Intel Core i7-8705G och Core i7-8809G "Kaby Lake G" med AMD-grafik hittar ut på webben

Permalänk

Nå, nog är det lite pikant kul alltid med ett samarbete mellan Intel och AMD... Dock, man får ju hoppas att de inte blir FÖR bekväma med varandra och en sammanslagning | kartell | marknadsuppdelning börjar diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ryzen 7 2700U presterade rätt bra enligt testerna som gjordes. Intels processorer presterar som vanligt förstås bättre i singeltrådade applikationer, men Ryzen kan vara väldigt energieffektiv när man skruvar ner klockfrekvensen lite.

Förstår vad du menar, men indirekt hjälper AMD Intel genom att Intels processorer blir mycket mer attraktiva med en Vega-grafikdel än med en Intel dito. Utan en Vega-grafikdel i Intels processorer hade Ryzen+Vega APU:erna haft en stor konkurrensfördel mot Intel tack vare mer kraftfull grafikdel. När de nu har samma integrerade grafik kan inte AMD använda grafikdelen som ett argument varför man ska välja en AMD APU trots lite sämre prestanda från CPU-delen.

Den stora förloraren är som sagt Nvidia. Deras diskreta Pascal-baserade grafikkretsar presterar visserligen väldigt bra i high-end (GTX 1060 - 1080 för mobile) men när det gäller tunnare laptops där man inte kan klämma in en diskret grafiklösning står de helt utanför. Ingen kommer ödsla pengar på en diskret grafikkrets när man kan få samma prestanda med en integrerad Vega-grafikdel som kostar mindre och tar upp mindre plats i datorn. Tunna laptops är också en mycket större marknad än nischade, klumpiga gaming-laptops.

Jag tror ju snarare i så fall att Intel satsat på att dundra på med marknadsföring för en diskret Nvidia-del, och då blir AMD helt utan.

Varrför detta är bra för AMD är ju främst för att även "diehard" intel fans mer eller mindre tvingas ge AMD pengar om de vill ha vettig grafik i segmentet. Antagligen kommer AMD fortsatt kunna erbjhuda bäst pris/prestanda, men liksom... Nu kan man inte välja bort AMD genom att välja intel , men det kommer fortsatt gå fint att välja bort intel genom att välja AMD-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Punkt 1A för denna produkt är: detta är en kostnads- och utrymmeseffektiv variant av dGPU, det är inte en ersättare/konkurrent till iGPU!

Har funnits laptops med AMD dGPU och Intel CPU många gånger tidigare, på senare tid har inte AMD haft någon relevant dGPU för bärbara så Nvidia har i praktiken fått monopol på dGPU för bärbara.

Nyheten här är att Intel beställt en specialdesignad dGPU från AMD som de ämnar stoppa in i ett par SKUs med CPU+dGPU+HBM2 i samma paket (så en form av MCM). En liten extra korr är att Intel sedan använder sin EMIB teknik för att göra HBM2 mer kostnadseffektivt.

Rimligtvis kommer systemen som använder i7-8xxxG fortfarande köra Intels iGPU i normalfallet, Intels iGPU är extremt energieffektiv och den är långt mer än nog för det mesta man använder en laptop till. Finns ju redan en AMD-variant av Nvidias Optimus, Switchable Graphics och det lär användas här. Att köra 100 % på dGPU skulle ge rätt dålig batteritid.

iGPU, oavsett om den kommer från Intel och har eDRAM eller om den kommer från AMD, är fortfarande en ungefär lika bra match för t.ex. spelande som Intels Atom CPU är för videoredigering eller liknande. Det "fungerar" men är allt annat än en angenäm upplevelse.

iGPU täcker basbehovet för majoriteten, för de som har lite mer specifika krav på GPU finns det inga genvägar. Det måste till en dGPU-lösning, både för kylning men främst för att på något vettig sätt kunna mata kretsen med data i vettig takt (dela dual-channel DDR4 med CPU kommer alltid vara som att andas genom sugrör för en GPU).

