PCI Express 4.0 färdigställs – kan bli kortlivad

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 4.0 färdigställs – kan bli kortlivad

Sju år efter att PCI Express 3.0 spikades färdigställs version 1.0 av generation fyra, som återigen dubblerar bandbredden. Redan om två är det dock dags för PCI Express 5.0 att äntra scen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vänta på grafikkort med extrem prestanda nu då

Kanske finns något trevligt runt hörnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vänta på grafikkort med extrem prestanda nu då

Kanske finns något trevligt runt hörnet?

Jag kanske är negativ nu men när skillnaden på 16x och 8x knappt existerar tror jag inte att dubbel bandbredd är det som står i vägen för kraftigare GPU:er på marknaden. Tyvärr, tål att tilläggas. Vore kul att ha fel på det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag kanske är negativ nu men när skillnaden på 16x och 8x knappt existerar tror jag inte att dubbel bandbredd är det som står i vägen för kraftigare GPU:er på marknaden. Tyvärr, tål att tilläggas. Vore kul att ha fel på det.

Men antalet lanes är en begränsande faktor i våra konsument-cpuer. Om antalet lanes behålls men bandbredden fördubblas kommer vi bli av med en del begränsningar.

Något annat intressant är att hastigheter som pcie 1x för exempelvis laptopar och annat närmar sig mer och mer att kunna driva runt enklare grafikkort.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sniglom:

Men antalet lanes är en begränsande faktor i våra konsument-cpuer. Om antalet lanes behålls men bandbredden fördubblas kommer vi bli av med en del begränsningar.

Något annat intressant är att hastigheter som pcie 1x för exempelvis laptopar och annat närmar sig mer och mer att kunna driva runt enklare grafikkort.

Mm kan man köra WIFI / BT / M.2 / NIC, USB 3.1 Gen 2 etc och inte va begränsad av sina 16x lanes.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om att man väljer att säga att NVME-SSD's klarar sig med hälften av banorna, utan jag hade hellre sett att det går göra dem dubbelt så snabba. Finns ju redan idag enheter som nästan klarar av att mätta bandbredden, exempelvis Samsung's 960 Pro med sina 3500MB/s. Om de istället hade dubblerat bandbredden hade ju taket istället varit ca 7800MB/s, och dit är det ju en bit kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm kan man köra WIFI / BT / M.2 / NIC, USB 3.1 Gen 2 etc och inte va begränsad av sina 16x lanes.

Skylake t ex har 20st lanes. 4 av dessa används för att ansluta chipset, där mycket av kringhårdvaran du nämner sitter.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag kanske är negativ nu men när skillnaden på 16x och 8x knappt existerar tror jag inte att dubbel bandbredd är det som står i vägen för kraftigare GPU:er på marknaden. Tyvärr, tål att tilläggas. Vore kul att ha fel på det.

Precis det är väl snarare mer intressant att kunna köra sina m.2-stickor i 1x/2x istället för 4x med bibehållen bandbredd i PCIe 5.0 och 4.0 respektive.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sniglom:

Skylake t ex har 20st lanes. 4 av dessa används för att ansluta chipset, där mycket av kringhårdvaran du nämner sitter.

http://cdn5.thinkcomputers.org/wp-content/uploads/2016/12/chipset.jpg

Mm jag vet, skillnaden är att man kan köra mer M.2 utan få flaskhalls och köra mer extra tillbehör utan behöva kompromissa.

Desto högre PCI bandbredden är ju mer kan du skala och få ut mer hårdvara på ditt moderkort.

Kolla bara på WS X99 mobos som har 88 PCI lanes, du kan köra allt och lite till utan att få kompromisser.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte om att man väljer att säga att NVME-SSD's klarar sig med hälften av banorna, utan jag hade hellre sett att det går göra dem dubbelt så snabba. Finns ju redan idag enheter som nästan klarar av att mätta bandbredden, exempelvis Samsung's 960 Pro med sina 3500MB/s. Om de istället hade dubblerat bandbredden hade ju taket istället varit ca 7800MB/s, och dit är det ju en bit kvar.

Bara köra RAID 5 / 10 / 0 om du vill ha mer intern hastighet.
Sen att du betalar 5x10 gånger mer för diskar än för resten av datorn är en helt annan sak.

