Söker tips om enkel, kompakt och tålig kamera

Permalänk
Medlem

Söker tips om enkel, kompakt och tålig kamera

Behöver en ny kamera i jobbet, som ska användas i ett maskinrum ombord på en båt, till att ta bilder i diverse omöjliga, trånga och dåligt upplysta hörn och avkrokar.

Vad jag optimalt vill ha är något som liknar en riktigt bra kameramobil, men utan telefonfunktionen, fysiskt mindre om möjligt, och okänsligare för mekanisk åverkan, inträngning av fukt, olja, etc.

För att speca lite närmre:

- Helautomatisk, vem som helst ska kunna använda den utan förkunskaper om inställningar etc. Ska också kunna användas "blint" utan problem, när man exemplvis fotar någon märkskylt på baksidan av en pump eller något.
- Liten och smidig, ska lätt gå ner i fickan.
- Behöver kunna ta skarpa bilder på allt från några decimeters till tiotals meters avstånd i alla möjliga ljusförhållanden. Makrofotoprestanda viktigast.
- Möjlighet att slå på konstant belysning istället för blixt, så som de flesta mobilkameror kan.
- Så få rörliga delar som möjligt. Ingen avancerad optik som rör på sig.
- Så tålig som möjligt mot stötar, slag och vätskeinträngning. Behöver dock ingen "pansarvariant".
- Inbyggd wifi och SMB-stöd, vill kunna ladda upp bilder till filservern ombord utan att behöva koppla in kameran till datorn med sladd.

Edit: kan ju svara på frågan varför jag inte helt enkelt beställer en telefon och skiter i abonnemang direkt: vi har avtal på företagstelefonerna, och då får jag vad jag får, och dessutom vill jag undvika diskussionen med pappskallarna på PD omvarför jag behöver ännu en telefon. Köper jag en kamera får jag exakt det jag specar, utan frågor.

Såå, har expertpanelen några förslag?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om man utgår från två av dina kriterier, wifi och väderskyddad/oöm så får du rätt få träffar på prisjakt, utgår från den listan och se om du hittar nån kandidat.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&m=s338521651

Permalänk
Lego Master

Alltså...min första tanke är en GoPro fasttejpad på en rejäl ficklampa.
Ingen rörlig optik, busenkelt handhavande, Wifi (SMB låter jag vara osagt dock), tåliga och små som satan.
De faller på blixt/belysning, men därav ficklampan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem

Panasonic Toughpad är ungefär det du beskriver förutom att de är pansarmodeller.
http://business.panasonic.com/toughpad/us/rugged-handheld-fz-...
Det kanske finn nån anna liten surfplatta som funkar också men det finn ju tyvärr inte så många som är så små och än färre som är lika tåliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Panasonic Toughpad är ungefär det du beskriver förutom att de är pansarmodeller.
http://business.panasonic.com/toughpad/us/rugged-handheld-fz-...
Det kanske finn nån anna liten surfplatta som funkar också men det finn ju tyvärr inte så många som är så små och än färre som är lika tåliga.

Den där är precis vad jag söker, att den råkar vara en pansarmodell är ett plus. Var mest att jag kan leva utan det. Enda haken är priset, försöker jag beställa något jag bara ska ha som kamera för 20 lax kommer inspektören slå ihjäl mig med ett plattjärn eller något

Det var dock en pekare i rätt riktning, visste inte att det fanns renodlade plattor i den storleksklassen. Det mesta på den svenska marknaden tycks förvisso ligga i samma ohemula prisklass, men kanske finns något på den utländska dito.

Givetvis är specifika tips om bra modeller fortfarande varmt välkomna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det blir nog svårt att hitta en kamera med SMB-stöd, skulle jag tro. Det kan hända att en del kanske har stöd för FTP eller att man kan lösa det med ett wifi-SD-kort.
Olja är nog i regel inte så snällt mot packningarna, skulle jag gissa, så oljesäker är tveksamt om det kan bli.

Hur som helst tycker jag att du ska kolla på Olympus TG-4 eller TG-5. Jag har inte orkat kolla upp om LED-belysningen går att använda som typ ficklampa, som du vill men den har iaf ledbelysning (och vanlig blixt). Den har sannolikt inte stöd för SMB men kan föra över bilderna till telefon/surfplatta.
Med tillbehöret LG-1 får man även blixt/ljus vid nära makrofoto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det blir nog svårt att hitta en kamera med SMB-stöd, skulle jag tro. Det kan hända att en del kanske har stöd för FTP eller att man kan lösa det med ett wifi-SD-kort.
Olja är nog i regel inte så snällt mot packningarna, skulle jag gissa, så oljesäker är tveksamt om det kan bli.

