Firefox gör det svårare för webbplatser att spåra användare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Jag har valt N versionen just för att jag inte vill ha skräpet så som Windows musik och videospelare. Det är märkligt att Chrome fungerar så bra med den versionen också, aldrig behövt uppdatera flash med Chrome heller (vilket tack och lov är på väg bort). Att N versionen inte ska användas för mediauppspelning är det löjligaste jag hört. Själv så har jag aldrig kört med Windows egna mediaspelare för film och musik.
Det blir lite galet när man skyller på Windows över en självklar funktion en webbläsare ska ha.

Här är lite information om Windows N versioner och Firefox: https://support.mozilla.org/id/kb/fix-video-audio-problems-fi...

Utdrag från sidan:

Some versions of Windows are missing Windows Media Player and other media-related technologies needed to decode and play videos and music properly. Microsoft offers a Windows Media Feature Pack (for versions designated as Windows N and KN editions) and a Platform Update Supplement (for Windows Vista and Server 2008) that you can download to add this functionality.

Here are some problems that people have reported when the Windows Media Feature Pack is missing:

"Why is YouTube video blurry, low resolution, or black?"
"Why do I get Flash instead of HTML video?"
"Why doesn't Vimeo work?"

Testade själv en "N" version av Windows för några år sedan, och det blev knepigheter med installation av grafikdrivrutiner och att ansluta en scanner till datorn.

Permalänk
Medlem

Bra idé, men om det inte är aktiverat som standard så spelar det ingen roll, detta då användningen av det i sig kommer att vara identifierande...
Hjälper ju inte heller att tynande andel använder sig av Firefox idag.