Windows 10 Fall Creators Update når användarna snabbare

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Fall Creators Update når användarna snabbare

Microsoft har släppt den senaste stora uppdateringen av operativsystemet Windows 10. Namnet är Fall Creators Update och utrullningen uppges ske med ett högre tempo än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att jag måste logga in på mitt konto två gånger istället för en gång som förut.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Jag är en flitig användare av Gentoo linux, men tycker denna distributionen bara trycker på mig en massa dritt som installeras automatisk utan min vetskap och jag saknar kontroll, så det blir nog att gå över till Windows 10 nu.

Skämt åsido men Windows har förändras, majoriteten av alla användare idag behöver inte ha några applikationer förutom Chrome + antivirus installerad, den stora skaran som ändå behöver några applikationer så är det främst spel.

Jag tror Microsoft har insett detta och det är därför de har slutat sälja operativsystem dyrt till konsumenter utan vill få oss använda deras os så de låser in oss på deras andra produkter.

Så det blir intressant att se vad Windows 10 Fall Creators Update innebär, jag själv har ställt in windows så den uppdaterar så sent som det gick. (har proversionen såklart)

Permalänk
Medlem

Målsättningen är att snara in användaren i Microsoft store. Utan online inloggning kommer operativet snart vara ett pappskal.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Fick ej uppdateringen automatiskt nedladdad den här gången, var igår tvungen att gå in i Windows Update och manuellt "söka efter uppdateringar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag stör mig på att jag måste logga in på mitt konto två gånger istället för en gång som förut.

Jag behövde göra det fram tills att jag stängde av att "Use my sign-in info to automatically finish setting up my device after an update or restart"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det har dykt upp en Windows store icon i taskbaren.
Antar att det är pga denna uppdatering

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Det har dykt upp en Windows store icon i taskbaren.
Antar att det är pga denna uppdatering

Tror inte det då jag försökt uppdatera min maskin till 1709, men den total kraschar bara då så jag gick tillbaka till 1703 som funkar istället. Men ikonen i taskbaren dök upp ändå idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Det har dykt upp en Windows store icon i taskbaren.
Antar att det är pga denna uppdatering

Har varken fått den på min stationära hemdator eller min arbetslaptop som båda kör 1709 FCU. Har däremot fått en "People" ikon på min taskbar på hemdatorn men var bara att stänga av i taskbar settings.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Synd bara att det förstör mer än det gör nytta.
Ännu mer synd att man inte ens kan välja bort dessa uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om att man får nytt fräscht Windows helt gratis Om dock verkar det ju som det är en del barnsjukdomar för vissa. Jag tycker gott den här uppdateringen kunde fått brygga lite längre hos insiders.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Så förbannat trött på allt bloatware som installeras. Xbox,Mixed reality,Onedrive osv osv... Har betalat för fullversion av windows 10 PRO och det går inte att bli av med skiten på vanligt sätt. Så förbannad så man kokar nästan!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

"Nu rapporterar Adduplex om uppdateringens utbredning, som visar sig vara betydligt större än fjolårets Anniversary Update efter samma tidsperiod.
Hittills har drygt 5,3 procent av alla Windows 10-enheter installerat Fall Creators Update, vilket kan jämföras med Anniversary Update som efter två månader nått en tredjedel av användarskaran."

Hur tänker dom här?
Mig veterligen är en tredjedel ungefär lika med 33% vilket i min värd är betydligt mer än 5,3 %
Men jag kanske missar något..

Permalänk
Skrivmaskin

@MacAllan: En tredjedel är helt klart mer, men det var vad som uppnåddes efter två månader. Dessvärre finns inte statistiken i detalj tillgänglig för Anniversary Updates första månad, det enda som finns är en linjär ökning mellan lanseringsdatum och punkter på grafen i artikeln. Ser man till ökning per tid ger detta dock en mindre kvot för AU i jämförelse med de 5,3 procent FCU fått på ~en vecka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiruz:

Så förbannat trött på allt bloatware som installeras. Xbox,Mixed reality,Onedrive osv osv... Har betalat för fullversion av windows 10 PRO och det går inte att bli av med skiten på vanligt sätt. Så förbannad så man kokar nästan!

Hela strategin är just att få folk betala för all denna bloatware och låsa in kunderna i deras tjänster.

Det finns dock en ljuspunkt i det hela och det är att vi är i ett generationsskifte, där personers datorer mer kan ses som en tunnklient med en webbläsare och man köra vilket operativsystem man vill. Detta är Microsoft rädda för och gör allt för att låsa in folket i deras tjänster.
Det känns så 1990 att var och en ska installera och underhålla alla program som den använder på sin egen dator. Visst finns det programvaror idag som kräver detta men de minskar, jag själv kör inte ens nu cad på min egen dator.
Inom företagsvärlden, oj vad pengar man sparar på att inget behöver installeras på deras anställda datorer. Blir de stulna, ja de innehåller ingen information.

