Bad Rabbit är nytt ransomware i stil med Wannacry och Petya

Permalänk
Melding Plague

Bad Rabbit är nytt ransomware i stil med Wannacry och Petya

Efter Petya och Wannacry rapporteras det nu om Bad Rabbit, ett nytt ransomware som krypterar användarens filer och kräver betalning för att återfå dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De e lugnt för min del, jag har all min data på RAID

Permalänk
Inaktiv

Finns det pengar att tjäna någonstans så kommer folk göra det, huruvida någon person blir extremt lidande av det är irrelevant.
Det är lätt att säga att man enbart ska höja säkerheten, men kostnaden för detta blir enorm. Nu kostar en drabbad dator ännu mer, varför de bör lägga kostnaden på säkerhet.

Men resultatet av det blir att allt blir mer kostsamt, folk som klagar på att staten slösar mycket pengar idag kommer få se staten slösa ännu mer. Vilket de blir tvingade att göra, så missförstå mig inte, bara att mycket pengar kommer gå till alla ökade hot.

Permalänk

"Cause Ive gotta baad Rabbit! And it aint goin away"
"Yeah yeah!"

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Aktivera följande om man använder Windows Defender. Denna har kommit med Creators Fall Update.

http://wccftech.com/windows-10-controlled-folder-access-fight...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

"Cause Ive gotta baad Rabbit! And it aint goin away"
"Yeah yeah!"

Trodde jag var ensamt offspring-fan här under alla år. Tack för att du finns ^___^

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Raid skyddar väl ändå bara mot hårdvaru fel.
Om du åker på ransomware så kommer din data att skrivas över och även så din redudanta data

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeVVa:

@HappyPie: Raid skyddar väl ändå bara mot hårdvaru fel.
Om du åker på ransomware så kommer din data att skrivas över och även så din redudanta data

HappyPie var ironisk och det finns en tråd om ämnet där vissa skriver att raid inte är en backup

Jag är dock väldigt tveksam till att så många som använder raid inte vet om vad den skyddar emot, de få som använder och inte vet kör nog NAS. Däremot finns det en stor skara som anser att backuper är svindyrt och de missköter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

"Cause Ive gotta baad Rabbit! And it aint goin away"
"Yeah yeah!"

Tänke också på den Offspring alltså <3 Sjukt bra låt och band. Älskar dem

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

@HappyPie: Raid skyddar väl ändå bara mot hårdvaru fel.
Om du åker på ransomware så kommer din data att skrivas över och även så din redudanta data

Tror han var sarkastisk

OnT: jäklar vad bitcoin blivit dyr. Kan man köpa typ 0,05 eller måste man köpa en hel, fattar inte riktigt det där. Och hur många bitcoins gör miners per dag typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det är extremt smart att ha sina data på flera diskar samt bara köra dom man verkligen håller på med. Blir svårt att kryptera en disk som "inte finns" helt enkelt. Dessutom skyddar det bra mycket mot annat SBS som man själv råkar göra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det är extremt smart att ha sina data på flera diskar samt bara köra dom man verkligen håller på med. Blir svårt att kryptera en disk som "inte finns" helt enkelt. Dessutom skyddar det bra mycket mot annat SBS som man själv råkar göra.

Som när jag hittade kommandot blkdiscard å trodde det var något liknande fstrim. Så glad i hågen körde jag blkdiscard /
Blev lite fundersam när inget fungerade efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Sjukt, ja. Hade ett par hundra (tusen?) bitcoins i en plånbok för en herrans massa år sedan, ett antal formatteringar senare gråter jag mig till sömns var gång jag ser en graf på värdet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@xcluzive: Sjukt, ja. Hade ett par hundra (tusen?) bitcoins i en plånbok får en herrans massa år sedan, ett antal formatteringar senare gråter jag mig till sömns var gång jag ser en graf på värdet...

Haha, Ajaj ;/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lorault:

Aktivera följande om man använder Windows Defender. Denna har kommit med Creators Fall Update.

http://wccftech.com/windows-10-controlled-folder-access-fight...

Hur aktiverar man det? Knappen för av/på är inaktiverad hos mig. Har försökt både med standard användarkonto likväl admin konto med samma tråkiga resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tror han var sarkastisk

OnT: jäklar vad bitcoin blivit dyr. Kan man köpa typ 0,05 eller måste man köpa en hel, fattar inte riktigt det där. Och hur många bitcoins gör miners per dag typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Nejdå, det går bra att köpa delar av en BTC. Det går rent teoretiskt att dela bitcoin i ner till hur många decimaler som helst, men just nu så är det en begränsning på 0,00000001 BTC som minsta enhet( = 1st "satoshi").

