Wolfenstein II: The New Colossus får systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Wolfenstein II: The New Colossus får systemkrav

Inom kort släpps nästa del i Wolfenstein-serien och inför detta presenteras nu systemkraven för PC/Windows, vilka talar för en relativt krävande speltitel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att fundera på 32GB RAM så man har lite spelutrymme.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bokat och klart. Ska bli sjukt kul nu på fredag

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Konstiga krav..det skiljer väl ~5-10% mellan dessa hårdvaroklasserna? Enda som kan spela roll är väl mängden RAM mellan grundkraven och rekommenderat, annars är väl prestandan mellan 290 och 1060 knappt märkbar, samma med 3770 och 4770..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Börjar bli dags att fundera på 32GB RAM så man har lite spelutrymme.

Jag tycker personligen att 16GB räcker långt för spel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

R9 290 och RX 470 är ju i stortsätt samma prestanda? Hur tänkte dom där?

Kul med spel som byggs med Vulkan från grunden, vill se mer utav detta.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Discokungen

Fortfarande sjukt att grafikmotorn gör att spelet tar sån galet stor plats. Det är också konstigt att det är tre dagar kvar innan spelet släpps och systemkraven kom nu! Det är däremot ett av väldigt få spel jag förbokat de senaste åren eftersom Machine Games gör fantastiska spel och jag älskar vad de gjort med IP:t!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Undras hur det blir med sli stöd eller inte?
Var ej på dom förra spelen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

"Nämnvärt är att varken Radeon RX Vega eller Ryzen listas, trots att dessa bättre motsvarar kraven för Nvidia respektive Intels modeller."

? Hur motsvarar RX Vega GTX 1060?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här sitter man med 8 gb ram och klarar sig fint ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Undras hur det blir med sli stöd eller inte?
Var ej på dom förra spelen.

Skulle faktiskt tro att de har stöd för SLI. The New Order och The Old Blood var båda låsta till 60 fps på PC och 21:9 stöd var inte helt hundra när jag spelade igenom spelen. Tror Machinegames har jobbat stenhårt med PC versionen och de verkar vilja få spelet så fantastiskt på samtliga plattformar som det är möjligt. Den förra spelmotorn hade troligen många begränsningar.

Här kliar i köpnerven, men jag väntar till efter release som med alla spel idag. Tycker att New Order och Old Blood var otroligt bra. Snygga animationer, bra ljud, skönt gameplay, bra variation, snygg design och mycket mer. Har svårt att tro att det The New Colossus kommer att floppa. Men har lärt mig den hårda vägen många gånger med dag ett köp och förhandsbokningar.

Permalänk
Medlem

Under båda systemkraven så står det:
AMD GPU drivers no longer support Windows 8.1

Resten utav informationen är det här:

PC ADVANCED SETTINGS AND FEATURES

Uncapped Framerate
We at MachineGames are huge PC players, and all of id Software’s games have very strong PC DNA. So it’s important for us to make sure the PC version of the game is as solid as any console version. That’s why we built the game on idTech 6, which also allows for uncapped framerate – one of the features we’re most excited about.

Aspect Ratios
With such a wide range of tastes in aspect ratios among PC gamers, it was important for us to ensure compatibility with as many as possible. Here are a few of the big ones, but it’s by no means all of them.

4:3
16:9
16:10
21:9 (ultra widescreen)

Resolution
Supports 4K resolution

Field of View Slider
70 FOV to 120 FOV

Advanced Visual Settings

Lights
Shadows
Directional Occlusion
Reflections
Decals
Motion Blur
Image Streaming
Volumetric Quality
Decal Filtering
Deferred Rendering
Chromatic Aberration
Depth of Field
Resolution Scaling

Vulkan
When we started development of Wolfenstein II, the choice of graphics API for PC was a simple one. DOOM had already set the stage for what could be done with Vulkan and we wanted to take it to the next level.

Using Vulkan when developing has allowed us to utilize the power of AMD's VEGA graphics chips in ways that were not possible before, giving us fine grained control over the performance and feature set of the GPU without having to sacrifice artistic intent. Combined with the flexibility of AMD's hardware, Vulkan gives us the artistic freedom to deliver Wolfenstein without compromise.

