Phanteks Eclipse P300

Permalänk
Melding Plague

Phanteks Eclipse P300

Phanteks tar sikte på det plånboksvänliga segmentet med sitt nya chassi Eclipse P300. På menyn står bland annat en kvalitativ stålkonstruktion, ett genomtänkt inre och inte minst härdat glas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid lika professionell. Nu har jag visserligen ett par minuter kvar på video-recensionen, men ni levererar alltid material av hög kvalitet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på hur luftflödet ser ut i denna modell. Fanns ju en del anmärkningar på t.ex. P400 och även denna frontpanel ser lite restriktiv ut om man jämför med t.ex. Fractals chassin.

Permalänk
Skrivet av loodee:

Jag är lite nyfiken på hur luftflödet ser ut i denna modell. Fanns ju en del anmärkningar på t.ex. P400 och även denna frontpanel ser lite restriktiv ut om man jämför med t.ex. Fractals chassin.

Hmm, lite annan prisklass dock. Men fractal chassin ser alltid bra ut med luftflöde, dock så bör man ju alltid köra en intake fan på uppsidan

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hmm, lite annan prisklass dock. Men fractal chassin ser alltid bra ut med luftflöde, dock så bör man ju alltid köra en intake fan på uppsidan

Va? Det är väl ändå med fördel att ha en fläkt i toppen som matar ut värmen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hjälpsam

Ganska ont om platser för hårddiskar tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Va? Det är väl ändå med fördel att ha en fläkt i toppen som matar ut värmen.

Värme stiger vet vi ju, men med fläktar i burken så spelar det ju inte någon större roll, så länge man har ett bra luftflöde. (dvs inte en massa "deadspots" pga kablar och annat lulllull)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Värme stiger vet vi ju, men med fläktar i burken så spelar det ju inte någon större roll, så länge man har ett bra luftflöde. (dvs inte en massa "deadspots" pga kablar och annat lulllull)

Jaså, där ser man. Har alltid levt med vetskapen om att topp- och bakmonterade fläktar skall blåsa utåt. Jag får helt enkelt testa och se vad jag får för resultat i mitt Define S.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ganska ont om platser för hårddiskar tycker jag.

Håller med. Bara 2 vaggor känns lite..."verkligen?"
Skulle personligen aldrig skaffa detta chassit.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Ganska ont om platser för hårddiskar tycker jag.

Skrivet av MinscS2:

Håller med. Bara 2 vaggor känns lite..."verkligen?"
Skulle personligen aldrig skaffa detta chassit.

För en allmän arbetsdator/speldator vet jag inte om jag håller med, då passar 2 stycken 3,5"-platser väldigt bra tycker jag! All mekanisk lagring av större proportioner bör ju ändå lagras centralt på en filserver/NAS och tre stycken 2,5"-platser duger ju gott och väl för SSD-lagring.

Det ser lite roligt ut i mitt Define R3 då jag i 5 år endast har använt två av alla åtta (!) 3,5"-platser för en SSD och en HDD. Inte nog med det utan luftflödet begränsas ju också något oerhört av det här så jag är på jakt efter nytt! Men det är nog inte det här chassit i alla fall, alldeles för trångt för mina komponenter verkar det som.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Håller med. Bara 2 vaggor känns lite..."verkligen?"
Skulle personligen aldrig skaffa detta chassit.

Känns ganska stå standard på alla moderna chassin med PSU-hölje. Jag har inget emot ett höje som döljer nätagget, men det hade varit fint med t.ex. en modulär HDD-bur på ovansidan.

Tycker chassi-marknaden har blivit väldigt likartad de senaste två åren, det enda som sticker ut i mina ögon är egentligen Fractal Designs Meshify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Värme stiger vet vi ju, men med fläktar i burken så spelar det ju inte någon större roll, så länge man har ett bra luftflöde. (dvs inte en massa "deadspots" pga kablar och annat lulllull)

Linustechtips testade om kablar gjorde någon skillnad och de hitta bara om de la en tröja i chassit så blev det skillnad i temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Håller med. Bara 2 vaggor känns lite..."verkligen?"
Skulle personligen aldrig skaffa detta chassit.

