EA stänger ned fanprojektet Revive Network

Permalänk
Melding Plague

EA stänger ned fanprojektet Revive Network

UPPDATERAD. Det projekt som gjort det möjligt att spela Battlefield 2142 med flera online stängs nu ned av skaparna. Detta efter att ha blivit kontaktade av EA, som reagerat på att spelen distribueras gratis via webbplatsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kasst, EA, kasst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Bra skyddat EA!
Det där fanprojektet hade kunnat få folk att tro att ni höll på med goodwill, kundvård och sådant och så är det ju verkligen inte!
Tur att ni tar ordentligt avstånd från bra grejer och stänger ner verksamheter där ni själva fallerar att leverera så man vet var man har er.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om det nu var hemsidan som var problemet kunde dom inte bara uppdaterat den för att förtydliga att EA inte har något med projektet att göra?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Om det nu var hemsidan som var problemet kunde dom inte bara uppdaterat den för att förtydliga att EA inte har något med projektet att göra?

Hade de tagit bort allt vad EA heter från hemsidan skulle EA troligtvis stämma dem för stöld av deras varumärke och spel. Jag har inte sett revivesidan men antar att de skrivit nåt liknande att alla rättigheter tillhör EA, och de tillhandahåller spelnycklar etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Snusfri

Tråkigt, men förståeligt.
EA tjänar förlorar pengar på att låta projektet vara pga de inte får sälja lika många kopior av de nyare spelen i serierna det gäller om de hade låtit det fortgå.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt, men förståeligt.
EA tjänar förlorar pengar på att låta projektet vara pga de inte får sälja lika många kopior av de nyare spelen i serierna det gäller om de hade låtit det fortgå.

Njae - jag tror faktiskt inte att någon sitter och spelar BF2 eller 2142 ISTÄLLET för att köpa deras senaste release.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

Rätta mig om jag har fel men visst handlar de mångt och mycket om att EA måste försvara sina varumärken med järnhand för att om det inte gör det kommer de har svårare att försvara i framtida mål? Blizzard gör ju likadant när diverse WoW privatservar dyker upp.

Sen kan man ju tycka EA skulle öppna upp för tredjepartservrar så att spelen kan leva vidare utan officiellt stöd. Men det är en annan disskusion

Permalänk
Snusfri
Skrivet av MatsDahlgren:

Njae - jag tror faktiskt inte att någon sitter och spelar BF2 eller 2142 ISTÄLLET för att köpa deras senaste release.

Har läst runt på en del fortum och det är faktiskt många som spelar BF2 eller 2142 istället för de senaste spelen, framförallt i länder där hårdvara är dyrt som tex i Sydamerika.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

EA är rent ut sagt totalt dumma i huvudet. Jag bojkottar allt som har med något av dessa att göra. Origin,EA... Man kan nog drömma om DICE något men dom har ju ägarna så DICE är inte DICE längre.

Rör dom Squad så är dom inte bara dumma i huvudet dom får höra min vrede. Det också !!!

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

En gång i tiden gillade jag Dice och älskade att spela Battlefield.
Det gör jag inte längre...
Om inte EA kovänder och börjar vårda sina kunder och om inte Dice börjar göra spel för spelare igen så blir det inte en krona till dem igen.
Trist!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har läst runt på en del fortum och det är faktiskt många som spelar BF2 eller 2142 istället för de senaste spelen, framförallt i länder där hårdvara är dyrt som tex i Sydamerika.

Visst kan det vara så - men iom att det är dyrt så hade de antagligen inte köpt senaste ändå? Har man inte pengarna så har man inte, oavsett om det finns en gratis BF2'a eller inte - då blir det något annat som är billigt istället.
Lite som att antipiratmänniskorna inbillar sig att varje piratkopia av en film är en förlorad fullprisförsäljning.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Servrarna för BF2 och BF2142 verkar fortfarande uppe, synd om de inte kunde göra en klient som inte gjorde intrång i EAs upphovsrätt.

