Blizzard meddelar att World of Warcraft Classic blir verklighet

Permalänk
Melding Plague

Blizzard meddelar att World of Warcraft Classic blir verklighet

Mer än ett decennium efter lanseringen spelas Blizzards World of Warcraft fortfarande av miljoner spelare. Somliga längtar dock tillbaka till spelets rötter och nu utannonseras ett klassiskt läge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite sent. Men en och annan kommer grina.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vill ha MapleStory Classic :^)

Permalänk
Medlem

Äntligen känner jag, det var på tiden. Jag började spela wow när wotlk släpptes och har känt att jag måste verkligen uppleva Vanilla. Är bara rädd av att jag inte kommer ha tid för spelet då jag är väl medveten hur tidskrävande det är jämfört med legion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Lite sent. Men en och annan kommer grina.

Nja, knappast sent. Vanilla privatservrar är större nu än någonsin. Nostralius, Elysium och Khronos för att nämna några. Nost har blivit nerstängda av Blizzard dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Wow! Wow! Wow! Oj! Wow! Äntligen!!!!

Permalänk

Nostalrius teamet påverkade visst blizzard trots allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Nja, knappast sent. Vanilla privatservrar är större nu än någonsin. Nostralius, Elysium och Khronos för att nämna några. Nost har blivit nerstängda av Blizzard dock.

Elysium dog nyligen att korrupt ledarteam så att blizzard tar tag i detta så vi får en stabil leverantör där man vågar satsa lite är ett stort plus

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

"You think you know what you want, but you don't..."

Kul att de ändrade attityd iaf.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Äntligen känner jag, det var på tiden. Jag började spela wow när wotlk släpptes och har känt att jag måste verkligen uppleva Vanilla. Är bara rädd av att jag inte kommer ha tid för spelet då jag är väl medveten hur tidskrävande det är jämfört med legion.

Oh ja, minns när man började spela WoW, några veckor efter lanseringen...

När man ser tillbaka på det så var det inte alls roligt jämfört med hur WoW var för några versioner sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Nja, knappast sent. Vanilla privatservrar är större nu än någonsin. Nostralius, Elysium och Khronos för att nämna några. Nost har blivit nerstängda av Blizzard dock.

Piratservrar är "stora" för att folk inte vill betala för att spela. Appropå stora, hur många användare tror du det rör sig om? Ett par tusen, kanske tio tusen? WoW har ändå 5-10 miljoner användare.

Permalänk
Inaktiv

Dags att flytta hem till mammas källare igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vill ha MapleStory Classic :^)

https://maplestory.global

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Spelade bara vanilla några veckor innan BC och hann inte ens dinga 60. Jag tror verkligen att det ligger något i min upplevelse av hur Blizzard kontinuerligt "förstörde" spelet genom att försöka göra casuals nöjda. Samtidigt så förstår jag också att man inte bara kunde låta spelet stagnera, för då hade man tvivelsutan haft svårt att bara behålla storleken på spelarbasen. Och Blizzard är inte ett välgörenhetsföretag...

Men, det finns ett stort men också. En stor del i det hela för mig och många med mig, tror jag är att man helt enkelt växte upp. Nostalgins skimmer över vanilla/BC eller när man nu tyckte att WoW peakade, kommer man sannolikt inte kunna återuppleva idag, så många år senare. En snabb ljuv återförening visst... men lågan lär falna snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Piratservrar är "stora" för att folk inte vill betala för att spela. Appropå stora, hur många användare tror du det rör sig om? Ett par tusen, kanske tio tusen? WoW har ändå 5-10 miljoner användare.

Håller inte med om din tes, kanske gällande privatserver där expansionen är legion, men att nostalrius och elysium m.m. är så pass stora beror mycket på att folk vill lira vanilla, kanske för att dom aldrig gjort det innan eller för att dom gjort det förut och tycker att det var bättre än hur det ser ut i dagsläget.
Tror säkert att väldigt många av WoWs spelarbas skulle börja spela detta men absolut inte en majoritet.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Oh shit oh shit oh shit!

