Microsoft: "Efterfrågan på Xbox One X är mycket hög"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Efterfrågan på Xbox One X är mycket hög"

Lanseringen av den högpresterande Xbox One X närmar sig med stormsteg och efterfrågan är enligt Microsoft mycket hög, något som kan komma att påverka tillgången.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ekar vad alla andra säger över hela internetet. Den är snygg, kraftfull, kompakt och sett till det hyfsat prissatt. Men den spelar bara Xbox-spel

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Microsoft säger.. Alltså inget fel på konsolen och den kommer säkert bli en populär julklapp, men hur många äldre som har pengar att köpa en konsol när de vill har inte redan köpt en konsol från denna generation om de ville ha en. Att uppgradera känns lite sådär..

Skrivet av Teddis:

Ekar vad alla andra säger över hela internetet. Den är snygg, kraftfull, kompakt och sett till det hyfsat prissatt. Men den spelar bara Xbox-spel

Jag har hört många säger följande:
Den är snygg, kraftfull, kompakt och sett till det hyfsat prissatt. Men den kan bara köra spel

Permalänk
Medlem

inte någonstans, inte hört en enda som bokat eller kommer köpa.

Alla har redan ps4, ingen vill spela själv på xbox för några extra pixlar.
Tror inte xbox kan rädda upp denna generationens konsol på något sätt i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

inte någonstans, inte hört en enda som bokat eller kommer köpa.

Alla har redan ps4, ingen vill spela själv på xbox för några extra pixlar.
Tror inte xbox kan rädda upp denna generationens konsol på något sätt i sverige.

Inte en enda av mina vänner ( som jag vet spelar ) har PS4 utan de kör Xbox. Och några av dessa planerar att uppgradera till One X. Dessutom försöker ju microsoft få till så man kan spela mellan Xbox pc och Switch så särskilt ensamt blir det inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

One X blir en uppgradering för min del då jag köpte ett One S förra året på black Friday. Sålde det i somras med förlust på 200:- så grät inte blod.
Gillar samtliga konsoler, och äger alla tre.
Dock kommer jag i fortsättningen köra de spelen som är multiplattform på Xboxet

Ett rejält prestandaknippe för vettig pengar, plus att man får UHBD

Sammanfattningsvis tror jag one x blir en succé för Microsoft

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

på tok för dyr, jag som tyckte ps4 pro för lite över 4000 var dyrt.. nä galenskaper för en konsoll.. köpte innan en ps4 slim för 1990 och det är den bästa dealen jag gjort på länge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte en enda av mina vänner ( som jag vet spelar ) har PS4 utan de kör Xbox. Och några av dessa planerar att uppgradera till One X. Dessutom försöker ju microsoft få till så man kan spela mellan Xbox pc och Switch så särskilt ensamt blir det inte.

Det där med crossplay är något man tror på när man ser det.

Flera spelutvecklare har gått ut med information att de vill köra crossplay men att det är MS och Sony som sätter emot, Sony har väl officiellt sagt att de inte vill ha crossplay även om det var (kanske är fortfarande ) möjligt att spela t.ex. rocket league mellan PS4 och PC.

Utvecklarna av ARK Survival evolved har ju sagt att de har kört internt och det fungerar utmärkt, men med tanke på hur dåligt spelet flyter på alla plattformar så vet jag inte vad deras bild av utmärkt är men citat:

"Technically it's doable," continued Stieglitz. "There's nothing preventing it. And yes, we have it running internally. We think it's cool and we would like to make it happen, so if the policies change we'd like to be first in line to turn it on. It honestly would not take us more than a few days to enable it."

Permalänk
Medlem

Microsoft har tydligen arbetat mycket med att förbättra Ultra HD/Ultra HD Blu-rays i denna apparat, och deras "Planning Director" (Penello?) har i flera intervjuer visat på god förståelse för just det fysiska mediet som sådant. Det är ju bra. Av flera olika anledningar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

inte någonstans, inte hört en enda som bokat eller kommer köpa.

Alla har redan ps4, ingen vill spela själv på xbox för några extra pixlar.
Tror inte xbox kan rädda upp denna generationens konsol på något sätt i sverige.

