Xbox One X blir första spelkonsolen med stöd för 1440p-skärmar

Permalänk
Melding Plague

Xbox One X blir första spelkonsolen med stöd för 1440p-skärmar

Förutom Freesync 2 och HDMI 2.1 meddelar nu Microsoft att Xbox One X även får stöd för 1440p-skärmar, där spelen renderas i 2 560 × 1 440 pixlar istället för att skalas upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men man ser ju inte mer än 900P ändå så..standard är 720P för våra ögon..Varför denna hysteri om 1440P eller 4K helt plötsligt? Vad kommer härnäst? Att vi ser mer än 30FPS?!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kanske lite förvånad att det kom med i X men jag är inte förvånad att det är just Microsoft som gör detta först.

Permalänk
Medlem

Dessa spelkonsoler liknar mer och mer en PC för varje dag nu vilket är helt fantastiskt! nästa steg är modulära konsoler med utbytbara komponenter för bättre prestanda?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Xbox One och hade kunnat tänka mig en uppgradering till Xbox One X i framtiden, om det inte var för att PS4 har ganska många exklusiva titlar som jag bara måste ha. Om något år blir det nog en PS4 Pro (med standard-Xbone levandes sida vid sida).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Men man ser ju inte mer än 900P ändå så..standard är 720P för våra ögon..Varför denna hysteri om 1440P eller 4K helt plötsligt? Vad kommer härnäst? Att vi ser mer än 30FPS?!

Hehe ironi😃 enligt vetenskapens värld jag läste för några år sen har våra ögon 480megapixlar varje öga.

Så vi ligger långt ifrån vad vi egentligen ser. Men tycker ändå 1440p är ju grymt ju😁4k likaså. Så man blir helt till sig men snart kommer 8k sen 16k etc. När jag dör har vi väl 100k i denna utveckling då är det hologram tv som säkert Microsoft hololens fixar.
Sjukt ändå 😃

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men man ser ju inte mer än 900P ändå så..standard är 720P för våra ögon..Varför denna hysteri om 1440P eller 4K helt plötsligt? Vad kommer härnäst? Att vi ser mer än 30FPS?!

1440p för konsol är en ganska stor grej, oavsett vad den dynamiska upplösningen i spel är, det handlar om uppskalning och att faktiskt fylla hela skärmen med en bild som inte är helt förvrängd.

Sen tycker jag väl att detta borde komma som en SW update till samtliga konsoler...

Edit: Läste lite närmare och du snackade om någon teoretisk upplösning som vi ser, inte det som spelen visar renderas i, doh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dessa spelkonsoler liknar mer och mer en PC för varje dag nu vilket är helt fantastiskt! nästa steg är modulära konsoler med utbytbara komponenter för bättre prestanda?

Alltså en dator?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Alltså en dator?

Ja, vi var ju där nästan innan Nintendo kom in i matchen på 80 talet där gränsen mellan en Hem PC och konsol var väldigt vag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Permalänk
Medlem

Jag tycker ju inte om när PC-spel blir lidande av sunkiga konsolportar, så varje steg mot att en konsol blir mer lik en PC välkomnar jag, eftersom det borde innebära att portering blir smidigare. Det tycker jag är bra det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en dator som tur är, så behöver inte en till där det står Xbox på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Dessa spelkonsoler liknar mer och mer en PC för varje dag nu vilket är helt fantastiskt! nästa steg är modulära konsoler med utbytbara komponenter för bättre prestanda?

Jag minns när xboxen kom runt 2001 och den fick så mycket kritik av vissa att det typ var en dator.

Men angående modulär så tycker jag det går raka motsatsen och det beror på trög utveckling.

Om vi t.ex tar nes, snes, n64 så hade vissa spelkasserter extra cpu-chip som gjorde beräkningar, så att spelen blev betydligt mer avancerade än vad konsolen borde ha klarat av. Om megadrive så en bild förklarar allt.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Mega_Driv...

Allt eftersom utvecklingen börjar stagnera så tror jag konsolerna kommer få längre livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dessa spelkonsoler liknar mer och mer en PC för varje dag nu vilket är helt fantastiskt! nästa steg är modulära konsoler med utbytbara komponenter för bättre prestanda?

Jo det skulle ju vara en oväntad utveckling.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Expansion_Pak

Xbox one X kan vara ett okey steg imellan PC och konsol för den som vill vara lite ekonomisk.
En optimerad speldator för 5500 utan krångel, det låter väl som en okey deal?

