Dell Alienware 13 R3 – bärbar dator med 13,3-tums OLED-skärm

Permalänk
Melding Plague

Dell Alienware 13 R3 – bärbar dator med 13,3-tums OLED-skärm

Bärbara speldatorer med inbyggd OLED-skärm hör till det riktig sällsynta. SweClockers testar Alienware 13 R3, som kommer med 13,3-tums OLED med 2 560 × 1 440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget Intro?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det ens är möjligt att tillverka en OLED-skärm som kan visa riktigt mörka nivåer utan att klippa till svart.

Jag vet att vanliga lysdioder har svårt med det: de kräver en viss minsta spänning för att börja lysa överhuvudtaget, och som sagt, PWM-modulering är modulering av flimmer.
Den kanske var gjort för att var en liten TV-apparat egentligen. I TV-standarder är det vanligt att alla nivåer under en viss nivå sänks till svart. Många "lossy" bild och video-codecs klipper förresten också till svart, det är ofta en integral del av hur komprimeringen funkar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vangen:

Inget Intro?

Alternativet var att vänta till nästa vecka med publicering enbart för att lägga in introvinjetten. Så nej, inget intro.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Findecanor:

Jag undrar om det ens är möjligt att tillverka en OLED-skärm som kan visa riktigt mörka nivåer utan att klippa till svart.

Kort svar nej. Men ändå ja. LG:s OLED-modeller har "total svärta" likt denna men klipper ofta ett eller två steg mot svart. Enda sättet att få fram dessa är att tända upp panelen något. Panasonic och Sony har på sina OLED-TV löst detta från början och de klipper inte mot svart och ger också mer precision i lågdagerhanteringen. Då ligger också kontrastförhållandet närmare 200 000 – 300 000:1 snarare än "oändligt". Inte för att 0,0015 nits i svart är särskilt problematiskt vid 300 nits i vitt. Särskilt jämfört med en 1000:1-LCD som lyser 300 nits och har 0,3 nits i svart. Men ändå.

Liknande beteende går att se på Sonys Trimaster OLED:s. För att få korrekt lågdagerhantering måste man lyfta svart till mätbara men ändå oproblematiska nivåer.

Skrivet av Findecanor:

I TV-standarder är det vanligt att alla nivåer under en viss nivå sänks till svart. Många "lossy" bild och video-codecs klipper förresten också till svart, det är ofta en integral del av hur komprimeringen funkar.

Tänker du på 16-235 omfånget hos digitalvideo? Det är referensnivåer. En korrekt codec ska behålla information under 16 eller över 235, Tyvärr är det sällan så.

Permalänk
Medlem

Alltid dessa kompromisser!! Kan det inte komma någon skärmjesus och bara putta fram en riktig skärm någongång! Ja ,den kan ha premiumpris bara det är riktiga grejer!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Hej, jag har varit ägare till denna laptop i flera månader och vill dela med mig erfarenheter.

Har ägd en LG OLED TV 55" i flera år och känner att jag aldrig kan gå tillbaks till "dåliga" skärmteknologier som LCD/LED. Då jag värdesätter bildkvalité framför responstid, speciellt återgivningen av mörka scener. Köpet av en OLED laptop var givet för mig men inte utan att vara lite orolig.

Jag var orolig att 1060-grafikkortet skulle ge undermålig prestanda när man kör spel på skärmens native upplösning på 1440p. Efter att ha testad dom senaste spelen, så är det omöjligt att få stabil 60-fps när man kör 1440p, även med nedskruvade inställningar.

1060-grafikkortet mår bättre av 1080p ifall man inte vill ha under 60-fps och ändå ha högskruvade inställningar. Det finns inget tillval på dell's hemsida att välja ett bättre grafikkort än 1060, man blir tvungen att köpa graphics amplifier (2-3tkr) och man måste köpa ett separat grafikkort för att använda det.

Bortsett från det imponerande OLED-skärmen så tycker jag att ljudet som laptopen avger är helt förträffligt, den har ordentligt med pondus. Låter riktigt högt med tanke på att det kommer från en laptop.

