Asus WS C621 Sage stödjer två 28-kärniga processorer och överklockning

Permalänk
Melding Plague

Asus WS C621 Sage stödjer två 28-kärniga processorer och överklockning

I och med Intels nya plattformar för servrar och arbetsstationer släpper Asus ett nytt moderkort i WS-serien, som stödjer upp till två 28-kärniga processorer, överklockning och fyra grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag skulle nog behöva det där moderkortet till min blivande CSGO dator

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Sexigt vad ligger priset på?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Sexigt vad ligger priset på?

Från artikeln du just läste: "Asus WS C621E Sage lanseras omgående för 5 849 kronor inklusive moms, en summa som bleknar i jämförelse med Intels Xeon-processorer som kostar från några tusenlappar till 100 000 kronor och uppåt för de 28-kärniga modellerna."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

En ensam M.2 port jag höll på att ramla av stolen när jag läste detta, men det finns PCI express m.2 adapter, samt hårddiskar som har PCI express anslutning.

Att vanliga användare idag kan nöja sig med en 16 core threadripper är att ramminne är så förbaskat dyrt så de egentligen det de vill köra på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Från artikeln du just läste: "Asus WS C621E Sage lanseras omgående för 5 849 kronor inklusive moms, en summa som bleknar i jämförelse med Intels Xeon-processorer som kostar från några tusenlappar till 100 000 kronor och uppåt för de 28-kärniga modellerna."

Smakar det så kostar det

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

dubbelkarningt ar fint. Men skulle hellre ha en till AMD. Om nu xeon prollarna gar pa 100k styck. Man kan fa en AMD 32karnor for halften av pengarna.

Har man inte bradis o inte badar i pengar sa ere nog vattigare att vanta ett ar pa nasta generations AMD i 7nm som skulel komma i 48 karnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Smakar det så kostar det

För det priset får det fanimig smaka fågel. Men... en ensam M.2-anslutning gör ju att det mer smakar typ levergryta eller blodpudding.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Visar ju igen hur bortkastad lga 2066 är. Finns ju bara i5lol-i9 och ingen xeon alls för varken socketen lr chipset. Glad att jag stannade kvar på x99.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

För det priset får det fanimig smaka fågel. Men... en ensam M.2-anslutning gör ju att det mer smakar typ levergryta eller blodpudding.

Du kör dom på PCI slotten med aktiv kylning inte via M.2 slotten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon56869:

dubbelkarningt ar fint. Men skulle hellre ha en till AMD. Om nu xeon prollarna gar pa 100k styck. Man kan fa en AMD 32karnor for halften av pengarna.

Har man inte bradis o inte badar i pengar sa ere nog vattigare att vanta ett ar pa nasta generations AMD i 7nm som skulel komma i 48 karnor.

Ja du måste ju köpa 28 core cpuerna som är sönder binnade och dyraste som finns
Vi har köpt 24 core till jobbet rätt extremt mycket billigare per CPU.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta är dock låst till justering av basfrekvensen (BCLK), vilket innebär att användare endast kan räkna med att klämma ut några procent mer ur processorerna.

Varför skulle BCLK-överklockning begränsa en till 'några procent'?
Är BCLK på dessa processorer knuten till någon annan bus (till skillnad från vanliga Skylake), eller har jag missat något?
i5-6500 kunde väl BCLK-överklockas till 4.5 GHz, en ökning på ca 40%?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xay0r:

Varför skulle BCLK-överklockning begränsa en till 'några procent'?
Är BCLK på dessa processorer knuten till någon annan bus (till skillnad från vanliga Skylake), eller har jag missat något?
i5-6500 kunde väl BCLK-överklockas till 4.5 GHz, en ökning på ca 40%?

För BCLK är sjukt svårt få någon bra ökning ur med CPUr och buss som är så höga cores.
Och ja det är skillnad på BCLK på sån socket och tex en Z270/Z370 etc
Det är lite skillnad BCLK klocka med en 8700k än en 22core + Xeon och 12x RAM slots som du också ska tänka på.

Ja det är nog rätt säkert dessa Xeon kommer säga ifrån direkt om du försöker BCLK 2x samtidigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Ja du måste ju köpa 28 core cpuerna som är sönder binnade och dyraste som finns
Vi har köpt 24 core till jobbet rätt extremt mycket billigare per CPU.

Vad ska grannarna säga om man kör med sämre?

Troligen så kommer de som köper de bättre cpuerna aldrig att köpa detta moderkort, så priset på de dyraste cpuern är egentligen ovänligt.
Men nu när 16 core 32ht börjar bli mainstream så blir den övriga hårdvaran dyr för svenssons, men viss har behov av mer datakraft än andra. Sedan är skaran som kör eget och drar av datorn rätt så många och då kan de köpa en bättre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Vad ska grannarna säga om man kör med sämre?

