Assassin's Creed: Origins uppges vara tungdrivet till följd av kopieringsskydd

Permalänk
Melding Plague

Assassin's Creed: Origins uppges vara tungdrivet till följd av kopieringsskydd

Kopieringsskydd i spel implementeras inte alltid utan konsekvenser för legitima köpare, något som visar sig extra tydligt i Ubisofts senaste speltitel Assassin's Creed: Origins.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det mer lukrativt att driva folk till piratism och sen kräva ersättningar? För det känns som det är vad spelpublicisterna försöker åstadkomma.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ja det är smått otroligt. De har lyckats med konststycket att faktiskt göra en PC-version som är sämre än konsolversionerna. Visst har det kommit risiga portningar av spel tidigare, men sällan så pass att PC-versionen faktiskt kan anses vara sämre än konsolversionerna.

Jag gav upp på Origins efter tio timmar. Det är i princip ospelbart och omöjligt att få stabil FPS, oavsett vad man gör med inställningarna och hur man trixar i Enhetshanteraren.

Grattis Ubisoft. Det är bara att hoppas att spelet crackas så att de kan skrota det här CPU-ätande skitskyddet (om det är vad som ligger bakom).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ja varför lära sig av sina misstag, lägre fps åt folket!!

Permalänk

Man kan ju undra hur Ubisoft gör sina kalkyler egentligen. Tycker de verkligen att de svindyra licensavgifterna till Denuvo är motiverade när det leder till att kringgås mer än hälften av gångerna, skapar mer frustration hos konsumenterna och gör deras spel märkbart sämre i prenstandavseende?

Permalänk
Medlem

Ja, och så länge konsumenterna fortsätter att låta Ubisoft mjölka den här döende stackars kon så blir det ingen skillnad.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nordrassil:

Man kan ju undra hur Ubisoft gör sina kalkyler egentligen. Tycker de verkligen att de svindyra licensavgifterna till Denuvo är motiverade när det leder till att kringgås mer än hälften av gångerna, skapar mer frustration hos konsumenterna och gör deras spel märkbart sämre i prenstandavseende?

Jag har för mig att jag läste någonstans att de två första veckorna var viktiga för ett spel. Knäcks kopieringsskyddet innan dess skadas försäljningen.

Nu vet förhoppningsvis de flesta att försäljning av spel inte skadas av piratkopiering men det har inte riktigt gått in hos Ubisoft som alltid varit extremt hårda och implementerat absurda kopieringsskydd i sina spel och därmed försämrat upplevelsen för alla som köper spelen. Ubisoft behöver verkligen omvärdera sin ställning på PC-marknaden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Synd, detta ökar bara chansen att man själv laddar hem spelet istället. Bra jobbat Ubisoft.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju planerat att köpa detta, men eftersom jag sitter på en Ivy Bridge verkar det ju i princip vara ospelbart, så det får vänta tills/om de plockar bort skyddet. Eller i alla ändrar på vilka filer som omfattas så CPU inte belastas mer än någon enstaka procent.

När kopieringsskydd får potentiella köpare att inte köpa produkten har det gått lite för långt kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Anar jag Assassins Creed Unity 2.0?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

så glad att jag aldrig förhandsköper spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Som vanligt dårå... Kopieringsskydd och DRM drabbar bara betalande kunder. När ska de lära sig att kopieringsskydd idag snarare fungerar som ett incitament att ladda ner en illegal kopia?

Liksom... "Tack för att du köpt spelet. Verkligen tack så mycket. För att visa hur glada vi är att du köpt spelet istället för att fultanka det så vill vi härmed å det varmaste belöna dig med 40% sämre prestanda, för att visa hur mycket du betyder för oss"...

Hål i huvudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Min i7-7700k, som redan är en varm CPU, får jobba hårt i detta spel, temperatur med en 280mm radiator blir runt 78-79C, i alla andra spel maxar den 65-70C peak temp. Men i ACO är den typ alltid max temp och 100% use. Kan tänka mig att de som inte har lika bra kylning kan få stora problem alltså.

GPU ligger dock runt 69-70C, ett ASUS 1080 Ti.