Controls

Full keyboard and mouse rebinding options
Separate controller and mouse/keyboard sensitivity settings

Anti-Aliasing Options
We have a range of anti-aliasing options including, but not limited to:

TAA
FXAA
SMAA
TSSAA

Colorblind Modes In a first-person shooter where every objective marker and crosshair placement is crucial, colorblind modes are helpful for many gamers. Here are the three modes we included:

Protanopia
Deuteranopia
Tritanopia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scara:

"Nämnvärt är att varken Radeon RX Vega eller Ryzen listas, trots att dessa bättre motsvarar kraven för Nvidia respektive Intels modeller."

? Hur motsvarar RX Vega GTX 1060?!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, det kanske främst gäller för processorerna. Men det är ändå konstigt att Vega inte nämns då spelet är specifikt optimerat för det.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

@magma86:
Håller med! Ska dra iväg på en tjänsteresa nu i veckan men kommer hem på fredag och då vet jag absolut vad jag ska hitta på den dagen efter jobbet )
Har sett fram emot detta spel sen jag såg första klippet, hoppas inte det blir något nedskalat tjaffs för jag kommer fläska på allt som finns

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Blir inte något köp av detta spel i brådrasket. Sitter fortfarande med det som släpptes 2004. Det köpte jag billigt på Steam för ett tag sedan. Gillar Far Cry mycket mer.

Angående hårdvaran så får jag hålla med om att de rekommenderade kraven var ganska högt satta. Tur att man har en uppgradering på gång då.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Här sitter man med 8 gb ram och klarar sig fint ändå.

Hur vet du det? Du har ju ej testat spelet.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag tycker personligen att 16GB räcker långt för spel.

Det har jag också tyckt ett bra tag men nu när allt fler spel börjar rekommendera 16GB så känns det inte fel att titta på 32GB (speciellt om man har mycket öppet vid sidan av spelet).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Kokefa:

R9 290 och RX 470 är ju i stortsätt samma prestanda? Hur tänkte dom där?

Kul med spel som byggs med Vulkan från grunden, vill se mer utav detta.

Det kanske presterar bättre på polaris eller så har de bara tagit kort som är av olika generationer för att ha olika kort i listan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tog 16GB när jag köpte burken 2012, känns rätt nice nu. CPU/GPU är ju inga problem

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Under båda systemkraven så står det:
AMD GPU drivers no longer support Windows 8.1

Resten utav informationen är det här:

PC ADVANCED SETTINGS AND FEATURES

Uncapped Framerate
We at MachineGames are huge PC players, and all of id Software’s games have very strong PC DNA. So it’s important for us to make sure the PC version of the game is as solid as any console version. That’s why we built the game on idTech 6, which also allows for uncapped framerate – one of the features we’re most excited about.

Aspect Ratios
With such a wide range of tastes in aspect ratios among PC gamers, it was important for us to ensure compatibility with as many as possible. Here are a few of the big ones, but it’s by no means all of them.

4:3
16:9
16:10
21:9 (ultra widescreen)

Resolution
Supports 4K resolution

Field of View Slider
70 FOV to 120 FOV

Advanced Visual Settings

Lights
Shadows
Directional Occlusion
Reflections
Decals
Motion Blur
Image Streaming
Volumetric Quality
Decal Filtering
Deferred Rendering
Chromatic Aberration
Depth of Field
Resolution Scaling

Vulkan
When we started development of Wolfenstein II, the choice of graphics API for PC was a simple one. DOOM had already set the stage for what could be done with Vulkan and we wanted to take it to the next level.

Using Vulkan when developing has allowed us to utilize the power of AMD's VEGA graphics chips in ways that were not possible before, giving us fine grained control over the performance and feature set of the GPU without having to sacrifice artistic intent. Combined with the flexibility of AMD's hardware, Vulkan gives us the artistic freedom to deliver Wolfenstein without compromise.