Under BIOS så kan man välja "performance mode" som ger bättre CPU prestanda men till priset av väldigt högt fläktljud. Jag rekommenderar inte att man ändrar fläkthastigheten då både grafikkortet och CPU kan stiga över +100 grader när man belastar laptopen med krävande spel. Den kan också ske "throttling" i spel om det blir för varmt eller i värsta fall skada komponenterna i laptopen. Folk i amerikanska forum rekommenderar att man sätter själv en bättre kylpasta i laptopen, men det är ingen lätt uppgift. Det är mycket svårare att applicera kylpasta i en laptop jämfört med stationära datorer.

Den punkten som jag störde mig på ordentligt är att laptopen levereras med mängder av "Bloatware". Operativsystemet var ostabil och det tråkiga fenomenet "BSOD" skedde ofta. Detta problem löstes lätt genom att installera en "clean" OS.

Jag rekommenderar att du köper denna laptop om du är OLED frälst och värdesätter bildkvalité framför allt annat. Det finns mycket bättre laptops i +20tkr klassen som har kraftigare prestanda.

Ett tips för er som inte är bekant med teknologin, spela Doom 3 på en OLED. Enligt mig så finns det inget spel som på bästa möjliga sätt demonstrerar OLED's styrka och fördelar. Även fast det är ett gammalt spel så kändes det som att spela ett helt nytt spel med OLED.

Permalänk
Medlem

Från bildtext i artikeln:

Citat:

Subpixelstrukturen hos Alienware R3 är annorlunda mot vad vi skådat tidigare. Här ser vi en pixelkolumn av vita pixlar omgärdade av två mellangrå pixelkolumner.

Detta ovanstående måste väl vara nått missförstånd/felskrivning, eller skrevs texten av någon färgblind?
Jag ser inga vita pixlar i bilden. (jag ser tända/släckta röda/gröna/blåa pixlar)
(och i videon verkar Thomas referera till tre vanliga röd/grön/blåa subpixlar?)

*edit*
Jag är korkad och hade helt missförstått bildtexten. Se Laxpuddings förklaring längre ner

Riktigt underligt pixelformat dock.
Nu är väl upplösningen så hög att det inte är något större problem, men jag gissar det är bäst att stänga av cleartype på en sån här panel?

Citat:

En stor nackdel är att OLED-panelen klipper mot svart. De första 8 digitala nivåerna är alla svart och vad som blir inget ljus alls. Sedan börjar bilden. Effekten kallas ofta för ”Black Crush” och rent konkret blir bilden alldeles för mörk. Förvisso en ”mustig” bild men också igensmetade skuggor.

Som Findecandor och Thomas är inne på så kan man ju undra om detta är gjort lite medvetet?

*edit*
Så det är alltså ett generellt problem att driva dessa paneler vid "nästan svart" nivåer?
Jag visste att LG:s OLED paneler i TV-apparater har problem att visa "nästan grått" på ett konsekvent sätt (
utan det brukar kunna bli lite ränder och artefakter och sånt) men jag hade inte riktigt fattat att det var ett generellt problem.
Lite brutal lösning att kringgå det genom att helt klippa så många nivåer dock

Trist med PWM också

Men kul att OLED äntligen är på gång!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Från bildtext i artikeln:
Detta ovanstående måste väl vara nått missförstånd/felskrivning, eller skrevs texten av någon färgblind?
Jag ser inga vita pixlar i bilden. (jag ser tända/släckta röda/gröna/blåa pixlar)
(och i videon verkar Thomas referera till tre vanliga röd/grön/blåa subpixlar?)

Riktigt underligt pixelformat dock.
Nu är väl upplösningen så hög att det inte är något större problem, men jag gissar det är bäst att stänga av cleartype på en sån här panel?

Som Findecandor och Thomas är inne på så kan man ju undra om detta är gjort lite medvetet?

