Permalänk
Avstängd
Skrivet av crackerhead:

@Cerb:

Hehe kanske inte borde ställa krav på olika saker innan man fått hem printern

Ja, du ställer det med mjukvaran.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

En printer teknik som blir mer intressant desto mer man kollar på den är ju SLA.
De har även gått ner i pris väldigt mycket de senaste två åren.
Men jag vet inte jag kan ha en LSA printer hemma hos mig om jag inte ställer den i en glove box.
En sådan genomskinlig box man använder för att klonar blommor eller svampar i.
https://www.google.se/search?q=glove+box+buy&client=firefox-b...:

Jag har nämligen två katter som fäller hur mycket hår som helst.

Annars är PLA HELT ofarligt att andas in?

Permalänk
Medlem

Hej, fick frågan av en bekant om jag kunde hjälpa han välja en 3D skrivare som han ska ha till sitt företag, men jag känner att jag inte har mycket koll i den prisklassen han efterfrågar.

Hans krav:
-Max pris 30 000+moms
-"proffsskrivare" dvs den ska vara så lätt som möjlig att använda
-Så stor byggvolym (större än min prusa i3 mk2) som möjligt men ändå med hög upplösning, även om jag förstår att man offrar upplösning med större byggvolym
-Kunna skriva ut ABS

Jag har letat på de vanliga ställena jag köper filament till min prusa, men känner att det måste finnas mer sidor i den prisklassen.

Jag har tittat på denna, men har haft svårt att hitta vettiga omdömen om den: CreatBot DE Plus

All hjälp och tips uppskattas.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

@smerkele: Jag skulle tipsa om att kontakta www.creativetools.se
Väldigt kunniga, bra support och kan lista ut vad som skulle passa bäst. Själv kör jag med Guider II och är nöjd.
Din bekant bör kanske veta de grundläggande om 3d utskrift för sina krav & önskemål, som att man kan vara tvungen att få pilla, fila, och annat efterarbete för varje utskrift samt underhållen och ha bra ventilation för ABS (vilket du säkert har berättat).
Detta beror på vad din bekant ska använda utskriften till, vilka behov som din bekant har till sitt företag.
CT är duktiga på att ta fram rätt produkt till specifikt arbetskrav och budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@smerkele: Jag skulle tipsa om att kontakta www.creativetools.se
Väldigt kunniga, bra support och kan lista ut vad som skulle passa bäst. Själv kör jag med Guider II och är nöjd.
Din bekant bör kanske veta de grundläggande om 3d utskrift för sina krav & önskemål, som att man kan vara tvungen att få pilla, fila, och annat efterarbete för varje utskrift samt underhållen och ha bra ventilation för ABS (vilket du säkert har berättat).
Detta beror på vad din bekant ska använda utskriften till, vilka behov som din bekant har till sitt företag.
CT är duktiga på att ta fram rätt produkt till specifikt arbetskrav och budget.

Jag ska kontakta dom, eller be min bekant göra det, han vet ändå bäst vad han vill ha. Jodå ABS ångor bör han vara medveten om, har berättat om det när jag skrivit ut ABS till honom. En guider II vore inte dumt, bra volym och från ett stor företag, ska länka honom den och se vad han tycker om volymen. Har bara varit i kontakt med CT gällande filament och det har varit superbt, så kan tänka mig att dom är lika bra på skrivare. Tack för tipset!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

@smerkele:
https://www.youtube.com/watch?v=cn69UvTotdY
Morpheus heter den du vill ha! SLA printer till en tredjedel av kostnaden av tex Form 2. men med tyv/tre gånger större byggyta och betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

@SayZk:

Får man fråga vad för fläkt du köpte och bytade ut originalet mot? Skulle också vilja få ner ljudnivån på min Flashforge Finder.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk

Börjar bli lite sugen på en 3d-skrivare nu när de dels börjar gå ner i pris och efter att slösurfat lite på thingiverse.

Vad tror sällskapet om en XYZ Da Vinci minimaker?

http://cdon.se/hemelektronik/xyzprinting-da-vinci-minimaker-s...

Kostar 1990:- just nu.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Börjar bli lite sugen på en 3d-skrivare nu när de dels börjar gå ner i pris och efter att slösurfat lite på thingiverse.

Vad tror sällskapet om en XYZ Da Vinci minimaker?

http://cdon.se/hemelektronik/xyzprinting-da-vinci-minimaker-s...

Kostar 1990:- just nu.

Svårt o hitta review om den, enligt Amazon så lät det som att man fick köpa limmpennor och en limpistol för att få det att funka vettigt dock O_o

Permalänk
Medlem

@Capitán General:

Inte något att ha!
Skrivare från xyz är generellt ganska kassa men framför allt kräver de att man köper deras egna filament (!!!) Och mjukvara. Ge inte detta företag dina pengar. De är som EA eller Konami fast i 3d skrivarevärlden.