Troligen så kommer de som köper de bättre cpuerna aldrig att köpa detta moderkort, så priset på de dyraste cpuern är egentligen ovänligt.
Men nu när 16 core 32ht börjar bli mainstream så blir den övriga hårdvaran dyr för svenssons, men viss har behov av mer datakraft än andra. Sedan är skaran som kör eget och drar av datorn rätt så många och då kan de köpa en bättre.

Nu är ju 16 core höga frekvens dualsocket system extremt billigt vs innan.
Och ja detta är ju riktat mot konsumenter med dualsocket, annars köper man ju OEM färdigt med support och garanti avtal.

Annars är man rätt rik om man köper allt löst för 500-600k maxad PC 56 cores maxad RAM maxad M.2 etc GPUs.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Undrar när streamers och youtubers börjar köpa dessa saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av villian:

Visar ju igen hur bortkastad lga 2066 är. Finns ju bara i5lol-i9 och ingen xeon alls för varken socketen lr chipset. Glad att jag stannade kvar på x99.

Detta är ju inte ens LGA2066. Detta är Socket P, LGA 3647. Ganska uppenbart om du kollar på bilderna att det inte är samma.

LGA2066 använder Skylake-W Xeons.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

För det priset får det fanimig smaka fågel. Men... en ensam M.2-anslutning gör ju att det mer smakar typ levergryta eller blodpudding.

Visserligen, men samtidigt finns det 4 stycken U.2. Det verkar vara ett väldigt enterprise-inriktat workstationmoderkort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om dom kunde ha 1 typ av socket.. sedan olika moderkort med 2s, 4s eller 8s...
om dom massproducerade samma processorer till alla platformar skulle det nog inte bli såhär onödigt hög prislapp.

Permalänk
Medlem

Två stycken Xeon Silver 4114 kanske kan vara ett "prisvärt" alternativ?
10 kärnor 20 trådar och 700$ per styck. Totalt 20 kärnor och 40 trådar.
Passar dessa CPU på det här moderkortet?
https://ark.intel.com/products/123550

Men då kanske en Core i9 7960X är mera "prisvärd" (16 kärnor/24 trådar och högre frekvens).

Edit: Blodpudding är gott ju!

Permalänk
Medlem

Dator med 768 Megabyte RAM har man haft. Men 768 Gigabyte är ju liiite mer...

Förr i tiden var två eller fler sockets ända sättet att få flera kärnor (när CPU var singelcore).
Idag kan man få ganska många kärnor i en enda CPU.
Känns som att det är svårare att motivera multisocket byggen idag för hobbybruk.
Men Dual Socket (eller Quad) är coolt.

Permalänk
Datavetare

Ingen skulle kombinera detta moderkort med de 28 kärniga modellerna.

I de fall där Xeon Platinum 8180/8180M (de två 28 kärniga modellerna) kommer ändå CPUn vara långt från den dyraste komponenten. Det spekulerades i vissa artiklar när Skylake SP släpptes att Intel skruvade upp priset på dessa modeller då man noterade att de system som huserar den här typen av produkter har enorma mängder RAM, så kostnaden för RAM har i princip en nolla till jämfört med CPUn.

Intel har även en 4 kärnig CPU för ~70k SEK. Kan verka totalt vansinnig innan man lägger på parametern "programvara som licensieras per kärna...". Att man kan ta en sådan prislapp för en 4-kärnig CPU (som i.o.f.s. stödjer upp till 8S samt upp till totalt 6 TB RAM) blir bara förståeligt när kostnaden för programvara och eventuellt RAM tas med, i det läget är CPUn inte långt från ett avrundningsfel.

Finns i stora drag fyra huvudgrupper av Xeons

  • datacenter / exascale, här hamnar de 28 kärniga modellerna och generellt sett här vi hittar "Platinum" (tidigare Xeon E7)

  • maximal absolut prestanda, här finns både serverinrikade SKUs och även de för high-end arbetsstationer, numera "Gold" och tidigare Xeon E5 4xxx samt E5 2xxxW (W=Workstation, typiskt lite högre TDP och högre maxfrekvens)

  • maximal prestanda/W, här återfinns bulken av de Xeons som säljs och är främst Xeon Silver man hittar här (Xeon E5 2xxx)

  • budgetserver, idag "bronze" och tidigare Xeon E3

En vettig high-end CPU för en arbetsstation är t.ex. Xeon Gold 6146 (runt 30k per propp). D.v.s. en modell ur andra gruppen ovan.