Instämmer, har ej hört nåt om denna version.
För det är just vad konsoler har blivit "versioner" utan den gamla genuina känslan.
Nes, Snes, N64, PS2, Wii, PS4 är dom sanna stegen allt imellan har varit nån udda filler.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

på tok för dyr, jag som tyckte ps4 pro för lite över 4000 var dyrt.. nä galenskaper för en konsoll.. köpte innan en ps4 slim för 1990 och det är den bästa dealen jag gjort på länge..

Tycker snarare det är ett alldeles rimligt pris med tanke på att det är en konsol och vad du får till förhållandevis vad kostnaden skulle bli om du skulle bygga en PC med liknande prestanda inkl. OS och 12GB DDR5 grafikminne, lycka till att hitta ett dagsfärsk grafikkort med 12GB DDR5 som levererar spel i 4K för under 5000:-

Sen tycker jag allmänt att det är rätt lustigt hur en del människor klagar över priserna på konsoler men är beredda att betala 6-10k för en mobil som de har i max ett till två år.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Det är lätt att övertyga okunniga 12 åringar att en konsol som kostar 5000kr kan köra native 4K med hög frame-rate.

Nej tack Microsoft, konsolen kan knappt köra 1440p i 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det där med crossplay är något man tror på när man ser det.

Flera spelutvecklare har gått ut med information att de vill köra crossplay men att det är MS och Sony som sätter emot, Sony har väl officiellt sagt att de inte vill ha crossplay även om det var (kanske är fortfarande ) möjligt att spela t.ex. rocket league mellan PS4 och PC.

Utvecklarna av ARK Survival evolved har ju sagt att de har kört internt och det fungerar utmärkt, men med tanke på hur dåligt spelet flyter på alla plattformar så vet jag inte vad deras bild av utmärkt är men citat:

"Technically it's doable," continued Stieglitz. "There's nothing preventing it. And yes, we have it running internally. We think it's cool and we would like to make it happen, so if the policies change we'd like to be first in line to turn it on. It honestly would not take us more than a few days to enable it."

Crossplay mellan playstation och Xbox lär inte hända eftersom sony inte vill tillåta det. Men mellan PC och Xbox samt switch (tror jag) finns ju redan spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evanswachtz:

Det är lätt att övertyga okunniga 12 åringar att en konsol som kostar 5000kr kan köra native 4K med hög frame-rate.

Nej tack Microsoft, konsolen kan knappt köra 1440p i 60fps.

Så du menar att ett Gtx 1070/Vega 56 inte klarar 60fps i 1440p?

Du behöver nog läsa på lite mer innan du uttalar dig nästa gång.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K@Stock på Custom Loop, ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO, 32GB, Powercolor 6950XT Red Devil, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evanswachtz:

Det är lätt att övertyga okunniga 12 åringar att en konsol som kostar 5000kr kan köra native 4K med hög frame-rate.

Nej tack Microsoft, konsolen kan knappt köra 1440p i 60fps.

Hehe, konsolen är knappt släppt och när det kommer till 4K finns det väl inga lättdrivna spel i 4K överhuvudtaget oavsett spelplattform. Tycker det är perfekt att Konsolerna börjar få kapacitet för att kunna leverera spel med HDR och 4K för det gynnar ju även oss PC spelare då speltillverkarna blir tvungna att skruva lite på sina grafikmotorer för att få ut en bra upplevelse i 4K.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Tycker snarare det är ett alldeles rimligt pris med tanke på att det är en konsol och vad du får till förhållandevis vad kostnaden skulle bli om du skulle bygga en PC med liknande prestanda inkl. OS och 12GB DDR5 grafikminne, lycka till att hitta ett dagsfärsk grafikkort med 12GB DDR5 som levererar spel i 4K för under 5000:-

Sen tycker jag allmänt att det är rätt lustigt hur en del människor klagar över priserna på konsoler men är beredda att betala 6-10k för en mobil som de har i max ett till två år.