Edit: vill man ha något billigt och bra är malyan m200 ett populärt alternativ.
Denna verkar också ganska vettig för priset.

Permalänk

@foxzox7: hmm... eller man kanske ska skämma bort sig själv och köpa en Flashforge från Classe i sjön? Den har fått mycket bra omdöme och om det nu är något garantiärende känns det lättare med en fysisk butik att vända sig till. Å andra sidan, lägger man ut fem tusen kräver det nästan att man inte tröttnar efter någon månad. Inte lätt när prylbögen inom en vaknar till liv.

https://www.clasohlson.com/se/3D-skrivare-FlashForge-Finder/3...

Någon Sweclockare med erfarenhet av nämnda modell?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

@Capitán General:

Enligt reddit är det en ganska trevlig skrivare. Dock ganska dyr på Clas Ohlson, men som du säger är det skönt att ha en fysisk butik att gå till.

Permalänk

Jag beställde en relativt billig på Ebay från Tyskland, auto level är smidigt då man inte behöver ha beden helt plan. Delarna är standard och billiga om något går sönder, vilket inte alltid är fallet när man köper färdiga skrivare. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.eba...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yberhydro:

Jag beställde en relativt billig på Ebay från Tyskland, auto level är smidigt då man inte behöver ha beden helt plan. Delarna är standard och billiga om något går sönder, vilket inte alltid är fallet när man köper färdiga skrivare. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.eba...

Skickades från m.sweclockers.com

Dendär blev man ju svårt sugen på, vad gick frakten på (till Sverige)?

Hur var kvaliteten på den om man jämför med de andra här?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Kan man köra standardfilament, nylon, mm på dendär?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Dendär blev man ju svårt sugen på, vad gick frakten på (till Sverige)?

Hur var kvaliteten på den om man jämför med de andra här?

Gratis frakt om jag inte minns fel. Det går att köra de flesta som är 1.75mm i diameter.
Filament har jag köpt hos Clas Olsson, billigt och hyffsad kvalité. ABS och PLA
Tänk på att den är omonterad, har du tummen lite mer mot mitten av handen är det inget att rekommendera

Permalänk
Avstängd

Innan man bestämmer sig, hur är den jämfört med tex Wanhau i3 (som jag var inne på tidigare men den kostar ju det dubbla...)?

Det är främst Nylon samt ABS som är intressant i mitt fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yberhydro:

Gratis frakt om jag inte minns fel. Det går att köra de flesta som är 1.75mm i diameter.
Filament har jag köpt hos Clas Olsson, billigt och hyffsad kvalité. ABS och PLA
Tänk på att den är omonterad, har du tummen lite mer mot mitten av handen är det inget att rekommendera

Nemas problemas Det är kul att bygga Men den är komplett med allt som behövs annars, drivare, motorer, mm?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

är inte de där bara en anet a8? betalade typ 1000kr för min, bed level kostar typ 50kr att köpa till. Sen bör (måste imo) man köpa mosfet till heated bed och nån form av säkring till strömmen om man ska våga ha den igång över natten, utöver det så är det en underbar maskin, printar som en gud men beskrivningen för att sätta ihop skrivaren hade nog min 4 åring kunnat göra bättre

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Innan man bestämmer sig, hur är den jämfört med tex Wanhau i3 (som jag var inne på tidigare men den kostar ju det dubbla...)?

Det är främst Nylon samt ABS som är intressant i mitt fall.

Tänk på att mm du ska köra ABS och nylon att de kräver höga temperaturer och att du behöver ha en sluten skriv område för ABS.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelle:

är inte de där bara en anet a8? betalade typ 1000kr för min, bed level kostar typ 50kr att köpa till. Sen bör (måste imo) man köpa mosfet till heated bed och nån form av säkring till strömmen om man ska våga ha den igång över natten, utöver det så är det en underbar maskin, printar som en gud men beskrivningen för att sätta ihop skrivaren hade nog min 4 åring kunnat göra bättre

Ah, Var det med eller utan momspåslag och tull, fall man åker fast?
Vad är sidorna gjorda i? Är det plast är eller det typ plywood? (gick inte att se riktigt på bilden)
Behöver man uppgradera munstycke och heater om man vill printa hårdplast?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zuru1:

Tänk på att mm du ska köra ABS och nylon att de kräver höga temperaturer och att du behöver ha en sluten skriv område för ABS.

Funderade på att göra en box med ett fläktutsug för ändamålet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Nemas problemas Det är kul att bygga Men den är komplett med allt som behövs annars, drivare, motorer, mm?