Konkurrenten för Raven Ridge är därför främst kretsar med Iris Graphics (15 W TDP med 48 EUs + 64 GB eDRAM), dessa konkurrerar inte med någon dGPU-lösning vare sig till TDP eller GPU-prestanda. Gissar att vi sett den sista Iris Pro från Intel (45 W TDP med 72 EUs + 128 GB eDRAM), den produkten samt andra modeller med low-mid end dGPU ersätts av i7-8xxxG (de är direkta konkurrenter TDP-mässigt och eventuellt även prismässigt).

För AMD är vinsten att de går från i princip noll marknadsandel hos dGPU för bärbara till mer än noll (hur mycket av en nisch är en laptop med OK dGPU egentligen?).

En annan potentiell fördel är betydligt bättre GPGPU-stöd för GCN. AMD må vara duktiga på att skapa själva kislet, de totalt suger på att skapa den nödvändiga infrastrukturen kring sitt kisel så att folk faktiskt kan använda finesserna. Intel har utvecklar en rad GPGPU-bibliotek, t.ex. för Adobes produkter, och dessa bibliotek ger Intel bort då det ger ett mervärde för deras GPUer (framförallt för Iris-serien då dessa är riktigt kompetenta GPGPU-kretsar). Förhoppningsvis gör Intel motsvarande programvara tillgängligt för i7-8xxxG, något som rent tekniskt borde vara möjligt då det mesta i grunden bygger på OpenCL. Om detta sker kommer det gynna alla AMDs GPUer som bygger på samma teknik.

För Intel är fördelen att man eventuellt kan skapa en till liten nisch i form av ultratunna som faktiskt går att spela på (skulle säga att AMDs APUer och Intels Iris Graphics inte kvalificerar sig alls som "gaming GPU" givet hur de står sig mot Nvidias långsammaste Pascal-baserade dGPU), en nisch där man som extra bonus kan tvåla till Nvidia. Intel och Nvidia är direkta konkurrenter på allt fler marknader, bl.a. machine-learning där Nvidia har sin DGX-1 och Intel har dels Xeon Phi samt numer även sina NNPs (Neural Network Processor).

Detta är inte en direkt konkurrent mot rena gaming-laptops, d.v.s. de "släpbara" modellerna med GTX1070 och uppåt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Asssor:

Hur tänker Intel när de skapar en 87xx med 4 kärnor? Förvirrande är bara förnamnet.

Jo men de kan ju inte sätta 7XXX för då låter den gammal. Däremot tycker jag gärna att de hade kunnat sätta ett helt nytt namn kring de. Ser inte varför vi behöver en ny 4-kärnig Kaby Lake med en annan iGPU för 8XXX serien dock, sjukt förvirrande

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Jag tror ju snarare i så fall att Intel satsat på att dundra på med marknadsföring för en diskret Nvidia-del, och då blir AMD helt utan.

Varrför detta är bra för AMD är ju främst för att även "diehard" intel fans mer eller mindre tvingas ge AMD pengar om de vill ha vettig grafik i segmentet. Antagligen kommer AMD fortsatt kunna erbjhuda bäst pris/prestanda, men liksom... Nu kan man inte välja bort AMD genom att välja intel , men det kommer fortsatt gå fint att välja bort intel genom att välja AMD-

Kommer gå alldeles utmärkt att väja bort AMD om man absolut känner för detta.

Denna lösning må vara kostnadseffektiv för vad man får, men det är inte på något sätt en ersättare för 15 W TDP SKUs som används i ultratunna 12"-14" modeller samt i 2-in-1. Här kommer det även fortsättningsvis handla om SKUs med iGPU.

Det är inte heller en ersättare för rena gaming-laptops som tillåts dra 100 W eller mer. Här är än så länge Nvidia ohotade.

