Final Fantasy XV: Windows Edition får systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Final Fantasy XV: Windows Edition får systemkrav

Under 2018 släpps Final Fantasy i en specialanpassad version för PC, där nyheterna bland annat är stöd för 4K-upplösning och högupplösta texturer. Nu presenteras systemkraven för speltiteln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16GB ram 0.o

Frågan är om spelet verkligen är så sjukt bra och häftigt som specifikationerna verkar, eller om de bara gör ett uselt jobb på att optimera?

150GB hårddisk o 16GB ram, känns ju märkligt. Speciellt med tanke på att det fungerar finfint på dagens konsoler.

Har aldrig sett så långa laddningstider som på PS4an utan SSD dock, tog över 3 minuter i en o samma laddningsskärm om man skulle "fast"-travela över hela kartan xD

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Testpilot
Skrivet av WoG:

16GB ram 0.o

Frågan är om spelet verkligen är så sjukt bra och häftigt som specifikationerna verkar, eller om de bara gör ett uselt jobb på att optimera?

150GB hårddisk o 16GB ram, känns ju märkligt. Speciellt med tanke på att det fungerar finfint på dagens konsoler.

Har aldrig sett så långa laddningstider som på PS4an utan SSD dock, tog över 3 minuter i en o samma laddningsskärm om man skulle "fast"-travela över hela kartan xD

Lång draw-distance, högupplösta (uncompressed) texturer och mycket partical effects/physics - Då rinner RAM/VRAM samt HDD användning snabbt iväg! Speciellt när det kommer till stora open-world spel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

16GB ram 0.o

Frågan är om spelet verkligen är så sjukt bra och häftigt som specifikationerna verkar, eller om de bara gör ett uselt jobb på att optimera?

150GB hårddisk o 16GB ram, känns ju märkligt. Speciellt med tanke på att det fungerar finfint på dagens konsoler.

Har aldrig sett så långa laddningstider som på PS4an utan SSD dock, tog över 3 minuter i en o samma laddningsskärm om man skulle "fast"-travela över hela kartan xD

Är väl halva grejen. Det tar lång tid att ladda pga. många anledningar på PS4, men en stor del är ju att dom måste komprimera allt, så det tar sin lilla tid att hämta det som behövs. På PC med detta 150GB monster, så lär laddningstiderna vara minimala kan jag tänka mig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Är väl halva grejen. Det tar lång tid att ladda pga. många anledningar på PS4, men en stor del är ju att dom måste komprimera allt, så det tar sin lilla tid att hämta det som behövs. På PC med detta 150GB monster, så lär laddningstiderna vara minimala kan jag tänka mig.

Men även där lär ju mängden filer/storleken på filer som ska läsas in vara enorma? Detta lär ju vara ett SSD-måste-spel, samtidigt som det i mitt fall blir köpa-ny-ssd-måste-spel.. x)

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Men även där lär ju mängden filer/storleken på filer som ska läsas in vara enorma? Detta lär ju vara ett SSD-måste-spel, samtidigt som det i mitt fall blir köpa-ny-ssd-måste-spel.. x)

Så kan det nog vara, har inte haft ett spel på en mekanisk disk på ett par år nu. Så kan inte uttala mig hur väl det fungerar. Men många moderna spel av storlek gigantiska har inte mer än 5-10 sekunder laddningstid. Så även med den längre laddningstiden med en mekanisk disk så lär det vara snabbare än på PS4.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Varenda gång jag ser bilder på det här spelet (karaktärerna i huvudsak):

Backstreet's back, alright!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

150 GB? Heliga ko.
Jag vill gärna spela det, men ska jag behöva köpa en tredje SSD? Oh well.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Alla pratar 150GB utrymme, men var är källan? Det fanns ett rykte för på 170GB som var felaktigt.
Det går för övrigt åt 113 miljoner 113000 floppydisk att lagra detta spel och då har det börjat gått för långt för vad man orkar att installera.

Bortsett från detta inga märkvärdiga krav, men de vill ju att mainstream ska kunna köra det.

*edit*
Kunde ej räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Varenda gång jag ser bilder på det här spelet (karaktärerna i huvudsak):

https://i.imgur.com/o3xrXqB.gif

Backstreet's back, alright!

Ja jag håller med, riktigt vidrigt.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om de kunde göra ett spel igen utan det här realtidskrafset och göra ett spela a la FF7. SquareEnix kan ju inte ha missat att det är det överlägset mest omtyckta spelet i serien.

För övrigt håller jag med om karaktärerna. Hur länge ska de orka köra på den här fåniga Jap-Pop-stilen?