Permalänk
Medlem

@Wittwang: Ok, men då måste jag säga att det är lite luddigt skrivet

Permalänk
Skrivmaskin

@MacAllan: Jag är beredd att hålla med Ändrade något och inser att det hela hade varit lättare med 100% komplett statistik, så samma tidpunkt kan jämföras

Permalänk
Medlem

Sämsta updaten hitills.
Icon spacing är tillagd, så This PC drive view osv är förskjutet nu till höger med en helt tom yta på vänster sida, markeringen går dock till hela området även där det är tomt, ser idiotiskt ut.

Resume app state vid boot, jag vill inte att program ska auto starta när jag stängt av min dator, utveckling = man måste manuellt stänga av allt innan man stänger av datorn #2017.
Iaf ge oss ett val som på Mac om dom ska tvinga på detta, men microsoft vet inte vad VAL är utan deras väg eller inget.

Bloatwaren blir fan ta mig bara mer och mer för varje sådan här också, spaminstalleras skräp.

Märker 0 positiva skillnader med denna update.
Blööööööö

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Det har dykt upp en Windows store icon i taskbaren.
Antar att det är pga denna uppdatering

Har väl varit där hela tiden? Eller iallafall sedan några versioner tillbaka. Men då jag inte använder den så tar jag bort den när jag har utfört en ny installation.

I övrigt har jag inte märkt något konstigt i samband med uppdateringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Hela strategin är just att få folk betala för all denna bloatware och låsa in kunderna i deras tjänster.

Det finns dock en ljuspunkt i det hela och det är att vi är i ett generationsskifte, där personers datorer mer kan ses som en tunnklient med en webbläsare och man köra vilket operativsystem man vill. Detta är Microsoft rädda för och gör allt för att låsa in folket i deras tjänster.
Det känns så 1990 att var och en ska installera och underhålla alla program som den använder på sin egen dator. Visst finns det programvaror idag som kräver detta men de minskar, jag själv kör inte ens nu cad på min egen dator.
Inom företagsvärlden, oj vad pengar man sparar på att inget behöver installeras på deras anställda datorer. Blir de stulna, ja de innehåller ingen information.

Är jag den enda som avskyr allt som har med molnet att göra? Känns minst sagt osäkert ur sekretess synpunkt och med tanke på hur många gånger mina konton och lösenord svävat fritt efter olika intrång så är jag minst sagt skeptisk "Minst sagt"!

Jag jobbar med Catia V5 fem dagar i veckan och jag antar att du menar exempelvis Enovia, 3D experience ? Eller menar du att du kör klientprogrammet i molnet också?
På jobbet sparar vi allt på servrar, Kan väl kallas molnet (Enovia) men servrarna finns internt på företaget. Allt annat vore hål i huvudet och det är precis så det känns med molnet. Hur fasen vet man vem som har tillgång till mina filer jag laddar upp exempelvis? Bäst är att spara det på en Nas hemma som inte har anslutning mot nätet

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiruz:

Är jag den enda som avskyr allt som har med molnet att göra? Känns minst sagt osäkert ur sekretess synpunkt och med tanke på hur många gånger mina konton och lösenord svävat fritt efter olika intrång så är jag minst sagt skeptisk "Minst sagt"!

Jag jobbar med Catia V5 fem dagar i veckan och jag antar att du menar exempelvis Enovia, 3D experience ? Eller menar du att du kör klientprogrammet i molnet också?
På jobbet sparar vi allt på servrar, Kan väl kallas molnet (Enovia) men servrarna finns internt på företaget. Allt annat vore hål i huvudet och det är precis så det känns med molnet. Hur fan vet man vem som har tillgång till mina filer jag laddar upp exempelvis? Bäst är att spara det på en Nas hemma som inte har anslutning mot nätet

Molnet tillför nya risker tar bort andra, men många system fjärrstyr man i vilket fall som helst. Jag jobbar med datorer som är 100mil bort, åka dit är ej ett alternativ. Argument emot molnet att man då öppnar för intrång, ja det har man redan gjort.
Datasäkerhet så har man best själv om man sköter det riktigt, problemet är att väldigt få gör det riktigt. Det kan då vara bättre att låta en proffs som bara jobbar med sånt ta hand om det. Idag måste dessutom alla filer versionshanteras, detta med att alla bara lägger filer på en partion håller ej längre.

Nu är jag ingen professionell cadare, men när jag ska ha Autocad, Revit, Archicad så kör jag det inte längre på min dator som jag har med mig, programmen ligger på mina datorer i sign som jag inte ens har bildskärm kopplade till längre.