Du vet att i en pc har vi ofta mellan 4-32 ddr4 och upp till 11 gddr5. Så jämför 8gb ddr4 + 4gb gddr5 så kommer du närmre sanningen eftersom konsolen delar 12gb över arbetsminne och grafikminne. Men ja en pc som kan köra 4k 30-60 fps med samma grafikinställningar är väl hur det ska jämföras. På en pc kan du dock spela steam spel, VR och även jobba.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De säger att den säljer jättebra och sedan att den säljer precis vad de beräknat. Vad de pratat om innan är att de inte förväntar sig sälja så många pga priset utan att det är för hardcore av hardcore. De nämner dessutom inte nummer och vill inte jämföra med andra konsoler vilket de gjort om siffrorna verkligen var bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Du vet att i en pc har vi ofta mellan 4-32 ddr4 och upp till 11 gddr5. Så jämför 8gb ddr4 + 4gb gddr5 så kommer du närmre sanningen eftersom konsolen delar 12gb över arbetsminne och grafikminne. Men ja en pc som kan köra 4k 30-60 fps med samma grafikinställningar är väl hur det ska jämföras. På en pc kan du dock spela steam spel, VR och även jobba.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så
Fast konsoler är ju mer riktat för dem som redan har en pc/laptop och vill kunna få en bra spelmaskin med bra prestanda på ett smidigt sätt till en rimlig prislapp och har svårt att tänka mig att man kommer undan med samma prislapp om man vill få samma förutsättningar i prestanda med en PC.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att man har en skräp-cpu. Nä konsol köpte man ju för att köra splitscreen och ha en liten fin billig mediamaskin, inte direkt vad man tänker sig om man har höga krav på prestanda i spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackie:

Tycker snarare det är ett alldeles rimligt pris med tanke på att det är en konsol och vad du får till förhållandevis vad kostnaden skulle bli om du skulle bygga en PC med liknande prestanda inkl. OS och 12GB DDR5 grafikminne, lycka till att hitta ett dagsfärsk grafikkort med 12GB DDR5 som levererar spel i 4K för under 5000:-

Sen tycker jag allmänt att det är rätt lustigt hur en del människor klagar över priserna på konsoler men är beredda att betala 6-10k för en mobil som de har i max ett till två år.

Kan diskuteras..då ett GTX1060 6GB verkar prestera bättre eller lika bra i vissa spel som Xbox X..och där har ju inte GTX1060 mer än 6GB..mer vRAM betyder inte alltid bättre, tvärtom..mer vRAM kan betyda lösare timings på vRAM-modulerna.

Sen kan man ju även diskutera om man kan klassa Xbox X prestanda i 4K som acceptabel...även mitt GTX970 klarar av att leverera 20-30FPS under medium/high setting samt 4K, med vissa effekter avslagna eller nere på ''lowest''..

Men ja, 12GB GDDR5 för dess pris är en rätt bra deal om man skulle kunna utnyttja det..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Problemet är ju att man har en skräp-cpu. Nä konsol köpte man ju för att köra splitscreen och ha en liten fin billig mediamaskin, inte direkt vad man tänker sig om man har höga krav på prestanda i spel.

Tycker PS4 Pro klarar av alldeles utmärkt att leverera snygga spel i 4K/HDR trots sin "värdelösa" CPU som "bara" hanterar 4.12 tflops gentemot nya One X som hanterar nästa 2 tflops mer (6 tflops). Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hänger det på speltillverkarna hur bra prestandan blir på plattformarna vilket även kommer att gynna oss pc gamers. Det är bara att ta en titt på det fantastiskt snygga spelet Horizon Zero Dawn som är en fröjd för ögat i 4K med HDR på en OLED TV.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Tycker snarare det är ett alldeles rimligt pris med tanke på att det är en konsol och vad du får till förhållandevis vad kostnaden skulle bli om du skulle bygga en PC med liknande prestanda inkl. OS och 12GB DDR5 grafikminne, lycka till att hitta ett dagsfärsk grafikkort med 12GB DDR5 som levererar spel i 4K för under 5000:-

Nu används ju GDDR5 minnet i One X till mer än bara grafik (eftersom minnet delas mellan CPU och GPU i konsolerna) så det är ju inte nödvändigt att hitta ett 12 GB grafikkort för att ta fram en jämförbar produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

De borde låta folk med gamingdator köra alla xboxsspel utan begränsningar som ett alternativ också och på så sätt sälja flera spel.