Permalänk

Xbox One X blir första spelkonsolen med stöd för 1440p-skärmar

Next gen är här pojkar och flickor!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det känns som microsoft gör det mest rätt nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Hehe ironi😃 enligt vetenskapens värld jag läste för några år sen har våra ögon 480megapixlar varje öga.

Så vi ligger långt ifrån vad vi egentligen ser. Men tycker ändå 1440p är ju grymt ju😁4k likaså. Så man blir helt till sig men snart kommer 8k sen 16k etc. När jag dör har vi väl 100k i denna utveckling då är det hologram tv som säkert Microsoft hololens fixar.
Sjukt ändå 😃

Nja... det är lite sanning med modifikation. Våra nätsensorer må ha detta (på din källa), men vår "dator" som ska tolka sensorn, klarar inte av den mängden detaljer. Vi fokuserar på enstaka saker.

Tänk på när du tittar på en skärm.. du ser inte ens en hel 15" skärm "klart", utan du ser en liten bit i fullt focus, och sedan är allt annat "suddigt" runt om.

När det gäller med veklighet så är det extremt få som kan se ens 4k material på 4k TV på några meters avstånd, då vi helt enkelt inte kan fokusera så pass bra. Det är när du kommer närmare som med telefon/dator skärm, som detta ironiskt nog blir mer tydligt, men samtidigt också eskalerande svårare att tillverka.

Annars måste du öka storleken på TVn istället, för att bibehålla den vettiga DPI nivån, utan att bara kasta pärlor till svinen så att säga.

Denna bild visar ungefärligt problemet. Desto längre bort du kommer, desto mindre spelar det något roll, och nyttan blir då bara med större TV.

Problemet är... med 110" TV... så måste du ändå sitta inom ca 3m från denna för att kunna "njuta av 4k"
Och med tanke på hur enormt stor TV är där... så kommer du ha svårt att ens titta normalt.

Det varierar självklart lite från person till person dock, och om du har perfekt syn så kan du kanske ha nytta av det. Men 8k och mer... nej... bara... nej. Inte på TV... på VR eller liknande som är kloss upp till dina ögon är det dock en annan sak.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nja... det är lite sanning med modifikation. Våra nätsensorer må ha detta (på din källa), men vår "dator" som ska tolka sensorn, klarar inte av den mängden detaljer. Vi fokuserar på enstaka saker.

Tänk på när du tittar på en skärm.. du ser inte ens en hel 15" skärm "klart", utan du ser en liten bit i fullt focus, och sedan är allt annat "suddigt" runt om.

När det gäller med veklighet så är det extremt få som kan se ens 4k material på 4k TV på några meters avstånd, då vi helt enkelt inte kan fokusera så pass bra. Det är när du kommer närmare som med telefon/dator skärm, som detta ironiskt nog blir mer tydligt, men samtidigt också eskalerande svårare att tillverka.

Annars måste du öka storleken på TVn istället, för att bibehålla den vettiga DPI nivån, utan att bara kasta pärlor till svinen så att säga.

http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2013/01/27/resolution_chart.jpg
Denna bild visar ungefärligt problemet. Desto längre bort du kommer, desto mindre spelar det något roll, och nyttan blir då bara med större TV.

Problemet är... med 110" TV... så måste du ändå sitta inom ca 3m från denna för att kunna "njuta av 4k"
Och med tanke på hur enormt stor TV är där... så kommer du ha svårt att ens titta normalt.

Det varierar självklart lite från person till person dock, och om du har perfekt syn så kan du kanske ha nytta av det. Men 8k och mer... nej... bara... nej. Inte på TV... på VR eller liknande som är kloss upp till dina ögon är det dock en annan sak.

Absolut så är det och håller med. Men ville inte skriva allt. Men håller fullt med det du skriver😃

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är... med 110" TV... så måste du ändå sitta inom ca 3m från denna för att kunna "njuta av 4k"
Och med tanke på hur enormt stor TV är där... så kommer du ha svårt att ens titta normalt.

Det varierar självklart lite från person till person dock, och om du har perfekt syn så kan du kanske ha nytta av det. Men 8k och mer... nej... bara... nej.

När det gäller detaljrikedom så är det säkert fallet, men 4K och högreupplösningar hjälper ju även till att motverka aliasing (skimmer runt detaljer och linjer) vilket man utan problem kan märka av även på längre avstånd från TV'n än så. Med det sagt så är väl det enbart ett rätt dåligt argument till att skaffa högre upplösning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Den bilden är fin, men den gäller bara om man monterar fast ögon i skruvstäd. I verkligheten är det inte så och man kan se med mycket hög upplösning.