Och kör du dom diskarna så köper man inte mainstream såklart (oftast)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Masyve:

Jag kanske är negativ nu men när skillnaden på 16x och 8x knappt existerar tror jag inte att dubbel bandbredd är det som står i vägen för kraftigare GPU:er på marknaden. Tyvärr, tål att tilläggas. Vore kul att ha fel på det.

Så mycket mer än bara grafikkort som använder PCI-E, tex en intern PCI-E lane gör det med 4.0 och uppåt att ha 10Gbit onboard LAN som i sin tur kan få 10Gbit nätverk att bli allt vanligare bland konsument. Idag har man ofta högra max-bandbredd på sitt WiFi än sitt trådade nätverk hemma vilket är rätt sjukt.

Som så många andra sagt här, tror främst det är x1 kopplingarna som kommer ha mest nytta av detta

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Så mycket mer än bara grafikkort som använder PCI-E, tex en intern PCI-E lane gör det med 4.0 och uppåt att ha 10Gbit onboard LAN som i sin tur kan få 10Gbit nätverk att bli allt vanligare bland konsument. Idag har man ofta högra max-bandbredd på sitt WiFi än sitt trådade nätverk hemma vilket är rätt sjukt.

Som så många andra sagt här, tror främst det är x1 kopplingarna som kommer ha mest nytta av detta

Fast nu var ju det inlägget ett svar på ett annat som trodde detta skulle innebära "grafikkort med extrem prestanda" I alla fall så jag tolkade det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vänta på grafikkort med extrem prestanda nu då

Kanske finns något trevligt runt hörnet?

PCIE 3.0 och dess tekniska specifikationer är nog det sista hindret för att få bättre grafikkort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

PCIE 3.0 och dess tekniska specifikationer är nog det sista hindret för att få bättre grafikkort.

Det kanske kommer något snart som behöver snabbare, vem vet

Permalänk
Medlem

VR-teknik med 2st 4K-skärmar som var för sig kör 120Hz (eller högre). I praktiken 8K. Det kommer pumpa extremt mycket data och där kan en ny generation grafikkort komma behöva detta.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl hög bakåtkompilatet bland PCI Express och då gör det inte så mycket att PCI Express 4.0 blir kortvarig. Det är grymt bra att de gör såhär, till skillnad från hur det ser ut på cpusidan,

Annars det finns redan idag moderkort med 3st m.2 platser, behovet av fler är inte så stort för många och även om det fanns fler så blir det trångt på moderkortet. Men kanske kan u.2 bli vanligare med PCI Express 4.0 och då finns det ett behov. För varför ska man köa ssd över sata egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag kanske är negativ nu men när skillnaden på 16x och 8x knappt existerar tror jag inte att dubbel bandbredd är det som står i vägen för kraftigare GPU:er på marknaden. Tyvärr, tål att tilläggas. Vore kul att ha fel på det.

1080Ti har faktiskt börjat visa mätbar skillnad mellan 16x och 8x, visserligen pratar vi om någon enstaka % men med tanke på vilket stort hopp 7nm kommer vara prestandamässigt (3x densitet mot TSMC/Samsung 16/14nm) så kommer bandbredden att behövas inom en inte allt för lång framtid.

Sen har vi ju fördelar som att vi kan köra grafikkort i 1080Ti klassen på en 4x port utan större prestandaförluster och lämnar mer utrymme till andra enheter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KalBumling:

1080Ti har faktiskt börjat visa mätbar skillnad mellan 16x och 8x, visserligen pratar vi om någon enstaka % men med tanke på vilket stort hopp 7nm kommer vara prestandamässigt (3x densitet mot TSMC/Samsung 16/14nm) så kommer bandbredden att behövas inom en inte allt för lång framtid.

Sen har vi ju fördelar som att vi kan köra grafikkort i 1080Ti klassen på en 4x port utan större prestandaförluster och lämnar mer utrymme till andra enheter.

När. Nvidia stödjer 4x ja ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bara köra RAID 5 / 10 / 0 om du vill ha mer intern hastighet.
Sen att du betalar 5x10 gånger mer för diskar än för resten av datorn är en helt annan sak.

