Intel och AMD samarbetar kring processor för bärbara speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Intel och AMD samarbetar kring processor för bärbara speldatorer

För första gången på nästan 30 år ingår nu AMD och Intel i ett samarbete, där de tillsammans utvecklar en processor med integrerad AMD-grafik för bärbara speldatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Låter för bra för vara sant

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hmm...
Hmmm...
Otippat.
Intressant...

Permalänk
Medlem

Har folket på intel blivit sjuka?
Detta är ju inte likt de.

Permalänk
Medlem

Undrar vad de kommer kalla dem?

Permalänk
Medlem

Mycket bra samarbete - AMDs Vega + en CPU från Intel med hög IPC och frekvens bör utgöra den perfekta laptop-CPU:n! Eller ska man kalla det för en APU...?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag kanske läser in något som inte finns men det här ger mig dåliga vibbar angående AMDs kommande processorer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
99:e percentilen

Oj. Undrar om detta verkligen är bra för AMD. Är inte risken stor att Intels ställning på den bärbara marknaden cementeras ytterligare som en följd av detta?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

har ju spekulerats länge om Intel CPU + AMD APU kombo.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Mycket spännande, och framförallt kan det vara nyttigt för konsumenter då det främjar konkurrensen.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Oj. Undrar om detta verkligen är bra för AMD. Är inte risken stor att Intels ställning på den bärbara marknaden cementeras ytterligare som en följd av detta?

Tänkte samma sak.

Men tänker man på att många verkar totalt besatta av att det måste vara Intel CPU, och på så sätt kan man ju konkurrera mot Nvidia iaf. Det är inte optimal lösning, men det skulle kunna vara höjden av "APU" liknande prestanda. Och de får med sig Intel älskarna...

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att det INTE är integrerad grafik, alltså inte en riktig APU. Snarare ett tätt knutet speciellt designat diskret grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Avstängd

PRECIS VAD JAG SA ATT SKULLE VARA DET OPTIMALA!!! Men varför AMD inte vill köra på en egen variant är lite konstigt. Kanske deras produktionsteknik inte är tillräckligt kostnadseffektiv?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kanske läser in något som inte finns men det här ger mig dåliga vibbar angående AMDs kommande processorer.

Vid första anblick tänkte jag så med. Men jag vill spekulera i att AMD gör så här för att de vet att Intel har enorm mindshare fortfarande. Kan vara svårt att sälja laptopar med AMD-processorer när kunden bara hört talas om Intel och OEM-tillverkarna bara lyckats sälja Intel. Då kan väl en sådan här lösning vara en trevlig stop-gap att tjäna in lite mer kosing. Ryzen-laptopar kanske de behöver sälja med rätt så låga marginaler medans deras varumärke byggs upp.

Stora förloraren här lär sannolikt bli Nvidia.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

PRECIS VAD JAG SA ATT SKULLE VARA DET OPTIMALA!!! Men varför AMD inte vill köra på en egen variant är lite konstigt. Kanske deras produktionsteknik inte är tillräckligt kostnadseffektiv?

Intel kanske har en kund tung nog (*host*)Apple(*host*) att driva utvecklingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags att bli religiös när man ändå är igång?!?

OT:
Trevligt att de kan samarbeta.
Frågan är hur länge de kan hålla sams, de har ju inte den bästa historien tillsammans direkt.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Trevligt. Dock skall kretsen fortfarande kylas vilket alltid är svårt när utrymme är bristvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jga förväntade mig att de skulle var avar sin instruktion, Intel säger vi gör add instruktionen, nu får ni AMD göra SUB..

Nå intressant ändå att de samarbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Men varför AMD inte vill köra på en egen variant är lite konstigt. Kanske deras produktionsteknik inte är tillräckligt kostnadseffektiv?

AMD kan ju köra på sin egen variant och sälja grafikkretsar till Intel, så det är inte så konstigt tycker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Frågan är varför Intel vill konkurrera mot Nvidia? Jag menar flertalet spellaptops som har Nvidia brukar väl ändå redan nyttja Intel som processor

Permalänk
Avstängd

nVidia kommer att få det svårt på den marknaden om detta går igenom.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inte så kul att heta Nvidia just nu. De blir ju helt bortdribblade här, och AMD's aktie verkar ha tagit ett glädjeskutt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"AMD och Intel samarbetar kring processor". Fick kolla ut om några svin flög utanför för den här nyheten trodde jag verkligen inte jag skulle läsa.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Frågan är varför Intel vill konkurrera mot Nvidia? Jag menar flertalet spellaptops som har Nvidia brukar väl ändå redan nyttja Intel som processor

Kanske delvis beror på att Intel och Nvidia har lite negativt laddad historia, från när Intel vägrade låta Nvidia tillverka chipsets och när Nvidia ville tillverka x86-processorer trots att de saknade avtal med Intel. Dvs det kan vara Nvidia som inte vill samarbeta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En handhållen dator som motsvarar en Nintendo Switch hade vart jäkligt tufft. Hade priset inte skenat iväg allt åt helsike hade jag köpt en direkt. Älskar min Switch och det bärbara formatet.

Dom måste lyckas få till en bra kontroll, eller kontroller också, det är minst lika viktigt.

Vill även passa på å uttrycka min glädje att det just är AMD och inte Nvidia av den enkla anledning att Nvidia kan gott få det lite hett om sig och AMD behöver verkligen det här så mycket mer. Missförstå mig inte, Nvidia gör grymma grafikkort men deras priser är ett skämt.
Det är vi konsumenter som förlorar om Nvidia skulle vara ensam grafikkortstillverkare.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande!

Permalänk
Medlem

. . plötsligt!

För AMD så är det ju win/win, fast det går nog att köra nvidia på den där i framtiden. Vi får väl se hur det går.

Kan dock inte låta bli att tänka på intels kommentarer om att tejpa ihop cpu'er. luls

Permalänk
Medlem

Det låg alltså något i ryktena om intel+radeon och att delningen med Radeon Technologies Group öppnat möjligheter för nya kunder.
Jag ser detta som positivt och att AMD/RTG når nya kunder och brer ut sig på marknaden.
Den jag tänker som förlorare på detta är Nvidia men jag tror inte den marknaden är speciellt viktig för Nvidia.
Det ska bli intressant och se vilka volymer det handlar om då det inte lär handla om hela mobila marknaden utan ett mindre segment

Permalänk
Medlem

Till vems fördel detta är svårt att veta men förhoppningsvis behöver vi inte se en släpbar dator igen...

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Helvetet måste ha frusit, dom samarbeta, det låter otroligt...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.