*edit*
Så det är alltså ett generellt problem att driva dessa paneler vid "nästan svart" nivåer?
Jag visste att LG:s OLED paneler i TV-apparater har problem att visa "nästan grått" på ett konsekvent sätt (
utan det brukar kunna bli lite ränder och artefakter och sånt) men jag hade inte riktigt fattat att det var ett generellt problem.
Lite brutal lösning att kringgå det genom att helt klippa så många nivåer dock

Trist med PWM också

Men kul att OLED äntligen är på gång!

Funderar på om PWM'n skulle kunna vara för att minska motionblur/smearing som annars är vanligt (om jag förstått det hela rätt) på OLED skärmar. Ett problem som mer eller mindre uppstår på alla skärmar som kör Sample and hold tekniken, men som eventuellt blir än mer tydlig med OLED. Är dock osäker så det är mer spekulationer från min sida. En högre uppdateringsrfrekvens hade ju iofs också hjälpt i det avseendet men kanske är mer komplicerat att implementera. Tillverkaren kan knappast ha glömt/missat en sådan detalj på en speldator som jag tyckte Thomas hintade om.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Jag ser inga vita pixlar i bilden. (jag ser tända/släckta röda/gröna/blåa pixlar)
(och i videon verkar Thomas referera till tre vanliga röd/grön/blåa subpixlar?)

Jag har skrivit bildtexten och den stämmer. Tänk på pixlar vs. subpixlar samt logiska pixlar (bildinnehåll) vs. fysiska pixlar i panelen. Det finns inga tända/släckta röda/gröna/blåa pixlar i fotografiet över pixelstrukturen. Endast röda, gröna och blå subpixlar. Själva bilden som visas består av tre kolumner vita/grå pixlar. Fotografietär taget med macro och mellanringar för att visa hur OLED-panelens subpixlar i bygger upp dessa vita/grå pixelkolumner.

Skrivet av Roger W:

Jag visste att LG:s OLED paneler i TV-apparater har problem att visa "nästan grått" på ett konsekvent sätt (
utan det brukar kunna bli lite ränder och artefakter och sånt) men jag hade inte riktigt fattat att det var ett generellt problem.

Det är ett annat problem som består av att LG har lite svårare att få till lagdagerhanteringen. De lyckas inte beskriva skuggnyanser med tillräcklig precision (för få bitar) samt att panelerna kan ha viss bandningsproblem, särskilt 2016-paneler och äldre. 2017-panelerna är mycket bättre men det är fortfarande lite bristande precision i hur många skuggnyanser som kan återges.

Sony och Panasonics OLED-TV har löst även detta problem på sina apparater, så uppenbarligen är de bättre på att elektroniskt tygla samma OLED-panel och de täcker in fler skuggnyanser än vad LG lyckas åstadkomma.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elajt_1:

Funderar på om PWM'n skulle kunna vara för att minska motionblur/smearing som annars är vanligt (om jag förstått det hela rätt) på OLED skärmar. Ett problem som mer eller mindre uppstår på alla skärmar som kör Sample and hold tekniken, men som eventuellt blir än mer tydlig med OLED. Är dock osäker så det är mer spekulationer från min sida. En högre uppdateringsrfrekvens hade ju iofs också hjälpt i det avseendet men kanske är mer komplicerat att implementera. Tillverkaren kan knappast ha glömt/missat en sådan detalj på en speldator som jag tyckte Thomas hintade om.

Detta med "sample and hold" är ganska mycket ett logisk fallasi. Ser det ofta upprepas på forum att OLED skulle ha en "Sample and Hold"-problem och jag ser det repeteras så ofta att det börjar bli ett Argumentum ad nauseam

Problemet är 60 Hz. Rörelsen är för utbredd får att våra ögon ska uppfatta det som enhetlig, skarp rörelse. Titta på UFO-bilden där 240 Hz PWM med ljuset nedsläckt 50% av tiden inte gör bilden skarpare. Samma sak när man spelar spel med minsta ljusstyrka och bilden till ca 95 procent är nedsläckt. Rörelserna blir inte något som helst skarpare av PWM. Det är frekvensen som måste upp.