Nå min poäng är att jag tror detta är framtiden, jag vet hur många användare som helst som ej längre har något "arbetsprogram" installerat på sin dator och denna skara ser ut att öka.
*edit*
Om vi tar Revit och arcicad så finns det knappt workstations att köpa idag som har kraften som behövs, även om den nya 18 kärniga i7an skulle ge programmet en värdig match.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att man lyckats få bort fördröjningen när all data ska skickas mellan två datorer och sen behandlas

Fånig gimmick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag stör mig på att jag måste logga in på mitt konto två gånger istället för en gång som förut.

Hur menar du? Nej är inte ironisk. Jag behöver bara logga in vid start.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Molnet tillför nya risker tar bort andra, men många system fjärrstyr man i vilket fall som helst. Jag jobbar med datorer som är 100mil bort, åka dit är ej ett alternativ. Argument emot molnet att man då öppnar för intrång, ja det har man redan gjort.
Datasäkerhet så har man best själv om man sköter det riktigt, problemet är att väldigt få gör det riktigt. Det kan då vara bättre att låta en proffs som bara jobbar med sånt ta hand om det. Idag måste dessutom alla filer versionshanteras, detta med att alla bara lägger filer på en partion håller ej längre.

Nu är jag ingen professionell cadare, men när jag ska ha Autocad, Revit, Archicad så kör jag det inte längre på min dator som jag har med mig, programmen ligger på mina datorer i sign som jag inte ens har bildskärm kopplade till längre.

Nå min poäng är att jag tror detta är framtiden, jag vet hur många användare som helst som ej längre har något "arbetsprogram" installerat på sin dator och denna skara ser ut att öka.
*edit*
Om vi tar Revit och arcicad så finns det knappt workstations att köpa idag som har kraften som behövs, även om den nya 18 kärniga i7an skulle ge programmet en värdig match.

Så, cirkeln är sluten och vi går tillbaka mot mainframe/time sharing unix liknande lösningar med terminaler/tunna klienter med feta servrar i någon källare. Inte mig emot, men det är inte alla som kommer att göra så, även om många kanske gör. Well well tiden får väl utvisa vad som händer, intressant att vi går tillbaka mot hur det var back in the days.

En riktig dator har bara 2 kablar inkopplade, nätverk@el ;=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Vi fick installera om en dator som totalhavererade av denna uppdateringen. Det gick inte att komma in i den. Allt kom upp som det skulle utom just inloggningsrutan. Inga reperationsförsök funkade.

några timmars bortkastad tid för man inte kan rulla tillbaka uppgraderingar som skiter i återställningspunkter.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Så förbannat trött på allt bloatware som installeras. Xbox,Mixed reality,Onedrive osv osv... Har betalat för fullversion av windows 10 PRO och det går inte att bli av med skiten på vanligt sätt. Så förbannad så man kokar nästan!

Jag känner igen det där. Jag avinstallerade 10 och la in 7 igen enbart för att man måste ha ett antivirusprogram installerat i 10. Har man inte det så kör Windows Microsoft Security Essentials.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Det enda jag bryr mig om i Windows 10 CFU är att dom lagt till GPU-användning i aktivitetshanteraren :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Jag känner igen det där. Jag avinstallerade 10 och la in 7 igen enbart för att man måste ha ett antivirusprogram installerat i 10. Har man inte det så kör Windows Microsoft Security Essentials.

Du menar Windows Defender? Jag tycker det är hur smidigt som helst, det finns i bakgrunden och gör sitt och irriterar mig aldrig med en massa popups.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Har väl varit där hela tiden? Eller iallafall sedan några versioner tillbaka. Men då jag inte använder den så tar jag bort den när jag har utfört en ny installation.

I övrigt har jag inte märkt något konstigt i samband med uppdateringen.

håller med dig och Samma här.
Efter updatering instalationen, gör jag alltid 3 saker,
1 tar bort store iconen
2 ändrar startmenyn till gamla win 7 stilen (med classic shell) och
3 kör sedan shutup10.

inga konstigheter.allt perfekt

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Synd bara att det förstör mer än det gör nytta.
Ännu mer synd att man inte ens kan välja bort dessa uppdateringar.

Fasiken, jag håller med. Bla gör denna uppdatering mig tokig eftersom det första jag gör när jag vaknar är att sätta på datorn och gå till kaffebryggaren. Har jag t.ex glömt stänga ner ett YT-klipp när jag stängde av datorn, kvällen innan, startar det automatisk och stör. Det djävulusiske är att det inte går att stänga av funktionen "fortsätt där du var" https://superuser.com/questions/1261910/after-windows-10-fall...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]