Twitch har fler tittare än Netflix och HBO

Permalänk
Melding Plague

Twitch har fler tittare än Netflix och HBO

Att titta på spelrelaterad video har blivit en allt populärare företeelse. Nu visar nya siffror att strömningstjänsten Twitch har fler tittare än både HBO och Netflix.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Förundrandsvärt hur många som "tittar" på andra som spelar i stället för att själv uppleva spelen. Har aldrig begripit mig på det. Det är som att titta på någon annan som har fredagsmys och tittar på en film i stället för att själv göra det :S

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Förundrandsvärt hur många som "tittar" på andra som spelar i stället för att själv uppleva spelen. Har aldrig begripit mig på det. Det är som att titta på någon annan som har fredagsmys och tittar på en film i stället för att själv göra det :S

Kan vara så att folk snarare tittar på hur personerna ifråga klarar av spelet samt hur de reagerar. Streamers generellt skulle kunna spela MSröj och ändå ha folk som tittar.. just för att de följer streamern och inte spelet specifikt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xaves: Kan inte riktigt jämföra det så egentligen! En mer rak jämförelse är att kolla på fotboll, gentemot att spela fotboll, vilket är ganska populärt ändå

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk

@Xaves: Precis som de andra poängterat så är det lite som fotboll. Populära streamers får mycket tittare precis som att bra fotbollslag/spelare får mycket tittare.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem

Oklart hur dom räknar detta. Är det alla som nån gång gått in och klickat play på nått?
https://go.twitch.tv/directory

Spanar man där så har ju toppspelen runt 100k tittare... Droppar rätt fort sen.
Ser orimligen hur dom har mer än 1-2 mill tittare.
Sen klart att det kanske konstant ligger på dom siffrorna dygnet runt så då har vi olika kontinenter osv.

Jag är förmodligen 1 person i statistiken hos alla 3 (Netflix / HBO / Twitch).
Men jag tittar förmodligen på mer Netflix på 1 vecka än jag gör på ett år av Twitch.

Så tvivlar hur som helst starkt på att det är 212 mill lika aktiva tittare som dom som använder Netflix.

Permalänk
Medlem

Jag kollar inte längre på traditionell TV finns inget intressant längre. Netflix däremot tittar man väldigt lite på. Så de bli att man hänger på Youtube eller Twitch. Där kan man alltid hitta nån skön Värmlänning t,ex kika på

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Förundrandsvärt hur många som "tittar" på andra som spelar i stället för att själv uppleva spelen. Har aldrig begripit mig på det. Det är som att titta på någon annan som har fredagsmys och tittar på en film i stället för att själv göra det :S

Kan förstå din poäng.
Människan är en nyfiken varelse. Att titta på vad andra sysslar med gör vi av olika anledningar.
Just i Twitch är det gissningsvis för underhållningsvärdet(intressant streamare), eller för att lära sig något nytt i olika spel man själv kanske inte kommit på(t.ex. taktik).
Kan ju också vara så att man är intresserad av beteendevetenskap och har en doktorsavhandling om hur streaming påverkar spelare(långsökt, jag vet ).
Anledningarna är förmodligen lika många som det finns Twitch streamers.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Xaves:

Förundrandsvärt hur många som "tittar" på andra som spelar i stället för att själv uppleva spelen. Har aldrig begripit mig på det. Det är som att titta på någon annan som har fredagsmys och tittar på en film i stället för att själv göra det :S

För min del så har jag tyvärr inte så mycket tid över till att spela och om jag väl spelar så prioriterar jag ner en del spel på min backlog. Nyfikenheten är dock svårt att förtränga och då är Twitch ett perfekt substitut, speciellt i kombination med en intressant personlighet som spelar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

För min del så har jag tyvärr inte så mycket tid över till att spela och om jag väl spelar så prioriterar jag ner en del spel på min backlog. Nyfikenheten är dock svårt att förtränga och då är Twitch ett perfekt substitut, speciellt i kombination med en intressant personlighet som spelar

Den tiden du lägger på att titta på twitch när du väl gör det, kan du lika gärna lägga på att spela, tidsmässigt är det ju samma sak. Förstår inte riktigt ditt resonemang där.

Skrivet av Acce22:

@Xaves: Kan inte riktigt jämföra det så egentligen! En mer rak jämförelse är att kolla på fotboll, gentemot att spela fotboll, vilket är ganska populärt ändå

Skrivet av aske.nord:

@Xaves: Precis som de andra poängterat så är det lite som fotboll. Populära streamers får mycket tittare precis som att bra fotbollslag/spelare får mycket tittare.

Och där kom "fotboll" kortet.

Nej det kan inte jämföras med fotboll, eftersom en småfet gamer med dålig kondition inte själv klarar att spela fotboll så tar man del av intresset genom andra. I spel, så kan dessa individer själv ta del innehållet i förstahand i stället för att se på när andra gör det. Så, dålig jämförelse.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

Päron och äpplen.