Jämför detta med 144 Hz-IPS-teknik som definitivt har mer tröghet i sin förändring jämfört med den här typen av OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta med "sample and hold" är ganska mycket ett logisk fallasi. Ser det ofta upprepas på forum att OLED skulle ha en "Sample and Hold"-problem och jag ser det repeteras så ofta att det börjar bli ett Argumentum ad nauseam

Problemet är 60 Hz. Rörelsen är för utbredd får att våra ögon ska uppfatta det som enhetlig, skarp rörelse. Titta på UFO-bilden där 240 Hz PWM med ljuset nedsläckt 50% av tiden inte gör bilden skarpare. Samma sak när man spelar spel med minsta ljusstyrka och bilden till ca 95 procent är nedsläckt. Rörelserna blir inte något som helst skarpare av PWM. Det är frekvensen som måste upp.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/56738?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTY3MzgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1NWYzZTVkMmU2Zjg2MGY2OTAzNjNmZGQ4NWRhNmQwYiJ9

Jämför detta med 144 Hz-IPS-teknik som definitivt har mer tröghet i sin förändring jämfört med den här typen av OLED.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/50372?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTAzNzIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI4ZTNhYzU0NTNlY2UyZmNkM2FkZDk0YTk2MGI0ZTBiZiJ9

Jo det är jag med på. Men för att få skarp bild i rörelse krävs mer än hög uppdatering. Det är ju därför vissa tillverkare började anamma ULMB. Den högre uppdatering hjälper säkert mer, men är i slutändan inte tillräcklig på grund av just Sample and hold tekniken. Men min tanke om att PVM fanns av detta skäl är ju bara spekulationer och har säkert inget som helst med saken att göra. Iofs kommer man upp i ännu högre frekvenser så kanske släckning av pixlar (alternativt bakgrundsbelysning) blir överflödigt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har skrivit bildtexten och den stämmer. Tänk på pixlar vs. subpixlar samt logiska pixlar (bildinnehåll) vs. fysiska pixlar i panelen.

Men guuuuuuuu, vad korkad jag är. Jag fick bara inte in i huvudet att du beskrev testbilden!
Jag var helt fokuserad på att du beskrev subpixlarna som de ser ut.
Då förstår jag helt vad du menar! Sorry för förvirringen!

Sidospår: Undrar varför blåa subpixeln har ett "offset" varannan pixel på det där viset?
Verkar lite onödigt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@elajt_1: ULMB handlar väldigt mycket om att dölja problemen med att responstiden i praktiken på många LCD:er är för hög.

Riktigt svar på hur möjligheterna får vi kanske först med en 120 Hz OLED-panel av den här typen.

Permalänk
Medlem

Nu har ju OLED funnits ett tag för laptops. Hoppas stationära skärmar i 24-30" klassen kommer snart. Dell har en men den verkar inte ens säljas i EU vad jag har sett. Dessutom är ju priset inte vad man helst betalar. Använder fortfarande Dell 2405

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Sidospår: Undrar varför blåa subpixeln har ett "offset" varannan pixel på det där viset?
Verkar lite onödigt...

Kan ha att göra med att det måste skjutas åt sidorna för att få plats med transistordelen. Ren spekulation.

Yes, det kan bli snurrigt med pixlar (som i bildinnehåll) som i pixlar (fysisk representation) och subpixlar som är den faktiska representationen av pixlar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Nog heter denna dator "Alienware 13 R3" och inte "Alienware R3"? R3 syftar vad jag vet på revisionen/versionen, typ Alienware 17 R4 som jag har liggande i någon garderob

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna om att köpa en OLED tv i samband med ett ps4 pro och hade då gärna sett att jag kunde koppla in datorn och använda tv'n som storbildsskärm när jag vill ha lite större arbetsyta.

Så, till att börja mig gläder det mig att se att en OLED panel som används till dator kan ha ett såpass framgångsrikt resultat. Men, går dessa framgångar att översätta på snarlikt vis till en OLED tv?

Jag har kikat på denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122 och hade velat koppla in den till min MacBook Pro (usb-c) utan att bilden ser ut som skit, såsom det gör på min 5år gamla HD LCD tv.