Gissningsvis kommer i7-8xxxG kretsarna hamna i lite större modeller, typ 14-15" (verkar ändå handla om en total TDP på ~30-45 W vilket är rätt långt från 15 W), men som ändå är riktigt slimmande och där förhoppningsvis byggkvalité ligger på toppnivå (15" MBP, XPS15, etc). Man får nog räkna med att vädra lädret rejält om man är i köpsugen, ändå en superprodukt för vissa nischer men tvivlar på att det blir något större volym.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman

AMDs implementeringar av "Switchable Graphics" har alltid varit så haltande (både med Intel och AMD-cpuer) att de i princip inte varit användbara (inte i längden iaf), så att de börjar på mer eller mindre ny kula är bara en fördel. Förbättringarna de gör i drivrutinerna kommer självklart att hitta till deras diskreta kretsar också (så småningom kommer de med något som är starkare än detta, och vettigare än att köra Polaris 10 i en bärbar). I just dessa Intel-produkter kanske man alltid måste köra bildanslutningen via iGPU, i en "spel-laptop" gör du nog fortfarande dig en tjänst om du tillåter att man helt stänger av iGPUn och kopplar allt (kopplar över allt med ett par kretsar på moderkortet) till dGPUn. Är inte hållbart i längden med "bytbar grafik" som är beroende av att två olika produkter fungerar ihop med varandra. Både Nvidia och AMD har bränt många kunder med "bytbar grafik" tidigare. Inte riktigt lika relevant i macOS givetvis, då de har sina egna utvecklingsgrenar och en kund som kommer med krav.

Permalänk
Datavetare

@Petterk: Kan inte tala för "switchable graphics". Visst hade Optimus lite vårtor initialt, men på de två senaste laptops jag haft med dGPU (en med GT750M och en med GTX860M) har Optimus fungerar helt klockrent. Ser noll poäng med att stänga av den funktionen, framförallt på systemet med GTX860M då det totalt får batteritiden att gå i drickat.

QuickSync är lysande när man tittar på film (väldigt energieffektivt). Finns noll anledning att använda dGPU när man programmerar, kör MS Office, surfar eller liknande. Så finns en klart mervärde att kunna använda Intels iGPU.

Ligger i både Intels och AMDs intresse att få till en väl fungerande "switchable graphics" i i7-8xxxG serien. Endera lyckas man eller så är detta en körd produktlinje.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta leder till att inbyggd adaptive sync kan få ett uppsving.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Petterk: Kan inte tala för "switchable graphics". Visst hade Optimus lite vårtor initialt, men på de två senaste laptops jag haft med dGPU (en med GT750M och en med GTX860M) har Optimus fungerar helt klockrent. Ser noll poäng med att stänga av den funktionen, framförallt på systemet med GTX860M då det totalt får batteritiden att gå i drickat.

QuickSync är lysande när man tittar på film. Finns noll anledning att använda dGPU när man programmerar, kör MS Office, surfar eller liknande. Så finns en klart mervärde att kunna använda Intels iGPU.

Ligger i både Intels och AMDs intresse att få till en väl fungerande "switchable graphics" i i7-8xxxG serien. Endera lyckas man eller så är detta en körd produktlinje.

Ja, och det jag menar är mer att AMD får motivation att göra rätt i sin implementering, hålla liv i den osv. Vet inte hur det varit för AMD på Windows med GCN4+, vet att det var en del problem med första generationen GCN, men så nära nutid har det ändå mest handlat om prestanda. AMD + AMD dGPU har ju inte fungerat i bärbara tidigare på senare år på grund av för svag CPU i vilket fall som helst, och deras implementering drog ner prestandan lite ytterligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Någon som kan hjälpa en okunnig med att sätta dessa siffror i relation till någon "vanlig" idag förekommande grafikkrets? Hur står sig detta mot ett GTX 1060 eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

1060 är ett mycket starkare kort än Vega i bärbara/mobila.

Det vega slår är Intels HD "inbyggda" grafik med rejäla kliv. Är nog mest intressant för arbete och inte så mycket gaming. Ska du spela så kommer du behöva ett GTX 1060 eller bättre i din laptop (ditt batteri kommer dock börja gråta).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Petterk: Kan inte tala för "switchable graphics". Visst hade Optimus lite vårtor initialt, men på de två senaste laptops jag haft med dGPU (en med GT750M och en med GTX860M) har Optimus fungerar helt klockrent. Ser noll poäng med att stänga av den funktionen, framförallt på systemet med GTX860M då det totalt får batteritiden att gå i drickat.