Permalänk
Medlem

Ni missade den intressantaste biten, då de distribuerade hela spelklienter.

"In other, more legal-styled terms, please stop distributing copies of our game clients and using our trademarks"

Lät inte som de hade problem att de hostade servrar, eller patchar för spelet men tja, man kan tolka det som man vill.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.
Kunderna har ju betalat för spelet och nu kan dom inte spela det?
Då borde ju EA betala tillbaka pengarna till sina kunder som köpte spelet.

Permalänk

Tråkigt! BF2 som enligt mig är den bästa produkten som lämnat EA. På sin storhetstid var det ett fantastiskt spel. Med tanke på hur många som lirade det nu på Revive Network så kan jag bara tolka det som att fler tyckte som jag.....

Synd att EA inte kan stödja projekt som dessa. Det har inte kostat dem något! De kunde bara se till att utvecklaren inte smutskastar deras varumärke! Vad har det att förlora?

Nu är det förmodligen förlorat för alltid..... R.I.P Battlefield 2

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte riktigt.
EA tvingar dem att ta bort sina trademark/copyright skyddade logos och direktnedladdningen av deras spel. Då EA nu tvingas skydda IPn till Battlefield franchisen.

Projektet får fortsätta, dock får de sprida spelet på annat sätt än på sin hemsida.

https://dev.reviveheroes.com/notice.txt

Skrivet av https://dev.reviveheroes.com/notice.txt:

Dear [REDACTED],

I write on behalf of Electronic Arts Inc. and its development studio DICE or, in other words, “those guys that make Battlefield.”

We’ve noticed that Revive Network has several projects and websites devoted to being a Medic by “reviving” older Battlefield games, including Battlefield Heroes, Battlefield 2, and Battlefield 2142. It’s great to see your enthusiasm for these titles. Not to brag, but we too get the nostalgia chills when booting up these classic entries in the Battlefield franchise.

We need a favor though: we must ask that you stop throwing down Ammo Crates. In other, more legal-styled terms, please stop distributing copies of our game clients and using our trademarks, logos, and artwork on your sites. Thing is, your websites may easily mislead visitors to believe that you are associated or affiliated with EA — we’re the only ones that get to wear the “Official EA” dog tag. Since you’re Battlefield community members, we know that you are smart and helpful, and will respect that we must protect our intellectual property rights in the franchise.

Please drop us a line to let us know you’re on board with this. Should you have any questions regarding all this, please do not hesitate to contact me via e-mail at [REDACTED]@ea.com.

Thanks,

[REDACTED]
IP Counsel
Electronic Arts Inc.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det har varit så länge.
Jag har haft ett flertal spel på ps3 t ex som inte går att spela online alls, så jag kan inte spela med mina kompisar som har samma spel.
Det finns inte något nätverksläge utan alltid ska det vara online multiplayer som EA gillar o stänga ner. Inte heller kan dom släppa en patch som gör att man kan hosta en server själv.

Självklart gör dom allt för att många spelar fortfarande dom gamla spelen och dom tror att om dom stänger ner det gamla så kommer folk köpa det nyare spelen dom har.
Grisar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

En gång i tiden gillade jag Dice och älskade att spela Battlefield.
Det gör jag inte längre...
Om inte EA kovänder och börjar vårda sina kunder och om inte Dice börjar göra spel för spelare igen så blir det inte en krona till dem igen.
Trist!

Well det fungerar ju, EA/DICE tjänar mer pengar än någonsin. Finns bara ett sätt att visa vad man tycker och det är med plånboken.

Permalänk
Medlem

"hörre ni spelare! Sluta upp med att spela våra gamla spel och köp de nya!!"

🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Ni missade den intressantaste biten, då de distribuerade hela spelklienter.