Det absolut flesta plånböcker innehåller inte ens en hel BTC.

Gällande miners så är det inte direkt bara att gräva lite med sin gpu, så som det var förr i tiden. För en privatperson är det väldigt svårt att tjäna stora summor på mineing.

Edit: Här ser du fördelningen av BTC på de plånböcker som finns. Notera dock att man kan lätt skapa hur många plånböcker som helst.
https://bitinfocharts.com/top-100-richest-bitcoin-addresses.h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Hur aktiverar man det? Knappen för av/på är inaktiverad hos mig. Har försökt både med standard användarkonto likväl admin konto med samma tråkiga resultat.

Har du annat antivirusprogram installerat? Då måste denna avinstalleras för att Windows Defender skyddar också mot virus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lorault:

Har du annat antivirusprogram installerat? Då måste denna avinstalleras för att Windows Defender skyddar också mot virus.

Ah på så vis, ja då får det vara. Kör Eset antivirus och Malwarebytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokai:

Nejdå, det går bra att köpa delar av en BTC. Det går rent teoretiskt att dela bitcoin i ner till hur många decimaler som helst, men just nu så är det en begränsning på 0,00000001 BTC som minsta enhet( = 1st "satoshi").

Det absolut flesta plånböcker innehåller inte ens en hel BTC.

Gällande miners så är det inte direkt bara att gräva lite med sin gpu, så som det var förr i tiden. För en privatperson är det väldigt svårt att tjäna stora summor på mineing.

Edit: Här ser du fördelningen av BTC på de plånböcker som finns. Notera dock att man kan lätt skapa hur många plånböcker som helst.
https://bitinfocharts.com/top-100-richest-bitcoin-addresses.h...

Tack för infon, nu blev jag lite klokare iallafall

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

CIA black op? Skulle inte förvåna. Ryssland anklagas för att hålla på med IT-djävulska i EU och USA, så skulle inte förvåna mig om de senare håller på med djävulska på rysk mark. 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

De e lugnt för min del, jag har all min data på RAID

Ironi eller ej så tycker jag det är oansvarigt att bete sig på det sättet på ett internetforum. Andelen användare som inte klarar tolka inlägget så som författaren hade tänkt sig är förmodligen väldigt stor.

Förövrigt påverkar detta bara Winblows-användare antar jag? Kanske vore bra om det framgick lite tydligare i artikeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ironi eller ej så tycker jag det är oansvarigt att bete sig på det sättet på ett internetforum. Andelen användare som inte klarar tolka inlägget så som författaren hade tänkt sig är förmodligen väldigt stor.

Förövrigt påverkar detta bara Winblows-användare antar jag? Kanske vore bra om det framgick lite tydligare i artikeln...

Vad är det som är egentligen oansvarigt? Är inte teknik-satir ett bra kompletterande sätt att lära våra kära med-användare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Vad är det som är egentligen oansvarigt? Är inte teknik-satir ett bra kompletterande sätt att lära våra kära med-användare?

Det kanske fungerar på något forum någonstans med en snävare användarbas, men jag tror tyvärr inte SweC är rätt plats. Jag ser många nybörjare här, och inte alla är dataingenjörer, sysadmins, hackers, programmerare och så vidare. Visst, några finns det, men mångfalden är vidsträckt. Tyvärr tror jag 9 av 10 kommer missuppfatta ett sånt inlägg, och det kan kanske i något enstaka fall leda till tråkiga konsekvenser

Ironi är ofta svår att upptäcka på internetforum, men visst kan jag hålla med om att det var lite roligt ändå

Permalänk
Avstängd

Bara en tidsfråga innan alla länders regeringar stänger ned bitcoin som används till knark,penningtvätt och utpressning etc.

Och till er miljöpartister som säger att ingen kan stoppa bitcoin så kan de stoppa bitcoin och kommer garanterat att göra det vänta och se när bubblan spricker bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Bara en tidsfråga innan alla länders regeringar stänger ned bitcoin

Hur tänkte du att de skulle lyckas med detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Hur tänkte du att de skulle lyckas med detta?

Reglera växelkontoren så man inte kan gå mellan btc och fiat DVS webbhallen kommer inte kunna ta emot "bitcoin" längre om de gör det och man kommer inte kunna köpa bitcoin längre heller och anonym med det.
Det kommer också leda till ökade kostnader att använda bitcoin pga ökad administrering av växelkontoren för de får mer regleringar på sig vilket gör bitcoin ännu mer värdelöst.