QuickSync är lysande när man tittar på film (väldigt energieffektivt). Finns noll anledning att använda dGPU när man programmerar, kör MS Office, surfar eller liknande. Så finns en klart mervärde att kunna använda Intels iGPU.

Ligger i både Intels och AMDs intresse att få till en väl fungerande "switchable graphics" i i7-8xxxG serien. Endera lyckas man eller så är detta en körd produktlinje.

Har haft både laptops med Optimus och Switchable graphics, och kan säga att jag hade betydligt mer problem med AMD:s lösning. Med de flesta nvidia burkarna så har det funkat rätt smärtfritt och man har även kunnat köra generiska drivrutiner utan större problem (förutom en modell med ett 540m som typ var gen1 fär optimus, men behövde bara trixa till en ini-fil för att få igång det) medan AMD-systemen har krävt att man kört med tillverkans-drivrutiner som i princip aldrig har uppdaterats. Även haft problem att tvinga igång det i vissa program/spel, ett problem som jag inte haft med optimus.

Största problemet med intels igpu har varit drivrutiner skulle jag säga, de var länge odugliga för något seriöst HPC-projekt och dess programvara tycker jag fortfarande är riktigt dålig även om de gjort rejäla framsteg. Sen är det väl knappt ens värt att prata hur odugliga dom är när det kommer spel, även fast de sett OK ut på papper och kanske fått hyfsat i något benchmark så har de underpresterat i typ alla spel. Finns ju ingen speloptimering i deras drivrutiner och tror inte många speltillverkare lägger mycket fokus där heller. Det har ju gjort att de aldrig har varit eller antagligen aldrig kommer bli något för spel oavsett hur mycket kisel de kastar på det.

Ja att ha HW-avkodning för video är väl i princip standard nu mer, och det är ju faktiskt en rätt fantastisk funktion. Ligger på 2% CPU använding när jag kollar på netflix via edge (chrome är hopplöst efter här på typ typ alla streamingtjänster jag provat) på min 7500u, är ju rätt imponerande, och man får även ut en rätt imponerande batteritid. Men de flesta decodrarna använder väl dock DXVA och inte intels dito eller? Kan man fortfarande säga att man kör quicksync om man inte går via intels API?

Permalänk
Medlem

Freesync-stöd som många hoppas på är nog lite för mycket att tro på. Skulle kräva att bildutgångarna är anslutna direkt till AMDs GPU eller att de muxas mellan iGPU och AMDs diskreta GPU, vilket i praktiken kräver att moderkortet implementerar kretsar för att växla över bildutgångarna mellan de olika grafikkretsarna och att drivrutinerna säger åt hårdvaran att växla vilken fysisk bildutgång som används. I.a.f. om du vill köra det på den inbyggda skärmen. Skulle kunna hända, men är beroende av flera faktorer som inte nödvändigtvis behöver hända på maskinen i fråga i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Petterk: Kan inte tala för "switchable graphics". Visst hade Optimus lite vårtor initialt, men på de två senaste laptops jag haft med dGPU (en med GT750M och en med GTX860M) har Optimus fungerar helt klockrent. Ser noll poäng med att stänga av den funktionen, framförallt på systemet med GTX860M då det totalt får batteritiden att gå i drickat.

QuickSync är lysande när man tittar på film (väldigt energieffektivt). Finns noll anledning att använda dGPU när man programmerar, kör MS Office, surfar eller liknande. Så finns en klart mervärde att kunna använda Intels iGPU.

Ligger i både Intels och AMDs intresse att få till en väl fungerande "switchable graphics" i i7-8xxxG serien. Endera lyckas man eller så är detta en körd produktlinje.

