Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Accesspunkter utomhus?

Jag vill förbättra mitt trådlösa nätverk och då framförallt utomhus bakom huset. Idag har jag ett Ubiquiti UniFi-system med switchar, gateway samt 1 st accesspunkt.

Jag är inte ute efter högsta möjliga fart utomhus utan egentligen bara ok täckning. Jag har tittat på ett par olika accesspunkter från Ubiquiti, nämligen UAP-AC-M, UBI-UAP-OUTDOOR5 samt UBI-UAP-OUTDOOR+.

Räckvidden blir väl sämre med en 5 GHz variant jämfört med en 2.4 GHz.

UAP-AC-M är väl den nyaste produkten av de tre men det innebär inte med automatik att det är den mest lämpliga. Tänkt placering är antingen på taket på masten där parabolen sitter eller på hussidan som vetter mot baksidan.

Jag är öppen för andra förslag men vill helst fortsätta med UniFi-spåret då jag tycker att det fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Klassikern är väl att montera i ovankant på ett fönster som vetter mot den sidan så man slipper gå genom vägg, utomhuskablage och ip-klassade produkter. Du kan inte prova om din unifi-antenn duger till det genom att bara lägga den i ett fönster och gå ut och kolla? Sätter du den på taket lär du väl dessutom täcka hela grannskapet, vilket säkert är spännande men lite overkill.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

en TP-link CPE210 för ca 700:- skulle också fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Klassikern är väl att montera i ovankant på ett fönster som vetter mot den sidan så man slipper gå genom vägg, utomhuskablage och ip-klassade produkter. Du kan inte prova om din unifi-antenn duger till det genom att bara lägga den i ett fönster och gå ut och kolla? Sätter du den på taket lär du väl dessutom täcka hela grannskapet, vilket säkert är spännande men lite overkill.

Jag skall testa att flytta min nuvarande accesspunkt och se om jag kan förbättra täckningen utomhus.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du inte behöver brutal bandbredd skulle jag satsat på en 2,4 GHz-enhet som dessutom gissningsvis har bättre räckvidd. Har själv en Unifi UAP-Outdoor+ som jag monterat på utsidan av huset, det har fungerat finfint och den ger cirka 80 meters förlängning av Wifi, även där höjdskillnaden är typ 8-10 meter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+