Någon som har provat detta? Just hur jag kopplar datorn till tv'n löser jag med en dockningsstation, det är kvaliten på bilden jag är fundersam över.

Ber om att bli förflyttad ifall posten är helt felplacerad från min sida, kompetensen i denna tråden var för stor för att jag skulle kunna motstå.

Väldigt bra recension för övrigt, som alltid!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Runqen: Finns fler på forumet om kör en OLED-TV som skärm till datorn, bland annat @improwise som har startat en tråd här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495911-oled-vs-gaming...

Macen behöver du koppla via någon form av HDMI-omvandlare som klarar 4K/60 Hz med full färgupplösning 4:4:4/RGB (18 Gbps/600 MHz) och det är väl största utmaningen: Att finna en med USB-C i enda änden och HDMI i andra. Omvandlare kapabel till detta fast med Mini Displayport finns, testades här:

https://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi...

Skrivet av Runqen:

hade velat koppla in den till min MacBook Pro (usb-c) utan att bilden ser ut som skit, såsom det gör på min 5år gamla HD LCD tv.

Edit: Vad har du för gammal TV? Ofta är dålig bild från dator en inställningsfråga, så vida inte TV:n på rent tekniskt plan är från 00-talet eller äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Runqen: Finns fler på forumet om kör en OLED-TV som skärm till datorn, bland annat @improvise som har startat en tråd här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495911-oled-vs-gaming...

Macen behöver du koppla via någon form av HDMI-omvandlare som klarar 4K/60 Hz med full färgupplösning 4:4:4/RGB (18 Gbps/600 MHz) och det är väl största utmaningen: Att finna en med USB-C i enda änden och HDMI i andra. Omvandlare kapabel till detta fast med Mini Displayport finns, testades här:

https://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi...

Edit: Vad har du för gammal TV? Ofta är dålig bild från dator en inställningsfråga, så vida inte TV:n på rent tekniskt plan är från 00-talet eller äldre.

Tom @ImproWise om man ska vara noga

Även här är en tråd på samma tema.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491042-anvanda-65-4k-...

Generellt tror jag 55" är ett mycket bättre val än 65" som helt enkelt är för stort och har för låg upplösning i förhållande till storleken (i detta något speciella sammanhang)

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Attans!

(Ändrade också till Alienware 13 R3 OLED i artikeln)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Runqen: Finns fler på forumet om kör en OLED-TV som skärm till datorn, bland annat @improwise som har startat en tråd här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495911-oled-vs-gaming...

Macen behöver du koppla via någon form av HDMI-omvandlare som klarar 4K/60 Hz med full färgupplösning 4:4:4/RGB (18 Gbps/600 MHz) och det är väl största utmaningen: Att finna en med USB-C i enda änden och HDMI i andra. Omvandlare kapabel till detta fast med Mini Displayport finns, testades här:

https://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi...

Edit: Vad har du för gammal TV? Ofta är dålig bild från dator en inställningsfråga, så vida inte TV:n på rent tekniskt plan är från 00-talet eller äldre.

Jag kikade igenom den tråden, kanonbra information! Tack!
Jag hade tänkt att använda en sådan här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3720329
Då hade jag ju kopplat macen till dockan och sedan hdmi från dockan till tv'n. Den dockan ska klara av att leverera 4k@60hz, men hur det är med färgupplösningen vet jag inte, det ser jag ingen information om. Men rent frekvensmässigt så skall väll en sådan docka fungera?

Tv'n jag har idag är någon Philips 42" 1080p från 2012 jag inte kan namnet på. Jag har inte avsikt att använda den ihop med datorn ändå, men jag tror att du har rätt i att det är en inställningsfråga snarare än hårdvara.

Skrivet av improwise:

Tom @ImproWise om man ska vara noga

Även här är en tråd på samma tema.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491042-anvanda-65-4k-...