Eller tjänar de så mycket på att sälja konsoler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kan diskuteras..då ett GTX1060 6GB verkar prestera bättre eller lika bra i vissa spel som Xbox X..och där har ju inte GTX1060 mer än 6GB..mer vRAM betyder inte alltid bättre, tvärtom..mer vRAM kan betyda lösare timings på vRAM-modulerna.

Sen kan man ju även diskutera om man kan klassa Xbox X prestanda i 4K som acceptabel...även mitt GTX970 klarar av att leverera 20-30FPS under medium/high setting samt 4K, med vissa effekter avslagna eller nere på ''lowest''..

Men ja, 12GB GDDR5 för dess pris är en rätt bra deal om man skulle kunna utnyttja det..

Även ett 1060 6 GB kostar cirka 2800 kr. Mer än hälften av vad dett xbox one x kostar med andra ord. Och då saknas cpu, internminne, chassi, nätagg, hårddisk, windowslicens, osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Även ett 1060 6 GB kostar cirka 2800 kr. Mer än hälften av vad dett xbox one x kostar med andra ord. Och då saknas cpu, internminne, chassi, nätagg, hårddisk, windowslicens, osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Och Bluray med UHD-stöd.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste Microsoft börja satsa på exklusiva spel om det ska vara värt att investera i. Nä Microsoft, börja i rätt ände då maskinen ni byggt ändå verkar väldigt kompetent.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Problemet är ju att man har en skräp-cpu. Nä konsol köpte man ju för att köra splitscreen och ha en liten fin billig mediamaskin, inte direkt vad man tänker sig om man har höga krav på prestanda i spel.

5000 är ju inga pengar, så nog är den billig.

Men om man har tajt med cash så lär man kunna hitta xbox one s för 1500 under BF och/eller mellandagsrean

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gabriel15:

De borde låta folk med gamingdator köra alla xboxsspel utan begränsningar som ett alternativ också och på så sätt sälja flera spel.

Eller tjänar de så mycket på att sälja konsoler?

De tjänar förmodligen bra mycket mer pengar på licenserna. Men visst, har de ett slutet ekosystem för PC som de också har är det bra mycket mer pengar i fickan för Microsoft. Hårdvarumässigt tjänar de förmodligen inte så mycket pengar på konsolen i sig men däremot mer på tillbehör och dylikt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Även ett 1060 6 GB kostar cirka 2800 kr. Mer än hälften av vad dett xbox one x kostar med andra ord. Och då saknas cpu, internminne, chassi, nätagg, hårddisk, windowslicens, osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Shamzin:

Och Bluray med UHD-stöd.

Meh, oftast behövs det bara ett nytt grafikkort och koppla in i din nuvarande dator..Även ett begagnat 390X med 8GB skulle varit en bra kandidat till 4K spelning..för ~1500:- begagnat.

Samt man kan tanka ner eller streama 4K filmer numera..

Annars kan man säga..du måste köpa en UHD TV, ny soffa och nytt TV'bord osv osv till ditt nya Xbox X..En UHD-Tv kostar väl 20000:- om man ska ha en bra med HDR? Så ingen ide att ta sig in på de spåret

Större chans att man redan har en PC hemma än vad man har en UHD-TV.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

på tok för dyr, jag som tyckte ps4 pro för lite över 4000 var dyrt.. nä galenskaper för en konsoll.. köpte innan en ps4 slim för 1990 och det är den bästa dealen jag gjort på länge..

Hmm PS4 Pro har ju dubbelt så kraftfull GPU och högre klockad CPU + HDR och säkert något annat som jag inte har koll på. Inte konstigt att den är dubbelt så dyr eller? Sen kan man givetvis ändå tycka 4000 är mycket för ett tv-spel, men det är ju samtidigt lite pengar om man jämför med vad vissa av grafikkorten kostar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.