Ganska irrelevant jämförelse, när affärsmodellerna ser så olika ut.

Klart som korvspad att det är annan dynamik i användartrafiken utan en paywall

Permalänk
Medlem

jag har på senare tid dragits mycket åt intressanta kanalar på youtube som tex joe rogan osv, sjukt intressanta samtal där.. jämför det med vad som går på tv tex whalgrens värld... vuxna bebisar...
det enda som fortfarande är bra på tv är natur och vetenskaps program.
jag tittar även mycket på twitch, jag tycker känslan av live är härlig även att det är chat och "internet" humor kors och tvärs.

Permalänk

Att titta på streamers inkluderar ju även chatt vilket gör att det blir en interaktiv upplevelse som gör att flertalet tittare bygger sitt sociala nätverk vilket i sin tur leder till att det blir fler streams som följs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkalmanBC:

Att titta på streamers inkluderar ju även chatt vilket gör att det blir en interaktiv upplevelse som gör att flertalet tittare bygger sitt sociala nätverk vilket i sin tur leder till att det blir fler streams som följs.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaaaa, nördar som diskuterar det nörderi de alla samtidigt bevittnar. Newsflash: Det finns chat funktionalitet i spel också Minst lika interaktiv upplevelse.

"vilket i sin tur leder till att det blir fler streams som följs"

Och för varje extra person som deltar i chatten så blir chatten allt mer oumbärlig och värdelös, det man skriver försvinner uppåt på bråkdelen av en sekund och drunknar i ett hav av kommentarer och spam och vipps så är interaktiviteten som bortblåst. För att inte tala om allt spammande av emojis.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Har noterat att e-sportsturneringar har flera miljoner tittare på sina direktsändningar/stream. Återstår att se huruvida sponsrat innehåll och prime-konton (för att slippa abrupt reklam) kan upprätthålla modellen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Konstig jämförelse. Det är ju helt olika typer av nöjen. Sen är det väl kanske värt att nämna att streams på Twitch och Youtube är gratis, särskilt med tanke på tittarnas medelålder.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Och där kom "fotboll" kortet.

Nej det kan inte jämföras med fotboll, eftersom en småfet gamer med dålig kondition inte själv klarar att spela fotboll så tar man del av intresset genom andra. I spel, så kan dessa individer själv ta del innehållet i förstahand i stället för att se på när andra gör det. Så, dålig jämförelse.

Och där kom "fotbollkortet"kortet

Kan absolut jämföras med fotboll. Förstår inte varför en "småfet gamer" inte kan lira lite boll för skoj skull, kanske inte på liga nivå men där blir det väl ändå samma sak med elit e-sport, vilket är något av de mest visade streams på twitch. Man kan se andra spela för att de är otroligt bra, typ gamingsvärldens Zlatan eller för att de har en underhållande personlighet, som en bra talkshow. Ser inte varför det är så konstigt eller svårt att förstå.

Bra video om ämnet

hare gött

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Den tiden du lägger på att titta på twitch när du väl gör det, kan du lika gärna lägga på att spela, tidsmässigt är det ju samma sak. Förstår inte riktigt ditt resonemang där.

Och där kom "fotboll" kortet.

Nej det kan inte jämföras med fotboll, eftersom en småfet gamer med dålig kondition inte själv klarar att spela fotboll så tar man del av intresset genom andra. I spel, så kan dessa individer själv ta del innehållet i förstahand i stället för att se på när andra gör det. Så, dålig jämförelse.

Tycker lite både och där,

Det finns säkert vissa som inte klarar av att spela tv-spel heller. Samtidigt så kostar även spelen pengar som kanske läggs på något annat. I spel så måste man ibland också anstränga sig men då är det hjärnan istället för kroppen dock tror jag även att i fotboll behöver man också anstränga hjärnan.

Själv tycker jag det kan vara kul att kolla på andra när de spelar på en fysisk plats annars tycker jag det är tråkigt och kan heller inte riktigt förstå hur det kan vara så populärt.

Jag tror det är att man inte orkar att anstränga sig att spela själv som gör det roligt att titta när andra spelar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför kollar man på matprogram på TV? Man kan lika gärna gå in i köket och göra sin egna kaka eller egna tre-rätters.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Förundrandsvärt hur många som "tittar" på andra som spelar i stället för att själv uppleva spelen. Har aldrig begripit mig på det. Det är som att titta på någon annan som har fredagsmys och tittar på en film i stället för att själv göra det :S

Jag skulle väl mer jämföra det med att man som människa är rätt nyfiken på saker och ting, och i dessa streams får man i många fall tillgång till insyn i folks liv, hur de har det osv. Man kanske är nyfiken på att uppleva ett nytt spel, men inte har råd att köpa det (tänker mest på yngre personer där).
Rör det sig om streams på elitnivå tycker jag absolut att jämförelsen mellan detta och att titta på valfri sportkanal är godtagbar. Hur många smällfeta gubbar sitter inte och skriker över fotboll på TV'n liksom?