Generellt tror jag 55" är ett mycket bättre val än 65" som helt enkelt är för stort och har för låg upplösning i förhållande till storleken (i detta något speciella sammanhang)

Tack, även där fanns massa kanonbra information.
Fick du bukt på dem där strecken du upplevde på oled skärmen när du använde den som monitor? Det du först trodde var pixlarna men som visade sig vara någonting annat?

Jag hade haft skärmen ca 60cm framför mig, tror du jag skulle få besvär med betraktningsvinklar eller något om jag skulle använda den 55" jag länkade ovan? Du skrev att du satt på ca 80cm avstånd ifrån din 65", kunde du utskilja pixlarna i panelen? Var det någonting som upplevdes störande?

Det verkar som om att det faktiskt kan vara ett alternativ att ha en OLED som datormonitor också, det är svårt för mig att rättfärdiga ett köp av det om jag bara skulle ha det när jag spelar ps4.. Men, nu verkar ju steken ha vänts, detta kanske kan bli hur ballt som helst!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Runqen:

Jag hade tänkt att använda en sådan här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3720329
Då hade jag ju kopplat macen till dockan och sedan hdmi från dockan till tv'n. Den dockan ska klara av att leverera 4k@60hz, men hur det är med färgupplösningen vet jag inte, det ser jag ingen information om. Men rent frekvensmässigt så skall väll en sådan docka fungera?

Tv'n jag har idag är någon Philips 42" 1080p från 2012 jag inte kan namnet på. Jag har inte avsikt att använda den ihop med datorn ändå, men jag tror att du har rätt i att det är en inställningsfråga snarare än hårdvara.

Kensington SD4600P har som så många andra produkter ingen tydlig specifikation om hur var och när HDMI fungerar med 4K och 60 Hz då det kan vara 4K/60 med reducerade färger (4:2:0) vilket har märklig effekt på datorgrafik. Lyckas inte hitta något gediget test som verifierar detta, dock en del användaromdömen som påpekar problem med att du inte får ut mer än 4K/30. Sådant kan beror på skärmen och/eller grafikkortet som används.

Philips-TV har normalt ett datorläge djupt nere i bildmenyerna. Aktiverar du det brukar det fungera betydligt bättre med att ansluta datorn. Overscan stängs av, bildinterpolering stängs av, galna skärpefilter stängs av etc. Dvs allt sådant som saboterar bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag kikade igenom den tråden, kanonbra information! Tack!
Jag hade tänkt att använda en sådan här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3720329
Då hade jag ju kopplat macen till dockan och sedan hdmi från dockan till tv'n. Den dockan ska klara av att leverera 4k@60hz, men hur det är med färgupplösningen vet jag inte, det ser jag ingen information om. Men rent frekvensmässigt så skall väll en sådan docka fungera?

Tv'n jag har idag är någon Philips 42" 1080p från 2012 jag inte kan namnet på. Jag har inte avsikt att använda den ihop med datorn ändå, men jag tror att du har rätt i att det är en inställningsfråga snarare än hårdvara.

Tack, även där fanns massa kanonbra information.
Fick du bukt på dem där strecken du upplevde på oled skärmen när du använde den som monitor? Det du först trodde var pixlarna men som visade sig vara någonting annat?

Jag hade haft skärmen ca 60cm framför mig, tror du jag skulle få besvär med betraktningsvinklar eller något om jag skulle använda den 55" jag länkade ovan? Du skrev att du satt på ca 80cm avstånd ifrån din 65", kunde du utskilja pixlarna i panelen? Var det någonting som upplevdes störande?

Det verkar som om att det faktiskt kan vara ett alternativ att ha en OLED som datormonitor också, det är svårt för mig att rättfärdiga ett köp av det om jag bara skulle ha det när jag spelar ps4.. Men, nu verkar ju steken ha vänts, detta kanske kan bli hur ballt som helst!