Behöver man så många då? Köper man en ny dator idag så kan man ju faktiskt använda sig utav t.ex. m.2-diskar. Två vaggor räcker långt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Behöver man så många då? Köper man en ny dator idag så kan man ju faktiskt använda sig utav t.ex. m.2-diskar. Två vaggor räcker långt.

Känner faktiskt ingen som har mindre än 3 HDD:s/SSD:s i sina datorer.
Har själv en HDD och tre SSD:s.

Men jag får väl slänga två av mina SSD:s om jag ska byta chassi, tydligen så använder alla andra m.2 diskar och NAS:ar.

I ärlighetens namn så måste det finnas en medelväg mellan "för många" och "för få" vaggor i ett chassi.
2 är helt klart för få och 10(?) som Uzanar hade känns lite väl överdrivet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Min PSU är snygg vill visa den... men men
Föredrar fortfarande mitt Enthoo M med akryl fönster.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Känner faktiskt ingen som har mindre än 3 HDD:s/SSD:s i sina datorer.
Har själv en HDD och tre SSD:s.

Men jag får väl slänga två av mina SSD:s om jag ska byta chassi, tydligen så använder alla andra m.2 diskar och NAS:ar.

I ärlighetens namn så måste det finnas en medelväg mellan "för många" och "för få" vaggor i ett chassi.
2 är helt klart för få och 10(?) som Uzanar hade känns lite väl överdrivet.

varför ska du slänga två av dina tre ssd när det finns plats för två av dem :P.
köp till en vagga till så har du plats för alla dina diskar du har.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Känner faktiskt ingen som har mindre än 3 HDD:s/SSD:s i sina datorer.
Har själv en HDD och tre SSD:s.

Men jag får väl slänga två av mina SSD:s om jag ska byta chassi, tydligen så använder alla andra m.2 diskar och NAS:ar.

I ärlighetens namn så måste det finnas en medelväg mellan "för många" och "för få" vaggor i ett chassi.
2 är helt klart för få och 10(?) som Uzanar hade känns lite väl överdrivet.

Är nog en majoritet som inte har mer än 1-2 diskar i sin dator, själv fyller jag mina burkar med så många diskar som får plats men inte för det behövs utan för jag alltid brukar ha någon disk över som jag lika gärna kan stoppa in, även om jag lägger det mesta på min NAS.

Alla chassin passar givetvis inte alla, detta passar tydligen inte dig utan du behöver mer utrymmer för diskar, lägg på en hundralapp eller två och du hittar förmodligen en bunt chassin som passar just dina behov. För min del passar inte 95% av alla chassin som tagits fram de senaste 2-3 åren inte alls för de har USB-portar på ovansidan (dessutom alldeles för få portar oftast, mitt Antec har 4 portar vilket knappt räcker) men jag behöver dem i fronten då jag har chassit i en bokhylla och vill inte slösa 15-20 centimeter hyllplats för att kunna se var de är så jag får väl tålmodigt vänta på att trenden med rena frontpaneler förhoppningsvis försvinner.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Billigt och snyggt, men allderles för dåligt luftflöde och dåliga möjligheter att utöka det. Hade hellre sett en mer öppen topp med plats för fler 140mm-fläktar samt 140mm baktill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Antar då att ett sådant PSU inte får plats då :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ganska ont om platser för hårddiskar tycker jag.

Skrivet av MinscS2:

Håller med. Bara 2 vaggor känns lite..."verkligen?"
Skulle personligen aldrig skaffa detta chassit.

Men alla chassin kan inte uppfylla allas önskemål. Ska alla chassin ha massa hårddiskburar bara för att vissa vill ha massa diskar så blir alla chassin meterlånga chassin.
Alla vill inte ha ett skitlångt Fractal Design-chassi. Jag personligen uppskattar kortare chassin och behöver inte mer än en stor disk och en schysst M.2-SSD. Resten av lagringen har man på annst håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Känner faktiskt ingen som har mindre än 3 HDD:s/SSD:s i sina datorer.
Har själv en HDD och tre SSD:s.

Men jag får väl slänga två av mina SSD:s om jag ska byta chassi, tydligen så använder alla andra m.2 diskar och NAS:ar.