Vad ska man spela nu..... Warrior, Rogue, Warlock, hunter.... Hmmm minns inte vad som var roligast i vanilla (pvp) Måste ju nå rank 14

Permalänk
Medlem

Shit var bra detta var!
Hoppas Roguesen blir som förr, Jag brukade dominera DPS i 40 man Molten Core i mina yngre dar

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.
Jag började spela våren 2004 och lade av innan första expansionen. Jag började spela först igen med expansionen för Pandaria men tyckte att allt det nya var tråkigt. Testade sedan Draenor och blev ännu mer besviken och lade ned det direkt.
Nu i våras testade jag Elysium och nu äntligen så blev det kul igen.
Dock tycker jag att blizz är sent ute, hade de haft en vanilla när jag började med elysium så hade jag gladeligen kört officiellt men nu är jag nära lvl 55 och känner inte för att börja om. Det tar för djävla mycket tid. Jag vill bara återuppleva de tidiga dagarna med Scholo, Strat och UBRS.

@Oliver91:
Den lever vidare som Lights Hope med allt intakt

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen inte detta kommer funka.
Människor har en tendens o älska saker som dött ut. Bara för att WoW kommit så långt o saker o ting har ändrats så säger man alltid, "Om det ändå vore som förr, hade jag vunnit, eller hade jag inte dött".

Saken är den att vi gör saker och ting bättre än vad det egentligen var.
Rent ut sagt så är inte Classic wow så jävla bra, speciellt idag. Den var grym då men då fanns också inte mycket annat. Idag, 2017 finns ju allt mellan himmel o jord när det kommer till spel och sånt.

Tror verkligen inte på detta.. Hoppas jag har fel.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Lite sent. Men en och annan kommer grina.

Tiotusentals spelare kör ju på Kronos & Elysium (Light's Hope)?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Elysium dog nyligen att korrupt ledarteam så att blizzard tar tag i detta så vi får en stabil leverantör där man vågar satsa lite är ett stort plus

Light's Hope är ju uppe? Elysium var nere i typ 30 timmar, vet inte varför folk säger att den är död-

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Jag tror verkligen inte detta kommer funka.
Människor har en tendens o älska saker som dött ut. Bara för att WoW kommit så långt o saker o ting har ändrats så säger man alltid, "Om det ändå vore som förr, hade jag vunnit, eller hade jag inte dött".

Saken är den att vi gör saker och ting bättre än vad det egentligen var.
Rent ut sagt så är inte Classic wow så jävla bra, speciellt idag. Den var grym då men då fanns också inte mycket annat. Idag, 2017 finns ju allt mellan himmel o jord när det kommer till spel och sånt.

Tror verkligen inte på detta.. Hoppas jag har fel.

Finns ju tiotusentals spelare på Vanilla privatservrar redan? Vad pratar du om? De finns hundratals raiding guilder

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Blandade känslor. Misstänker att det kommer bli en hel del diskussion om lite features hit o dit som man ändå vill ändra på. Ska ex. Paladin fortfarande vara buffbots? Kommer folk rolla dem och acceptera att endgame för dem är kasst, för det är "autentisk vanilla". På mmo-c har man redan börjat diskutera collections-systemet, uppdaterade modeller etc. Min gissning är att Blizzard kommer gå med så få förändringar som möjligt.

Som en som fortfarande spelar regelbundet så oroar jag mig för en community split som kommer skaka om guilds osv. Såna var iofs väldigt vanliga förut när Blizzard ändrade raid-storlekarna men sedan Cata har det varit rätt så lugnt ändå.

Skrivet av ojz0r:

Det var på tiden.
Jag började spela våren 2004 och lade av innan första expansionen. Jag började spela först igen med expansionen för Pandaria men tyckte att allt det nya var tråkigt. Testade sedan Draenor och blev ännu mer besviken och lade ned det direkt.
Nu i våras testade jag Elysium och nu äntligen så blev det kul igen.
Dock tycker jag att blizz är sent ute, hade de haft en vanilla när jag började med elysium så hade jag gladeligen kört officiellt men nu är jag nära lvl 55 och känner inte för att börja om. Det tar för djävla mycket tid. Jag vill bara återuppleva de tidiga dagarna med Scholo, Strat och UBRS.

