Permalänk
Medlem
Skrivet av ZG4T:

Bikester har väl haft en del problem.
https://www.di.se/digital/svenska-friluftsbolagens-agare-i-ko...
Finns tråd på happyride också:
https://happyride.se/forum/threads/bikester-konkar.3698895/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hoppla, tack för varningen.. Blir till att leta vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZG4T:

Hoppla, tack för varningen.. Blir till att leta vidare

Annars vad gäller cyklarna du undrar över, jag har en Haibike, visserligen en fulldämpad mountainbike men kvaliten är riktigt bra.
Ortler ägs väl av samma koncern som Bikester så kanske kan vara bra att kolla på nåt annat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Annars vad gäller cyklarna du undrar över, jag har en Haibike, visserligen en fulldämpad mountainbike men kvaliten är riktigt bra.
Ortler ägs väl av samma koncern som Bikester så kanske kan vara bra att kolla på nåt annat.

Tack, slår till på denna

https://www.elcykelvaruhuset.se/sv/haibike-trekking-4-high-i5...

Permalänk
Medlem

Jag kör en sån här på min:
https://www.elcykeltrim.se/volspeed-tuning-box-yamaha-pw-x/se...
Maxfarten ställd på 43 km/t.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Skulle vilja ha en elcykel med dessa kriterier

Budget runt 30 000kr
Lågt insteg
Fotbroms
Mittmotor
Integrerat batteri i ramen minst 500WH
Pakethållare
Cykelkorg
Låsbart styre så det inte vrider sig när man lägger grejer i cykelkorgen

Försökt leta runt, men inte hittat nån som har allt jag skulle vilja ha

De flesta cyklar jag hittat har batteriet under pakethållaren, men hade velat ha ett integrerat i ramen då det e snyggare och ser inte lika klumpigt ut som när det är under paketethållaren eller utanpå ramen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alectrona:

Skulle vilja ha en elcykel med dessa kriterier

Budget runt 30 000kr
Lågt insteg
Fotbroms
Mittmotor
Integrerat batteri i ramen minst 500WH
Pakethållare
Cykelkorg
Låsbart styre så det inte vrider sig när man lägger grejer i cykelkorgen

Försökt leta runt, men inte hittat nån som har allt jag skulle vilja ha

De flesta cyklar jag hittat har batteriet under pakethållaren, men hade velat ha ett integrerat i ramen då det e snyggare och ser inte lika klumpigt ut som när det är under paketethållaren eller utanpå ramen

Det bli nog extremt svårt att hitta en sån cykel, ingen av de mer seriösa tillverkarna skulle bygga en sån för fotbroms är på alla sätt dåligt och farligare än att kunna trampa bakåt utan att bromsa för att kunna positionera pedalerna rätt i förhållande till underlaget och på en elcykel med mittmotor så blir det än värre att styra drift vs broms.

Dessutom så skulle det innebära att man måste använda nått baknav som inte är gjort för e cyklar för att få växlar vilket skulle innebära att det slits snabbare pga det ökade vridmomentet hos en e cykel. Så vitt jag vet finns det inget baknav som är dimensionerat för elcykel som har rullbroms hos någon tillverkare utan det är nått som bara finns på enklare nav för heltrampade cyklar.

Pakethållare och cykelkorg går att montera på nästan alla cyklar så det kan nog handlaren lösa om det inte är monterat från fabrik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bli nog extremt svårt att hitta en sån cykel, ingen av de mer seriösa tillverkarna skulle bygga en sån för fotbroms är på alla sätt dåligt och farligare än att kunna trampa bakåt utan att bromsa för att kunna positionera pedalerna rätt i förhållande till underlaget och på en elcykel med mittmotor så blir det än värre att styra drift vs broms.

Dessutom så skulle det innebära att man måste använda nått baknav som inte är gjort för e cyklar för att få växlar vilket skulle innebära att det slits snabbare pga det ökade vridmomentet hos en e cykel. Så vitt jag vet finns det inget baknav som är dimensionerat för elcykel som har rullbroms hos någon tillverkare utan det är nått som bara finns på enklare nav för heltrampade cyklar.

😬 Själv har jag konverterat en damcykel med TSDZ2 och stöd för fotbroms.
Det var åtminstone billigt ca 5 - 6000kr, men särskilt säkert är det inte i alla lägen om man inte är medveten om begränsningarna.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av TSDZ2 med fotbromsfunktion, men däremot vanliga.
Köpte för 2 år sen och har cyklat till jobbet.
Den har gjort jobbet med beröm, men det är en konstruktionsmiss som gjorde att en packning på sidan med stora drevet på något sätt fastnar och trasas sönder. Det gör att vatten kan ta sig in där och packningen är relativt dyr (finns ritning för 3d-print). Fick också byta fettet i motorn i samband med detta.

TSDZ2B har en ny design och även flera andra förbättringar så bör vara pålitligare.

Så ja, det är en schysst motor men man får nog vara beredd på att något kan krångla och man kanske måste byta någon del - men tror som sagt TSDZ2B är bättre. Finns bra med info att hitta på nätet om man skulle råka ut för något.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det bli nog extremt svårt att hitta en sån cykel, ingen av de mer seriösa tillverkarna skulle bygga en sån för fotbroms är på alla sätt dåligt och farligare än att kunna trampa bakåt utan att bromsa för att kunna positionera pedalerna rätt i förhållande till underlaget och på en elcykel med mittmotor så blir det än värre att styra drift vs broms.

Dessutom så skulle det innebära att man måste använda nått baknav som inte är gjort för e cyklar för att få växlar vilket skulle innebära att det slits snabbare pga det ökade vridmomentet hos en e cykel. Så vitt jag vet finns det inget baknav som är dimensionerat för elcykel som har rullbroms hos någon tillverkare utan det är nått som bara finns på enklare nav för heltrampade cyklar.

Pakethållare och cykelkorg går att montera på nästan alla cyklar så det kan nog handlaren lösa om det inte är monterat från fabrik.

Misstänkte nästan nåt sånt att det nästan inte finns några

Har sett en sådan fast då e batteriet bara på 400
Hade velat ha större batteri

https://www.erlan.se/produkt/el-cykel-batavus-altura-e-go-pow...

Får se hur jag gör om jag kör på en sådan lr om jag letar upp någon annan likvärdig och ger upp några av min önskemål.

Permalänk
Medlem

Är det någon som prövat någon Kinacykel, typ Duott c29 för 819eur (finns 50eur rabbattkod)
https://duotts.com/products/c29

eller Fiido c11 899eur (finns 50 eur rabattkod).
https://eu.fiido.com/products/fiido-c11-electric-commuter-bik...

Dessa cyklar är väl inte riktigt godkända då de har tumgas samt starkare motor men verkar vara mycket cykel för pengarna.