Garanterat dessutom att tjejerna i spelet fortfarande bara gråter, fnittrar eller stönar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alla pratar 150GB utrymme, men var är källan? Det fanns ett rykte för på 170GB som var felaktigt.
Det går för övrigt åt 113 miljoner floppydisk att lagra detta spel och då har det börjat gått för långt för vad man orkar att installera.

Bortsett från detta inga märkvärdiga krav, men de vill ju att mainstream ska kunna köra det.

Men kan inte direkt hitta något som stödjer detta 150GB, inga vettiga resultat alls på google faktiskt.
Kanske att jag missade något.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Enda jag vet är att det ser så snyggt ut med HDR och uppskalning på PS4 Pro <3

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

16GB ram 0.o

Frågan är om spelet verkligen är så sjukt bra och häftigt som specifikationerna verkar, eller om de bara gör ett uselt jobb på att optimera?

150GB hårddisk o 16GB ram, känns ju märkligt. Speciellt med tanke på att det fungerar finfint på dagens konsoler.

Har aldrig sett så långa laddningstider som på PS4an utan SSD dock, tog över 3 minuter i en o samma laddningsskärm om man skulle "fast"-travela över hela kartan xD

Vart fick du 150 GB från? Om du syftar på ryktet som spreds i Augusti så var det som sagt ett rykte.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det är inte spelen som är stora, det är ssd utvecklingen i förhållande till pris som står stilla. Spelet var bra, men långt ifrån fantastiskt. Det är för komplext för sitt eget bästa och känns lite halvfärdigt. Däremot hade det varit betydligt bättre med kortare laddtider, så har ni inte spelat det så lär det helt klart vara värt att köra på dator med en SSD.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alla pratar 150GB utrymme, men var är källan? Det fanns ett rykte för på 170GB som var felaktigt.
Det går för övrigt åt 113 miljoner floppydisk att lagra detta spel och då har det börjat gått för långt för vad man orkar att installera.

Bortsett från detta inga märkvärdiga krav, men de vill ju att mainstream ska kunna köra det.

113 miljoner floppydiskar? Jag får det till en bit över 100000.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

113 miljoner floppydiskar? Jag får det till en bit över 100000.

Pucko jag är jag räknade på 150TB, jag tycke det blev många.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av WoG:

Men även där lär ju mängden filer/storleken på filer som ska läsas in vara enorma? Detta lär ju vara ett SSD-måste-spel, samtidigt som det i mitt fall blir köpa-ny-ssd-måste-spel.. x)

Du har ju 32 GB, så det bör vara lugnt.
Med mycket arbetsminne kan ju det mesta ligga där, det är fasen så mycket snabbare än en SSD, jag kör med Windows på SSD och spel på en SSHD, allt flyter som smör för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaoen:

Vart fick du 150 GB från? Om du syftar på ryktet som spreds i Augusti så var det som sagt ett rykte.

Ser nu att du har rätt. Missförstod det som bekräftat av en av utvecklarna, men det var demoversionen som körde då som låg på 170GB.
Å andra sidan säger de att de ska "försöka" få ner kravet så mycket som möjligt, så vi får se vad det landar på

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Varenda gång jag ser bilder på det här spelet (karaktärerna i huvudsak):

https://i.imgur.com/o3xrXqB.gif

Backstreet's back, alright!

Det är möjligt men spelet var fortfarande väldigt bra enligt mig. Världen, alla monster, combat, musiken osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är möjligt men spelet var fortfarande väldigt bra enligt mig. Världen, alla monster, combat, musiken osv.

Har inte testat 15 men spelade 13 och jag kände väl samma sak om karaktärerna, det var rätt pinsamt att titta på skräpet ibland... MEN miljöerna var vackra och jag hade faktiskt rätt kul att spela igenom spelet ändå.

Gissar det e samma grej med FF15 då. Blir nog ett köp från mig, om inte annat tycker jag det är helnajs att vi ser console titlar på PC.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Har inte testat 15 men spelade 13 och jag kände väl samma sak om karaktärerna, det var rätt pinsamt att titta på skräpet ibland... MEN miljöerna var vackra och jag hade faktiskt rätt kul att spela igenom spelet ändå.

Gissar det e samma grej med FF15 då. Blir nog ett köp från mig, om inte annat tycker jag det är helnajs att vi ser console titlar på PC.

Jag har också lirat 13 och som du säger är det rätt jobbigt med fnittrandet från tjejen, småbarnsfasonerna från den lille, den tysta lightning osv. Men i 15 är det så mycket mer än dialoger just för att det inte är linjärt från A till B som större delen av 13. Ok, du kommer garanterat stöta på ostiga dialoger men jag blev personligen så intresserad av alla sidoquesterna, världen osv att jag inte tänkte på det så mycket efter ett tag. Sen var storyn rätt bra enligt mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vet någon om PC får mer content vid release?