Tror även att den höga CPU användningen är en stor bidragande faktor att det hackar satan i cutscenes också, en riktigt immersion breaker ibland.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Om folk kunde sluta köpa Ubisofts skräp så skulle vi inte behöva diskutera detta...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det är ju UBIsoft vi talar om, kända för att sätta pengar i framsätet och kunden i baksätet..! Jag blir inte förvånad.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Sitter på en 7600K och ett 1080Ti Strix och får ändå drops långt under 60 ibland i detta spel, och bara detta spel.

Trist att det är så dåligt optimerat, för jag har verkligen extremt roligt när jag spelar det, detta är det första Assassin's Creed som lyckats fånga min uppmärksamhet över huvd taget.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som vanligt dårå... Kopieringsskydd och DRM drabbar bara betalande kunder. När ska de lära sig att kopieringsskydd idag snarare fungerar som ett incitament att ladda ner en illegal kopia?

Liksom... "Tack för att du köpt spelet. Verkligen tack så mycket. För att visa hur glada vi är att du köpt spelet istället för att fultanka det så vill vi härmed å det varmaste belöna dig med 40% sämre prestanda, för att visa hur mycket du betyder för oss"...

Hål i huvudet.

Om du nu skall tacka någon gör det istället till alla som piratkopierar eller skulle gjort det om det varit enkelt. De är uppenbarligen så många att det lönar sig för företagen att utveckla/köpa in detta skyddet.
Eller tror du på allvar att de implementerat detta för att det är kul och vill lägga mer tid på utveckling...?

Tacka alla jävlar som inte kan skilja på mitt & ditt. Svårare är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att de snart kommer knäcka skyddet genom att emulera vissa delar, visserligen stiger processorbehovet upp 10% till, men vem bryr sig? Troligen inte många.

Sedan efter ett tag tar de bort skyddet. Nej detta med kopieringsskydd är förlegad, många har insett att saker som att man får köpa saker i spelen etc är en bättre ekonomisk väg att gå.

Permalänk
Medlem

Ryzen gäspar vidare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Attans ett av få spel jag sett fram emot så blir det till att avvakta, och hoppas att Far cry 5 inte kommer lida av detta fenomen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Finns det fortfarande folk som köper Ubisoft spel?
Finns det fortfarande folk som förhandsköper spel?

Some people will never learn!

Permalänk
Medlem

Så när ett spel äntligen börjar få multicore processorer att svettas, gnäller folk? Uh-uh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om folk kunde sluta köpa Ubisofts skräp så skulle vi inte behöva diskutera detta...

Det här är ingen invändning, men det kan vara lite svårt kan jag känna ibland att vara så kategorisk med plånboken i spelvärlden.
EA är väl rätt vanligt i dessa sammanhang att undvika. Blizzard ogillar jag personligen så länge de aktivt motarbetar 21:9upplösning (så himla onödigt). Zenimax (doom, fallout, wolfenstein m.m) ligger dåligt till då de beter sig rätt fult med stämningar mot typ alla. Early acess försöker jag undvika för den businessmodellen erbjuder ofärdiga spel. Föredrar både färdiga titlar och leveranskrav som vanligen inte fungerar så bra för denna modell.
Ja och så ska man undvika ubisofts DRM nu också :).

Kan bara säga att för egen del försöker jag tänka på det men det funkar inte hela vägen härså det slarvas väl lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om du nu skall tacka någon gör det istället till alla som piratkopierar eller skulle gjort det om det varit enkelt. De är uppenbarligen så många att det lönar sig för företagen att utveckla/köpa in detta skyddet.
Eller tror du på allvar att de implementerat detta för att det är kul och vill lägga mer tid på utveckling...?

Tacka alla jävlar som inte kan skilja på mitt & ditt. Svårare är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså det är ju inte jag som tackar någon utan jag gör mig lustig över företagen här.

Jag säger varken bu eller bä om piratkopieringen i den här tråden. Det enda jag försöker framföra på ett putslustigt sätt är att Piratkopiering inte straffar piratkopierare, utan det straffar betalande kunder. Jag tyckte att jag var övertydlig med det men tydligen inte.

Sen är det väl för den delen inte Piratkopierarnas fel att spelföretagen väljer att bestraffa sina betalande kunder? Det kan jag inte säga att jag tycker alls..

Om jag gör dig förbannad, och du hoppar utför ett stup i raseri, är det då mitt fel att du i ditt raseri tar ett dåligt beslut? Nej precis... Det är ju snarare så att du borde gå en anger management-kurs.