En normal person borde inte alls ha svårt att se skillnad på text exempelvis i 4k jämfört med 1080p på 2 - 3 meters avstånd på en ~50" TV. I film kan det vara svårare om det är mycket som rör sig, men jag har klarat blindtest hemma varje gång på text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det känns som microsoft gör det mest rätt nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

På hårdvaran ja men det är ganska klent med spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Hm jag har 3440x1440 men det måste funka med eller?

Njae, de har väl inte sagt något om att de stödjer ultrawide formatet? (TV-apparater är ju generellt 16:9 och inte 21:9)
Du borde kunna köra med black bars på sidorna, eller sträcka ut bilden så alla blir jättetjocka, men räkna inte med mer stöd än så, skulle jag säga.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Härligt!
Tänker köpa en Xbox One X och har velat fram och tillbaka ifall jag ska ha den kopplad till min 4k TV eller min 1440-skärm.
Föredrar att sitta närmre skärmen och inte halvligga i soffan medan man spelar, dessutom äger sambon TVn större delen av kvällen med alla "roliga" program man ska följa i deras värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nja... det är lite sanning med modifikation. Våra nätsensorer må ha detta (på din källa), men vår "dator" som ska tolka sensorn, klarar inte av den mängden detaljer. Vi fokuserar på enstaka saker.

Tänk på när du tittar på en skärm.. du ser inte ens en hel 15" skärm "klart", utan du ser en liten bit i fullt focus, och sedan är allt annat "suddigt" runt om.

När det gäller med veklighet så är det extremt få som kan se ens 4k material på 4k TV på några meters avstånd, då vi helt enkelt inte kan fokusera så pass bra. Det är när du kommer närmare som med telefon/dator skärm, som detta ironiskt nog blir mer tydligt, men samtidigt också eskalerande svårare att tillverka.

Annars måste du öka storleken på TVn istället, för att bibehålla den vettiga DPI nivån, utan att bara kasta pärlor till svinen så att säga.

http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2013/01/27/resolution_chart.jpg
Denna bild visar ungefärligt problemet. Desto längre bort du kommer, desto mindre spelar det något roll, och nyttan blir då bara med större TV.

Problemet är... med 110" TV... så måste du ändå sitta inom ca 3m från denna för att kunna "njuta av 4k"
Och med tanke på hur enormt stor TV är där... så kommer du ha svårt att ens titta normalt.

Det varierar självklart lite från person till person dock, och om du har perfekt syn så kan du kanske ha nytta av det. Men 8k och mer... nej... bara... nej. Inte på TV... på VR eller liknande som är kloss upp till dina ögon är det dock en annan sak.

Min gissning är att i takt med att högre upplösning introduceras så kommer storleken på panelerna också att öka. Kan hålla med om att allt över 4K känns väldigt onödigt för vanligt hemmabruk idag, men utvecklingen går framåt och inom en snar framtid så kommer alla TV-apparater att vara tapeter som sätts upp på väggen, och då pratar vi möjlighet till storlekar bortom 100". Tapet TV-apparater är något som redan existerar, men för större bildytor så måste panelerna bli lite mer flexibla så att de går att rulla ihop, precis som tapeter. För jag tror ingen är sugen å att frakta hem en TV på kanske 150" om kartongen är lika stor

Det är också möjligt att TV-apparater kommer att likna motordrivna projektordukar. När du trycker på power-knappen så rullar TV-rutan ner. Möjligheterna med OLED är oändliga. Men för stunden så kan vi gott nöja oss med 4K

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men man ser ju inte mer än 900P ändå så..standard är 720P för våra ögon..Varför denna hysteri om 1440P eller 4K helt plötsligt? Vad kommer härnäst? Att vi ser mer än 30FPS?!

"I have done academic courses on cognitive neuroscience at the university of Utrecht (Netherlands). It all depends on the training a person has had. Fighter pilots have been recorded spotting 1/255th of a frame. That's right: 255 frames per second And they could give a rough estimate as to what they've seen."

https://www.reddit.com/r/askscience/comments/1vy3qe/how_many_...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Roger W:

Njae, de har väl inte sagt något om att de stödjer ultrawide formatet? (TV-apparater är ju generellt 16:9 och inte 21:9)
Du borde kunna köra med black bars på sidorna, eller sträcka ut bilden så alla blir jättetjocka, men räkna inte med mer stöd än så, skulle jag säga.