Och kör du dom diskarna så köper man inte mainstream såklart (oftast)

Det är klart att det går, men då blir det ju dyrare. Jag pratar om att jag hellre ser att hastigheten "per tuggummi" ökar än att man ska tvingas köpa flera. Dessutom har ju många konsumentkort bara en m.2-slot, så det är för mig mer angeläget med alternativ som bibehåller antalet banor och på så sätt dubblerar bandbredden. Dock tror jag det kan räcka med 2ST PCI-E 5.0-banor ett ganska bra tag då det i det läget är hårdvaran och inte gränssnittet som sätter stopp, men der är ju ändå en bit fram i tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sitter fast i en evig loop av "nu ska jag uppgradera" följt av "eller jag kanske borde vänta tills X släpps". Vad tusan ska man göra! ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Sitter fast i en evig loop av "nu ska jag uppgradera" följt av "eller jag kanske borde vänta tills X släpps". Vad tusan ska man göra! ¯\_(ツ)_/¯

kör du bara en vanligt gaming burk utan behov av MASSA med lagring som dessutom ska var snabbt så är det bara att uppgradera nu. du kommer inte få några problem dem närmaste åren an endast gaming.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Kortlivad gör väl inget.

I och med att PCI express 3.0 inte verkar flaska några grafikkort i dagsläget så lär nog pci express 4.0 duga en god stund framöver. Bra nyheter för dem som ska köpa ett nytt datorsystem innan pci express 5.0 dyker upp.

Såvida man inte tänker ändra porten eller göra 5.0 inkompatibel med dagens kort på annat vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vänta på grafikkort med extrem prestanda nu då

Kanske finns något trevligt runt hörnet?

Tror inte att det kommer påverka prestandan i spel särskilt mycket, utan snarare möjliggöra höga upplösningar i kombination med HDR och hög uppdateringsfrekvens. T.ex. 8K HDR i 120Hz.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

När. Nvidia stödjer 4x ja ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Inga som helst problem att köra Nvidia kort på 1x om du så vill så länge du inte ska köra SLI.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KalBumling:

Inga som helst problem att köra Nvidia kort på 1x om du så vill så länge du inte ska köra SLI.

Mm och det är just det som är totalt skit

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Min SSD som är en Samsung Evo 845 eller nåt är SATA.

Jag skulle vilja se fler konsumentmoderkort med inbyggd 10 GigE Ethernet nätverk.

Flesta konsument SSD är väl fortfarande SATA?
När får vi se något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Min SSD som är en Samsung Evo 845 eller nåt är SATA.

Jag skulle vilja se fler konsumentmoderkort med inbyggd 10 GigE Ethernet nätverk.

Flesta konsument SSD är väl fortfarande SATA?
När får vi se något annat?

Finns massvis med m.2 diskar att välja på.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte om att man väljer att säga att NVME-SSD's klarar sig med hälften av banorna, utan jag hade hellre sett att det går göra dem dubbelt så snabba. Finns ju redan idag enheter som nästan klarar av att mätta bandbredden, exempelvis Samsung's 960 Pro med sina 3500MB/s. Om de istället hade dubblerat bandbredden hade ju taket istället varit ca 7800MB/s, och dit är det ju en bit kvar.

Är det verkligen så stor vits med det, när vi får billiga 10TB+ SSD så kommer det givetvis kännas vettigt om vi får 7800MB/s.. skulle vara trevligt men kommer nog dröja flera år dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är det verkligen så stor vits med det, när vi får billiga 10TB+ SSD så kommer det givetvis kännas vettigt om vi får 7800MB/s.. skulle vara trevligt men kommer nog dröja flera år dit.

Det beror såklart på vilka arbetsflöden man har. Men jag som arbetar mycket med stora filer ser absolut nyttan i snabbare överföringshastigheter. Det sas ju att det inte går märka skillnad på SATA-SSD och NVM-E SSD... Jag kan säga att jo nog fasen märker jag skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Finns massvis med m.2 diskar att välja på.

M2 är väl bara ett fysiskt format, inte ett protokoll? Dvs en M2-disk kan vara SATA eller NVME.