"In other, more legal-styled terms, please stop distributing copies of our game clients and using our trademarks"

Lät inte som de hade problem att de hostade servrar, eller patchar för spelet men tja, man kan tolka det som man vill.

Jag tror problemet är att Heroes är ett gammalt Free 2 Play spel och man kunde vad jag vet inte köpa spelet så i praktiken är det enda sättet att spela spelet typ "piratkopiering" såvida man inte har en gammal kopia liggandes och dammar på en hårddisk.

Permalänk

EA fortsätter att leverera precis som DICE dvs SKIT.......

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Idiotiskt gjort av EA.

Skrivet av Kriddezor:

EA fortsätter att leverera precis som DICE dvs SKIT.......

DICE är inte skit, det är EA som efter att köpte upp DICE som styr DICE och bestämmer som är skiten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Det handlar alltså om det här. Det verkar ju som att det är dom här grabbarna som inte tänkte rätt här.

"Thing is, your websites may easily mislead visitors to believe that you are associated or affiliated with EA and we’re the only ones that get to wear the Official EA dog tag"

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Vänta lite här. Enligt dessa maildumpar så har ju EA absolut ingenting emot servrarna, utan bara att de också gör spelet gratis att ladda ner. Abandonware har ju alltid varit en moralisk gråzon, men rättighetsmässigt är det glasklart: Det är olagligt att tillhandahålla någon annans IP.

Sweclockers, nyheten får det att låta som att EA kräver att servrarna stängs. Kan ni ändra nyheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra skyddat EA!
Det där fanprojektet hade kunnat få folk att tro att ni höll på med goodwill, kundvård och sådant och så är det ju verkligen inte!
Tur att ni tar ordentligt avstånd från bra grejer och stänger ner verksamheter där ni själva fallerar att leverera så man vet var man har er.

EA kan ju inte lita på att varenda "fanprojekt" håller sig på den goda sidan. Säg att de blir giriga och börjar skicka med virus som börjar mina på kundernas datorer eller något i framtiden. Det är klart stora företag inte vill riskera att förknippas med sånt, då får de köpa verksamheten så de kan styra lite.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Var i mitt tycke inte ett fullt så hotfullt brev det där, såg ju till och med ut som om det fanns intresse att samarbeta.

Har det kommit en offentlig kommentar från communityskaparna?

Får hoppas att enda anledningen till att sidan tagits ned är för att ta bort och tänka om hemsidan för att sen lägga upp den igen.

Skulle inte ropa hej för tidigt i alla fall.

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Bra skyddat EA!
Det där fanprojektet hade kunnat få folk att tro att ni höll på med goodwill, kundvård och sådant och så är det ju verkligen inte!
Tur att ni tar ordentligt avstånd från bra grejer och stänger ner verksamheter där ni själva fallerar att leverera så man vet var man har er.

EA borde ha, likt livsmedel, en bäst-före datum. Eftersom en onlineshooter blir oanvändbar efter det, borde man få sina pengar tillbaka. Kan inte EA leverera den tjänst som spelet baseras på, är spelet obrukbart och/eller saknar stora delar av grundspelet.

Man äger inte spelet, man har bara rätten att nyttja det. Så vart ställer sig lagar och stadgar efter att man inte längre kan använda det man betalat för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har skrivit till EA och klagat på dom.

Skrivet av Don_Tomaso:

Vänta lite här. Enligt dessa maildumpar så har ju EA absolut ingenting emot servrarna, utan bara att de också gör spelet gratis att ladda ner. Abandonware har ju alltid varit en moralisk gråzon, men rättighetsmässigt är det glasklart: Det är olagligt att tillhandahålla någon annans IP.

Sweclockers, nyheten får det att låta som att EA kräver att servrarna stängs. Kan ni ändra nyheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har köpt BF2142 sen år 2006 men kunde bara spela ett tag sen så stängde dom ner nästan alla server har mått skit sen dess.

Det spelet betyder allt för mig det är ett spel som inte går att leva utan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666