Antar att det blir black bars som med Nintendo Switch fast black bars är mindre på Nintendo switch än på 16:9.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte riktigt förstår hur det går ihop med att supporta "äkta 4k" och max stöd på skärmen till 1440P. Om den måste skala från 1440P för att visas på en 4k skärm är det ju inte äkta 4k?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

"I have done academic courses on cognitive neuroscience at the university of Utrecht (Netherlands). It all depends on the training a person has had. Fighter pilots have been recorded spotting 1/255th of a frame. That's right: 255 frames per second And they could give a rough estimate as to what they've seen."

https://www.reddit.com/r/askscience/comments/1vy3qe/how_many_...

Jo, jag vet..jag var sarkastisk med mitt inlägg där uppe.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

När det gäller detaljrikedom så är det säkert fallet, men 4K och högreupplösningar hjälper ju även till att motverka aliasing (skimmer runt detaljer och linjer) vilket man utan problem kan märka av även på längre avstånd från TV'n än så. Med det sagt så är väl det enbart ett rätt dåligt argument till att skaffa högre upplösning.

För spel som genererar en klockren perfekt bild 30/60 eller liknande gånger per sekund så kan självklart den underliggande detaljen spela roll. Och att man slipper använda AA för att "emulera" denna höga detaljrikedom är helt klart en fördel.

Skrivet av anon81912:

Den bilden är fin, men den gäller bara om man monterar fast ögon i skruvstäd. I verkligheten är det inte så och man kan se med mycket hög upplösning.

En normal person borde inte alls ha svårt att se skillnad på text exempelvis i 4k jämfört med 1080p på 2 - 3 meters avstånd på en ~50" TV. I film kan det vara svårare om det är mycket som rör sig, men jag har klarat blindtest hemma varje gång på text.

Och när du läser text så har du också fokus "monterad i ett skruvstäd". Du tittar länge och noga på en detalj som inte förändras. Självklart kan man i sådana situationer se lite skillnad. Så det är precis lika fel sätt att göra blindtest. Ta en 4k film, okomprimerad och skala ner den till 1080p, mät på 3m avstånd eller what not, och du kommer har riktigt svårt att se skillnaden utan att pausa.

Om du tittar på film, har allt motion blur. Du ser suddiga och otydliga bilder och din hjärna "pusslar ihop det". Då hjälper inte alls denna upplösning. Mao... där finns inte en enda "detalj" i 4k någonstans i någon frame. Allt är suddigt och "rörelsen" pusslas ihop till en tydlig bild.

För spel så hjälper det att rendera i 4k, men du kan ändå knappt se skillnaden på 4k i 1080p och 4k på 2160p TV. Detta då allt må vara detaljerade bilder, men det är mer i renderingen som detaljerna är kritiska, än när de visas. Precis som med filmer, pusslar din hjärna ihop resten. Så länge detaljerna finns i båda från början, så förhållandena är samma, kommer det också bli väldigt likt. Det räcker med att man gör en aprox på 4 pixlar mot 1 "summa" för att få en kanonbra 1080p av 4k.

Men okej.. om du vill titta på text, på 4k, på en TV... go for it

Till er båda vill jag dock poängtera att min kommentar ovan var mot behovet att gå 8k och 16k. 4K är mer än nog för att maxa ut detaljerna för vanliga TV, och enda stället mer kan göra nytta är i enheter som är närmare dig. 4K kan ses som fördel i en del situationer, då som @elajt_1 säger ovan, göra att man kan ändra lite detaljer till det bättre utan att emulera dem med AA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Min gissning är att i takt med att högre upplösning introduceras så kommer storleken på panelerna också att öka. Kan hålla med om att allt över 4K känns väldigt onödigt för vanligt hemmabruk idag, men utvecklingen går framåt och inom en snar framtid så kommer alla TV-apparater att vara tapeter som sätts upp på väggen, och då pratar vi möjlighet till storlekar bortom 100". Tapet TV-apparater är något som redan existerar, men för större bildytor så måste panelerna bli lite mer flexibla så att de går att rulla ihop, precis som tapeter. För jag tror ingen är sugen å att frakta hem en TV på kanske 150" om kartongen är lika stor

https://www.youtube.com/watch?v=vOW0i8wopaE

Det är också möjligt att TV-apparater kommer att likna motordrivna projektordukar. När du trycker på power-knappen så rullar TV-rutan ner. Möjligheterna med OLED är oändliga. Men för stunden så kan vi gott nöja oss med 4K

Jo om vi börjar göra en hel vägg med panel så kommer ju upplösningen behöva ökas för att bibehålla DPI, men samtidigt kommer du inte direkt kunna titta på den så optimalt heller.

Aldrig funderat på varför man inte sitter någon få meter från BIO duken? Eller varför biograferna inte kör 16k upplösning? För det behövs inte

Men jag kan se framtiden... IKEA, bygg din egen 150" TV