Hur som helst tycker jag att du ska kolla på Olympus TG-4 eller TG-5. Jag har inte orkat kolla upp om LED-belysningen går att använda som typ ficklampa, som du vill men den har iaf ledbelysning (och vanlig blixt). Den har sannolikt inte stöd för SMB men kan föra över bilderna till telefon/surfplatta.
Med tillbehöret LG-1 får man även blixt/ljus vid nära makrofoto.

FTP går bra det också, huvudsaken är egentligen att jag slipper klabba med sladdar. Det blir väldigt många i- och urkopplingar över tid, fler än kontaktdonen gillar på några år. Använder kameran nära nog dagligen.

Oljeresistensen är ingen jättegrej, det är inte så att jag ska bada kameran i olja. Dock är det ofta så att man ska fota på ganska grisiga ställen, det kan hända att man kommer åt något som är oljigt med den, och man är inte alltid kliniskt ren om händerna när man hanterar den.

Kikat lite på kamerorna du föreslår, och de frångår tyvärr det där med dead simple litegranna. Det blir många "blinda foton" där jag jammar in kameran bakom något rör eller något för att ta bild på en läcka eller vad det kan vara. Vill att det bara ska vara att trycka av och nästan vara garanterad en skarp bild, den där sortens lite mer avancerade kameror brukar kräva lite mer handpåläggning så att säga. Jag behöver förstås inte de där artistiska kvalitéerna en lite mer avancerad kamera har. Mobilkameror brukar vara jäkligt bra på just det jag vill åstadkomma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns kameror som kan kopplas till mobil/platta med wifi, mobilen kan då både agera sökare/fjärr och bilderna hamnar både i den och på minneskortet i kameran.
Jag skaffade en Sony RX 100-2 när Elgiganten hade kampanj på dem i somras och även om den antagligen inte riktigt är vad du letar så är den funktionsmässigt nära men den har ju rörlig optik och är inte vattentät.
Men nån platt och tätad kompaktkamera där optiken inte sticker ut med wifikoppling kanske kan uppfylla dina önskemål. Hittade faktiskt nått som kanske kan vara värt att kolla på i verkligheten >
https://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/coolpix/wa... vet inget om den men den har wifi, är dyksäker och det verkar gå att ha till belysning snarare än blixt och den var inte så dyr, ca 4000 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Olympus Tough TG-5

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=tg5rod

Alt. köp en ipod touch. I princip en iphone utan telefondelen.
https://www.apple.com/se/ipod-touch/

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

FTP går bra det också, huvudsaken är egentligen att jag slipper klabba med sladdar. Det blir väldigt många i- och urkopplingar över tid, fler än kontaktdonen gillar på några år. Använder kameran nära nog dagligen.

Oljeresistensen är ingen jättegrej, det är inte så att jag ska bada kameran i olja. Dock är det ofta så att man ska fota på ganska grisiga ställen, det kan hända att man kommer åt något som är oljigt med den, och man är inte alltid kliniskt ren om händerna när man hanterar den.

Kikat lite på kamerorna du föreslår, och de frångår tyvärr det där med dead simple litegranna. Det blir många "blinda foton" där jag jammar in kameran bakom något rör eller något för att ta bild på en läcka eller vad det kan vara. Vill att det bara ska vara att trycka av och nästan vara garanterad en skarp bild, den där sortens lite mer avancerade kameror brukar kräva lite mer handpåläggning så att säga. Jag behöver förstås inte de där artistiska kvalitéerna en lite mer avancerad kamera har. Mobilkameror brukar vara jäkligt bra på just det jag vill åstadkomma.

I stort sett alla kameror tar bra bilder på automatik. Bara för att det finns avancerade funktioner behöver man inte använda dem. Jag fotar normalt med en D750 och den tar finfina bilder på auto. Just får ju dock inte möjlighet att själv påverka resultatet då.
Jag har iofs inte så stor erfarenhet av just dessa två (har bara testat den som hastigast) men använder "lillebror" TG-830 mycket i jobbet och min son har en likadan. Jag just tycker den är ovanligt bra på att exponera och att balansera blixt osv.

Så jag tycker inte du ska skrämmas av att den har möjlighet till avancerade funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com