Lev i er dröm så länge ni kan det kanske går några år till vi får väl se....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Reglera växelkontoren

Och det leder till? Svarta växelkontor kanske... Är det något du skulle föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Och till er miljöpartister som säger att ingen kan stoppa bitcoin så kan de stoppa bitcoin och kommer garanterat att göra det vänta och se när bubblan spricker bara.

Jag ser inte kopplingen mellan miljöpartist och bitcoin användare?

Har du missat att man kan handla med etablerade valutor, exempelvis SEK (Svenska kronor) genom att handla på kort, Swisha, postgiro/bankgiro betalningar, banköverföringar mm.
Man behöver inte alltid handla med fysiska sedlar och mynt för att använda en etablerad valuta.

Sen är det inte nödvändigtvis så att miljöpartiet är bäst för miljön bara för att de har miljö i partinamnet.

Eller menar du att det är miljöpartister som utvecklar ransomware och köper droger för bitcoin osv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Bara en tidsfråga innan alla länders regeringar stänger ned bitcoin som används till knark,penningtvätt och utpressning etc.

Och till er miljöpartister som säger att ingen kan stoppa bitcoin så kan de stoppa bitcoin och kommer garanterat att göra det vänta och se när bubblan spricker bara.

Jag är också rädd för att länder kommer agera emot bitcoinn och andra liknande valutor, dock ej av de anledningar som du nämnde.
Utan när en ny finanskris kommer så kommer väldigt många bli arbetslösa, många av de som är arbetslösa kommer vara duktiga på att utföra uppgifter som man kan göra framför datorn. Det kommer då uppstå en situation att vi har gott om duktig arbetskraft som är sysslolösa och får bidrag, samtidigt som de finns en skara i princip lika duktiga användare som överöses med och de totalt bränner ut sig.
Steget för att de med arbetare då ska komma på att de kan betala de arbetslösa bidragstagarna en liten summa svart för att minska deras arbetsbörda är inte stor.
Det finns redan lite sådant idag, hinder är att få handlar med bitcoins och att det är högkonjunktur och det inte är överfullt med duktiga arbetslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag ser inte kopplingen mellan miljöpartist och bitcoin användare?

Har du missat att man kan handla med etablerade valutor, exempelvis SEK (Svenska kronor) genom att handla på kort, Swisha, postgiro/bankgiro betalningar, banköverföringar mm.
Man behöver inte alltid handla med fysiska sedlar och mynt för att använda en etablerad valuta.

Sen är det inte nödvändigtvis så att miljöpartiet är bäst för miljön bara för att de har miljö i partinamnet.

Eller menar du att det är miljöpartister som utvecklar ransomware och köper droger för bitcoin osv?

Precis!

Jag ser inte heller kopplingen mellan Bitcoins och miljöpartister.
Visst kan Bitcoins användas till att köpa ohederliga saker, men det är ju inte så att vanliga pengar aldrig används till dåliga saker.......

Nackdelen med Bitcoins är dess okända framtid, smarta personer som intervjuvats i saken (Tänker på Bill Gates mfl) inser att detta med kryptovalutor är framtiden, men det är ju inte säkert att det är just Bitcoin det handlar om.
Det som är fördelen med Bitcoins och andra cryptovalutor är att man kan köpa saker eller överföra pengar till någon annan utan att banken eller annan 3e part ska ha en massa pengar i mellan. Sen har vi saker som hänt när länder varit i ekonomisk kris och staten helt plötsligt börjar ta av folks privata sparpengar för att rädda situationen. Sånt kan högst troligt inte hända med Bitcoins eftersom det bara är man själv som styr över sitt konto. Det innebär också att om man tappar bort kontot så är pengarna borta. Lite som att ha kontanter i plånboken och tappa den i skogen.

Vanliga pengar blir ju mindre och mindre värda med tiden. Tex om man sparat en månadslön från tex 2012, så kan man inte handla lika mycket för den idag 2017 som man kunde 2012. Hade man däremot fått den utbetalt i Bitcoins hade den varit värd mer idag. Kanske ett dåligt exempel... men eftersom man inte ska skapa fler än 21 miljoner bitcoins, så bör värdet jämfört med traditionella valutor fortsätta öka OM efterfrågan fortsätter på samma vis som det varit hittills. Men det är det ingen som kan veta.

Ontopic:
Surt med sådana där ransom-virus....... Jävla as kan man säga kort och gott!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]