Yepp helt komplett var den jag köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ah, Var det med eller utan momspåslag och tull, fall man åker fast?
Vad är sidorna gjorda i? Är det plast är eller det typ plywood? (gick inte att se riktigt på bilden)
Behöver man uppgradera munstycke och heater om man vill printa hårdplast?

de var från gearbest utan avgifter dom är gjorda i akryl, så uppgradera ramen är nog inte dumt. Det beror på vilken typ av plast du menar, abs pla, petg osv går bra, men ska du börja me kolfiberförstärkt osv så måste du byta nozzle

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelle:

de var från gearbest utan avgifter dom är gjorda i akryl, så uppgradera ramen är nog inte dumt. Det beror på vilken typ av plast du menar, abs pla, petg osv går bra, men ska du börja me kolfiberförstärkt osv så måste du byta nozzle

Tackar, på Wanhau vet jag iaf att man rekommenderar att byta munstycket vid högtemperaturplaster.

Litet tilltalad av tanken att grundkitet skulle delvis sas kunna bygga sig själv sedan när man förbättrar det, kanske metall i sidorna dock i så fall...

Nu fick man ju blodad tand igen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar, på Wanhau vet jag iaf att man rekommenderar att byta munstycket vid högtemperaturplaster.

Litet tilltalad av tanken att grundkitet skulle delvis sas kunna bygga sig själv sedan när man förbättrar det, kanske metall i sidorna dock i så fall...

Nu fick man ju blodad tand igen...

Skulle personligen inte rekomendera en anet a8 som man länkade ovan som en första skrivare. Du vill ha något pålitligt som inte är ett helvete att kalibrera för att lära dig grunderna med. Som en andra eller tredje skrivare är det dock ett prisvärt alternativ.

Edit: also, jag tror att munstycket har ptfe i som vid 250 grader smälter och bildar giftiga gaser. För att printa ABS eller petg vill du byta. Är dock inte helt 100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Skulle personligen inte rekomendera en anet a8 som man länkade ovan som en första skrivare. Du vill ha något pålitligt som inte är ett helvete att kalibrera för att lära dig grunderna med. Som en andra eller tredje skrivare är det dock ett prisvärt alternativ.

Edit: also, jag tror att munstycket har ptfe i som vid 250 grader smälter och bildar giftiga gaser. För att printa ABS eller petg vill du byta. Är dock inte helt 100

Tackar för infon.

Hade funderingar om det gick att skriva ut båtdelar och annat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

@foxzox7: hmm... eller man kanske ska skämma bort sig själv och köpa en Flashforge från Classe i sjön? Den har fått mycket bra omdöme och om det nu är något garantiärende känns det lättare med en fysisk butik att vända sig till. Å andra sidan, lägger man ut fem tusen kräver det nästan att man inte tröttnar efter någon månad. Inte lätt när prylbögen inom en vaknar till liv.

https://www.clasohlson.com/se/3D-skrivare-FlashForge-Finder/3...

Någon Sweclockare med erfarenhet av nämnda modell?

Var väldigt nära att köpa en men bestämde mig för att åka hem och kolla lite på Youtube först. Det slutade med att jag i stället beställde en Wanhao i3 Plus från 3DPrima. En tusenlapp billigare, större byggvolym och uppvärmd platta gjorde att den kändes betydligt mer prisvärd. Har haft den några månader nu och tycker den funkar helt ok. Hade en del problem i början med att få ett bra resultat men det berodde på att jag inte hade koll på vad alla slicer-inställningar gör.

Det kanske är fördomar men det känns som att dom modeller CO säljer är i huvudsak riktade till folk som nöjer sig med att skriva ut Buddha-statyetter med huvuden från Star Wars-figurer och ett och annat pennställ. Skrivare som Wanhao i3 m.fl. kräver kanske mer av användaren men ger i min mening mycket mer för pengarna också.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Jag kikade lite på Cetus3D Extended MKII i julas då de hade kampanjpris och de fanns dessutom på lager i UK då vilket inte verkar vara fallet i dagsläget. Den verkar prisvärd. Någon som har erfarenhet av deras produkter?

https://www.cetus3d.com/shop/

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Skulle personligen inte rekomendera en anet a8 som man länkade ovan som en första skrivare. Du vill ha något pålitligt som inte är ett helvete att kalibrera för att lära dig grunderna med. Som en andra eller tredje skrivare är det dock ett prisvärt alternativ.

Edit: also, jag tror att munstycket har ptfe i som vid 250 grader smälter och bildar giftiga gaser. För att printa ABS eller petg vill du byta. Är dock inte helt 100

jag tyckte det var en underbar första skrivare, jag var tvungen att lära mig allting och hur det fungerar vilket jag ser som en otrolig fördel

jag skrev då ut abs med min utan några problem alls, det var ingen ptfe slang i själva hotend för mig

men vill man ha nånting "som bara funkar" så får man nog kika på annat än billiga kina skrivare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)