FZ testar Microsoft Xbox One X

Permalänk
Melding Plague

FZ testar Microsoft Xbox One X

Microsoft tar upp kampen mot Sonys Playstation 4 Pro med Xbox One X, vilken marknadsförs som världens kraftfullaste spelkonsol. SweClockers syskonsajt har testat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Låt konsoll kriget börja.

Ska bli väldigt intressant och se vad som händer nu när PS4 PRO har en riktig konkurrent.

Nintendo Switch kommer givetvis sälja bra nu under sin första jul men om en prisdumpning sker på de vanliga PS4 o XBONE kan det skära in in Switch försäljningen nästa år.

Frågan är om Microsoft kommer kunna kapa åt sig marknadsandelar med ett högt pris eller om de kommer ligga lika långt efter Sony fortsättningsvis.

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte poängen med konsoler längre.

Jaja kul att konsolentusiasterna kan betala några tusingar för att spela på lite högre upplösning iaf.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Synd att 60 FPS fortfarande inte prioriteras. Kanske nästa generation med förmodade ZEN kärnor på processorsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske dags att bygga konsoler med riktiga komponenter.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag tycker det är grymt at ni gör en egen sammanfattning istället för att fullänka till FZ. Det må vara ägt av samma bolag, men sålänge forumen inte är sammansnälta blir det fullkomligt värdelöst när ni fullänkar, så stort tack för att ni inte gjort det den här gången. Trevlig helg!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av bsk!:

Förstår ärligt talat inte poängen med konsoler längre.

Jaja kul att konsolentusiasterna kan betala några tusingar för att spela på lite högre upplösning iaf.

Jag använder min xbox främst till spel med splitscreen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Synd att 343i förstörde Halo.
Halo är det enda som fått mig att köpa Xbox :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Förstår ärligt talat inte poängen med konsoler längre.

Jaja kul att konsolentusiasterna kan betala några tusingar för att spela på lite högre upplösning iaf.

Poängen är att köpa fast hårdvara till en billigt pris. Fördelarna med detta är att spel blir lättare att optimera (fast hårdvara) och tro det eller ej men en stor majoritet av människor orkar faktiskt inte bygga en egen dator. Kan även tillägga att många av dessa har felaktiga åsikter om hur dyrt/svårt det är att bygga en egen dator.

Så det finns en giltig orsak till varför konsoler fortfarande existerar, vilket dem förmodligen kommer att göra en bra bit framöver då exempelvis Sony och Nintendo satsar väldigt mycket pengar på just exklusiva titlar.

Permalänk

"Xbox är i desperat behov av egna starka namn. En Mario eller Link, en Drake eller Kojima." vad ens är det för kommentar? hört talas om HALO, GEARS OF WAR, FORZA ETC ETC...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Synd att 60 FPS fortfarande inte prioriteras. Kanske nästa generation med förmodade ZEN kärnor på processorsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast du kan ju välja mellan 4K och 60 FPS med all grafisk lull-lull, så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Poängen är att köpa fast hårdvara till en billigt pris.

Sett över konsolens liv så blir det nog inte så mycket billigare. Konsolspel kostar väl ett par hundra till några hundra mer än PC-versionen beroende på hur man köper PC-spelen? Men visst, man behöver inte hosta upp lika mycket på en gång när man köper konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Fast du kan ju välja mellan 4K och 60 FPS med all grafisk lull-lull

Det enda som duger är båda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skönt att man har både PS4 Pro, gaming PC, Xbox One och har förbeställt Xbox One X. Slipper tänka på exklusiva titlar och kan köpa spelen till det som passar mig bäst om de släpps till flera plattformar. Saknas egentligen bara en Switch men det kanske blir en på black friday...

Permalänk
Medlem

Jag har så svårt för konsoler nuförtiden, jag spelar så lite, men man vill ju ändå spela online de gånger man ska göra det. Och att betala en kostnad för det känns inte riktigt okej

Visa signatur

/Prizm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ophe:

Sett över konsolens liv så blir det nog inte så mycket billigare. Konsolspel kostar väl ett par hundra till några hundra mer än PC-versionen beroende på hur man köper PC-spelen? Men visst, man behöver inte hosta upp lika mycket på en gång när man köper konsol.

Kolla den genomsnittliga kundvagnen på Sweclockers så blir det absolut billigare. Mycket billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade jag varit på jakt efter en spelmaskin idag så hade den varit högintressant. Många som mig som vill ha separata datorer för media, spel och jobb.

