a. ett bredare stöd av Adaptive Sync!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Får se hur de lyckas. De hade ju projekt på gång för några år sen som de la ner. De lär få sättas mycket på att dels komma ifatt med hårdvara och sedan fixa bra drivrutiner. Inte kört integrerad Intel grafik på länge men brukar sätta i AMD eller Nvidia kort i även i datorer som inte används till spel bara för att få bra drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skäggig legend

Raja Koduri kommer alltså nu få extrema resurser vilket han inte hade under AMD, tror det var därför inte han kunde få fram det han ville med Vega. Kanon!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Intel verkar ju ha otroligt energieffektiva grafikdelar i sina processorer. Så tror nog att de har potential att slå nVidia på fingrarna. Rejält.
Nästan synd att de inte gav sig in tidigare, Intel hade effektiv grafikarkitektur redan för över sex år sedan.

Permalänk
Medlem

Vet varken bu eller bå.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Hänger inte med i svängarna.

Ska Intel göra externa grafikkort nu? Liknande AMD/Nvidia?

Det är ju inte första gången dom försökt sig på det dock.

Larrabee var ju på ingång 2009 eller vad det var.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Riktigt spännande! Tycker att Nvidia kan kontra med att ge sig in på High end CPU marknaden

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Hur lång tid kan det dröja innan man får se en produkt som konkurrerar mot snabbaste från Nvdidia och AMD? 2-3 år eller längre? Kan de ta sina nuvarande skala upp och låta de ha en TDP på 250w istället för 15w. Eller räcker inte det för att få bra prestanda?

@Dr.Pez Intel köper AMDs grafikavdelning och Nvidia köper AMDs processoravdelning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju inte första gången dom försökt sig på det dock.

Larrabee var ju på ingång 2009 eller vad det var.

Jo fast använd inte den tekniken in AVX numera?

Edit: jag har nog fel men REM tor jag vet.

Edit:2 Blev fel igen fråga hunden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Så Intel ingår samarbete med AMD för att göra kraftfullare GPUer i deras CPUer för att sedan starta upp ordentligt med egen utveckling av externa GPUer som säkert kan nyttjas i IGPUer. Ser bara jag AMD som vinnaren på EXTREM kort sikt här?

Sedan hur skall Raja undvika att bli stämda av AMD i framtiden? Karln måste ju skrivit på femtioelva olika sekretessavtal om att inte sprida deras teknologi vidare. Hur skall detta kunna arbeta vidare om han skall vara chef för utvecklingen av just exakt samma sak på ett annat bolag när han besitter mer eller mindre totalt insikt om angående hur AMDs GPUer fungerar.

Permalänk
Inaktiv

Läste detta på morgonen, lite så jag undrar om detta var Rajas val eller del av förhandlingarna mellan AMD och Intel.

Trevligt med en till aktör även om det nu är Intel. Kommer bli tufft för Nvidia framöver, de lever på sina grafikkretsar och har ingen processor att konkurrera med. AMD och nu även Intel blir självförsörjande och verkar även ha inlett ett ganska stort sammarbete.

Vore intressant att se vad AMD respektive Intel fått ur. Startar Intel från scratsch så behöver de förmodligen 5-10 år om de ska komma ikapp utvecklingen. Har Intel köpt någon gammal Radeon-lösning att arbeta ifrån, någon VLIW-baserad för att få en bra startpunkt?

Extremt intressanta tider framöver nu. Ser fram emot livstecken och osalig blandning av vrede, skräck och galenskap från Nvidia och speciellt JHH.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Raja ska väl jobba på hårdvara till Machine learning och AI? Dvs inga konsumentprodukter överhuvudtaget. Det enda konsumenterna kommer se röken av är förbättringar av interconnect mellan CPU och GPU på de nya laptopsen med Intel/Polaris på samma krets.

Raja har väl aldrig varit intresserad av konsumentprodukter. Även intel säger att det endast är Compute det handlar om.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Intel måste ju ha en egen bildsynkroniseringsteknik. Nvidia har G-sync, AMD har Freesync... Intels kanske heter... i-sync? Core-sync? Hypersync, där har vi det!

Permalänk
Medlem

Fan va nice!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Läste detta på morgonen, lite så jag undrar om detta var Rajas val eller del av förhandlingarna mellan AMD och Intel.

Trevligt med en till aktör även om det nu är Intel. Kommer bli tufft för Nvidia framöver, de lever på sina grafikkretsar och har ingen processor att konkurrera med. AMD och nu även Intel blir självförsörjande och verkar även ha inlett ett ganska stort sammarbete.

Vore intressant att se vad AMD respektive Intel fått ur. Startar Intel från scratsch så behöver de förmodligen 5-10 år om de ska komma ikapp utvecklingen. Har Intel köpt någon gammal Radeon-lösning att arbeta ifrån, någon VLIW-baserad för att få en bra startpunkt?

Extremt intressanta tider framöver nu. Ser fram emot livstecken och osalig blandning av vrede, skräck och galenskap från Nvidia och speciellt JHH.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har redan en grafikarkiteltur som varit top notch hela 2010-talet. De har dock valt att ha den som integrerad grafik endast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Jo fast använd inte den tekniken in AVX numera?

Nej, Larrabee som produkt existerar inte. Knights Ferry/Corner och efterföljande produkter är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Raja ska väl jobba på hårdvara till Machine learning och AI? Dvs inga konsumentprodukter överhuvudtaget. Det enda konsumenterna kommer se röken av är förbättringar av interconnect mellan CPU och GPU på de nya laptopsen med Intel/Polaris på samma krets.

Raja har väl aldrig varit intresserad av konsumentprodukter. Även intel säger att det endast är Compute det handlar om.

Avdelningen Raja ska leda har uttryckligen diskreta grafikkort som mål.

Skrivet av Kenneth:

Intel måste ju ha en egen bildsynkroniseringsteknik. Nvidia har G-sync, AMD har Freesync... Intels kanske heter... i-sync? Core-sync? Hypersync, där har vi det!

Intel kör på Freesync.

Permalänk
Medlem

Det här kan bli intressant. Intel har ju tillverkningstekniska fördelar helt klart.

Jag hoppas att det blir bra så de kan ge Nvidia en match så de slutar med sin fantasiprissättning.

Och i och med att det blir just Raja Koduri så hoppas jag också att de optar för öppna lösningar. Tänk va... Med en Freesync-skärm som både kan köra Nvidia och Intel GPU's... Det skulle ju helt plötsligt få G-sync att kännas väldigt lökigt. Men jag vill inte se ett fiasko som Larrabee igen utan nu får de ju ta och leverera något som "bjuder upp till dans" om man så säger. Billiga kraftfulla grafikkort utan trams, helt enkelt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
Diskreta grafikkort till Compute då CPUer inte hänger med och Nvidia dominerar, inte till konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Aleshi:
Diskreta grafikkort till Compute då CPUer inte hänger med och Nvidia dominerar, inte till konsumenter.

Då är det inte grafikkort om de bara ska köra beräkningar. Nu sa de uttryckligen att det handlar om grafiklösningar.