Vilket OS använde du på de bärbara?
Nvidias Optimus i linux har varit så uselt att det i regel varit att klassa som oanvändbart även om det blivit bättre sista året.
AMD+AMD har däremot fungerat bra även med FX9830P+RX460.
Jag håller med om att iGPU duger till det mesta även på en annan laptop med AMD hårdvara från 2013 räcker långt spelar "the witcher 2" + "alien isolation" + " Tomb Raider" på AMD APU:n i linux.
Det är sällan dGPU behöver användas och då för mer krävande spel.
Jag vill snarare att dGPU ska stängas av och använda en annat strömsparschema, den laptoppen med RX460 har så jobbigt fläktljud även när dGPU inte används.
För video fungerar UVD bra men VCE har jag inte haft samma goda erfarenhet av men det fungerar säkert med windows.
Intel+AMD har fungerat bra på de laptops jag använt under kortare perioder så förväntar mig inget annat.

Permalänk

Vilken Ǝxotᴉsk skapelse!
Ha-begäret är stort - iaf för mig!
Misstänker att många ƐnthusᴉastƐr kommer dregla efter att införskaffa denna galna skändande syndiga "abomination"...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snubb1:

Vilket OS använde du på de bärbara?
Nvidias Optimus i linux har varit så uselt att det i regel varit att klassa som oanvändbart även om det blivit bättre sista året.
AMD+AMD har däremot fungerat bra även med FX9830P+RX460.
Jag håller med om att iGPU duger till det mesta även på en annan laptop med AMD hårdvara från 2013 räcker långt spelar "the witcher 2" + "alien isolation" + " Tomb Raider" på AMD APU:n i linux.
Det är sällan dGPU behöver användas och då för mer krävande spel.
Jag vill snarare att dGPU ska stängas av och använda en annat strömsparschema, den laptoppen med RX460 har så jobbigt fläktljud även när dGPU inte används.
För video fungerar UVD bra men VCE har jag inte haft samma goda erfarenhet av men det fungerar säkert med windows.
Intel+AMD har fungerat bra på de laptops jag använt under kortare perioder så förväntar mig inget annat.

De bärbara jag refererar till här använde Win8 samt Win10 (kör alltid Linux på mina Windows-maskiner, fast numera Ubuntu-server via Hyper-V).

Har även kört en äldre generation Intel iGPU + Nvidia dGPU på en MBP, då självklart med OSX. Även det fungerande helt som tänkt, var dock inte helt överens med OSX över när dGPU är lämpligt... T.ex. så swichade den över till dGPU om man surfade med Chrome vilket dödade batteritiden. Slutade med att jag helt stängde av dGPU på den maskinen, ser avsaknad av modell utan dGPU som en minuspost för 15" MBP (vem spelar på en MBP som kör OSX??).

Har haft iGPU+dGPU i en jobb-laptop med Linux (Ubuntu), efter det är min inställning att jag inte tar i något annat än Intel iGPU ens med tång om målet är att köra Linux på en laptop. Både AMD och Nvidia dGPU verkar dock fungera fint på stationära Linux-burkar.

Angående produkten i artikeln. Verkar som prestanda kommer hamna någonstans mellan GTX1050Ti och GTX1060, så kanske på RX470 nivå i bästa fall (men verkar vara närmare 1050Ti än 1060). Med tanke på att det ändå är flera heltalsfaktorer snabbare än den snabbaste iGPUn, men ändå lite gränsfall att köra de senaste AAA-spelen i 1920x1080 (och "ultra" är bara att glömma), kanske det ger en vink om hur hopplöst för klena iGPU är för spel.

Fast det är helt naturligt. Fokus för iGPU och dGPU är rätt olika. Ta t.ex. videoavkodning, alla moderna GPUer stödjer ju alla aktuella format. Men hos iGPUer utförs avkodningen i princip alltid helt av "fixed-function" HW medan dGPUer ofta kör en kombination av shaders + "fixed function" för de senare formaten. Båda ger samma visuella upplevelse, dGPU lösningen är mer flexibel men iGPU-lösningen drar ett gäng heltalsfaktorer mindre ström.