Controls

Full keyboard and mouse rebinding options
Separate controller and mouse/keyboard sensitivity settings

Anti-Aliasing Options
We have a range of anti-aliasing options including, but not limited to:

TAA
FXAA
SMAA
TSSAA

Colorblind Modes In a first-person shooter where every objective marker and crosshair placement is crucial, colorblind modes are helpful for many gamers. Here are the three modes we included:

Protanopia
Deuteranopia
Tritanopia

Gillar att dynamic resolution har börjat hitta till PC-spel också. Funkar sjukt bra i Shadow of War på min HTPC. Märks inte speciellt mycket om den dippar ner till 720p några sekunder, hellre det än FPS-dipp.

Verkar som grafikmotorn i Wolfenstein och Doom är väldigt skalbar med tanke på att det ska rulla på Switch.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Amd 290 som minumum gpu känns som fruktansvärt krävande systemkrav.. Måste nästan vara lite kryddade minimum krav? Har svårt å tro att det kräver så mycket, speciellt med Vulkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Amd 290 som minumum gpu känns som fruktansvärt krävande systemkrav.. Måste nästan vara lite kryddade minimum krav? Har svårt å tro att det kräver så mycket, speciellt med Vulkan.

Detta är givet planerade höga krav för att sälja grafikkort samt CPUer.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Så, dags för att uppdatera datorn då. Efter 5år...

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Undra hur långt min i5-4460 och gtx1060 3gb kommer räcka. Har sett framemot det här spelet och vore trist om det inte fungerar.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Taggad som fan för detta spel!
Hoppas kunna skruva upp allt på max.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Så, dags för att uppdatera datorn då. Efter 5år...

Kommer nog rulla finfint på ditt 670 ska du se, inte stor skillnad på 670/680/770

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Noxxer:

Taggad som fan för detta spel!
Hoppas kunna skruva upp allt på max.

Det lär inte vara några problem! Doom rullade bra på mitt 980 och det här ska nog inte bli dubbelt så krävande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goga_fett:

Undra hur långt min i5-4460 och gtx1060 3gb kommer räcka. Har sett framemot det här spelet och vore trist om det inte fungerar.

Klart, din dator piskar fortfarande konsolerna som säkerligen kommer lira spelet under low/medium 1080P@30fps.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

En fråga bara... Vet alla dessa PR-avdelningar ens om Ryzen? För de jämför med Bulldozer mot Intels post-SB processorer som de vore likvärdiga i någon bemärkelse i huvud taget..

Skrivet av Kokefa:

R9 290 och RX 470 är ju i stortsätt samma prestanda? Hur tänkte dom där?

Kul med spel som byggs med Vulkan från grunden, vill se mer utav detta.

Eller att de jämför 4770K med 9370 från AMD.

Skrivet av Mocka:

Det har jag också tyckt ett bra tag men nu när allt fler spel börjar rekommendera 16GB så känns det inte fel att titta på 32GB (speciellt om man har mycket öppet vid sidan av spelet).

Men samtidigt ska man inte lita på de kraven. Kommer någon ihåg BLOPS2 som man "var tvungen" att ha 8GB ram för att starta? Visade sig vara rent skitsnack från Activision som sedan tog bort den spärren med en uppdatering och wips så kunde man få skyhög FPS med mindre mängd ram. Samma sak gäller nog här... Taket är satt skyhögt för att man ska förutse att David 14 år som vill höra på spotify samtidigt som han har femtonhundra olika youtubeklipp på som rullar i 1080P i bakgrunden ska få en bra upplevelse.

Skrivet av goga_fett:

Undra hur långt min i5-4460 och gtx1060 3gb kommer räcka. Har sett framemot det här spelet och vore trist om det inte fungerar.

Finns nog inte en chans att det inte kommer att fungera. Brorsan sitter med exakt samma CPU men 6GB versionen av GTX 1060 och väntar på detta spel.

Ett exempel är att jag fram till i våras satt på min gamla 2500K. Inga spel gnällde för det även om det tekniskt sett låg under minimikravet för spelet.

Dessutom this..

Skrivet av VadSaDu:

Klart, din dator piskar fortfarande konsolerna som säkerligen kommer lira spelet under low/medium 1080P@30fps.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kan det inte göras liknande spel om Sovjet?

Det dras upp mycket av Tyskland gjorde och och skojas med i filmer, spel, serier och mycket annat men det är helt tyst om vad kommunistiska Sovjet gjort. Hur mycket är begravt där om vad som egentligen hände där under alla dom åren?