högtalare till TVn med HDMI, finns det..?

Permalänk
Medlem

högtalare till TVn med HDMI, finns det..?

Tjenare.

Söker efter en lite enklare ljudlösning, är inte jag själv som ska ha den och det är inte jättestora krav mer än att de ska va bra mycket bättre än de burkiga ljudet från TVn
Har tittat lite på soundbars kring 1000-1500kr klassen men har upptäckt att INGEN verkar ha HDMI!?
Försökte även söka på prisjakt soundbars med HDMI men får typ 2 träffar? Kör man inte soundbars med HDMI?
Hade ju varit väldigt smidigt med någon form av "Hembio" lösning där man kan koppla in Intel NUC -> någon högtalare -> TV (ARC)

Behöver ju inte vara just en soundbar men någon lösning som kopplas via HDMI.

Tack på förhand.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Nja lite billigare soundbars har inte HDMI, men åt andra sidan varför skulle de ha det i denna prisklassen..går ju sällan att koppla den till en TV iallafall med HDMI, OK koppa till en NUC men hur ska du då samtidigt koppla till en TV, splitta HDMI är mer eller mindre krångligt, oftast mer..
Hur hade du tänkt koppla egentligen?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hmm ja det kanske inte går nej, behöver ju 2st portar i soundbaren isf, vilket lär va svårt att få tag på.

Men tanken hade iaf varit från NUC med HDMI till en soundbar och sedan med HDMI från soundbar till TV. För kopplar jag in NUC till soundbar så måste ju soundbaren ha en HDMI out typ så jag kan vi bilden vidare till TVn, och då tänkte jag att kopplar man den på TVns HDMI ARC så kanske TVn kan använda den porten också för att få ut sitt ljud till soundbaren.
Men det kanske inte fungerar så...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lehto:

Hmm ja det kanske inte går nej, behöver ju 2st portar i soundbaren isf, vilket lär va svårt att få tag på.

Men tanken hade iaf varit från NUC med HDMI till en soundbar och sedan med HDMI från soundbar till TV. För kopplar jag in NUC till soundbar så måste ju soundbaren ha en HDMI out typ så jag kan vi bilden vidare till TVn, och då tänkte jag att kopplar man den på TVns HDMI ARC så kanske TVn kan använda den porten också för att få ut sitt ljud till soundbaren.
Men det kanske inte fungerar så...

Det är så det fungerar, men du måste slanta upp lite mer pengar. För 5000 och uppåt fungerar varje soundbar precis som du vill.

Permalänk
Avstängd

Något fel på optisk kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är så det fungerar, men du måste slanta upp lite mer pengar. För 5000 och uppåt fungerar varje soundbar precis som du vill.

Aha fifan de är ju lite väl mycket...

Skrivet av cider123:

Något fel på optisk kabel?

Nä det är de väl egentligen inte men hade velat ha en så enkel lösning som möjligt då det är min mor som ska ha detta.
Därmed hade de varit nice med HDMI så när hon tittar TV så kan hon höja å sänka volymen med fjärrkontrollen till TVn, jag antar detta inte går med optisk kabel?

Hittade däremot en ganska intressant sak:
https://www.proshop.se/Hemmabiosystem-Surround/Sony-HT-XT100-...

Denna har ju en HDMI iaf, koppla den till TVn med HDMI, och sedan tänkte jag om man skulle köra NUCen då med optisk kabel till den.
MEN ska jag vara ärlig så fattar jag inte specen på denna NUC som jag köpt:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boards-kits/...
Audio (back channel + front channel)
7.1 digital (HDMI mDP); L+R+mic (F)
Kan jag på något sätt alltså få ut ljudet via USB-C porten? Eller är front porten digital också?

Tack på förhand.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Har inte soundbaren 3,5mm då? Bara å koppla in i tvna hörlursuttag och du kan höja å sänka med tv fjärrkontrollen. Löste det så för mina föräldrar. Billig soundbar jag köpte beg.

Som bonus funkar då soundbaren även för vanliga tvsändingar och inte endast med nucen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp ett par aktiva stereohögtalare med fjärrkontroll och 3,5mm eller optisk.
Behöver egentligen inte ens ha fjärrkontroll, utan vrid bara upp volymen på högtalarna lite och sen höj/sänk på tvn som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Köp ett par aktiva stereohögtalare med fjärrkontroll och 3,5mm eller optisk.
Behöver egentligen inte ens ha fjärrkontroll, utan vrid bara upp volymen på högtalarna lite och sen höj/sänk på tvn som vanligt

Fast optisk påverkas väl inte av tvns volym?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast optisk påverkas väl inte av tvns volym?

Det kanske det inte gör, har aldrig använd toslink själv så jag vet inte. Men är ju bara köra 3,5mm annars