Dagens mobila dGPUer förutsätter i praktiken att det finns en iGPU som tar hand om basfallen, batteritiden skulle suga totalt i en rent dGPU-system. Kanske OK för en >3 kg släpbar "gaming-laptop", men totalt orimligt i något som säljs baserat på att enheten är tunn och smidig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

1060 är ett mycket starkare kort än Vega i bärbara/mobila.

Det vega slår är Intels HD "inbyggda" grafik med rejäla kliv. Är nog mest intressant för arbete och inte så mycket gaming. Ska du spela så kommer du behöva ett GTX 1060 eller bättre i din laptop (ditt batteri kommer dock börja gråta).

Intel är ganska tydliga med att det är gaming som är målgruppen för denna lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Intel är ganska tydliga med att det är gaming som är målgruppen för denna lösning.

Ja du har rätt men verkar inte vara så mycket för high end gaming. Kikar man på 3d mark 11 poängen så motsvarar det ungefär ett RX 460. Så visst kan man spela men jag skulle inte kalla RX 460 ett "gamingkort".

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ja du har rätt men verkar inte vara så mycket för high end gaming. Kikar man på 3d mark 11 poängen så motsvarar det ungefär ett RX 460. Så visst kan man spela men jag skulle inte kalla RX 460 ett "gamingkort".

Den benchmarken är garanterat trasig, gjord med drivare/exemplar som inte fungerar som de ska och ligger långt under vad RX 460 presterar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Den benchmarken är garanterat trasig, gjord med drivare/exemplar som inte fungerar som de ska och ligger långt under vad RX 460 presterar.

Kollar man på OpenCL prestanda drar kretsen väldigt jämt med mobilvarianten av GTX1050Ti.

Tror OpenCL är mer representativt för slutgiltigt prestanda än 3D just nu. Är ett enklare problem att fixa till bra GPGPU-stöd, det hänger mer på hur programmet ("kernel") är skriven och det är ju samma för alla testade kort i detta fall.

Är inte alls dåligt att dra jämnt med GTX1050Ti, i alla fall om GPUn i i7-8xxxG kretsarna kan göra det inom en total TDP på 40-50 W. Endast själva GPUn drar ju i alla fall 50 W när det handlar om en GTX1050Ti (mobilvarianten drar en del mindre än desktopvarianten).

Stämmer detta har ju AMD till slut lyckat få till något med bättre perf/W än motsvarande Nvidia produkt!

Edit: vs Radon 460 Pro som sitter i MBP 15", ser väldigt bra ut!
vs Desktop Radeon 460, princip jämt skägg här

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kollar man på OpenCL prestanda drar kretsen väldigt jämt med mobilvarianten av GTX1050Ti.

Tror OpenCL är mer representativt för slutgiltigt prestanda än 3D just nu. Är ett enklare problem att fixa till bra GPGPU-stöd, det hänger mer på hur programmet ("kernel") är skriven och det är ju samma för alla testade kort i detta fall.

Är inte alls dåligt att dra jämnt med GTX1050Ti, i alla fall om GPUn i i7-8xxxG kretsarna kan göra det inom en total TDP på 40-50 W. Endast själva GPUn drar ju i alla fall 50 W när det handlar om en GTX1050Ti (mobilvarianten drar en del mindre än desktopvarianten).

Stämmer detta har ju AMD till slut lyckat få till något med bättre perf/W än motsvarande Nvidia produkt!

Edit: vs Radon 460 Pro som sitter i MBP 15", ser väldigt bra ut!
vs Desktop Radeon 460, princip jämt skägg här

Finns andra benchmarks i 3DMark11 än den totalt trasiga i artikeln också. Hade det inte varit något som var bättre än en bärbar variant av RX 460/Polaris 11 hade det inte funnits mycket vits med kretsen, andra benchmarks verkar ju ligga kring GTX 1050 Ti för bärbara eller bättre och det låter väl vettigt om det rör sig om en 3-3,3 TFLOPS GCN-krets. Vad nu det översätts till i verkligheten med begränsningar i effektförbrukning och kylning. Förväntar mig också att det är kring 50 W vad det gäller effektförbrukning som kretsen/arna kan gå upp till.