I ärlighetens namn så måste det finnas en medelväg mellan "för många" och "för få" vaggor i ett chassi.
2 är helt klart för få och 10(?) som Uzanar hade känns lite väl överdrivet.

I detta chassi (likt så många andra) finns det ju möjlighet att sätta SSD-enheter bakom moderkortsplåten. Här medföljde en vagga och man har möjlighet att köpa till en andra. Det medför alltså att du i nuläget skulle klara dig utmärkt med detta chassi (så vida du köper till en extra SSD-vagga), just när det kommer till lagring.

Är man ute efter ett nyare chassi med extremt bra lagringsmöjligheter kan man istället kolla på någonting i stil med Phanteks Enthoo EVOLV ATX. Där har man (om man köper till alla nödvändiga vaggor) plats för 8st 3,5"-diskar och 3st 2,5"-diskar. I grundutförandet får man plats med 3st 3,5"-diskar och 2st 2,5"-diskar.

Möjligheten för lagringsplatser finns definitivt även i nyare chassin, men det börjar nog bli vanligare med färre antal platser.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mitt Fractal Design Define C, men tyckte det var ganska trångt att bygga i. Men sen hade jag inte byggt en dator sen 2008 kanske, och är absolut ingen van byggare så. Fick ändå ihop det såpass att jag blev riktigt nöjd. Det här chassit ser likvärdigt ut, även om jag tyckte att det var snålt med bara en fläkt i. Chassi-priset blir ju direkt kopplat till den extra fläkten man bör köpa. Inte kan det räcka med en??

Angående antalet slots för hårddiskar, jag har en 500gb SSD då min dator är en ren spelmaskin. Får se om jag klämmer in mer lagring i framtiden, men just nu har jag inget behov. Man får helt enkelt bara avinstallera spel när det börjar bli fullt (+att det ger en anledning att spela klart spel innan man går vidare till nästa

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Va? Det är väl ändå med fördel att ha en fläkt i toppen som matar ut värmen.

Beror faktiskt på, jag föredrar att ha en exhaust och resterande fläktar och helst 5+ st intake och köra på dom lite högre. Föredrar positivt lufttryck för att hindra dammsamling.

Och dessutom så har de flesta luftkylare sina fläktar riktade emot exhaust fläkten. Och för att grafikkortet ska få luftflöde är det viktigare att frontfläktarna trycker igenom den.

edit:

https://www.youtube.com/watch?v=g8EN3K-eaVA
https://www.youtube.com/watch?v=Mdx9U-KW038

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Kan inflika att jag har tryckt in ett Dark rock 3 pro i mitt P400 chassi med ett par mm tillgodo mot glaspanelen(inga konstiga ljud eller vibrationer), bör ju gå med detta med.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk

Snyggt!

Verkar lagom stort/litet, snyggt!

Permalänk
Medlem

Hur grovt hade ni velat se man moddar för man skall få plats med en 360+240 rad i detta chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Känner faktiskt ingen som har mindre än 3 HDD:s/SSD:s i sina datorer.
Har själv en HDD och tre SSD:s.

Men jag får väl slänga två av mina SSD:s om jag ska byta chassi, tydligen så använder alla andra m.2 diskar och NAS:ar.

I ärlighetens namn så måste det finnas en medelväg mellan "för många" och "för få" vaggor i ett chassi.
2 är helt klart för få och 10(?) som Uzanar hade känns lite väl överdrivet.

Gammal tråd, men som info ifall någon annan hittar den så är det inga problem att få plats med fler SSD än vad specen säger. När det gäller 3,5" är du dock begränsad till två stycken.

Jag har själv detta chassi och har 1 st NVME, 2 st 3,5" samt 3 st vanliga SSD. Det följer bara med en SSD-vagga som standard, men finns plats för en till. Jag tyckte dock att detta var onödigt att köpa till, då det lätt går att hitta andra platser att montera dem på. Jag har monterat två st SSD i en vagga, med två skruvar vardera. Den sista är monterad på ett annat ställe på bakplåten med en skruv och lite dubbelhäftande tejp. Inga problem att få plats med ytterligare några SSD om man vill.

Egentligen hade jag klarat mig med betydligt färre diskar, men de gör ju större nytta i burken än i byrålådan.