Fast utan play anywhere hade den såklart gått bort. Vägra stödja exklusiva titlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Låt konsoll kriget börja

Ska bli väldigt intressant och se vad som händer nu när PS4 PRO har en riktig konkurrent.

Kanske att Pro går ner $50/50€. Om den nu går ner alls, inte säkert.

Iövrigt händer det nog inte så mkt utan en överväldigande majoritet av köparna kommer försätta köp bas Xbox och bas PS4 (eller Switch).

Men sure, One X kommer iaf säkerligen, initialt, sälja slut helt och hållet. Men det lär ha beskedlig effekt på "kriget".

Permalänk
Medlem

Finns det något skäl till att uppgradera till Xbox One X från en One S om man INTE planerar att spela i mer än 1080p?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Konsol när det finns PC.......usch

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Sett över konsolens liv så blir det nog inte så mycket billigare. Konsolspel kostar väl ett par hundra till några hundra mer än PC-versionen beroende på hur man köper PC-spelen? Men visst, man behöver inte hosta upp lika mycket på en gång när man köper konsol.

Ja console spel brukar kosta mer. Sen så hur ofta byter man dator delar mot vad man byter console?

Har kvar den feta PS3an med 40gb än. Fungerar fortfarande sen den släpptes .
Så ska man se det hur mycket man kan behöva slösa på nya delar mot vad man betalar för 1 console och kunna spela alla spel utan att behöva uppgradera så är console bättre.

Men PC har ju allt som inte Console har.. hög fps, bättre delar mer spel .. etc etc.
Men man sparar så otoligt mycket på att köpa en console och så kan man spela alla spel utan att upgradera delar.
Så om det hade blivit som med PS3an och xbox 360 så hade man sparat många tusen lappar varje år på att spela på console..
Om de inte spottar ut nya consoler.

Så det är ju valfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Finns det något skäl till att uppgradera till Xbox One X från en One S om man INTE planerar att spela i mer än 1080p?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilket/vilka? Utveckla gärna, jag funderar nämligen om att uppgradera just nu men osäker om det är värt att göra detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

"Xbox är i desperat behov av egna starka namn. En Mario eller Link, en Drake eller Kojima." vad ens är det för kommentar? hört talas om HALO, GEARS OF WAR, FORZA ETC ETC...

Inte riktigt samma glans på dem år 2017 som de hade 2007 dock och de lär inte locka så många nya tittare om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vilket/vilka? Utveckla gärna, jag funderar nämligen om att uppgradera just nu men osäker om det är värt att göra detta.

Bättre grafik.

Högre upplösning, mindre flimmer, bättre texturer, bättre texturfiltrering, jämnare frame-rate etc. Och dessutom snabbare laddning.

För de flesta ägare (dvs de med normalstor tv och typiskt vardagsrumsavstånd) har nedskalningen till 1080p ganska beskedlig effekt.

HDR (som i praktiken nästan bara kan fås från en 4K display, fast det inte har nått med upplösning att göra) är förvisso synd att missa men långt ifrån alla 4K tvs är lämpliga för HDR så inte heller där är "har inte 4K display" argumentet i sig nödvändigtvis nån större relevans. Edit: Du kom från S ja, då är inte HDR nått argument.

Låt oss säga att du nyttjar X fördel över S till 80% fastän om du bara har en 1080p display. Givetvis ingen exakt siffra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vilket/vilka? Utveckla gärna, jag funderar nämligen om att uppgradera just nu men osäker om det är värt att göra detta.

Supersampling och kortare laddtider t ex.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag använder min xbox främst till spel med splitscreen.

Samma här, synd att många stora spelutvecklare verkar ha prioriterat bort det. Många goda minnen med MW2 och Halo!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Supersampling och kortare laddtider t ex.

Supersampling och lite bättre texturer hade varit trevligt, men kan man inte förbättra laddningstiderna genom att installera en SSD i Xbox One S?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

De behöver:

Fable!!!!
Halo
Banjo Kazooie
Perfect Dark?
Jet Set Radio?
Jade Empire?
Forza

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Supersampling och lite bättre texturer hade varit trevligt, men kan man inte förbättra laddningstiderna genom att installera en SSD i Xbox One S?

Det borde väl gå, men har inte hört om någon som gjort det på X ännu. Vet inte om disken är enkel satakoppling. Fast iom att spelen snittar på 100 GB i storlek, så vill du väl ha 1 TB och dessa ssd kostar en del.

Laddtiderna har minskat jämfört mot One:

Visa signatur

Gammal gubbe