Apple som kund vill definitivt ha något som är bättre än Radeon Pro 450/550 och helst 460/560 givetvis. Hade de velat haft typ Polaris 12-prestanda hade de ju kunnat köpa E9171 som är Polaris 12 som MCM med 4 GB minne, och kallat det en kompakt och modern lösning. Eller bara någon kommande diskret Vega-krets. Svårt att säga vad målet med denna produkten från Intel är egentligen, eftersom vi inte vet vad slutanvändarna/kunderna hittar på än. Inte vet en del detaljer osv. Fast vi kan ju anta att MBP15 med bättre batteritid är målet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De bärbara jag refererar till här använde Win8 samt Win10 (kör alltid Linux på mina Windows-maskiner, fast numera Ubuntu-server via Hyper-V).

Har även kört en äldre generation Intel iGPU + Nvidia dGPU på en MBP, då självklart med OSX. Även det fungerande helt som tänkt, var dock inte helt överens med OSX över när dGPU är lämpligt... T.ex. så swichade den över till dGPU om man surfade med Chrome vilket dödade batteritiden. Slutade med att jag helt stängde av dGPU på den maskinen, ser avsaknad av modell utan dGPU som en minuspost för 15" MBP (vem spelar på en MBP som kör OSX??).

Har haft iGPU+dGPU i en jobb-laptop med Linux (Ubuntu), efter det är min inställning att jag inte tar i något annat än Intel iGPU ens med tång om målet är att köra Linux på en laptop. Både AMD och Nvidia dGPU verkar dock fungera fint på stationära Linux-burkar.

Angående produkten i artikeln. Verkar som prestanda kommer hamna någonstans mellan GTX1050Ti och GTX1060, så kanske på RX470 nivå i bästa fall (men verkar vara närmare 1050Ti än 1060). Med tanke på att det ändå är flera heltalsfaktorer snabbare än den snabbaste iGPUn, men ändå lite gränsfall att köra de senaste AAA-spelen i 1920x1080 (och "ultra" är bara att glömma), kanske det ger en vink om hur hopplöst för klena iGPU är för spel.

Fast det är helt naturligt. Fokus för iGPU och dGPU är rätt olika. Ta t.ex. videoavkodning, alla moderna GPUer stödjer ju alla aktuella format. Men hos iGPUer utförs avkodningen i princip alltid helt av "fixed-function" HW medan dGPUer ofta kör en kombination av shaders + "fixed function" för de senare formaten. Båda ger samma visuella upplevelse, dGPU lösningen är mer flexibel men iGPU-lösningen drar ett gäng heltalsfaktorer mindre ström.

Dagens mobila dGPUer förutsätter i praktiken att det finns en iGPU som tar hand om basfallen, batteritiden skulle suga totalt i en rent dGPU-system. Kanske OK för en >3 kg släpbar "gaming-laptop", men totalt orimligt i något som säljs baserat på att enheten är tunn och smidig.