toppgruppen var tidigare Xeon E7, inte E5
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bara skit. Alldeles för få LEDs och inga kylflänsar eller IO covers formade som rymdskepp.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Finns i stora drag fyra huvudgrupper av Xeons

  • datacenter / exascale, här hamnar de 28 kärniga modellerna och generellt sett här vi hittar "Platinum" (tidigare Xeon E7)

  • maximal absolut prestanda, här finns både serverinrikade SKUs och även de för high-end arbetsstationer, numera "Gold" och tidigare Xeon E5 4xxx samt E5 2xxxW (W=Workstation, typiskt lite högre TDP och högre maxfrekvens)

  • maximal prestanda/W, här återfinns bulken av de Xeons som säljs och är främst Xeon Silver man hittar här (Xeon E5 2xxx)

  • budgetserver, idag "bronze" och tidigare Xeon E3

Min uppfattning är att orsaken de flesta kör med xeons precis överallt som i macar, handlar främst om kravet de ställer på att datorn ska utföra sitt jobb rätt. Nästan överallt idag där det finns en Xeon så hade den gått och ersätta med en i9 7980xe, om det ej vore för pålitligheten. (avsaknad av ECC är det viktigaste)

Ser man på de flesta xeons som säljs bortsett från datacenter så är det rätt medioker processorer på det mesta rent prestandamässigt, för vare sig klockfrekvens eller antal kärnor är idag imponerande.

En vanlig Xeon är väl inte lika högt standard klockad och ligger lika nära bristningsgränsen, även om det går att klocka ner en cpu själv.
Sedan är ju 2066 plattformen bättre, jag pillade med en server där det på en display på chassit stod att ett ramminne hade failad och att moderkortet då hade kopplat ifrån ramimminet under runtime. Jag skulle vilja se ett moderkort till min 7700K, som själv kan detektera trasiga ram under runtime och koppla ifrån dem. -Troligen var det väl ECC kontrollen som upptäckte ett fel och då larmade den.

Xeons säljs nu bland många bättre bärbara och det är inte brutal prestanda som de marknadsför som utan bra pålitlighet.

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Varför vill man ha detta i en WS? Målgruppen är inte direkt minecraft-spelande ungdommar

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Min uppfattning är att orsaken de flesta kör med xeons precis överallt som i macar, handlar främst om kravet de ställer på att datorn ska utföra sitt jobb rätt. Nästan överallt idag där det finns en Xeon så hade den gått och ersätta med en i9 7980xe, om det ej vore för pålitligheten. (avsaknad av ECC är det viktigaste)

Ser man på de flesta xeons som säljs bortsett från datacenter så är det rätt medioker processorer på det mesta rent prestandamässigt, för vare sig klockfrekvens eller antal kärnor är idag imponerande.

En vanlig Xeon är väl inte lika högt standard klockad och ligger lika nära bristningsgränsen, även om det går att klocka ner en cpu själv.
Sedan är ju 2066 plattformen bättre, jag pillade med en server där det på en display på chassit stod att ett ramminne hade failad och att moderkortet då hade kopplat ifrån ramimminet under runtime. Jag skulle vilja se ett moderkort till min 7700K, som själv kan detektera trasiga ram under runtime och koppla ifrån dem. -Troligen var det väl ECC kontrollen som upptäckte ett fel och då larmade den.

Xeons säljs nu bland många bättre bärbara och det är inte brutal prestanda som de marknadsför som utan bra pålitlighet.

Samma Xeon prestanda i en Laptop som en med 300 serien.
Skillnaden är också Xeon CPUn drar rätt mycket mindre ström.
Och oftast får du på platsen garanti med dom med.
Det får du inte på "spel" laptops med z370 serie tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Det är precis min poäng. 2066 är ju helt bortkastad.
edit: Såg att det va skylake-W som du säger. Men hör å häpna dom kommer eventuellt inte fungera i x299 moderkort iaf. Så x299 e iaf en smörja.
https://www.extremetech.com/computing/254785-intels-new-xeon-...

Fritidsforskning
Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För det priset får det fanimig smaka fågel. Men... en ensam M.2-anslutning gör ju att det mer smakar typ levergryta eller blodpudding.

M.2 är ett konsument format egentligen gjord för laptops. På ett sådant här high end system så är det iaf enligt mig inte så mycket utav en förlust om de saknas. Behöver man verkligen det så kan man ju alltid slänga in en PCI-E 16x till 4st 4x PCI-E M.2 adapter. U.2 är ju det riktiga desktop/WS formatet som den också har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Yum yum! Inte att jag behöver denna, men vill ha begäret är 100%.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.