För min egen del har jag det oftast, likt en podcast, på medan jag gör någonting annat i huvudsak.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Förundrandsvärt hur många som "tittar" på andra som spelar i stället för att själv uppleva spelen. Har aldrig begripit mig på det. Det är som att titta på någon annan som har fredagsmys och tittar på en film i stället för att själv göra det :S

Man kan inte ha en stream igång medans man själv spelar då? Många sitter ju med två skärmar idag? För min del är det oftast så jag tittar. Eventuellt om det är en turnering så sätter jag på den på TVn och lägger mig i soffan. Men även så kikar jag lite innan jag ska sova och sen har det som bakgrundsljud medans jag sover. Det är ganska kul med duktiga streamers, du borde testa. Just nu låter du bara gammal och grå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Discokungen

Känns rent spontant inte så konstigt att en gratistjänst har fler tittare än två betaltjänster tillsammans.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Känns rent spontant inte så konstigt att en gratistjänst har fler tittare än två betaltjänster tillsammans.

Precis lite fel jämförelse kanske sen finns det ju inte samma utbud på Twitch som det gör på Netflix om jag inte vill titta på nån som spelar cs:go eller lagar mat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ungefär lika överraskande som att fler läser Metro än Illustrerad Vetenskap.

Och jo, jämförelsen mellan att se på fotboll och att se på streamers är en väldigt bra sådan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför kollar man på matprogram på TV? Man kan lika gärna gå in i köket och göra sin egna kaka eller egna tre-rätters.

Jag tycker vi fortsätter där du slutade med fler exempel.

Varför ska man titta på Orange is the new black? Man kan ju lika gärna korrigera sitt kön, trafikera knark, åka dit och sen åka in i kåken.

Permalänk
Medlem

Är ju inte ens jämförbart med HBO och Netflix, att jämföra med Youtube är en sak, men inte med de andra då det är två helt skilda saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Förundrandsvärt hur många som "tittar" på andra som spelar i stället för att själv uppleva spelen. Har aldrig begripit mig på det. Det är som att titta på någon annan som har fredagsmys och tittar på en film i stället för att själv göra det :S

Hur många spelar hockey och hur många tittar på hockey?

Eller alla andra sporter för den delen. Jag förstår inte varför det är konstigare med spel?

Hur många tittar på talkshows/lyssnar på podcasts istället för att föra ett samtal själv?

Man kan ju titta på många olika sätt, vissa tittar för personligheterna och blir underhållna av dom, vissa tittar på det som en sport, vissa tittar på det för att få en idé om olika spel dom inte har lust att spela själv, en del kollar för att dom också spelar själv osv osv osv.

Permalänk
Medlem

Dummaste ja läst.

Hur kommer det sig att dom har mer tittare?

För att det är gratis.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

Jag visste att det var stort men trodde det var mest hardcore gamers som tittade- Verkar som att det är betydligt fler. Själv tittar jag inte på Twitch men följt Giantbomb sedan starten för snart 10 år sedan. Är väl närmaste man kan räkna. Är dock storyrelaterade spel. Ser inte poängen alls i att titta på folk som spelar online-spel som LOL, Dota, Battlegrounds, Call of Duty, CSGO etc. Däremot gillar jag när giantbomb spelade Persona 4, Deadly Preminition, Yakuza 0, Chrono Trigger etc. Att se videoklipp när Heaton ägde i CS för 15 år sedan var coolt men att se på hela matcher skulle jag aldrig orka men verkar som det är online competetive spel som folk tittar på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Är Twitch gratis, men Netflix och HBO kostar pengar? Det blir då en dålig jämförelse.

Sedan är materialet på Netflix och HBO ofta mycket kärvande att se på, filmer och serier ska man hänga med på, det andra Twitch är mer lättsmält nöje. Jag skulle tro youtube p.g.a enkla humor som ofta finns där toppar alla listor.

Det jag stör mig på är att jag upplever att dagens ungdomar bara har roligt, när de köper dator så köper de en som är rena dritten för allt förutom spel, men av någon konstig anledning briljerar de när det kommer till datateknik och de börjar jobba. Typ varenda kotte har en hypervisor, kör med hårdtrimad Pfsense etc och springer ett par mil om veckan.

Så jag tillhör de avundsjuka på de som kan kolla på när andra spelar, fotboll, datorspel etc och ändå spöa skiten av oss andra på i princip allt. Så jag skulle vilja se på när andra spelar, men så kunnig är jag ej inom mitt yrke så tid till detta finnes.

Jag känner flera som är hur gymma på helst som kan spendera en halv lördag på enbart se på fotboll, jag tycker det först är korkat, men när jag ser att de är bättre än mig på allt så har jag svårt att säga att de borde göra annat istället.