Lightroom-version i CPU-tester

Permalänk
Medlem

Lightroom-version i CPU-tester

Hej!
När ni testar processorer brukar ni ha Lightroom som ett delmoment. Det uppskattar jag mycket; för mig som hobbyfotograf är det Lightroom oftare än spel som mest påtagligt vill ha CPU-kraft. Det finns ju ganska många hobbyfotografer, så jag är nog inte ensam om det.
Ni använder dock en ganska gammal version, och det har hänt en del med prestandan sedan dess. Inte minst sedan Lightroom Classic släpptes nyligen har prestandan förändrats dramatiskt. Den bästa prestandatestare för Lightroom jag hittat är Puget Systems, och här testar de senaste versionen, bara som exempel:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-...

Jag fattar att det kanske är besvärligt att få jämförbara resultat över tid med en programvara som numera är prenumeration och uppdateras då och då. Jag vet heller inget om vilka budgetbegränsningar ni har.
Men jag kan ändå hovsamt önska att ni ser över vilken Lightroom-version ni använder. Det börjar nu bli så att ett test i LR 5.7 kanske funkar som ett syntetiskt prestandatest, men det säger mindre och mindre om vilken prestanda man faktiskt får i det Lightroom man använder.

Bästa hälsningar
Dan T

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Meningen med de "benchmarks" som Sweclockers gör är att man ska få en uppfattning om hur olika CPU:er står i förhållande till varandra. Inte hur ett visst program presterar på en viss CPU.

Det samma gäller för övrig hårdvara såklart.

Permalänk
Medlem

Ja, kanske det. Eller så är det en chans att se just hur ens favoritprogram funkar på en CPU. Eller så är det lite av båda.
Det är klart man kan se LR 5.7 som ett helt abstrakt test av CPU-prestanda. Jag menar dock att värdet av att benchmarka i LR skulle öka om man använde en version som andra än ett litet, litet fåtal faktiskt kör. Särskilt när programmets prestanda ändrat sig så kraftigt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Versionen vi använder just nu är Lightroom 5.7.1. Jag måste vara ärligt och säga att jag inte riktigt har koll på vilken version som är senast nu, men i detta syfte är det inte jätteviktigt att alltid ha senaste versionen eftersom vi är intresserade av skillnaderna i CPU:erna.
Sen kan jag förstå att det är spännande för folk som ofta använder programmet och till nästa CPU-svit kommer vi troligen uppdatera till den senaste just då

Permalänk
Medlem

Hej igen! Det här kanske är old news, men jag såg nyss att ni bytt Lightroom-version i CPU-tester, vad det verkar.
Att testa export är visserligen bara ett lite speciellt subset av Lightroom, men ett viktigt sådant. Och nu används en version som mycket mer korrekt än gamla 5.7 återger vad man kan förvänta sig för prestanda.
(För mig personligen är Lightroom det enskilt mest CPU-krävande program jag använder.)
Så jag lyfter på hatten och tackar!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Horvendile:

Hej igen! Det här kanske är old news, men jag såg nyss att ni bytt Lightroom-version i CPU-tester, vad det verkar.
Att testa export är visserligen bara ett lite speciellt subset av Lightroom, men ett viktigt sådant. Och nu används en version som mycket mer korrekt än gamla 5.7 återger vad man kan förvänta sig för prestanda.
(För mig personligen är Lightroom det enskilt mest CPU-krävande program jag använder.)
Så jag lyfter på hatten och tackar!

Ja, vi uppdaterade så mycket som möjligt ihop med Pinnacle Ridge-recensionen.
Det blev ganska stor skillnad i export-tiden med nya lightroom så var bara bra att du petade på oss där