@Oliver91:
Den lever vidare som Lights Hope med allt intakt

Givet hur mycket storm och korruption som skett i ledningen med Elysium och Nostalrius innan så tror jag ändå den breda skaran av de som sökt sig till privat "Blizzlike" vanilla realms hellre kommer söka sig till Blizzards officiella. Så de slipper förlora allt en gång till

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hagge:

Jag tror verkligen inte detta kommer funka.
Människor har en tendens o älska saker som dött ut. Bara för att WoW kommit så långt o saker o ting har ändrats så säger man alltid, "Om det ändå vore som förr, hade jag vunnit, eller hade jag inte dött".

Saken är den att vi gör saker och ting bättre än vad det egentligen var.
Rent ut sagt så är inte Classic wow så jävla bra, speciellt idag. Den var grym då men då fanns också inte mycket annat. Idag, 2017 finns ju allt mellan himmel o jord när det kommer till spel och sånt.

Tror verkligen inte på detta.. Hoppas jag har fel.

Jag spelar TBC Priv nu raidar 4 gånger i veckan bästa guild på warmane

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Man kan säga vad som helst, blablabla. Men att sno ihop en 40manna-raid till Onyxia, med folk som inte kommer från random server xyz, utan som du känner till lite om, är något visst. Ojoj, personer i det här guildet har nu fyra epics på sin tank. Respekt.
Inte det här valsandet med "spela i en random grupp med folk som du inte känner, utan att säga ett ord eller koordinera något, bara steamrolla i en kvart så att man hinner steka korv, betala räkningar, städa och handla eller whatever normies gör". Det är en skit spelfilosofi. Folk gillade Vanilla WoW för att det kostade något från dem. Och till dem som säger att wow fortfarande kostar, visst, om du är i 99e percentilen guilds. För resten handlar det bara om att hitta random grupper för skitinstanser och få en liten chans att höja sin ilvl med 0.2%.

Vanilla Wow är en upplevelse. Det handlar mera om skill och kontakter och hårt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Finns ju tiotusentals spelare på Vanilla privatservrar redan? Vad pratar du om? De finns hundratals raiding guilder

Skrivet av tvelander:

Jag spelar TBC Priv nu raidar 4 gånger i veckan bästa guild på warmane

Privat och Officiella är inte samma sak.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hagge:

Privat och Officiella är inte samma sak.

Ja det vet vi och?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Dags för Grand Marshal kanske, blev bara Field Marshal back in the day.

Permalänk
Medlem

Spelat sen launch, många goda minnen från Vanilla, TBC och Wrath. Kommer absolut spela på 'classic' men jag känner mig lite tveksam, raids kommer vara för enkelt misstänker jag. Just nu är ju WoW bättre än på många år så har även höga förväntningar på nästa expansion.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Piratservrar är "stora" för att folk inte vill betala för att spela. Appropå stora, hur många användare tror du det rör sig om? Ett par tusen, kanske tio tusen? WoW har ändå 5-10 miljoner användare.

Överlag har privatservrar långt över miljonen aktiva spelare dagligen. Bara Nostrailus(vanilla) hade över 100k aktiva spelare. Över 700k skapade konton. Rekordet på Nost med aktiva spelare samtidigt online är över 10k, bra mycket mer än på officiella servrar.
En riktig realm(server) under vanilla låg mellan 2-5k spelare online samtidigt.
När man till och med kan köpa kinesguld på privatservrar, då vet man att det är stort.

Skrivet av Hagge:

Rent ut sagt så är inte Classic wow så jävla bra, speciellt idag. Den var grym då men då fanns också inte mycket annat. Idag, 2017 finns ju allt mellan himmel o jord när det kommer till spel och sånt.

Tror verkligen inte på detta.. Hoppas jag har fel.

Classic var bra och är bra. Vi är många som fortfarande spelar. Folk pratar om hur svårt och långsamt spelet var, det stämmer inte. Idag har folk mer kunskap och erfarenhet vilket gör spelet lättare.

Frågan är om Blizzards försök blir bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)