För att inte komma allt för långt ifrån ämnet i denna tråd rekommenderar jag att du postar de frågorna i någon av de nämnda trådarna, så inte dom som är intresserade av laptopen som sådan får allt för mkt som handlar om TV-apparater

Men kortfattat så kändes 65" ooptimalt av flera skäl men jag är sugen på att skaffa en 55" OLED att testa med också. I mitt fall har jag även 40"/43" monitorer som jag kan köra i 1:1 skalning med 4K, så för arbete och liknande vinner man inte så mkt på att ha samma upplösning i större format. Men för spel och film så är skillnaden enorm, så pass att jag lutar åt att jag föredrar att köra även FPS spel på en 60 hz OLED trots att jag har en 144 hz GSync monitor också. Men vidare diskussion om det tas nog med fördel på annan plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kensington SD4600P har som så många andra produkter ingen tydlig specifikation om hur var och när HDMI fungerar med 4K och 60 Hz då det kan vara 4K/60 med reducerade färger (4:2:0) vilket har märklig effekt på datorgrafik. Lyckas inte hitta något gediget test som verifierar detta, dock en del användaromdömen som påpekar problem med att du inte får ut mer än 4K/30. Sådant kan beror på skärmen och/eller grafikkortet som används.

Philips-TV har normalt ett datorläge djupt nere i bildmenyerna. Aktiverar du det brukar det fungera betydligt bättre med att ansluta datorn. Overscan stängs av, bildinterpolering stängs av, galna skärpefilter stängs av etc. Dvs allt sådant som saboterar bilden.

Ah, ja amazonkommentarerna vart inte helt bra. Fasen.

Efter lite sökande hittade jag denna: https://satechi.net/collections/usb-type-c/products/aluminum-... och den skall iaf leverera 60hz vid 4k och vara kompatibel med min dator. Så, den där hade väll iaf fungerat. Men hur det är med färgerna såsom du skrev innan vetifasen. Jag tror tyvärr man får chansa där för jag ser ingen information någonstans om huruvida dem stöder 4:4:4 osv.

Så Philips brukar alltså generellt fungera bättre när man kopplar dem till datorn? Jag är helt grön när det kommer till tv så jag har noll koll på tex overscan och spärpefilter. Det känns väldigt skönt att kunna bolla lite med dig/er som verkligen kan detta!

När jag sökte lite efter Philips OLED hittade jag denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3886180

Den verkar ju också vara en väldigt bra tv, kanske hade den vart ett bättre alternativ än LG'n jag först kikade på?
För om den har ett s.k datorläge kanske man kan anta att den lämpar sig bättre för att koppla till datorn än den andra jag kikade på. Så, det är isåfall om det finns nackdelar hos denna gentemot LG'n när det kommer till ps4 pro spelande. Såvitt jag kan se finns det dock ingenting som talar emot Philips tv'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För att inte komma allt för långt ifrån ämnet i denna tråd rekommenderar jag att du postar de frågorna i någon av de nämnda trådarna, så inte dom som är intresserade av laptopen som sådan får allt för mkt som handlar om TV-apparater

Men kortfattat så kändes 65" ooptimalt av flera skäl men jag är sugen på att skaffa en 55" OLED att testa med också. I mitt fall har jag även 40"/43" monitorer som jag kan köra i 1:1 skalning med 4K, så för arbete och liknande vinner man inte så mkt på att ha samma upplösning i större format. Men för spel och film så är skillnaden enorm, så pass att jag lutar åt att jag föredrar att köra även FPS spel på en 60 hz OLED trots att jag har en 144 hz GSync monitor också. Men vidare diskussion om det tas nog med fördel på annan plats

Helt rätt, jag har nog drivit tråden lite åt fel håll nu.

Men härligt att du är inne på det, det innebär ju att din upplevelse av det är minst sagt positiv!

Det gör mig än mer sugen på att testa detta!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Runqen: Samma svar kring Satechi-adaptern. Du måste läsa ett test. Detta eftersom tillverkaren inte talar tekniskt klarspråk och berättar vilken bandbredd som är möjlig:

18 Gbps/600 MHz = 4K/60 med full färgupplösning
9 Gbps/300 MHz = 4K/30 eller 4K/60 med reducerade färger

Båda dessa situationer rymmes inom HDMI 2.0-specen för övrigt. Därför är alla referenser till "HDMI 2.0" är precis lika meningslösa som "4K/60".