Tack för svaret och vad olika vi upplevt linux laptop hårdvara .
Jag har kört laptops heltid i linux sedan 2004 så jag har hunnit med många kombinationer och ett stort antal laptops.
iGPU var lite knepigt till ca 2011 när det blev muxless löstes många problem och saker började fungera bättre, minns när man fick ändra en brytare till nvidia och boota om laptoppen.
Intel+AMD har fungerat hyfsat men drogs med några buggar från Intel som tagit ett tag att åtgärda men idag känner jag inte till några direkta problem.
Intel iGPU har jag upplevt väldigt buggigt med återkommande strul vid uppdateringar och då har jag inte nämnt prestandan.
Intel+Nvidia iGPU+dGPU vill jag helst undvika för närvarande då det skapar huvudvärk jag helst vill slippa men Redhat jobbar för att förbättra situationen.
AMD iGPU fungerar utmärkt även parad med AMD dGPU, minus är om du är beroende av lång batteritid.
Jag använde Intel CPU:er väldigt mycket tills jag fick en lånelaptop med AMD APU och förvånades hur bra allt fungerade.
AMD har haft en övergångsperiod från fglrx till AMDgpu och AMDgpu-pro som drabbat en del hårdvara ganska hårt men laptop hårdvaran har inte varit speciellt drabbat.
Förutom de första månaderna när fglrx försvann men det var bara att låta bli att uppdatera eller leva med bleeding edge och hoppas på det bästa men det är historia nu.
Idag anser jag att AMD+AMD fungerar bäst i linux på en laptop jag upplever de som den mest smärtfria och bäst fungerande kombinationen.
Nya Intel+ AMD MCM hårdvaran verkar spännande jag vill se hur allt utvecklas och hur den används på marknaden.
RavenRidge (kommer kräva bleedings edge samt eventuellt patchar beroende på när dom dyker upp) verkar spännande, som hårvarutokig blir det inte tråkigt på laptop sidan vilket är skönt då jag upplevt stiltje ett tag.
Jag utesluter ingen hårdvarukombination för en laptop men vet även att en iGPU räcker långt.
Angående videoavkodning så använder AMD iGPU UVD och VCE.

Jag tycker GTX1050Ti och GTX1060 kanske RX470 nivå låter på tok för mycket.
Meningen med kretsen verkar vara att spara utrymme och ultraportabla och den prestandan kräver bra kylning och antagligen en hyfsad effekt vilket jag anser utesluter ultraportabla.
Jag tänker fläktljud med den grafikprestandan och det är väldigt irriterande att jobba hela dagar med höga fläktljud även om det kan finnas bra strömsparfunktionalitet när det är en MCM.
Om det ska vara den prestandan på GPU så växer storleken på laptopparna p.g.a värmeavledning eller så är det lägre prestanda.
Jag tror att denna kretsen kommer vara bättre på OpenCL än befintliga intel GPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Någon som kan hjälpa en okunnig med att sätta dessa siffror i relation till någon "vanlig" idag förekommande grafikkrets? Hur står sig detta mot ett GTX 1060 eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns lite bench på ChipHell, hur mycket dom stämmer? inte en aning.

Men där så ligger den en aning under GTX 1060 och en bra bit över GTX 1050Ti.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Väldigt vad tyst det blev om det här då.....

Min stora fråga är om Intel släpper produkterna till andra tillverkare som förhoppningsvis
bygger in dom i en snygg och stilren låda som man inte skäms över att ha i tv-bänken som htpc?.

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

Väldigt vad tyst det blev om det här då.....

Min stora fråga är om Intel släpper produkterna till andra tillverkare som förhoppningsvis
bygger in dom i en snygg och stilren låda som man inte skäms över att ha i tv-bänken som htpc?.

Hängde du inte med under CES2018? Mest bärbara som har presenterats, men några SFF-burkar visa de väl också upp. De hade inte tillverkat produkten om de inte hade externa kunder för den hur som helst.

Permalänk
Skrivet av p.jönns:

Väldigt vad tyst det blev om det här då.....

Min stora fråga är om Intel släpper produkterna till andra tillverkare som förhoppningsvis
bygger in dom i en snygg och stilren låda som man inte skäms över att ha i tv-bänken som htpc?.

Det lär dyka upp lösningar som denna. Har för mig att både HP och Dell har laptops på G med denna krets.
För mig är snarare den stora frågan om Intel lyckas få ordning på Meltdown och Spectre till den nivå att man kan tänka sig att lägga 8000 kr på en barebone som just nu annars besitter dessa problem. Eller måste vi vänta på Ice Lake???

Jag är själv helt såld på NUCen, Hades Canyon/VR som är bestyckad med just dessa kretsar, och känner sådan köplust att det nästan är obeskrivligt. Är just bara meltdown/spectre som gör mig helt galen just nu.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!