Permalänk
Medlem

Problem när jag startar datorn

Tjena!

Upplever några problem när jag startar min dator:

1. När jag trycker på on-knappen på datorn så lyser knappen och datorn startar, direkt stänger den av sig och "startar om sig" sedan startar datorn upp som normalt. Detta sker varje gång.

2. Skärmen får inte kontakt med grafikkortet ibland och indikerar att den inte är aktiv även om datorn är igång. Detta sker sporadiskt. Har en 90 graders hdmiadapter för att få plats med kabeln p.g.a smalt chassi, kan det vara den som stör?

Datorn är hemmabyggd och har följt kopplingschemat hela vägen.

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

@oakar: Vad är det för delar i din dator?
Har den fungerat innan eller har den varit så här sen den byggdes?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Tjena!

Ursäkta att det har dröjt med svar. Mycket jobb

Det är följande spec:

ryzen 1600 3,2 ghz överklockad till 3,7.

AMD Ryzen 5 1600 6x 3.20GHz So.AM4
ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac AMD B350 So.AM4 Dual Channel DDR4 Mini-ITX Retail
650 Watt EVGA SuperNOVA G3 Modular 80+ Gold 1
250GB Samsung 960 Evo M.2 2280 NVMe PCIe 3.0 x4 32Gb/s 3D-NAND TLC
16GB (2x 8192MB) G.Skill RipJaws V schwarz DDR4-3200 DIMM CL16-18-18-38 Dual Kit
Geforce GTX 980 Ti, gigabyte.

Den har vart så sedan den byggdes egentligen.

Permalänk
Medlem

@oakar: Beteendet är ganska typiskt för en ostabil överklockning, så börja med att ta bort överklockningen så du ser om det är den som påverkar.
Sen om jag inte är fel på det så har väl Ryzen lite sporadiska problem med vissa minne, vet dock inte hur du skall testa detta om du inte har andra minne att testa med.

90 graders adapter i sig skall inte vara något problem, men du kan ju ha otur att den är dålig.
Sen är det väl inte helt osannolikt att det problemet är kopplat till det andra.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Åh fan, skrev fel, den är överklockad till 3,5. Har gjort rätt mycket stresstester och fungerat klockrent när den är igång.
Men ska testa detta! tusen tack och trevlig helg!

Undvek ändå minnen som var struliga, så tråkigt om det är så. Får hoppas på bios uppdatering...

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Att ta bort överklockningen fungerade inte. Kan det vara felkopplat mot "on" knappen i datorn tror du?

Mvh

Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

@MacAllan: Att ta bort överklockningen fungerade inte. Kan det vara felkopplat mot "on" knappen i datorn tror du?

Mvh

Oscar

Det har jag svårt för att tro, det spelar ingen roll vilket håll man sätter kontakten på moderkortet.
Återställning och uppdatering av bios kanske kan hjälpa, prova även starta med endast 1 minnessticka inkopplad.