Eller dåhär... Syftet med DRM får väl ändå antas vara att stoppa eller åtminstonne försvåra piratkopiering, utan att ha minsta lilla inverkan på betalande kunder. Och det är ju just den här implementeringen av DRM absolut sämst på.

Varken betalande kunder eller pirater har ju bett om DRM. Alla hatar det. Men för att det skall ha existensberättigande så borde ju åtminstonne DRM vara mest till nackdel för piratar snarare än betalande kunder, men så är det ju inte, och det är ju knappast piraternas fel. Det finns ingen rimlighet i ett sådant antagande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Triton242:

Om du nu skall tacka någon gör det istället till alla som piratkopierar eller skulle gjort det om det varit enkelt. De är uppenbarligen så många att det lönar sig för företagen att utveckla/köpa in detta skyddet.
Eller tror du på allvar att de implementerat detta för att det är kul och vill lägga mer tid på utveckling...?

Tacka alla jävlar som inte kan skilja på mitt & ditt. Svårare är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha roligaste jag hört.
Avskaffa DRM löser alla problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om du nu skall tacka någon gör det istället till alla som piratkopierar eller skulle gjort det om det varit enkelt. De är uppenbarligen så många att det lönar sig för företagen att utveckla/köpa in detta skyddet.
Eller tror du på allvar att de implementerat detta för att det är kul och vill lägga mer tid på utveckling...?

Tacka alla jävlar som inte kan skilja på mitt & ditt. Svårare är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst. Delvis är detta en orsak. Men det är inte en ursäkt att göra en sådan dålig implementation. Och de hade ju ett skydd involverat, och ville inte använda det, och sen lägger på ett till, och nu skyller du på kunden?

Våra bilar ska ha säkerhet. Vårt OS och program ska ha säkerhet. Men det innebär inte att alla skydd är resurskrävande. De dåliga är.. och de dåliga påverkar slutprodukten. Då väljer man självklart de som inte påverkar slutprodukten.

Några få % hade nog ingen klagat på... tom 10% tror jag de hade kommit undan med.

Men som det är nu är det mer lönsamt att tom "köpa" en hackad version. Då du får markant bättre prestanda med det, och det lär väga upp ev andra problem rätt bra. Sekunden DRM försämrar det markant för betalande kunder, oavsett orsak, har de förlorat kunden.

Skrivet av g146:

Så när ett spel äntligen börjar få multicore processorer att svettas, gnäller folk? Uh-uh

Hehe... lite ironiskt är det.

Det är lite dålig ursäkt dock att behöva en kraftig CPU för att driva ett kopieringskydd. Hade spelet krävt det så visst, då kan jag hålla med 100%, men som det är nu är det bara dåligt.

Permalänk
Medlem

Tycker de istället ska lägga till en fyra minuter informationsfilm när man startar spelet om hur fel det är att ladda ner pirat. Denna ska såklart inte gå att hoppa över...

Permalänk
Medlem

Själv var jag redo att köpa detta spelet direkt på release-dagen. Nu väntar jag på den crackade versionen.... Ubisoft ville ju inte ha mina pengar då de bestämde sig för att göra spelet ospelbart även på en topprigg och lägga på ytterligare ett lager av drakoniska kopieringsskydd (skulle hellre kalla den för kopieringsgarant) som sabbar spelet.

Ubisoft: Lär er av CD Projekt och andra, gör ett bra spel, dumpa kopieringsskyddet och gör alla glada. De som vill pirata ert spel kommer göra det oavsett, men de som vill betala för sig kommer göra det också. Jag piratade först Witcher 3, sedan köpte jag det. Jag piratade ert Black Flag också, men tyckte så mycket om det att jag köpte det. Jag kommer säkerligen älska Origins, men kommer INTE köpa det pga detta. Såvida ni inte tar bort skräpet som får en high end rigg (8700K, 1080Ti/OC, 32GB DDR4, 4K-skärm) att spela spelet som om det vore en billig konsoll... när andra spel flyter på med allt helt perfekt.

Men det är ju klart, när hela Ubisoft består av 60% advokater och 40% ekonomer så blir det inte mycket rätt...

Permalänk

Såg fram emot detta men är riktigt surt o spela med dom fps droppen man får 😑

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Måste dom lägga DRM på DRM?
Räcker det inte med ett DRM?

🐢
🐢
🐢
🐢
🐢
🐢